Heh, kaveri on terveydenhoitaja
ja vaahtosi nyt ihan paniikissa, että niille oli työpaikan koulutuksessa sanottu, että potilastietoja ei saa avata jos ei ole oma asiakas kyseessä, eli ei edes omien perheenjäsenien tietoja JA että kaikista avauksista jää jälki. Toisteli " en mä mitään oo turhaan aukonu, ainahan niitä jonkun asian takia, eikö edes omien perheenjäsenten saa--" taitaa olla aika paniikissa! Oonkin aina epäillyt että se kyylää tuttujen tietoja sieltä...
Kommentit (12)
Ja ainoa joka kieltää niiden katsomisen itse koneelta on työnantaja, ei laki.
Lisäksi, ei kukaan ehdi vahtia mtä tietoja kukakin avaa!
2
mä olen terkkari ja katsoin omia tietojani koneelta. Sitten tein valituksen ja tutkintapyynnön, epäilin että jotkut/joku jolla ei ole hoitosuhdetta muhun, on lukenut niitä tietoja. Ja kappas, olinkin itse lukenut! En ole kuitenkaan hoitaniut itseäni!!! Nostin syytteen itseäni kohtaan. TOivottavasti saan varoituksen!!!
lastenkaan tietoja ei saa mutta se vielä jollain tapaa hyväksyttävää jos lapsi pieni (alle 12 v). Omien tietojen katsominen voi joidenkin kohdalla olla ongelmallista, esim psyykkisesti sairaat
Tiedän tapauksen, jossa sairaalassa oli hoidossa julkisuuden henkilö. Hänen tietojaan katsottiin ja asiasta juoruiltiin lähes kaikilla sairaalan osastoilla. Asia selvitettiin ja tosi moni hoitaja sai vakavan varoituksen.
Tiedän myös tapauksen, jossa eräs hoitaja oli ollut itse sairaalassa vuosia sitten masennuksen takia. Häntä hoitanut hoitaja sattui kerran näkemään hänet töissä ( vuosien jälkeen ) ja oli mennyt kertomaan kavereilleen että " yksi potilas on hoitajana" . Tää hoitaja oli saanut selville muuta kautta, että häntä hoitanut henkilö oli rikkonut vaitiolovelvollisuutta ja asiaa selviteltiin. Selvisi että kolme henkilöä oli lukenut tämän henkilön potilastietoja, vaikka heillä ei tosiaan ollut mitään hoitosuhdetta. He kaikki työskentelivät samassa sairaalassa. Jokainen sai potkut asian selvittyä!
Lääkäri voi perustellusta syystä kieltää. esim jos katsotaan että vaarantaisi potilaan hoidon. Joillakin paranoidisilla ihmisillä tämä voi oikeasti olla ongelma, en nyt tarkoita " perushulluja"
Jäi laittamatta hymiöt perään. Mutta perusjuttuja masentuneet, ahdistuneet, paniikkihäiriöt jne
Enkä mieheni tietoja urkkisi missään tapauksessa.
Lastenkaan en enää silloin kun ovat isompia, ehkä yläasteikäisiä, koska silloin pitää olla oikeus pitää joitain asioita omana tietonaan. Paitsi lapsen luvalla tietenkin katsoisin.
jossa säännöllisesti otetaan labrakokeita. Katson niiden tulokset, en vain jaksa odottaa aina puhelimitse kerrottuna niitä, kun pelottaa että huononevat.
ihan rauhassa, koska vaikka se tulisi ilmi niin ei varmaan laissa ole kohtaa että niitä olisi rangaistavaa katsoa.
th