Opeja äitiyslomalla? Auttakaa yhtä tumpeloa...
eli olen jäämässä äitiyslomalle toukokuun alussa. MIten on tuon kesäloman ja kesälomarahojen kanssa, voiko ne ottaa äitiysloman aikana jotenkin, äitiysloman jälkeen kun sitä en voi pitää kuitenkaan? Kesää en kuitenkaan kai voi kokonaan " olla töissä" . Vai miten se menee? Meidän palkanlaskija on sairaslomalla, ja sijainen ei tunnu tietävän. Miten teillä muilla on tehty?
Kommentit (12)
siis automaattisesti? Eikä mun tarvi osata katkaista tuota äitiyslomaa jotenkin? Ap
vai millainen työsoppari on kyseessä? Itse jään virastani äippälomalle myös toukokuun alussa ja saan palkkaa ensimmäiset kolme kuukautta. Sen jälkeen saan normaalia äitiysrahaa (vai mikä se oikealta nimeltään onkaan?).
Jos olet virassa, niin nitään hyötyähän ei siitä oikeastaan ole, jos keskeytät äitiyslomasi kesän ajaksi. Sama palkka siltä ajalta maksetaan joka tapauksessa. Uskoisin, että tämä sama käytäntö on voimassa joka kunnassa ja kaupungissa.
Omasta mielestäni se on moraalisesti väärin " ottaa virkansa takaisin" kesän ajaksi, vaikkei aio palata syksyllä töihin. Voi olla, että olen hieman tiukkapipoinen, mutta tulipa nyt sanottua...
hän kun on virkavapaalta toisesta työstä tuon toukokuun, jolloin hoitaa luokkani opetuksen. Jos saan töistä palkkaa tuon kolme kuukautta, niin saan siis myös lomarahat? Eli siinä tapauksessahan keskeytyksestä ei taida olla mitään hyötyä? Vai ymmärsinkö nytkään oikein? Ap
Riippuu työpaikasta ja työsopimuksesta (esim. kunta vai valtio vai yksityinen sektori). Meillä virkaehtosopimus on sellainen, että äitiys- ja vanhempainvapaalla ei kannata olla kesällä töissä, koska silloin saa rahaa palkka-äitiyskorvaus. Eli käteen jäisi huomattavasti vähemmän kuin jos olisi äitiyslomalla. Lomakorvaukset tulevat silti edelliseltä talvelta äitiyslomallakin. Jos olet minimiäitiysrahalla, voi olla järkevää ottaa kesäajan palkka, mutta jos olet virassa ja normaalilla äitiyskorvauksella, niin todennäköisesti on kannattavampaa olla kesä äitiysrahalla. Puheet opettajien jatkuvista kesäajan palkoista on pötyä. Sijaisen palkka maksetaan hänelle kuten kuuluu, ei sinun päätöksilläsi ole asiaan mitään vaikutusta, vaikka jopa rehtoritkin niin väittävät. Mutta tarkasta asia omalta palkanlaskijaltasi.
töihin... tosin kovi n montaa viikkoa ei ole aikaa odtella noiden Kelan papereiden kanssa.
Ainakin meidän kunnassa menisi tilanne näin eli
olet äitiyslomalla sen palkallisen 72 päivää. Sen jälkeen eli jos äitiyslomasi alkaa toukokuun alkupuolella, niin se päättyy joskus kesä-heinäkuun vaihteessa (siis palkallinen osuus). Anot siis äitiyslomaa vain sen 72 päivää, sen jälkeen olet työssä (eli jos olet sellainen ope, jolla on laskennallinen vuosiloma, ei normaalia). Heinäkuussa saat normaalisti lomarahat ja ns. laskennallisen loman ajalta (16.6.->) saat myös äitiyspäivärahan itsellesi. Sen jälkeen saat palkkaa ja minimiäitiysrahan siihen asti kun koulut taas elokuussa alkaa ja siitä suunnittelupäivästä lähtien anot vanhempainvapaata (tuskin enää siinä vaiheessa palkaton äitiyslomaosuus 33 päivää on menossa).
Näin saat normaalia palkkaasi elokuun puoliväliin asti ja osan ajan kesällä saat myös äitiysrahan itsellesi. Ja sen lomarahan heinäkuussa. Se tulisi kyllä vaikka olisit äitiyslomalla koko kesän. Ja jos kalenteria on tulkittu oikein niin saatat pystyä katkaisemaan myös seuraavan kesän ja olemaan kesän " töissä" ja saada palkkaa siltä ajalta.
Siis hyödyt sen palkallisen äitiysloman ja suunnittelupäivän välisen ajan palkkasi ja lisäksi äitiysrahan laskennallisen vuosiloman ajalta. Eli arviolta noin 1,5-2 kuukauden palkkasi.
Kelaan hakemuksen teet kuitenkin ihan normaalisti eli anot äitiysloman ja vanhempainloman normaalisti. Jossain kohdassa kysytään oletko ko. ajalla töissä ja sinne laitat sen minkä ajan kesällä olet töissä.
siis laskettu samalla tavalla kuin Kela laskee (eli sunnuntait pois), silloin nimittäin kelan laskurin mukaan palkallinen osuus loppuisi vasta 25.7. Voinko siis itse päättää ajan, jonka olen töissä kesällä? Eli siis rehtori tms. ei voisi siihen vaikuttaa? Ja minun on siis pakko olla töissä laskennallisen vuosiloman aikana, jotta voisin saada äitiysrahan palkan lisäksi itselleni tuolta ajalta? Ap sekavana edelleen.
72 päivää on laskettu ihan samoin kuin tuo kelan laskuri sen laskee eli sulla se sitten menisi 25.7. asti. Ainakin meidän kunnassa palkallinen osuus on pakko anoa ja sen jälkeen sitten voi olla anomatta vapaata suunnittelupäivään asti. Eli sen osuuden voit itse päättää. Kannattaa kysyä palkanlaskijalta tai sitten joltakin henkilöstöhallinnon edustajalta miten teidän kunnassa on.
Kela maksaa nuo äitiysrahat, joten aivan varma en ole siitä, mutta mielestäni saat laskennallisen loman ajalta myös sen minimiäitiysrahan itsellesi siitä huolimatta, että olet palkallisella äitiyslomalla. Sitä voit kysyä kelasta.
Omalle kohdalleni ei ole sattunut vielä 10 vuoden aikana yhtään tapausta, joka olisi ollut palkallisella äitiyslomalla laskennallisen vuosiloman aikana - outo juttu muuten, eihän se ole mikään mahdottomuus :)
(tai onko teidän kunnassa niin, että saat 3 ekaa kuukautta palkallisena?)