Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjän äitiyspäiväraha ?

09.02.2008 |

Tiedän että tämä selviää, kun vaan tarttuu puhelimeen ja soittaa, ja jotain tietoa löysin netistäkin,mutta sellaisella lakikielellä ettei minun päähän tartu :D!

Kysympähän kumminkin... Tein viimeviikon to plussan, aloitin yritystoiminnan tammikuussa,enkä ole vielä alkanut edes maksaa YEL:iä.

Kerkeänkö maksaa sitä puoli vuotta niin paljoa että se otetaan huomioon äitiyspäivärahassa ? Vai minkä vuoden tulot minulle merkitsisi ?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis haet rahaa viimeisen puolenvuoden tulojen mukaan. Muussa tapauksessa vuoden 2006 verotietojen perusteella. Yel:n voi maksaa takautuvasti, eli tämän vuoden alusta, jos silloin aloit yrittäjäksi. Itse sain aikoinaan huhtikuun lopulla kuulla odottavani kaksosia tuolloin olin jo viikolla 12. Menin heti tekemään yel-vakuutuksen. Se laitettiin alkamaan heti vuoden alusta. Minulla oli todella onnea, koska sain ensimmäisen neljän kuukauden maksut ilmaiseksi. Siinä oli joku ikä, oisko ollu alle 25v nuori yrittäjä. Muutenkin aloittavalla yrittäjällä yel maksusta saa 25% alennuksen ensimmäiset kaksi vuotta.

Itse tein paljon todellista suurempien tulojen perusteella vakuutukset, koska ne perustuvat alkavalla yrittäjällä arvioon. Sain näin ollen paljon suuremman tuen. Lisäksi jäin sairaslomalle jo kolme kuukautta ennen laskettua aikaa. Sairauspäiväraha maksetaan myös tuon yel:n mukaan. Itse sain näin ollen saman rahan myös tulota kahdelta sairasloma kuukaudelta.

Niin ja äitiyslomalla saa tehdä töitä sunnuntaisin myös yrittäjänä.

Sekava sepustus toivottavasti sait jotain apua.

Vierailija
2/9 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuplamamma04:

Kiitos todella paljon, ymmärsin kyllä ! Tuntuu että tämä yrittäjien äitiyspäiväraha-asia on todella sekava , parasta kysyä sellaiselta kenellä on kokemusta asiasta.

Missä sinulla oli yel-vakuutus , ja kuinkapaljon maksoit sitä kuussa ? No tietysti se selviää varmaan sieltä vakuutusyhtiöstä.... eiköhän sieltä voi suoraan kysyä,että miten saa kelan täyden ( tai ainakin edes kohtuullisen ) äitiyspäivärahan ?

Vaikka odotus on ihana asia, jotenkin nää raha-asiat pyörii silti päässä :)

Kiitos vielä !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että eihän sitä yeliä mammalomalla sitten makseta ? Joku sanoi että ei kannata pistää kauheen suuria summia sinne, kun sitä yeliä pystyy nopeasti nostamaan,mutta ei taas laskemaan ? Että joutuu jatkossakin maksamaan sitä sitten suuria summia ?

Vierailija
4/9 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksujousto ei vaikuta päivärahaan

YEL-vakuutuksessa on mahdollisuus joustaa niin, että yrittäjä maksaa suurempaa vuosimaksua ja parantaa kyseiseltä vuodelta karttuvaa eläkettään ilman, että työtuloa tarvitsee pysyvästi muuttaa. Vastaavasti maksussa voi joustaa alaspäin. Päivärahat lasketaan kuitenkin aina vahvistetun työtulon perusteella. Maksujoustot eivät niihin vaikuta.

Tuo kuulostais siltä että pitäisi olla jotenkin vahvistettu se työtulo eli kirjanpitäjän kautta tms ?

Vierailija
5/9 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusta pystyy tosiaan nostamaan ja laskemaan ihan tilanteen mukaan. En tiedä onko muuttunut tuo tulojen vahvistus, mutta aloittava yrittäjähän ei voi oikeita vuosituloja kuin arvioida.

Äitiysloma-ajaksi vakuutuksen saa tauolle ja myös jos jää sairaslomalle ennen sitä.

Yel-maksu % on tänä vuonna aloittavalla yrittäjällä 15,45%.

Vierailija
6/9 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä YEL:n nostaminen että laskeminen onnistuu ainakin Varma-vakuutusyhtiössä ihan yhdellä lomakkeen täyttämisellä. Itse maksoin myös äippäloman ajalta YEL:n, mutta pakollista se ei ole.

YEL-maksu on 20,4% vuosityötulosta, eli jos ilmoitat tuloksi 10000 e, niin 2040 euroa vuodessa. 2040 euroa jaettuna 12 saat kuukausittaisen vakuutusmaksun määrän. Ekan 48 kk eli 4 vuotta saat 25% alennuksen vakuutusmaksuun.

Vierailija
7/9 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja YEL perustuu AINA siihen, mitä yrittäjä itse arvioi eli ilmoittaa tulokseen. Vaikka hankkisi 100 000 euroa vuoteen, yrittäjä voi maksaa YEL:n vaikka 20000 mukaan, mutta se on sitten se, minkä perusteella se eläke maksetaan plus juuri nämä sairauspäivärahat, äippärahat ym. eli sen vuoksi kannattaa pitää se YEL kuitenkin kohtuullisena.

Vierailija
8/9 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittavan yrittäjän maksuprosentti on tänä vuonna 15,45%. Ainakin vakuutusyhtiön tietojen mukaan. Muuta en tiedä. Aloittavalla yrittäjällä maksu on halvempi ensimmäiset 24kk. ainakin minulla oli ja tosiaan silloin vuonnna -04 sain vakuutuksen ilmaiseksi ekat 4kk, koska olin alle 25v.

Vierailija
9/9 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just tänään kävin vakuutusyhtiössä kun siirrän kaikki vakuutukset If/Varmasta Pohjola/Ilmariseen ja 48 kk on se, minkä saa aloittavana yrittäjänä elannusta. Mulla tulee 21.2. 3 vuotta yrittäjänä täyteen ja alusta asti olen YEL:n piirissä ollut ja todellakin se nainen vielä tänään sanoi, että se alennus siirtyy sitten uuteen yhtiöön kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan