Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, miten pitäisi toimia tällaisen pojan (4 v) kanssa?

Vierailija
11.02.2008 |

Oltiin aamupäivällä kerhon jälkeen vielä puistossa ulkoilemassa. Poika (siis omani) löysi ison kepin, jonka vei liukumäkeen ja pisti sen esteeksi, ettei pikkusisko pääsisi liukumäkeen. Sanoin pojalle, että laittaa kepin sivuun, että sisko pääsee myös laskemaan. Ei reaktiota. Sanoin uudestaan, että ottaa kepin pois, että sisko pääsee liukumäkeen tai mä otan sen kepin pois. Poika otti sitten kepin pois, mutta laittoi sen samantien siihen väliin esteeksi, mistä lasketaan. Sanoin, ettei keppi voi olla myöskään siinä esteenä, koska siskon on päästävä laskemaan. Poika ei totellut, joten otin kepin pois. Poika ryntäsi liukumäestä alas ja yritti ottaa multa kepin takaisin. Kun en antanut, poika alkoi heitellä kuraista hiekkaa. Sanoin, että jos poika ei osaa leikkiä nätisti, menee penkille istumaan ja miettimään. Poika lähti juoksemaan karkuun, eikä tullut luokseni tai penkille, vaikka huusin. En lähtenyt juoksemaan pojan perään, koska poika todellakin juoksee kovaa, enkä ois varmaan edes saanut kiinni. Odotin, että poika tulee lähemmäs, jolloin nappaan hänet kiinni. Poika kirmasi pitkin puistoa ja nauroi. Mulla kiehui päässä!

Hetken päästä poika tuli sen verran lähelle, että sain häneen puheyhteyden. Sanoin, että jos hän ei just nyt tule luokseni, niin saa vielä isomman rangaistuksen. Tuli viereen naureskelemaan. Käskin mennä penkille istumaan, mutta poika heittäytyi maahan. Raahasin pojan siitä penkille, jonne jäi huutamaan. Sanoin, että miettii siinä 4 min käytöstään. Sitten menin tytön luokse leikkimään. Poika itki ja huusi, mutta pysyi penkillä. Vähän väliä huuteli kaikkea tyhmää ja uhoili. Ois tehnyt mieli pitää poikaa penkillä koko päivä, mutta oli pakko lähteä jo syömään. Pidin pojalle puhuttelun, mutta ei tuntunut menevän perille. Kotimatkalla vielä lähti juoksemaan mutalätäkköön, vaikka just olin sanonut, ettei mene siihen mutaan.

Mua vituttaa niin paljon! Ois tehnyt mieli jättää poika sinne puistoon huutamaan. Mutta kertokaa miten toimin seuraavalla kerralla, kun käy taas näin!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäiset on just tuollaisia...

Minulle tulee mieleen vain yksi asia: jotkut lapset eivät jostain syystä ymmärrä puhetta niin hyvin kuin kosketusta. Auttaisiko omia hermojasi, jos käskisit vähemmän ja koskisit enemmän? Älä pyydä, että poika ei mene johonkin, vaan hae ja ota kiinni ja vie.

Vierailija
2/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietä rentouttava ilta ja laita lapsille sellaiset kurakamppeet ettei haittaa vaikka menis mutaiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

otti lasta kiinni esim. hartiasta tai käsivarresta ja käänsi lapsen katsomaan silmiin samalla kun kielsi. Jos vaan huutaa, niin lapsen on helppo sulkea korvat mutta kun samalla joutuu katsomaan äitiä silmiin niin viesti menee paremmin perille.

Vierailija
4/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista vaan, että et saa viestiä tai oppia perille pieneen päähän kerralla. Varaudu vain hoitamaan tilanne samalla tavalla kymmenen kertaa - eiköhän se siitä.

Minua itseäni muuten helpotti huomattavasti meidän kaksivuotiaan tytön kanssa, kun tajusin, että vaikka kuinka komentaisin/rankaisisin/selittäisin, hän ei tule oppimaan asioita yhdellä kertaa. Ne toistuvat ja toistuvat kunnes jonakin kauniina päivänä taas yksi asia loksahtaa paikalleen.

Malttia! : )

Vierailija
5/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varoitus ja sitten rangaistus.

Vierailija
6/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kehun vähän anoppia joka jaksoi alussa sanoa, että toista ja kertaa asioita niin monesti kun ne menevät jakeluun. Ja että saa toistaa about miljuuna kertaa... Lapset sitten varmaan tulleet isäänsä kun ovat niin jästipäisiä?

Vierailija
7/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos on kerran tuollainen päivä, niin kotimatka sujuu mukavasti äidin kädestä kiinni pitäen, niin ei vahingossa erehdy mutalammikoihin. Tuollaisen ulkoilukerran jälkeen yleensä annan kotona tilanteen hetken rauhoittua, otan pojun syliin ja jutellaan, kuinka ulkoilu ei tänään ihan mennyt putkeen ja mitenkäköhän siinä niin kävi ja mitä muistetaan seuraavalla kerralla tehdä toisin.

Vierailija
8/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin harmittaa, että isomman kasvattamiseen menevä aika pilaa usein leikit pienemmältäkin, vähän kuten tuossa teidän liukumäkijutussa. Ja voi tuska sitä prostestin volyymia, mitä meidän neljävuotias pitää! Ei myöskään pysy jäähypaikassa kuin kiinni pitämällä ja siltikin taistelee täysillä vastaan.

Lapsen mummut ei millään meinaa uskoa, minkälaista meillä voi olla ja jos sattuvat näkemään yhden pienen osan tällaisesta tilanteesta, valittavat, että voivoi, kun me vanhemmat ollaan julmia ja teemme valtataistelun joka asiasta.

Pidä siinä sitten oma kasvatusnäkemyksesi, kun tukea ei tule ja neljävuotias pistää kampoihin minkä ehtii.

Vierailija
9/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anteeksipyydettävää siitä, miten päivä on mennyt. Juuri siis tuota, että käydään tilannetta läpi, että miksi joku juttu meni kuten meni. Tuleeko aina olemaan tällaista? Jossain toisessa ketjussa päiviteltiin 7v uhmaa ja sitten kohta onkin murkkuikä, apua...

t.10

Vierailija
10/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuokin vaihe on mennyt onneksi ohi. Yritä vain jaksaa rakastaa poikaasi ja näytä se hänelle.

Vierailija
11/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain siitä hyviä vinkkejä.

Vierailija
12/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mahdollisuutta saada käsiini tuota kirjaa kovin nopeasti.

Vierailija
13/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että muidenkin 4-vuotiaat käyttäytyvät tällä tavalla! Meidän puistossa kaikki muut lapset käyttäytyvät aina niin nätisti. Tekevät, mitä äiti sanoo jne.

Yleensä teenkin just niin, että otan poikaa esim. hartioista kiinni ja varmistan, että katsoo muhunpäin ennen kuin edes sanon jotain tärkeää asiaa. Tänään mietitytti lähinnä toi, kun poika pääsi juoksemaan karkuun, kun olisi pitänyt mennä jäähylle. Mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä? Entä silloin kun lapsi heittäytyy veteläksi, eikä suostu itse menemään penkille? Mielestäni silloin voin viedä pojan sinne väkisin, mutta aika vaikeaa se on, kun pojalla on kuitenkin jo painoa ja pituutta. Ihme kyllä, poika pysyy jäähyllä lähes tulkoon aina ilman, että yrittää siitä karata. Riehuu ja raivoaa siinä, mutta pysyy penkillä.

Vierailija
14/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on verbaalisesti lahjakas ja muutenkin älykäs poika, mutta tuo jokapäiväinen vääntäminen... Ap:n teksti oli kuin olisin omaani lukenut. Ei minulla ole sinulle, ap, mitään ohjeita tms. mutta mun oli pakko kirjoittaa, että ihanaa kun en ole yksin. Meillä 4v. on esikoinen, joten ei ole edes vertailupohjaa muihin. Täytynee siis uskoa, että tuo uhittelu, uhoaminen yms. kuuluu ikään.

Vierailija
15/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut kepin ja viskannut muualle, joskus myös katkonut päreiksi. Välillä menee vaan hermo, vaikka tuosta just se neljävuotias oppii sitä riehumista. Välilä tuntuu, että olen maailman huonoin äiti, kun joka hemmetin päivä neljävuotias saa kamalia raivareita kun varoituksista huolimatta ei usko ja sitten viedään jäähylle / otetaan lelu pois, jne.

Lisäksi meidän 4v poika on kamalan huonotuulinen koko ajan, suunnilleen kaikki asiat sanoo marisemalla ja vaikka olisi kivaakin tekemistä tiedossa/meneillään, lähes aina keksii jonkun kiukkuamisen aiheen ja pilaa jutun itseltään ja kaikilta muiltakin.

Vierailija
16/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sama tilanne oman pojan kanssa: jatkuvaa vääntämistä i-han jo-ka a-si-as-ta, jatkuvaa marinaa ja vastaanväittämistä, aina löytyy joku asia, josta voi valittaa, aloittaa tappelun ja pilata jutun itseltään ja kaikilta muiltakin. Mitään taikakonsteja mulla ei ole, mut olen huomannut, että tilannetta vähän helpottaa, jos yrittää itse pysyä rauhallisena (äärettömän vaikeaa, enkä tosiaankaan onnistu edes joka toinen kerta, mutta opettelen itsekin koko ajan). Mutta siis lohdullista kuulla, ettei olla ainoita.

Vierailija:

ottanut kepin ja viskannut muualle, joskus myös katkonut päreiksi. Välillä menee vaan hermo, vaikka tuosta just se neljävuotias oppii sitä riehumista. Välilä tuntuu, että olen maailman huonoin äiti, kun joka hemmetin päivä neljävuotias saa kamalia raivareita kun varoituksista huolimatta ei usko ja sitten viedään jäähylle / otetaan lelu pois, jne.

Lisäksi meidän 4v poika on kamalan huonotuulinen koko ajan, suunnilleen kaikki asiat sanoo marisemalla ja vaikka olisi kivaakin tekemistä tiedossa/meneillään, lähes aina keksii jonkun kiukkuamisen aiheen ja pilaa jutun itseltään ja kaikilta muiltakin.

Vierailija
17/17 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat vaan samaan malliin. Kyllä lapsi siitä oppii kunhan kasvaa ja huomaa, että äiti on tosissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi