hirveä HALOO kariesbakteerista... voi kamala sentään
Kommentit (39)
olen huolehtinut, siitä, ettei lastemme suihin mene muitten kuolaa. Mä ja mieheni ollaan tarpeeksi kärsitty reikiintyvistä hampaista, miksi haluaisin lapseilleni saman kärsimyksen, koska kariesbakteerin pystyy HELPOSTI välttämään. JA kyllä, lapsillani ei ole tätä bakteeria, ei yhtään reikää ja on ihana kuulla kehuja hammahoitolasta, jossa käydään 2 vuoden välein. Kariesbakakterin omaavat käyvät meillä useammin.
JOssain kohtaa olen varmasti onnistunut äitinä;=)
Jos joku lpasi löytäisi puistosta huumeruiskun ja äiti ryntäisi siihen ottamaan sen pois, sanoisitko hänellekin, että älä viitsi nipottaa?
Vierailija:
Jos joku lpasi löytäisi puistosta huumeruiskun ja äiti ryntäisi siihen ottamaan sen pois, sanoisitko hänellekin, että älä viitsi nipottaa?
En yhtään ihmettele, että jopa jo oihan pientenkin lasten hampaat ovat alkaneet uudestaan mädäntyä suuhun. Heidän vanhemmillaan kun on usein itsellään hyvät hampaat, kiitos entisajan tehokkaan valistuksen! Välttämällä karies-bakteerin siirtämisen lapselleen antaa mielettömän ison lahjan: terveet hampaat! Eikä se vaadi mahdottomia, vain ekat vuodet erityistä tarkkuutta sylkitartunnoissa. Lisäksi tietenkin hampaat pitää hoitaa huolellisesti: fluoritahnapesu aamuin-illoin ja katkottomien happohyökkäysten välttäminen on a ja o. Lisäksi jos vielä antaa aina xylitolia ruoan jälkeen, niin johan riski reikiin pienenee!
Miehelläni on tosi huonot hampaat, joita anoppini on aina perustellut huonoilla geeneillä. Argh! Huonoillakin geeneillä saadut hampaat kyllä pysyvät paremmassa kunnossa, jos suun (ja hampaiden) terveyteen jaksaa edes vähän panostaa. Mieheni on ollutkin todella jämpti itse omien lastensa kanssa, että ei tulisi siirtäneeksi sitä kurjuutta heille riesaksi.
Itselläni ei ole kuin yksi paikka suussa, ja senkin reiän sain vasta aikuisena. Siihen asti reikiä oli aina nolla, kiitos vanhempieni " turhan nipotuksen" . Että olisi syytäkin pitää vähän meteliä jälleen tuosta viheliäisestä bakteerista, koska tartunnan välttäminen on todellakin vaivan arvoista! Ja lopultahan kyse on vain tottumuksesta, eikä mistään isosta haloosta... Lapsilla on oikeus terveisiin hampaisiin, kumpa useampikin äiti/isä siis jaksaisi tarvittaessa vaikka vähän mesotakin sen puolesta.
Minullakin on huonot hampaat ja se jos mikä on kurjaa. En halua samaa kohtaloa lapsilleni.
Meille hammashoitaja sanoi ihan suoraan, ettei haittaa, vaikkei suuhygieniassa niin tarkka sitten olekaan. Lasten hampaat pestään vain iltaisin, ja saavat karkkia tai makeaa melkein joka päivä, mutta karkin päälle myös xylitolipurkkaa, johon tottuivat ennen bakteerikoetta.
Ihanaa, kun ei tarvi aamun tohinoissa huolehtia lasten hampaiden pesusta. Miehen kanssa hampaat on pestävä aamuin illoin, reikiä tulee jonkin verran.
Ja tämä ei ole mitään mutua tai harhaluuloa vaan ihan yleisesti tiedossa oleva asia. Hammaslääkärit ovat jo joitakin vuosia olleet todella huolestuneita hyvähampaisten aikuisten huonohampaisista lapsista, eivätkä syyttä! On aika pieni asia vältellä kariestartunnan aiheuttamista omalle lapselleen, kun palkkioksi siitä lapsi saa terveen suun loppuelämäkseen. Lapsena hyvin hoidetut hampaat pysyvät aikuisenakin paremmassa kunnossa, ja siinä säästyy paitsi turhalta kivulta ja vaivalta myös kalliilta hammaslääkärilaskuilta!
kun jokainen sitä vuorollaan suussaan käyttää.
töissä hoidin tosi sairasta tyttöä (oli pahan näköinen, iho hurja), koska vanhemmat eivät ymmärrä, että lapsellaan on keliakia ja vaatii todellakin tarkan ruokavalion. Melkein alkaa itkettää tyttöraasun kivut... Suomessa on ihan sikana ääliöitä vanhempia ap:n lisäksi! PAKKO välillä nipottaa!
Jos olet hoitaja ja näet lapsen sairauden sinulla on velvollisuus toimia!
Ihme idiootteja täällä! t. ei ap!
Kyllähän hampaidenpesu kuuluu aamutoimiin siinä missä naamanpesukin. Onhan se nyt kohteliastamuitakin kohtaan, ettei ihan haisulina lähde päivänviettoon. Aika erikoiset ohjeet olette saaneet.
Tietysti hoitajana olen toiminut! Ketuttaa vaan, kun kaikki on jo tehty, mutt a tilanne ei ole nin vakava, että lapsi otettaisiin vaikka huostaan! Kai vanhempien pitää puukottaa lastaan, ennenkuin sossu voi toimia :(
Huh huh sentään! Missä on tietonen hampaiden hoidosta? Hammassairauksia on muitakin kuin reikiintyminen.
Terveisin 32-vuotias kariesbakteerin omaava jolla 0 reikää hampaissa, hampaat harjaan kerran päivässä.
Noo, lapset on jo sen verran isoja, että hammashoitaja sanoi, että todennäköisesti eivät enää tulee saamaan kariesbakteeria ja siihen nyt sitten luotamme. Meillä pestään lapset vaan iltaisin, aamulla en jaksa, eikä MUN mielestä lapset haisuleita ole. Sattuu hoitotäti olemaan vielä meitäkin tarkempi tuossa kariesbakteerin välttämisessä ja meidän lapset ei ole enää leluja suuhunsa tunkenut yhden ikävuoden jälkeen.
8
vaikka vanhemmat tekisivätkin kaikkensa niin silti voi lapsi sen saada esim. päiväkodissa. Ja kun monella on tosiaan se mielikuva että jos sen kariesbakteerin saa niin heti on hampaat täynnä reikiä.
Mutans vaan on ylivoimaisesti pahin. Ei sen puuttuminen tarkoita että voisi elää kuin pellossa.
Itselläni on sekä perinnöllisesti surkeat hampaat, että minua on syötetty samalla lusikalla ja pussailtu suulle.
Olen 27-vuotias ja hampaani ovat alkaneet lahota jo 7-vuotiaana. Kiva tulevaisuus minulla, joka hammasta kolottaa ja vihloo usein, lisäksi hampaani heiluvat ajoittain.
Juuri tänään bongasin taas uuden reiän suussani, syödessäni mars-patukkaa. Kivaa, not!