Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaja löi lasta?

Vierailija
07.02.2008 |

3,5-vuotias poikani kertoi tänään kotona, että hoitaja X päiväkodissa läppäsi (käytti sanaa löi) häntä sormille. Kysyin tietysti heti kaiken mahdollisen tilanteesta ja oli kuulemma tapahtunut nukkumishuoneessa, kun poika ei ollut totellut hoitajaa. Oli kurotellut sängystään käsillään johonkin hyllyyn ja silloin hoitaja oli lyönyt sormille. Kysyin pojalta, että itkitkö ja ei kuulemma ollut itkenyt, eli ei varmaankaan mistään kovasta iskusta ollut kyse.

Periaatteessa lasten kertomuksiin voi suhtautua varauksella, esim. itsekin välillä kuulen, miten päiväkodissa ei muka ole annettu mitään syötävää tms., mutta tämä kertomus oli luonteeltaan jotenkin erilainen näihin juttuihin verrattuna. Lapsi kertoi sen oma-aloitteisesti iltapalalla ja juttu oli aika yksityiskohtainen. Olen siis päättänyt uskoa häntä. Sikälikin tilanne on ollut ihan mahdollinen, että tuo ao. hoitaja on ollut kyseisessä tilanteessa ilmeisesti yksin, siis ainoana aikuisena.

MUTTA MITÄ NYT TEEN? Miten saa kerättyä rohkeutta puhua asiasta pk:n tai ao. hoitajan kanssa? En hyväksy läpsimistä, vaikka mistään suoranaisesta väkivallasta ei kyse olisikaan. Äitinä myös tiedän ja tunnen vilkkaan ja uhmakkaan poikani ja välillä hän todellakin osaa pistää kenen tahansa hermot koetukselle... Mutta eihän tuo silti ole oikein, ja sen sanoin toki myös lapselleni.

Olen vain luonteeltani niin kovin ujonpuoleinen ja miellyttämishaluinen, että asian esille tuominen jännittää kovasti. Pitäisikö mieluummin puhua ryhmän lto:n kanssa, joka on mukava ja helposti lähestyttävä, vai tämän läpsineen hoitajan kanssa (jonka kanssa minulla ei mielestäni muutenkaan niin hyvin synkkaa)?

Mitä te tekisitte sijassani?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa on varmasti sanottu, että kädet pysyy sängyssä ja ollaan paikoillaan ja ruvetaan nukkumaan.

Puhu lapsellesi, että on nukkarissa niin, että muutkin saavat nukkua rauhassa.

Tarhassa on muitakin lapsia kuin Nicosi.

Vierailija
2/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitähän en tässä edes yritä kiistää. Ja osaa olla tosi rasittava joskus!

Mutta itse vain olen sitä mieltä, että huono käytös ei oikeuta minkään asteista lyömistä tai läpsimistä. Miten voin opettaa lapselleni, että lyöminen on väärin, jos muut tekevät sitä?

t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silleen, etteivät KOSKAAN ja MISSÄÄN TILANTEESSA IKINÄ ole tottelemattomia??!! Sallikaa mun nauraa...

Vierailija
4/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin asian puheeksi asianomaisen hoitajan kanssa. Nimenomaan hänen kanssaan, koska tuskinpa muiden kanssa jutteleminen tässä vaiheessa valaisisi tilannetta ollenkaan, koska eivät olleet paikalla. Turha jännitys pois, lapsesi asioitahan sinä hoidat!

Vierailija
5/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele asiasta ensin ryhmän lastentarhanopettajalle. Tsemppiä :)

Vierailija
6/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että lapsesi kertoi sinulle hyvin ikävästä tapauksesta nukutustilanteessa ja anna hänen kertoa versionsa.

Jos sinulle hänen puheidensa jälkeen jää sellainen olo, että asiassa on vielä selvitettävää niin sitten puhut johtajalle.

On aika ikävää jos lähdet tavallaan hänen selkänsä takana puhumaan moista asiaa ja selviää, että koko juttu olisi ihan keksitty. Esim. hoitaja ei olisi edes kyseisenä päivänä ollut nukuttamassa.

Vierailija
7/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kuin eilisen päivän kun äitini oli luvannut viedä minut hevostalleille kun hakee pph:lta, olin neljän vanha. Olisin halunnut mennä heti ja kauhee raivo heti aamusta. Äiti jätti mut sitten sinne hoitoon itkemään naulakon alle ja siellä aikani huusin, kunnen pph tuli ja suoraan sanottuna läpsäsi poskelle ja tiuskasi " nyt loppuu huuto" . No siitä huusin vielä enemmän ja pph soitti äidilleni hakea minut pois. Onneks äitini uskoi minua ja enään koskaan ei tarvinnut mennä sille hoitajalle. Pph läpsäsi vielä aika kovaa, ei mitään hissutteluja.

Ok, aikaa tästä on jo reilusti yli 20, mutta varmasti tapahtuu edelleen.

Vierailija
8/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata heti uskoa. Tilanne on vaan vaikea, koska hoitaja tietysti kiistää heti asian ja sinä taas et voi olla 100% varma 3-vuotiaan jutuista.

Meidänkin tyttö väittää välillä pph:lle, että " äiti löi minua" . Oli kerran kuulemma kertonut tarkkaan, miten oli ensin tuhma. Onneksi hoitaja tuntee hyvin, mutta noloa se silti on. Ja todellakaan en ole lyönyt koskaan, en edes läpsäissyt varovaisesti. Minä en edes huuda lapselle, kun on niin peruskiltti ja taipusia.

Vierailija
9/9 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. oli ottamassa jotain hyllystä ja hoitaja yritti estää, jolloin kädet osuivat yhteen ehkä tahattoman lujaa.

Esim. oma 3-vuotiaani luuli toisen lapsen lyöneen kun tämä laittoi kättä hihaan ja huitaisi samalla vahingossa lastani.

Kannattaa kysyä hoitajan versiota.