Millä kummalla ja miten maustaa soijarouhe maistuvaksi? Prkl, kun ei vaan onnistu :(
Käyttäisin mieluusti lihan sijasta enemmän soijarouhetta mutta kun en saa siitä tehtyä hyvää ruokaa. Aina on jotenkin mautonta ja tylsää. Miten se kannattaisi valmistaa ja millä maustaa että onnistuisi? Nyt sitä ei meillä suostu syömään muut kuin minä itse, enkä minäkään siitä paljoa nauti kun on niin tylsän makuista. Täyttävää ja terveellistä tosin, muuten en sitä itsekään söisi
Kommentit (19)
Tänäänkin teen mureketta ja lisään tuota rouhetta desin verran 400 g lihaa. Maustan vain normaalisti. Ei ole kukaan valittanut.
Osta valmista luomuviljapihviainesta (oiskohan Sysmän luomun tms. valmistamaa), laita vesi sekaan ja vartiksi paisumaan ja sinne sekaan soijarouhetta (vähän ohjetta enemmän vettä), paista pannulla ja tulee tosi hyviä pihvejä!
Jos teet ihan jotain makaronilaatikkotyylistä (tai siis mitä tahansa mihin laittaisit paistettua jauhelihaa) ni eka keität tummaa soijarouhetta pari minuuttia, sit paistat pannulla (laita reilusti öljyä, tarttuu aika helposti kiinni kun neste haihtuu) sipulin ja valkosipulin kanssa ja maustat esim kaupan valmiilla jauhelihamausteella (niissä ei yleensä ole mitään liha-aromia tai -uutetta mukana) tai sitten vaan suolaa ja pippuria (chiliä, paprikajauhetta, yrttejä, mitä nyt yleensäkin tykkäät käyttää)
jos teet kaupan valmiita italian- tms. pataruokia, kannattaa ehdottomasti laittaa jauhelihan sijaan tota soijarouhetta koska sitä ei tartte edes paistaa, kunhan heität vaan joukkoon (ja vettä vähän enemmän kun ohjeessa)
soijarouheesta saa oikeasti hyvää ruokaa! joskus vaan ällöttää sen rakenne kun tuntuu ihan lihalta suussa mutta muuten hyvää :) ja on halpaa ja säilyy pitkäänkin kaapissa.
ja liottaessa tai sen jälkeen rankalla kädellä (kerta vielä kiellon päälle) niitä sinne sekaan.
Ite ihastuin taannoin tervamarinadiin (ruualle) jota ainakin täältäpäin saa, mutta näytti joskus olleen bbq-sooseissakin savun makua.
Ja mä olen käyttänyt myös jauhelihaa, muttei tarvi olla edes 50/50 suhde vaan lihaa voi olla huomattavasti vähemmänkin.
Tai käyty ruuissa joissa on muuten vahvaa makua, esmees kaalilaatikko.
Mä olen saanut huijattua paatuneetkin lihansyöjät näillä jipoilla soijaa syömään.
yön yli jääkaapissa vahvassa lihaliemessä, toki vahva kasvis ja kanaliemikin käy.
Soija on niin pahaa ilman poppaskonseteja ettei sitä syö erkkikään.
makaronilaatikkoa kokeilin viimeksi, ja maustoin jauhelihmausteella mutta silti oli ihan mautonta. Lihasta tehtynä on aina ollut hyvää. Olen kokeillut myös jonkinlaisia pataruokia ja pihvejä tehdä tummasta rouheesta ja aina vaan on mautonta. Minua itseäni se rakenne ei niin haittaa mutta se mauttomuus kyllä. Kunnon liha kun maistuu hyvälle vaikka ei lisäisi mitään muuta kuin suolaa, mutta rouheeseen olen kokeillut soijakastiketta, yrttisuolaa, jauhelihamaustetta, grillimaustetta jne. ja aina on mautonta :O
T:ap
Jos teet ihan jotain makaronilaatikkotyylistä (tai siis mitä tahansa mihin laittaisit paistettua jauhelihaa) ni eka keität tummaa soijarouhetta pari minuuttia, sit paistat pannulla (laita reilusti öljyä, tarttuu aika helposti kiinni kun neste haihtuu) sipulin ja valkosipulin kanssa ja maustat esim kaupan valmiilla jauhelihamausteella (niissä ei yleensä ole mitään liha-aromia tai -uutetta mukana) tai sitten vaan suolaa ja pippuria (chiliä, paprikajauhetta, yrttejä, mitä nyt yleensäkin tykkäät käyttää)
jos teet kaupan valmiita italian- tms. pataruokia, kannattaa ehdottomasti laittaa jauhelihan sijaan tota soijarouhetta koska sitä ei tartte edes paistaa, kunhan heität vaan joukkoon (ja vettä vähän enemmän kun ohjeessa)
soijarouheesta saa oikeasti hyvää ruokaa! joskus vaan ällöttää sen rakenne kun tuntuu ihan lihalta suussa mutta muuten hyvää :) ja on halpaa ja säilyy pitkäänkin kaapissa.
Samat mausteet ku jauhelihaanki laittasit
Miten niin terveellistä? Eiköhän tuo ole aika epäterveellistä. Itse käytän mieluummin papurouheita.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin terveellistä? Eiköhän tuo ole aika epäterveellistä. Itse käytän mieluummin papurouheita.
Soija on papu.
Sekoitat soijarouheen veteen, annat imeytyä yön yli ja kypsennät höyrykeittimessä. Kaadat muotteihin ja annat hyytyä jääkaapissa 30 minuuttia. Heität soijamössöt roskiin ja paistat tilalle kunnon sisäfileepihvit valurautapannussa. Päälle rouhit merisuolaa ja mustapippuria. Maistuu kaikille ja vieraatkin kehuvat miten herkullista ruokaa soijarouheesta saa.
Vierailija kirjoitti:
Samat mausteet ku jauhelihaanki laittasit
Aloittaja on varmaan kiitollinen tästä vastauksesta. 17 vuotta hän on soijarouhepussia katsellut kyynelehtien, kun ei tiedä mitä sille tekisi, mutta vihdoin hän sai vastauksen ja voi vihdoin syödä.
Tärkeintä on lisätä rasvaa. Muuten mausteetkaan eivät maistu.
Täällä vastailevat näköjään monet, jotka eivät taida ymmärtää maistuvan ruoan päälle. Itse olen herkkusuu, ja olen löytänyt yhden hyvän tavan maustaa ja käyttää soijarouhetta. Se sopii etikkaisiin ruokiin. Siitä tulee hyvää tacokastiketta, chili sin carnea sun muuta väliamerikkalaista ja tex-mex-ruokaa, kun lisää reilusti tabascoa, tai muuten etikkaisuutta ja tulisuutta.
Pohjoismaisiin, ranskalaisiin, venäläisiin yms. ruokiin ei mielestäni soijarouhetta voi käyttää. Jos siis välittää ruoan mausta - kaikki eivät välitä, ja se on ihan okei.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako antaa maku- ja maustamisvinkkejä, jos tekee ruokaa kaupan valmispusseista..?
Soijarouhe on tarkoitettu kanoille, ei ihmisille, eikä se ole kanoillekaan hyväksi!
Soijarouhetta on turha edes yrittääkään maustaa. Syötä se vaikka puluille ja tee sitten kyyhkyspataa. Ohjeita löydät Netistä.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on tarkoitettu kanoille, ei ihmisille, eikä se ole kanoillekaan hyväksi!
Soijarouhetta on turha edes yrittääkään maustaa. Syötä se vaikka puluille ja tee sitten kyyhkyspataa. Ohjeita löydät Netistä.
Tämä on hyvä!
Olen joskus tehnyt samantapaista itse:
vaan jatketaan sillä jauhelihaa. varsinkin tumma soijarouhe maastoutuu jauhelihaan täysin suhteessa 50/50