synnytys alkaa vesien menolla=kalvojen puhkaisu?
Heissan!
Mielenkiinnolla aloin teiltä kysellä osaisiko joku vastata tuohon, olisiko kentien kokenut molemmat? Itse olen kokenut vain tuon jälkimmäisen eli kalvojen puhkaisulla käynnistetyn synnytyksen (+ pari muuta sytotecillä käynnistettyä) ja kovasti tekisi mieli tietää kuinka luonnon mukainen synnytys tuo vain kalvot puhkaisemalla käyntiin saatu oli. Kipuja lähinnä mietin, kun itsellä on kaikki käynnistetty jollain tapaa ja niin monelta olen kuitenki kuullu, että itestään käyntiin lähtevä on kivuttomampi. Nyt on taas synnytys lähellä ja varmaankin pääsisi käynnistymään pelkästään kalvot puhkaisemalla, jos tarve käynnistykseen tulisi. Itestään lähtö olis tosi hieno kokea, mutta en jaksa siitä toiveita elätellä, loppuraskauden ongelmat on lopulta aina ajaneet kuitenkin käynnistykseen ja jo viikko sitten lääkäri sanoi tästäkin, ettei varmaan laskettuun aikaan asti anneta mennä.
t.mimosa rv 38+4
Kommentit (4)
... vastaankohan nyt ihan itse kysymykseen, mutta mulla eka alkoi vesien menolla ja sitten käynnisteltiin sillä cyto-mikä nyt olikaan ja kaksi seuraavaa alkoi supistuksilla (ja kalvot puhkaistiin, kun olin auki lähes 10 cm - siis ei mulla ainakaan kalvot puhjenneet ennen kun alkoi paikat aueta) ja itsestään supistuksilla alkaneet oli kaikinpuolin kipeämpiä (ja nopeampia).
Muutaman tunnin päästä alkoi supistukset. Sitten tästä parin tunnin päästä pistettiin oksitosiinia vähän vauhdittamaan touhua kun vauvan sydänäänet laski. 11½ tuntia meni koko hoitoon, eli siitä kuin vedet meni siihen kun vauva tuli. Noin puolet tuosta ajasta olin synnytyssalissa. Nopeeta oli, ensisynnytys.
Mukava ku kerrotte kokemuksianne!
Itellä ei oo kalvot puhjenneet itestään kertaakaan, vaan aina ne on puhkastu jossain vaiheessa. Eka käynnistettiin sillä cytotecillä ja kalvot puhkastin spinaalin laiton yhteydessä, samoin tehtiin kolmosen kohalla. Toinen on käynnistynyt pelkällä kalvojen puhkaisulla (tunti puhkaisusta alkoi supistukset). Synnytykset on kestäneet 4-6 tuntia kaikkinensa.
Tuo kuulosti kyllä loogiselta, että supistukset on kipeämmät aina ku keho ei oo vielä tarpeeksi valmistautunu synnyttämään ja se pannaan tekemään se ennen aikojaan. Käy mun järkeen. Olispa kyllä kiva kokea se luonnostaan käyntiin lähtevä synnytys, mutta minkäs teet jos aina joudut ongelmien takia käynnistykseen " ennen aikojaan" . Täysaikaisiksi on kuitenki kaikki päässeet.
Mulla tuo kalvojen puhkaisulla käyntiin lähteny synnytys kesti 6h, kun cytotecillä käyntiin lähteneet on kestäneet ~4h. Tuossa kalvot puhkaistussa jaksoin olla pisimpään ilman kipulääkkeitä (6cm auki), ku noissa kahessa muussa oon tarvinnu niitä jo siinä vaiheessa, ku on 4cm auki. Kaikista auennu spinaalin saatua sitten tunnissa loppuun. Mutta ehkä tuo kalvot puhkasulla käynnistäminen on kuitenki vähän helpompi kipujen kannalta, ku tuo cytotecillä käynnistys. Toivon siis sitä jos mahdollista, seuraavaksi!
Kertokaa lisää kokemuksia kalvojen puhkaisusta / itestään puhjenneista ja vertailkaa niitä käynnistettyihin jos kokemusta löytyy! Tai eri tavoin käynnistettyjen kivuista.
t.mimosa
mutta siinä on se pikku ongelma että luonnollisesti kalvot puhkeaa yleensä siinä vaiheessa kun kohdunsuu alkaa aueta ja kalvot irtaantuu kohdunsuulta. Siksi useimmiten ne supistuksetkin alkavat. Tämä kalvojen irtaantuminen lisää prostaglandiinin eritystä, joka pehmentää kohdunkaulaa ja aiheuttaa niitä supistuksia. Tätä samaa mekanismia jälkittelee siis cytotecin anto ja kalvojen puhkaisu. Kuitenkin kun kalvot puhkaistaan, elimistö ei ole vielä " päättänyt" synnyttää eli ei ole aivan valmis synnytystä varten. Luultavasti tästä syystä käynnistetty synnytys tuntuu rajummalta kuin itsestään alkanut.
Mikäli synnyttäjällä on vahva taipumus saada supistuksia kalvojen puhkaisun jälkeen, synnytys luultavasti käynnistyy pelkästään sillä ilman sen kummempia. Mutta kuten edellä selitin, eroa voi olla itsestään alkaneeseen synnytykseen. Kaikki äidit eivät eroa huomaa edes " kovimman mukaan" tehdyllä käynnistyksellä (cytotec-kalvojen puhkaisu-tippa), tämä on hyvin yksilöllistä.
Henkilökohtaista kokemusta ei asiasta ole, itsellä kaksi kertaa käynnistetty kalvojen puhkaisu-tippa-yhdistelmällä ja mulla oli siihen yhteen spontaanisti käynnistyneeseen eroa kuin yöllä ja päivällä. Tosin tietysti sen spontaanin kanssa olin kotonakin pitempään, käynnistyksissä lähdettiin ihan nollatilanteesta...