Löysin patin rinnastani...
Siis rintani sivustalla tuntuu pieni, noin herneen kokoinen kova patti.
Pelko rintasyövästä iski välittömästi! Ei noita rintoja nyt joka kuukausi ole tullut ihan säännöllisesti tutkittua, tutkin aina muistaessani.
Eikö ne pitäsi tutkia aina kuukautisten jälkeen?
Nyt on kierto suunnilleen puolessa välissä.
Voih, jotenkin haluasi sulkea koko asian mielestään,mutta kai se on heti maanantaina soitettava aikaa lääkärille...
Kommentit (37)
Löysin sen esikoista imettäessäni 4v sitten. On n. puolikkaan herneen kokoinen ja sijaitsee ihan alhaalla, siis siinä missä rinta alkaa. Ultrattiin. Ultraaja oli tosi ynseä ja vaisu, totesi vain ettei mitään hälyyttävää löytynyt. Minua jäi vaivaamaan mikä se patti sitten on. Se on tuossa edelleen ja on ollut kaikki nämä vuodet. Imetän nyt kolmatta lastani ja tuntuu, että se näin imetysaikana olisi vähän suurempi vai tuntuuko sitten vain selvemmin, koska rinnan rasvakudos kuulemma vähenee imetyksen aikana. Olen ollut taas pari päivää ahdistunut tästä, kun satuin taas osumaan kädelläni tuohon pattiin ja muistin sen olemassaolon.
Eniten minuakin hirvittää lasten takia, jos kuolisin syöpään. Muuten ei pelota lainkaan, mutta sitä tuntee itsensä täällä kotona lähes korvaamattomaksi ja siksi pitäisi pysyä terveenä ja hyvävoimaisena koko ajan.
tahtoisin kysyä onko teillä ollut arkuutta rinnoissa?
Huomasin apri viikkoa sitten liivejä pois ottaessani että vasen rinta tuntui yhdestä kohtaa aralta, tuosta rinnan päältä, ei siis mistään kaarituen painamisesta voi olla kyse.. Siis en edes koskenut rintaan, mutta kun ne vapautuivat liiveistä (suomennettuna laskeutuivat normaalitasolle, vaikkeivät kyllä pahasti roiku) niin sellainen arkuus tuntui.
Yritin tutkia rintaa, mutta mulla tuntuu olevan molemmat rinnat sellaista perunapeltoa ettei niistä ota oikein selvää, ei edes terveydenhoitaja muutamia vuosia sitten
pitäisköhän hommautua jonnekin?? ja paljon esim. syöpäsäätiöllä ultra maksaa?
Yksityisellä mulla maksoi noin 90e, suomen terveystalo oli lääkäriasema ja niitä on käsittääkseni ympäri suomea. Erittäin hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain, en tuntenut olevani liukuhihnalla.
Tsemppiä!
Käy heti neuvolassa näyttämässä. Voi olla maidonerittymisestä johtuvaa, mutta ei mitään tavallista kumminkaan.
Osaakohan joku auttaa ja kertoa mistä tässä mahdollisesti kyse? Saatan kysellä tyhmiä, mutta itseäni asia vaivaa. Olen raskaana rv. 38+ ja olen tämän raskauteni aikana havainnut toisessa rinnassani patin.
Ei ole mikään herneen kokoinen, vaan suhteellisen suuri. Mitään oireita, esimerkiksi kipua ei ole. Välillä kun katson peilistä rintani näyttääkin hassun muotoiselta; kuin kulmikkaalta. Kun tunnustelen tätä " kulmaa" niin kohdassa tuntuu patti. Olen yrittänyt tunnustella rintojani muutenkin mahdollisten muiden pattien löytämiseksi. En ole aivan varma onko vai eikö.
Onkohan kyseessä joku esim. maitorauhanen tai vastaava? Olen miettinyt voiko johtua alkavasta maidon erityksestä? Onko muilla raskaana olleilla ollut vastaavaa? Tätä pattia ei mielestäni ollut ennen raskautta. Huomasinkin tämän jo suhteellisen myöhäisillä viikoilla.
Kiitos jo valmiiksi avusta!
on erittäin yleistä että naisille nousee rasvapatti rintaan. Itselläni sellainen juuri löydettiin ja harmittomaksi mammossa ja ultrassa todettiin. ONNEKSI. Pelkäsin jo kaikkea koska olen rintasyöpäsuvusta. Useimmiten löyökset ovat hyvänlaatuisia, mutta pikaisesti tutkimuksiin niin ei mene hermo.
Itse sain ajan väestöliitolta 2 päivässä ja kelakorvauksen kanssa tutkimus oli jotain 80e ja se oli ohi 30 minuutissa.
Tsemppiä kaikille naisille!
Mielelläni minäkin kuulisin ap:stä. Väkisinkin tulee ikävin mieleen koska palstalle ei päivittää ehdi/halua.
lasta. Raskausaikana oli huomannut patin ja aatteli vaan että on vaaratonta, kun ekaraskaudessakin oli ollut vaaraton patti. Mutta ei ollut :( Menkää ihmiset heti hoitoon ja tutkimuksiin jos löydätte patin. Jos se on vaaratonta, ni saa mielenrauhan. Jos se on syöpää, ni ei se tosiasia muutu muuksi ja on parempi aloittaa hoito heti. Ystäväni 37 v paraikaa rintasyöpähoidoissa.
Ihania uutisia, kaikki oli ihan normaalia.
Suunnaton taakka putosi sydämeltäni. Haluaisin sanoa omasta kokemuksestani, että kannattaa käydä kontrollissa jo aiemmin. Kun nuo joukkomammot alkavat vasta viisikymppisillä, yhä enemmän lisääntyy nuorempien naisten rintasyövät.
Se on kuitenkin pieni vaiva ja raha, verrattuna siihen etuun minkä siitä voi saada.
Niille, jotka joutuvat kamppailemaan tämän asian kanssa, toivon SYDÄMESTÄNI jaksamista ja valoa elämään!
Lääkärini ei tainnut löytää kyllä pattiani kunnolla, yritin näyttää missä se tuntuu mutta hän kokeili aina siitä vierestä eikä muutenkaan tutkinut kunnolla. Jotain oli löytävinään, mutta kuvaili sen pienemmäksi patiksi kuin mitä minusta itsestä tuntuu. Vaarattomaksi sanoi, mutta sain silti lähetteen ultraan, huh!
Siellä ainakin selviää onko siellä mitään epänormaalia.
T: AP perjantaita odotellen
PS: onneksi sulla toinen ultraaja, oli kaikki hyvin
Odottelin juuri aikaa lääkäriin kun tätä ketjua ensimmäistä kertaa luin. Ultrassa löytyi toinenkin patti ja tutkimuksia tehtiin vaikka mitä, tulokset olivat " epäselviä" . Nyt on molemmat poistettu ja leikkauksessa molemmat paljastuivat hyvälaatuisiksi.
Sairaslomalla vielä ollaan, mutta kuukauden stressi on takana.
Kyllä tuli tätä seurattua aika tarkkaan, mutta mitään en uskaltanut aiemmin kirjoittaa, kun niin pelotti.
Menin yksityiselle ultrattavaksi. Arveli rasvapatiksi ja pyysi palaamaan, jos patti mielestäni suurenee. Noin puolisen vuotta siitä oli patti mielestäni suurentunut ja, kun saman puolen kainalokin oli miltei 2 viikkoa enemmän ja vähemmän kipeä, marssin uudestaan yksityiselle ultraan, sekä mammografiaan. Patti on rasvapatti (itseasiassa ultraaja löysi toisesta rinnastakin samanlaisen ja vielä suuremman, mutta se oli sen verran syvällä, että en itse sitä ollut huomannut). Rasvapatit ovat vaarattomia, mutta voivat aiheuttaa kipua ja välillä olla suurempia, välillä pienempiä. Aion kuitenkin käydä muutamien vuosien välein edes ultrassa (esim. Ruotsissahan ymmärtääkseni nuoretkin naiset tutkitaan tosi usein, oliko peräti vuosittain).
Kainalokipuun (säteili myös käteen ja tuota aiemmin jonkun mainitsemaa tunnottomuuttakin välillä oli) löytyi yksinkertainen syy. Minulla on kuulemma " kireät kainalot" eli saattaa kainolokipujen takaa löytyä tämänkaltainenkin selitys. Olen yrittänyt jumppailla mm. sängyssä kyljellään ja antaa käden pudota omalla painollaan selän taakse, ylös ja alas.
Ihan jo oman mielenrauhankin takia suosittelen kuitenkin kaikille patin löytäneille käyntiä lääkärissä (ja yrittäkää olla siihen asti kokeilematta niitä patteja joka välissä, kipeytyvät helposti siitä lisää. Samoin teki kainaloni:)
Toivon vain, että jotakin selviäisi tuloksista. Epätietoisuus on pahinta, mutta positiivisella mielellä eteenpäin :) t. 36
Kävin tänään mammografiassa. Patti, jonka lääkärikin löysi selvästi, ultrattiin. Koska lääkäri ei osannut sanoa " mikä ihme se mahtaa olla" , otettiin ohutneulanäyte patologin tutkittavaksi. Niitä tuloksia nyt sitten odotettava.
Aika raskas kokemus kaikenkaikkiaan. Jotenkin tuntui että olisin halunnut hieman ymmärrystä ja rauhoittelua, mutta varsinkin hoitaja käsitteli minua kuin olisin ollut liukuhihnalla (sitä varmaan kyllä olinkin). Tuntuu kuin olisin maailman pienin ihminen tämän minulle suuren asian kanssa.
Muutama vuosi sen jälkeen kävin uudestaan sekä mammografiassa että ultrassa. Sama tulos.
Patti vaivaa minua edelleen, rinta kipeytyy välillä viikoiksi, välillä en muista kuukausiin sen olemassaoloa.
eli juuri lihaskireydestä niskahartiaseudulla tai kainaloissa/käsissä/kyljissä. Jumppien jälkeenkin saattaa vihloa kainaloita.
Sairaan kipeä tuo kohta josta neulanäyte otettiin - muistuttaa joka hetki. t. 36