Lapsella kuumetta yli 39 ja oksentaa, miten hoidan?
Lapsi 2-vuotias, nestettä juo, mutta oksentelee
Kommentit (10)
Jatkuva nälässä oleminen ja kuume aiheuttavat palelemista. En kyllä ainakaan itse olisi halunnut olla viileässä vaan puin päälleni paljon vaatteita. Mutta tiheää juomista ja kuumelääkkeitä on kyllä syytä antaa.
kipeälle ja kuumeiselle lapselle voi antaa mitä vain mikä maistuu. Pääasia, että edes menee nesteitä ja jotain natriumia sisältävääkin. Huomio myös kaliumintarve eli esim. banaani on hyvä. Kivennäisvesiä ja laimeita sokerimehuja voi antaa.
tietenki sit ku on jo viileetä ni ikkunan voi laittaa kiinni.
ja kuumelääkettä anna, laita suppo ni ei tuu oksennuksen mukana ulos..
Vierailija:
Jatkuva nälässä oleminen ja kuume aiheuttavat palelemista. En kyllä ainakaan itse olisi halunnut olla viileässä vaan puin päälleni paljon vaatteita. Mutta tiheää juomista ja kuumelääkkeitä on kyllä syytä antaa.
Kauanko lapsella on ollut korkea kuume?
Onko käsittelyarka, esim. kun laitat selinmakuulle?
onko niskajäykkyyttä?
onko mielestäsi kyseessä oksennustauti vai onko ensin kuumeillut ja sitten alkanut oksentamaan?
en halua peloitella, mutta kuumeen kanssa kannattaa olla tarkkana.
minun lapsellani oli kuumeilua 39-40 ja joidenkin päivien jälkeen alkoi oksentelemaan ja oli käsittelyarka ja hänellä oli verenmyrkytys ja aivokalvontulehdus.
Sairaus ei vaikuttanut poikkeavalta, ennen kuin loppumetreillä.
jos alkaa olla poissa oleva tai ei anna käsitellä päätä/niskaa, vie heti lääkäriin.
Makaa vaan jalat kippurassa mahallaan, ei jaksa olla hereillä. Annoin Pronaxenia ja laitoin äsken Burana-supon. Päivystykseen soitin, mutta voi kuulemma seurailla vielä
Sipsit ovat hyviä vatsatautiin, niistä tulee jano myös. Joten saa menemään juotavaa.
kuumetta alentavalla lääkkeellä (panadol). Lisäksi kannattaa hakea apteekista osmosal-liuosta ja hörpyttää sitä lapselle. Siitä lapsi saa kehosta poistuvia suoloja ja hivenaineita ja pysyy paremmassa kunnossa. Kaikki vähäkin, mikä ehtii imeytyä kehoon nestettä ja hivenaineita on hyvästä. Ei se ihan kaikki ehdi ulos tulla...Se osmosal on kyllä tosi pahaa, että kannattaa laittaa vaikka mehun sekaan.