Minkä ikäisenä vauvalle iltapuuroa?
Eli minkä ikäisenä ootte ruvennut antamaan vauvallenne iltapuuroa? Entä onko kokemuksia Muksun Unipuurosta? Meidän neiti on nyt 4,5 kk ja yöt menee välillä ihan tissittelyksi jopa tunnin välein. Pitää huvituttinakin.. Jospa nukkuis paremmin ja vähän pidempiä pätkiä kun saisi tykympää ruokaa maidon lisäksi illalla. Nyt annan hedelmäsosetta ennen nukkumaan menoa, mut ei tunnu olevan vaikutusta.. Ja mitä puuroa suosittelette ensimmäiseksi puuroksi?Kiitos!
Kommentit (4)
En usko että vastaus teille löytyy puurosta. Jos nyt kuitenkin välttämättä haluat kiinteitä syöttää vauvallesi niin...
Itse aloitin riisipuurolla, koska meillä oli allergiaepäilyksiä. Sen siis otin käyttöön 6kk iässä ja sitten vaihdoin sen kaurapuuroon 7kk iässä. Ihan parhaita puuroja minun mielestäni ovat normaalit puurot, siis kaurahiutaleista tehty puuro. Helppo, nopea ja hyvän makuinen! :)
Täällä Sveitsissä kiinteät aloitetaan ohjeen mukaan puuroilla ja hedelmä/vihannessoseilla. Vellejä täällä ei olekaan. Ja näin siis alk. 4 kk. Itse olen kokeillut pari kertaa riisipuuroa " löysänä" (jauheesta tehty siis, nestle), mutta ei ole oikein uponnut, joten taidan vielä odotella ja mennä maidolla vielä pari viikkoa ainakin. Silloin vaavi siis 4 kk. Nukkuu hyvin yöt (6 -jopa 8 h pätkä) ihan maidollakin. Sanoisin kanssa, kuten edellä, että tuo tissittely ei johdu nälästä vaan tavasta/lohduttelusta. Eli jos haluat siitä päästä eroon, niin sanoisin, että ei siihen välttämättä ruoka auta vaan opettelu - nukkumaan opettelu.
Tsemppiä sinne
Vauva oli isokokoinen eikä rintamaito selvästikään pitänyt kylläisenä. Yöt paranivat radikaalisti iltapuuron aloituksen jälkeen, niitä selvittiin yhdellä yösyötöllä, kun aiemmin heräili 2-3 tunnin välein. 2 kk ikäisenä nukkuin jo yhden pidemmän pätkän yöllä (n. 5 tuntia), mutta 3 kk iästä alkaen yöheräilyt tihenivät uudelleen. Itse olin ennen iltapuuron aloitusta todella väsynyt ja niin oli vauvakin, kun ei nälän takia saanut kunnolla nukuttua. Nyt vanhempana ja viisaampana en enää pitkittäisi kiinteiden aloitusta näin pitkälle, jos kyseessä on isokokoinen, selkeästi nälkäinen vauva.
Silloin aloitettiin Gefilus riisipuurolla, en tiedä onko kyseistä valmistetta enää myynnissä, kun aikaa on jo 4 vuotta kulunut, mutta varmaan jotain vastaavaa kuitenkin. Riisi tai maissi kai ovat turvallisemmat aloittaa ennen viljavalmisteita.
Meillä aloitettiin neuvolan kehoituksesta kiinteät viikon alle 4-kuisena, maissivellillä ja mustikkasoseella, koska ne sopi hyvin eikä aiheuttanut vatsavaivoja aloin antaa myös peruna-porkkanavelliä ja muita hedelmäsoseita. 5-kuisena aloitin vauvalle riisi-banaanipuuron (jauheesta tehtävä) ja pian sen jälkeen vadelma-kaurapuuron (tetrassa) siinä lukee lempeä ensipuuro ja meidän tyttö on tykännyt hirmusti molemmista!
Toiottavasti tästä oli jotain apua =)