Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tuolta spr:ltä on 0- veri lopussa,

Vierailija
11.02.2008 |

niin mitä ne sitten antaa? Pelottaa, kun synnytys tulossa, ja synnytyksen yhteydessä ollut ongelmia hyytymisen kanssa.. Minähän en voi muiden veriryhmien verta ottaa, vai?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta verta. Siihen, että veri olisi " lopussa" en usko, vaan spr rupeaa kuuluttamaan asiaa varmasti jo hyvissä ajoin saadakseen luovuttajat liikkeelle. Mutta asia on tärkeä; mars sieltä koneen ääreltä luovuttamaan verta kaikki kynnelle kykenevät! Ja onnea sinulle synnytykseen :)

Vierailija
2/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystytä toimittamaan kyseistä verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi, o- veriryhmän verelle on luovuttajat, jotka luovuttavat tarpeen mukaan.... tai sitten käytäntö on muuttunut.

Vierailija
4/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeistoa kuin muillekaan luovuttajille.

Vierailija
5/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(sotien jälkeen), jolloin ei olisi saatu riittävästi O- verta kiireelliseen tarpeeseen (kuten esim synnytyksen aikana/jälkeen tarvittava veri)!

Tarkoittivat varmaan, että sairaaloissa ei ole riittävästi verta vähemmän kiireelliseen tarpeeseen. Esim leikkauksia saatetaan joutua siirtämään, koska ei ole verta varattuna.

Vierailija
6/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim B:tä ei voi antaa O:lle, mut toisinpäin voi.

t: O+, jonka tarvis mennä luovuttaan, mut luovutuspaikka aika kaukana.

Vierailija
7/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mussuttaa vaan, että olishan se hyvä käydä

Vierailija
8/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta O - on tosi harvinainen, O + taas ei.

Vierailija
9/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se merkki siellä kirjaimen perässä ratkaisee, onko veri harvinaista vaiko yleistä. Kaikki " miinusveret" ovat harvinaisia (eli siis rhesustekijä on miinusmerkkinen), " plusveret" ovat yleisempiä, mutta niistäkin harvinaisin on AB+.

Vierailija
10/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en taida enää käydä luovuttamassa kun paikkakunnallamme ei ole muuta luovutusmahdollisuutta kuin liikkuva veripalvelu. Ja sen saapuessa paikkakunnalle on luovuttaja ruuhka mahdoton. 1,5 tuntia vie huonoimmillaan luovutus reissu... kohtuu se pitäs olla kerjätessäkin.

Jos alle tunnin pääsisin verestäni eroon kaikkine kahveineen niin voin palata taas luovuttamaan.

Vierailija
11/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

O- näyttää olevan 6%:lla suomalaisista,

O+ 28%

AB- 1%

AB+ 7%

A+ 35%

A- 6%

B+ 14%

B- 3%

Vierailija
12/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi luovuttaa, kun eivät löydä suonia :(

Aikani luovutin, mutta sitten sanoivat, että kiitos, ajatuksesi on kaunis, mutta älä tule enää --- suonien löytyminen oli heille niin tuskallista ja tietysti mulle.

Vierailija
13/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Oneg veren tarve ei ole enää kriittinen. Siellä on päivittäin päivittyvä taulukko tilanteesta.

Vierailija
14/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin veripalvelun sivujen mukaan verivarastot ovat taas täyttymässä, eikä tilanne ole enää niin kriittinen.

Olen O-, ja ollut nyt hetkellisesti luovutusesteinen uuden lääkityksen takia. Lääkitykseni sinällään ei pitäisi olla este luovutukselle, mutta veripalvelussa halusivat ensin varmistaa, että oireet lääkityksen taustalla ovat hoidossa.

O negatiivisia on suomalaisista n. 6%.

Vierailija
15/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole läski -- verisuoneni ovat niin syvällä ja kuulemma niin kimmoisat, että katoavat neulan edestä.

Myös tippaa minulle on hankala saada - se on yleensä laitettu jalkapöytään.

Vierailija
16/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku muuten, saako imettäessä luovuttaa verta? Mulla ei kyllä taida olla hemppa vielä oman synnytykseni jälkeen noussut tarpeeksi korkealle. Harmi.

Vierailija
17/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite oon normipainoinen ja toisesta kädestä ei oo kukaan koskaan löytäny suonta. yks hoitaja ei kerran uskonu ku sanoin ja ronkki varmaan 5minsaa ennenku luovutti.. ei tosiaan ollu kivaa :( toisesta kädestä sentään löytyy ja lverta uovuttamaan menen ku tästä flunssasta toivun

Vierailija
18/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksestäkin kysytään joten olisikohan se niin, että heti imetyksen lopettamisen jälkeen voi luovuttaa, jos synnytyksestä on vuosi. Imettävää äitiä eivät varmaankaan huoli. Niistä kriteereistä voi soittaa veripalveluun ja kysyä, yhteystiedot löytyy sieltä sivuilta.

Vierailija
19/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin taaperoa, ja melkein jo antoivat luovuttaa, mutta konsultoivat kuitenkin Veripalvelun lääkäriä, joka sanoi, että mikäli imetys on päivittäistä, ei verta saa luovuttaa. Jos olisin imettänyt esim. 1-2 kertaa viikossa, niin luovutus olisi kai ollut ok.

Vierailija:

Tietääkö joku muuten, saako imettäessä luovuttaa verta? Mulla ei kyllä taida olla hemppa vielä oman synnytykseni jälkeen noussut tarpeeksi korkealle. Harmi.

Vierailija
20/22 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme