Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien alkoholinkäytöstä, kiitos jos luet tämän

Vierailija
10.02.2008 |

Vanhempani ovat aina käyttäneet runsaasti alkoholia, monet viikonloput ja illat juodaan. Kykenevät kuitenkin hoitamaan hyvin työnsä ja muut asiat(!). Olen asiasta heille sanonut mutta ei minkäänlaista vaikutusta sillä ole. Vastaavat vain, että " joojoo" /ei se nyt ihan niinkään ole/tiedetään ja alkavat syytellä toistensa alkoholinkäyttöä. Tuosta on jäänyt etten itse käytä juurikaan alkoholia, välillä nautin lasin pari viiniä ruuan kanssa tai kun lapset ovat menneet nukkumaan. Humalaan juon harvoin. Vanhemmillani melkein aina alkoholinkäyttö on humalan hakua.

Taas tänä aamuna soi puhelin, isäni syytti äitiäni viime iltaisesta. Kertoi oman versionsa tarinasta, jossa ravintola illan jälkeen oli tullut riitaa jne. Myöhemmin äitini soitti minulle ja kertoi omaa versiotaan ja pienenteli asiaa. Lopulta sanoin etten jaksa olla heidän kanssaan yhteyksissä, katsotaan asiaa sitten kun/jos tekevät jotain alkoholinkäytölleen!

Olen ennenkin yrittänyt katkaista välejä, jos se jotain tilanteeseen auttaisi, parin viikon katkoja olemme vain yhteydenpidossa pitäneet. Nyt kuitenkin aion näyttää etten tuollaista suvaitse.

En halua heille soittaa iltaisin, koska tiedän heidän olevan vähän juovuksissa. Ainakun menemme heille niin sanon etteivät ryyppää kun me olemme heidän luonaan.

Katkaisenko turhaan yhteyden vai mitä voin tehdä? Onko vanhemmillani alkoholi ongelma?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ovat kuitenkin juomatta silloin kun olette siellä, niin eihän se oikeasti sinulle kuulu, että mitä he vapaa-aikanaan tekevät. Älä soittele heille iltaisin jos tiedät että ovat humalassa.

Vierailija
2/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä oikeasti usko että saat heitä raitistumaan sillä että katkaiset välit heihin, korkeintaan saat heidät lopettamaan juomisestaan kertomisen sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vain vihainen ja huolissani. Heillä kun vielä on nuoria lapsia kotona asumassa. ap

Vierailija
4/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietty etäisyys olisi varmasti hyväksi oman mielenterveytesi ja mahdollisten lastesi takia. Jos sinulla on lapsia, irtisanoutuisin touhusta selkeästi, niin ikävää kuin se onkin, jotta lapsesi eivät joudu osaksi alkoholistin perhedynamiikkaa.

Vierailija
5/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen (vaikka oletkin jo vanhepi) ei tarvitse olla omien vanhempiensa erotuomari missään suhteessa eikä myöskään sylkikuppina!!

Heidän ongelmansa eivät kuulu sinulle ja sen voit kertoa heille!!

Jaksamisia!!

Vierailija
6/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet oikeasti huolissasi, et katkaise välejä, koska se varmasti saa heidät kaksinkertaisesti juomaan! Et voi asialle mitään, se on heidän oma elämänsä. Jos lapset kärsivät, voit ottaa asian puheeksi sitten joidenkin sosiaaliviranomaisten kanssa, mutta mieti nyt tarkkaan.

Vierailija
7/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vielä pahemmat. Heillä on tappeluja ja riitoja, väkivalta on tullut mukaan kuvioihin, isäni on sairaalloisen mustasukkainen. He ovat nyt eläkkeellä, ja noin viitenä iltana viikossa päissään. En koskaan soita heille iltaisin, pari kertaa viikossa aamulla.

Heillä ei onneksi ole enää lapsia kotona, mutta ärsyttää katsoa sivusta, kun he pilaavat vanhuutensa ja eläkeaikansa. Nyt kun olisi aikaa tehdä jotain kivaa yhdessä :(

Vierailija
8/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lapsi ei ole vastuussa vanhempien juomisesta, vanhemmat juovat katkaisi lapsi välit tai ei!!

Alkoholistille kun pullo on tärkeämpi kuin kukaan muu..

Mutta onhan se jo hyvä merkki jos ovat selvinpäin ku käyt mutta kurjalta kuulostaa muitten sisarusten kannalta!

Vierailija:

jos olet oikeasti huolissasi, et katkaise välejä, koska se varmasti saa heidät kaksinkertaisesti juomaan! Et voi asialle mitään, se on heidän oma elämänsä. Jos lapset kärsivät, voit ottaa asian puheeksi sitten joidenkin sosiaaliviranomaisten kanssa, mutta mieti nyt tarkkaan.

Vierailija
9/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos voimia riittää, voit auttaa myös kotona asuvia nuorempia sisaruksiasi(?) kehottamalla heitä ilmiantamaan vanhempansa tai soittamalla itse lastensuojeluun. Vanhempasi tarvitsevat herätyksen, vaikka valitettavasti sekään ei aina auta. Alkoholisti parantuu vasta, kun itse aidosti sitä haluaa ja hakee apua. Ja kun korkki pysyy kiinni kokonaan... ja se on vaikeaa, vaatii elämänmuutosta.

Suosittelen sulle nyt ensisijaisesti al-anonia. Se on AA:n alkoholistien läheisille tarkoitettu tukipalvelu. Itseäni ainakin helpotti, kun tajusin mistä on kyse ja etten voi auttaa väkisin ketään (vanhempiakaan) raitistumaan. Jos kerran suorakaan puhe ei tehoa, ovat omat keinosi aika vähissä vanhempiesi auttamiseen. Kannattaakin keskittyä nyt suojelemaan itseään, ja tosiaan ehkä niitä sisaruksiakin.

Onhan vanhempasi tehneet alkoholistitestin? Se on aika paljastava:

http: //www. paihdelinkki. fi/testaa/sadd

Tsemppiä! Muista, että kukaan ei voi valita vanhempiaan, mutta oman elämänsä suunnan voi, niinkuin olet hienosti tehnytkin. Sekin on hyvä tajuta, että alkoholismikin on sairaus, josta ei sormia napsauttamalla parannuta. Silti itseäni ärsytti se tahdottomuus ja itsekkyys, mun oli vaikea pystyä enää arvostamaan vanhempaani samalla tavalla kuin ennen ongelman paljastumista :( Nyt tilanne on hyvä, eli onneksi sen tunnelin päässä VOI olla valoa!

Vierailija
10/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kukaan lapsi ei ole vastuussa vanhempien juomisesta, vanhemmat juovat katkaisi lapsi välit tai ei!!

Alkoholistille kun pullo on tärkeämpi kuin kukaan muu..

Mutta onhan se jo hyvä merkki jos ovat selvinpäin ku käyt mutta kurjalta kuulostaa muitten sisarusten kannalta!

Vierailija:

ja todennäköisesti juovat silloin vielä enemmän! Ja JOS oikeasti on vanhemmistaan huolissaan ja välittää heistä, ei katkaise välejä, koska silloin tietää, että vanhemmat tulevat voimaan vielä huonommin. Se pitää vaan hyväksyä, että vanhemmat juo, sille ei voi itse tehdä mitään. Oma äitini on peliriippuvainen, yritin pitkään puhua hänelle " järkeä" , ja lopputulos oli se, että välit tulehtuivat pahasti, mutta silti mitään muutosta ei tapahtunut = äiti pelasi silti. eli tilanne meni vaan huonompaan. Sitten tajusin, että äiti on ITSE vastuussa tekemisistään, ei se ole minun asiani että mitä hän tekee. Pelatkoon vaikka itsensä konkurssiin, hän on silti vain ja ainoastaan itse vastuussa tekemisistään. Tiedän, että hän pelaa vieläkin kaikki rahansa, mutta en ole enää siihen puuttunut millään tavalla. Jos hän ei itse tajua sitä, niin sille ei voi mitään. Mutta varmasti välien katkaiseminen ei parantaisi tilannetta, päinvastoin, saisi varmaan tuon pelaamisen lisäksi äitini vielä juomaan!

Vierailija
11/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pitävät lupauksensa olevan selvinpäin kun nähdään, mutta on sattunut niinkin että ovat olleet hiprakassa. Joten olen alkanut tarkistaa kaappeja, että löytyykö pulloja.

Silloin kun itse tarvin tukea parisuhteessani niin en sitä vanhemmilta saanut. Mutta kuitenkin haluavat minut keskelle omia riitojansa ja niitä riitoja tilittävät minulle.

Jotkut sukulaiset ovat ottaneet miulle puheeksi heidän alkoholinkäyttönsä, mutta useimmat ihmiset eivät heistä uskoisi tätä. ap

Vierailija
12/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti ei osaa laittaa rajoja edes omalle juomiselleen saati sitten muulle käyttäytymiselleen, eli sinun on tehtävä itse ne rajat nyt heille selväksi. Se on jo hyvä rajanveto, että heidän tulee olla selvinpäin, kun menet sinne käymään lastesi(?) kanssa. Nyt teet uuden rajan: et halua sotkeentua heidän riitoihinsa etkä itse asiassa edes halua kuulla mitään niihin liittyvää, koska se on HEIDÄN elämäänsä, ei sinun.

Ja teetä niillä se testi, jos vaikka heräisivät hakemaan apua itse.

Vierailija
13/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vedä raja: et halua nähdä heitä etkä kuulla heistä kun ovat kännissä etkä kuulla käänisekoilusepustuksiaan. Jos esim. alkavat selittää niitä puhelimessa, sanot vaan että tämähän jo sovittiin että minä en näistä halua kuulla. Ja jos jatkavat sanot että no nyt en voi muuta tehdä kuin katkaista puhelun..

Mutta: tuo pullojen kaapista etsiminen on ihan turhaa. Sinun vahtimisesi menee ihan hukkaan, et sinä pysty estämään heidän juomistaan.

t. alkoholistin tytär

p. s. kertoisin sisaruksille että tiedän asian ja että *he* voivat puhua asiasta sinulle tai jos en jaksaisi, yrittäisin löytää lähipiiristä jonkun muun sukulaisen, jolta voisivat saada jotain tukea. Heillä tässä vaikeaa on.

Vierailija
14/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menettävät siinä yhden täysjärkisen aikuisen joka joskus käy.

Vierailija
15/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
16/18 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" vanhemmat juovat enemmän jos katkaiset välit, sisarukset kärsii" . Kyllä tässä se vastuu on tasan niillä juovilla vanhemmilla eikä kenekään ole pakko sietää mitään käytöstä keneltäkään, jos ei halua!!

Oma äitini joi, kun vanhempani erosivat. Perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, juo edelleen. Arkisin käy työssä. Soittelee kännissä ja joskus jopa arki-iltana kännissä. Olen monesti kieltänyt kännissä soittamasta, soittaa silti. Kotona asuessa äiti joi illan, sammui yleensä 21 maissa nojatuoliin. Herättää ei saanut ja piti olla hiirenhiljaa, ettei vain vahingossa herännyt. Seurauksena oli älytön raivokohtaus ja turpiin tuli, jos ei ehtinyt vessaan lukkojen taakse. Tätä kärsimystä kesti vuosia, kunnes pakenin viikonlopuiksi sellaisten nuorten sekaan joilla vanhemmat samanlaisia. Kalja virtasi ja viittä vaille ettei alkoholistia tullut itsestäkin.

Onneksi viistastuin vanhetessa ja omien lasten ei tarvitse moisesta kärsiä. Eikä tarvitse muuten miettiä koskaan, onkohan äiskä varmasti ajokunnossa, viitsiikö kavereita tuoda kotiin jne.

t. myös alkoholistin tytär

Ap:lle. Katkaise vaan välit vähäksi aikaa ja toivotaan, että se herättää vanhempasi huomaamaan millä tolalla asiat ovat. Äläkä mitään syyllisyyksiä tunne. Jos sisarukset huolettaa, ota luoksesi asumaan tai ota sosiaaliin yhteys.

Vierailija
17/18 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini myönsi minulle olevani oikeassa(alkoholista) mutta on isäni puolella. En tiedä vieläkään mitä teen. ap

Vierailija
18/18 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juteltiin tänään lastensuojeluviranomaiselle (ei ilmoitusta vielä tehty), suositteli ilmoituksen tekemistä. Käännynkö omia vanhempiani vastaan ja menetän isäni? Onko asiat niin pahasti kuin luulen? Onko heillä alkoholismi?En asu heidän kanssaan, joten en tarkasti tiedä alkoholin käytöstä, veikkailen vain kuinka usein alkoholi kuuluu arkeen. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän