Hiljattain paikattu hammas kipuilee taas, apua!
Eli ylhäällä toiseksi takimmainen hammas paikattiin.. olisiko noin kuukausi sitten. Hampaassa oli ennen sitä lääkepaikka, ja reikä oli syvä. Ei tarvinnut kuitenkaan juurihoitoa, pelkällä paikkaamisella selvisin. Nyt hammas on aivan arka posken puolelta, kun koputtelee (kitalaen puolelta ei arista), ja kun hampaat puree yhteen, käy kipeää. Ja muutenkin tykyttelevää särkyä :( Miksi?
Olen viime päivinä syönyt paljon jäätelöä, voiko se kylmyys tehdä särkyä? Tai jos olen harjannut hampaita liian voimakkaasti? Särky tuntuu tosiaan hampaan poskipuolella.
On ollut niin huonoa tuuria hampaitten kanssa koko tämän vuoden, että melkein itkettää jos tuo hammas joudutaan vielä operoimaan uudestaan :(( Hammaslääkäriin on mennyt satoja euroja tämän puolen vuoden aikana!! Ja kaikenlisäksi kun jännitän hammaslääkäriin menoa.
Ei paikalla sattuisi ketään hammaslääkäriä olemaan, tai muuten asiasta tietävää?
Kommentit (33)
Tulehdus tekee tuloaan, eli aamulla hammaslääkärille soitto. Yöksi kaikki lääkkeet että saat nukuttua.
Minulla hiottiin paikattua hammasta ja vaivat hellittivät,oli jäänyt liian korkeaksi paikka. Jospa sullakin olis sellaista..toivottavasti. Hammaslääkäriin meno on pelottavaa..
itel iha sama mut nyt toi kipu purtaessa on jo hellittäny mut mulla ei ehkä iha noi pahat kivut oo ollu taikka tykyttelevää särkyä ja siis itelläki tuol ylhääl lääkepaikka.
Minulla oli myös syynä liian korkeaksi jäänyt paikka. Pakko sun on käydä tarkistuttamassa se.
Itselläni on myös narskutteluvaivaa, mutta en tietääkseni ole aikoihin narskutellut ja en siis kiskoakaan nyt ole pitänyt... viime aikoina olen kyllä nukkunut niin vähän, että voi olla että olen taas narskutellut, eli laitanpa kiskon suuhun tästä lähtien taas. Paikka ei ainakaan tuntunut liian korkealta silloin kun hammaslääkäri hioi sen paikkauksen jälkeen, mutta voiko silti olla liian korkea vaikkei sitä itse koe korkeaksi?
Että mua oikeasti harmittaa ja itkettää tämän hampaan kanssa kipuilu, kun on muutakin kipua, ja muutenkin :(
ap
Hammas on paikkauksen jälkeen monesti arka kuukaudenkin päivät, mutta kuvailemasi tykyttely ei kuulosta hyvältä.
Juurihoitoon monesti päädytään jos hampaassa on syvä reikä alun alkaen, hammas on etenkin kuumalle vihlova, paineen tunne hampaassa, tykyttyvä kipu, ei saa yöllä unta säryn takia.
Ota yhteyttä hammaslääkäriin, ja hän katsoo, onko kyse (toivottavasti) vain korottavasta paikasta vai vakavammasta.
Tsemppiä ja rohkeutta!
-suuhygienisti
Itselläni oli vastaavan kuuloisessa tilanteessa jäänyt reikä muhinoimaan paikan alle. Kannattaa käydä hammaslääkärille näyttämässä, säästyin nippa nappa juurihoidolta/hampaan poistolta, koska suuri reikä pystyttiin vielä täyttämään amalgaamilla.
Tässä on vielä sekin, että olen mahdollisesti raskaana, joten mitään ei voi kuvatakaan. ap
Tykyttävä kipu viittaa kyllä siihen, että hampaan juureen/sisään on kehittynyt tulehdus ja se pitää avata uudestaan ja juurihoitaa. Mun kohdalla ei meinannut lääkäri uskoa päivystyksessä mistä kipu johtui, kun "on niin siistin näköinen paikka", mutta viimein avasi hampaan, ja sieltähän turskahti mätää ihan kunnolla! Pahin paikka oli tulehtuneen ikenen puudutus, juurihoito itsessään ei ole yhtään niin paha kuin pelätään. Viimeistään jos kipu on sellaista, ettei tavallinen kipulääke tehoa, niin mars päivystykseen! Kuulemma yleisempää kuin luullaan ison reiän paikkaamisen jälkeen tuo tulehtuminen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 23:53"]
Tässä on vielä sekin, että olen mahdollisesti raskaana, joten mitään ei voi kuvatakaan. ap
[/quote]
Ne nykyiset muovipaikat tekee just tuota. Mulla lohkesi 30 vuotta vanha amalgaamipaikka ja kun sen kävin korjauttamassa, siihen laitettiin sitten muovinen tai mitä se nyt on. Hammas oli kipeä viikkoja ilman mitään syytä, arka kylmälle ja kuumalle ja sattui jos puri hampaat yhteen. Kävin näyttämässä hammaslekurille, ei mitään vikaa, menee aikanaan ohi niinkuin sitten pikkuhiljaa menikin.
Tietenkään en voi sanoa, että sulla olisi sama juttu, mutta ei välttämättä ole mitään vakavaa.
Jos röntgenkuva on pakko ottaa hampaan tilan selvittämiseksi, niin silloin hampaasta otetaan periapikaalikuva. Kuvan säteilyannos on erittäin alhainen (0,0015 mSv eli 0,4% keskimääräisestä säteilyannoksesta vuodessa), ja röntgenputki on tarkkaan kohdistettu hampaaseen. Tietenkään raskaana olevilta ei röntgenkuvia oteta ellei ole ihan pakko ja silloinkin suojaavan lyijyesiliinan kanssa.
E kai siihen röntgenkuvaa tarvita. Hammasta kopauttamalla saavat selville onko tulehdusta vai ei
Voi olla että menee juurihoidoksi. :-(
11: Totta. Minä olen pyytänyt amalgaamipaikan, jos reikä on suuri. En kestä niitä muovipaikan mielenliikkeitä.
Osaisko joku sanoa, mistä voisi johtua vuosia sitten juurihoidetun hampaan tykyttäminen saunassa?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 09:18"]
Osaisko joku sanoa, mistä voisi johtua vuosia sitten juurihoidetun hampaan tykyttäminen saunassa?
[/quote]
Luultavasti pieni hermovaurio. Niitä joskus tulee hampaan poistojen tai juurihoitojen yhteydessä. Onneksi tuo sinun ei ole kovin paha kun vain saunassa vaivaa.
Minullakin on hammas kipeä minulle pitäisi tehdä juuri hoito mutta siihen on vielä pitkä aika sitä ennen minulla on kuvaus, mutta hammas joka on ollut kipeä niin siinä on ollut syvä reikä nyt on vain väliaikainen paikkaus mutta millä kivun saa loppumaan kun burana eikä ibusal auta😥
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on hammas kipeä minulle pitäisi tehdä juuri hoito mutta siihen on vielä pitkä aika sitä ennen minulla on kuvaus, mutta hammas joka on ollut kipeä niin siinä on ollut syvä reikä nyt on vain väliaikainen paikkaus mutta millä kivun saa loppumaan kun burana eikä ibusal auta😥
Jos on sietämätön kipu, mene päivystykseen niin tekevät siellä tarvittaessa juurihoidon. Jos pystyt hetken odottamaan, niin heti hammaslääkäriaseman/terveyskeskuksen taas ollessa auki soitat sinne ja pyydät akuuttiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti??? Vttu että menee hermot tälläsiin kommentteihin. Mikset tee testiä????
Ite kävin tänään hammaslääkärissä tismalleen saman vaivan takia - pari viikkoa sitten paikattu poskihammas kipeytyi niin, että koko poski ja leuka tuntui olevan jumissa ja sattui, kun hampaita puri yhteen. Kuvissa ei tulehduksia näkynyt niin lääkäri epäili, että pari viikkoa sitten tehty paikka on liian korkea ja hioi sen. Tällä hetkellä ei ainakaan hampaita yhteen purressa satu niin pahasti, joten toivottavasti tällä ratkeaa! Muuten on edessä juurihoito.