Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olisi pitänyt olla vauvalle valmiina kun kotiuduitte sairaalasta?

11.02.2008 |

Entä mitä kaipasitte sairaalassa, olisiko pitänyt ottaa mukaan jotain? Tässä aloittelen pikkuhiljaa tavaroitten ja vaatteiden laittoa valmiiksi, mutta muisti pätkii, jos jollain on mielessä joitain tuikitärkeitä juttuja mitkä itseltä on unohtunut tai todettu tarpeellisiksi niin kertokaa ihmeessä!!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaan lisäisin vielä kantoliinan. Sen käyttöä nimittäin ehtii hyvin opetella sairaalassa, jossa aika tulee pitkäksi, ja vauva tottuu liinailuun heti, myöhemmin saattaa olla hankalampaa. Meillä esikoinen ei viihtynyt hetkeäkään muualla kuin sylissä ja vierasti kaikkia muita kuin äitiä ja isäänsä 10-kuukautiseksi asti, joten tuli todella tarpeeseen. :)

Toista odotellessa rv 38.

Vierailija
2/11 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä eniten kaipasin, oli kantoliina. Sen tilaaminen postista kesti ihan liian kauan. Vauvaa oli niin paljon helpompi kantaa siinä kuin käsissä!

Korviketta olimme jo ostaneet kotiin, ja hyvä niin. Lisäksi jälkikäteen ajatellen olisin vaatinut sairaalassa aiemmin korvikkeen/ravintolisän antamista, mutta en tajunnut kun olin ensisynnyttäjä. Paljolta porulta ja imetyskauhukokemuksilta olisi vältytty, jos olisin vaatinut sairaalassa aikaisemmin hörppyyttämään lisäravintoa. Olisi saatu rauhassa opetella imemistä ilman hirmuraivonälkää. Lopulta lääkäri määräsi lisäravintoa, kun paino tippui liikaa.

Sitten jos Suomessa on mahdollista (asuinmaassani on), niin heti jos tulee ongelmia imetyksen kanssa, niin pyytäisin paikalle kunnon koulutetun imetysneuvojan, jos sellainen sairaalassa on. Täällä oli ja onneksi yksi nuori hoitaja tajusi pyytää neuvojaa paikalle. Hoitajat ei useinkaan osaa neuvoa oikein imetyksen suhteen.

Tsemppiä

AJL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eräs tuttava salakuljetti Kättärille korviketta, kun eivät suostuneet antamaan lisäravintoa. Että kaikenlaista voi tarvita jo sairaalassa.....

Vierailija
4/11 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmat vastaajatkin ovat todenneet, nämä puuttui, muihin olin osannut varautua. Kantoliinakin oli mutta se oli kudottu eikä toiminut meillä. Trikoinen olisi tarvittu het alkuunsa ja sain sen hankittua vasta 2kk iässä. Pullot ja korviketta kävi mies hakemassa ennen kotiutumista kun olin toki kuvitellut imetyksen onnistuvan kun siitä kaiken mahdollisen olin opiskellut. No, kaikki ei tunnetusti mene suunnitelmien mukaan... ;)

Vierailija
5/11 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun listaani:

- Rintakumit (Tulivat tosi tarpeeseen ensimmäisinä viikkoina, kun rinnanpäät olivat ihan vereslihalla) + Lansinoh tms. (voidetta rinnanpäille)

- Imetysliivit (oikean kokoiset, itse jouduin ostamaan uudet kotiuduttuani, sillä olin ostanut liian pienet raskausaikana.. Rinnat siis ainakin minulla turposivat alkuun ihan hirmuisesti. Nuo raskausaikana ostetut sopivat kyllä sitten myöhemmässä imetysvaiheessa, kun maidontuotanto alkoi tasaantua)

- Liivinsuojia

- Imukykyisiä siteitä

- Disflatyliä tms. vauvan masuvaivoihin

- Harsoliinoja paljon!

- Sairaalaan pillimehuja, lakritsia, luumuja ym.

- Korvatulpat olivat tarpeen osastolla

- Laturi kännykkään

- Kamera

- Hyvä olla toisaan jokunen pieni vaatekerta kotona (50 cm)

- Vauvalle tumput sisäkäyttöön tai body, jossa saa hihansuut tumpuiksi. Meillä ainakin vauvalla oli syntyessään aika pitkät kynnet, eikä niitä saanut leikata kahteen ensimmäiseen viikkoon.

- Käsidesiä vieraita ja itseäkin varten

- Pumpulipuikkoja navan ja korvantaustojen ym. puhdistukseen

- Kylpyamme vauvalle kotiin

- Myssy sisäkäyttöön

Nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen. Monia tarvikkeitahan voi tietysti ostaa vasta vauvan synnyttyäkin, esim. isä voi käydä hakemassa. Mutta onhan se mukavaa, kun suurin osa tarvikkeista on valmiina. Se rauhoittaa kummasti omaa mieltä ja saa alkuun keskittyä vain siihen pieneen, uuteen ihmiseen :)

Hyvää loppuraskautta ap:lle onnea pian koittavaan vauvantuoksuiseen arkeen!

T. Lumitähti ja ei enää vauvapoika 1 v. (liian nopeasti kului tämä vauvavuosi..)

Vierailija
6/11 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi pitäny olla tuttipulloja ja korviketta, koska imetys ei lähtenyt heti käyntiin.Maitoa kyllä alkoi jo sairaalassa hiukan tulla, mutta tyttö vaan ei suostunut imemään. Olin niin tuudittautunut (esikoisen kanssa), että imetys onnistuu heti....Seuraavien kanssa ne ovat olleet sitten valmiina keitettynä odottamassa...tosin niitä ei sitten tarvittukaan ; ). Niin joo ja rintapumppu.

Vierailija
7/11 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu eli korviketta ja tuttipulloja piti ensimmäiseksi hakea kaupasta ( ja tuttipulloja oli alkuun liian vähän, 5-6 saa olla ainakin, jos joutuu alussa pullostakin ruokkimaan ). Lisäksi hankittiin heti kotiutumisen jälkeen apteekista Septidin -desinfiointiainetta navan putsaukseen, Lansinoh -voidetta rintoihin ja d-vitamiinitipat valmiiksi. Seuraavalla kerralla, jos sellainen joskus tulee, ostaisin myös pullon Cuplatonia valmiiksi. Meillä oli alkuun vatsavaivoja ja noi tipat auttoi. Meillä on myös syöty tuttia heti sairaalasta alkaen, mutta sekin niin vauvakohtaista...

Sairaalassa itselle kaikkein tärkeimmä oli imetysliivit ja hyvät liivinsuojukset. Ei siksi, että maitoa juuri olisi tullut, mutta rinnat oli niin kipeät, että nuo suojasi pahimmalta hankaukselta. Vauvahan saikin kaiken tarvitsemansa sairaalasta. Kotiutumista varten meillä oli vauvan vaatteet mukana jo kotoa lähtiessä, mutta ehtiihän ne tuoda sairaalaan myöhemminkin. Niin, ja korvatulpat ottaisin sairaalaan mukaan, siellä nukkuminen oli ainakin minulle tosi vaikeaa - jos oma vauva nukkui, niin taatusti muualta kuului meteliä :).

Vierailija
8/11 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisepa " Mielipiteitä hankintalistastani" -ketju:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=10755281&p=1&tmo…

KL.

Vierailija
9/11 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta jotain juttuja mies joutui ostelemaan ekoina päivinä.

Imetys olikin yllättävän hankalaa aluksi, siksi ihan korvaamattomat olivat rintakumit ja lanoliinia sisältävä rasva apteekista.

Korviketta meillekin ostettiin. Oli ihan mielenrauhan kannalta hyvä juttu, vaikkei lopulta paljoa tarvittukaan.

Sopivan kokoisia vaatteitakin kaipasin vauvalle. Olin ajatellut käyttää heti alusta 60-senttisiä mutta ne tuntuivat niin isoilta, että hommattiin jokunen 56-senttinen vaate. Isommissa haalareissa meni pojalla molemmat jalat yön aikana samaan lahkeseen...pikkuinen hylje. ;)

Vielä jälkikäteen harmittaa, ettei osannut aloittaa kestoilua heti alusta asti. Kun olisi ollut hommattuna hyvät sisävaipat ja kivat kuoret, ei olisi joutunut pyörittämään neljän kuukauden selkäkakkarallia - viidesti päivässä kaikki vaatteet vaihtoon. Kangasvaipoilla olisi riittänyt vaipan vaihtaminen...no, seuraavalla kerralla... ;)

Vierailija
10/11 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta muuta ehtii ostaa myöhemminkin, mutta ilman vaippoja ei pärjää kauaa.

Vierailija
11/11 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies haki ekana iltana kaupasta 50cm vaatteita lapselle kun ei sitä 46cm reppanaa voinut pitää 56cm vaatteissa, samoin haki minulle rintapumpun (Avent Isis) ja suojuksia.

Lansinoh-voidetta sain sairaalasta pikku purkissa, otin sen mukaan. Bepanten käy kanssa, sitä on aika monella jo valmiiksi kotona. Navan puhdistukseen riittää/riitti pelkkä vesi, ja me saatiin sitten kotikäynnillä terveydenhoitajalta sellaista jauhetta napaan laitettavaksi (olikohan basibact tms.)

t. Fiikus