2.5v ja 4v osa-aikaisesti päiväkodissa, kun äiti työttömänä työnhakijana??
Tällä hetkellä tilanne meillä se, että reilu 3v on pari päivää viikossa 5.5tuntia päiväkodissa " virikehoidossa" (viihtyy tosi hyvin ja on ollut kaikkien kannalta hyvä juttu) ja itse olen reilu 1.5-vuotiaan kanssa kotona. Esikoisella on kokopäiväpaikka siis, sopimuspäivin.
Olen kuitenkin alkanut miettiä, että alkaisin hakea töitä kun kuopus on n. 2.5v --> , ja jotta kuopukselle tulisi pehmeä lasku päiväkotiin niin ajattelin että hakisin hänelle myös ensin samanlaista kokopäiväpaikkaa sopimuspäivillä, eli vaikka 2 päivää viikossa sen 5.5 tuntia.
Eli kun olisi molemmilla " kokopäiväpaikat" valmiina, niin voisin itse keskittyä hetken aikaa työnhakuun ja kun paikka löytyisi, niin nuo sopimuspäivät saisi varmaan hyvinkin nopeasti muutettua kokopäiväisiksi/5 päivää viikossa, kun kuitenkin kokopäiväpaikat heillä silloin olisi kummallakin varattuna, vaikka ovatkin vain sopimuspäivin siihen asti kun saisin itse töitä.
Tuntuu nimittäin aika julmalta pistää kuopus ihan kylmiltään yhtäkkiä päiväkotiin sitten kun/jos saan töitä, kun ei ole tottunut ollenkaan sellaiseen. Esikoinen sopeutui tosi hyvin tuohon 2 päivää/vk hoitoon ja viihtyy siellä tosi hyvin, samanlaista alkua toivoisin myös kuopukselle.
Mitä olette mieltä?
Kommentit (9)
Jos saan töitä,lapsi vasta sit hoitoon.
Me olemme töissä erilaisia perheitä ja tarpeita varten.
t. Lastentarhanopettaja
niin, että hain hoitopaikkaa elokuun alusta, koska silloin sen helpoiten saa, vaikka töistä ei ollut tietoakaan. Paikka myönnettiin ja elokuun puolivälistä lapsi oli muutaman tunnin päivässä tarhassa. Ja simsalabim, sainkin yllättäen syyskuun alusta töitä. Hoitopaikkakuvio kannattaa miettiä hyvissä ajoin ja jos aikoo todella lähikuukausina työllistyä, hoitoon kannattaa mennä etuajassa, sillä kesken kauden paikkaa on vaikea saada, erityisesti haluamaltaan alueelta.
Etenkin jos siis lapset olisivat edelleen vain parina päivänä viikossa hoidossa ja lyhyttä päivää silloinkin. Eihän niitä töitä löydä, jos ei ole aikaa etsiä ja hakea! Ja vastaavasti lasten kannalta on hienoa, jos he saavat totutella päivähoitoon harvinaisen pehmeällä laskulla :)
Eli tosi fiksustihan tuo on ajateltu minusta, vaikkakin se on rahallisesti aika kallis ratkaisu (menetät molemmista tuet ja joudut maksamaan päivähoidosta). Ihanaa, että jotkut osaavat ajatella pitkällä tähtäimellä lastensa etua kustannuksista välittämättä!
Voit aloittaa nopeasti työssäsi (sit kun jootain löydät), lapset on tottunu päiväkotiin ja pääset haastatteluihinkin paremmin kun lapset hoidossa.
Ai niin, saisithan silloin työttömyyspäivärahaa kotihoidontuen sijaan, eli taloudellisestikaan systeemi ei olisi niin paha katastrofi kuin ensin ajattelin. Itse ehkä aloittaisin tuolla systeemillä jo elokuussa, kun hoitopaikkoja on enemmän tarjolla ja pikkuinenkin ehtisi olla jo parivuotias silloin.
Onnea työnhakuun!
minun koulutuksella ei mitään kovin kummoista työtä saa, mutta tiedän että jonkunmoisen kokopäiväpaikan silti saisin vaikkakin melko paskaduunia, silti parempi kuin työttömyyskorvaus. Työkokemusta kuitenkin löytyy jonkunverran. Eli parhaimmillaan kuopus ei kerkiäisi kauaa olemaan edes siellä päiväkodissa sopimuspäivillä, ja mielestäni se olisi kuitenkin hänelle todella paljon parempi juttu (siis totutella vaikka 1kk-2kk pari päivää viikossa 5.5 tuntia pk:ssa) kuin että kylmiltään veisi heti kokopäivähoitoon! Nytkin jo, kun on reilu 1.5v, olisi kovasti innoissaan aina jäämässä päiväkotiin leikkimään kun viedään tai haetaan esikoista. Siksi siis olen tuon pehmeän laskun eli 2 pv/vk kannalla, että ei olisi niin iso muutos sitten siirtyä kokopäivähoitoon.
ap
ja miltähän alalta, että oletko edes työllistymässä?