Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittävää päivähoidosta! Eikä niin mukavaa..

Vierailija
07.02.2008 |

Tuntuu niin niin pahalta kun entistä pienempiä laitetaan päiväkotiin/TARHAAN. Tässä muutama fakta mietittäväksi:

Tavalliset päiväkodit ovat auki 6.15 - 17.30. Henkilökunnan viikkotuntimäärä on 38.15 ja lastentarhanopettajilla viikkotuntimäärään kuuluu myös toiminnan suunnittelu. Henkilökuntaa on siis vaihtelevasti paikalla, mutta parhaiten lasten lounaan ja päiväunien aikaan (10.30 - 14.00)

Henkilökuntaa TULISI olla paikalla päivän aikana (ei siis koko lapsesi päivähoitopäivän aikana) yksi aikuinen neljää alle kolme vuotiasta tai yksi aikuinen seitsemää 3 - 6 vuotiasta kohden. Tämä on kuitenkin helposti rikottava määräys, esim. jossain toisessa ryhmässä voi olla lapsia kipeänä ja tällöin LASKENNALLISESTI aikuisia on talossa sekä ryhmässä tarvittava määrä vaikka niin ei oikeasti olisikaan. Samoin pihalla aikuisia on poikkeuksetta liian vähän, mutta laskennallisesti talossa oikein.

Lapsiryhmän määrää voi rikkoa sillä syyllä, että lapset pitävät vapaapäiviä ja sairastelevat. Tällöin laskennallisesti käyttö- ja täyttöasteet eivät näytä ryhmän olevan täynnä ja lapsia voi, kuinka ollakkaan, ryhmässä olla yli tämän sallitun aikuis-lapsimäärän. Laske ihmeessä kuinka monta lasta lapsesi ryhmässä on ja kuinka monta aikuista aamulla aamupalan aikaan, montako pukemassa aamu-ulkoiluun, montako välipalalla iltapäivällä ja taas pukemassa ulos sekä kuinka monta aikuista ulkoilemassa sekä aamulla että iltapäivällä.

Ja summaruu: ihmetteleppä siis vielä miksi lapsesi kaipaa vanhempiaan koko pitkän hoitopäivän kun ei ole aikuisen kontaktia saanut kuin muutaman hetken päivän aikana.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epäilemättä kotiäiti, jonka missio on hoitaa lapsensa kotona lukioikäisiksi asti?

Vierailija
2/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lto, mutta omaa alle 3-vuotiasta en ikimaailmassa veisi päiväkotiin! Ei ole mielestäni kenenkään yksittäisen työntekijän vika, mutta alle 3-vuotiaalle päiväkodinkaltainen laitos on todella huono päivähoitovaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mun lasten päiväkodissa tuntuu että ei ole koskaan ketään paikalla. pihaleikit on hirveitä ja se muutama hoitaja juttelee keskenään.

Vierailija
4/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä voisi kuvitella vieväni alle 3- v. tarhaa. Tosin veisin varmaan vasta 5- vuotiaana. Itse työskentelen tällä hetkellä 3-5 vuotiaiden ryhmässä ja tuntuu välillä tosi pahalta kun nää pienet jää niin vähälle huomiolle. Vähän niin kuin jäisivät isompien jalkoihin. Ikävää, mutta totta.

Vierailija
5/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sivusta seurannut kunnan työntekijä.. omat lapset myös päviähoidossa.

ap

Vierailija
6/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoda julki muutama pirullinen seikka joista ei todellakaan puhuta kun päivähoidosta yleisesti puhutaan.

Lto:illa, olen kuullut sen aikaisemminkin, on erilainen suhtautuminen päivähoidon arkeen heidän ollessa sen asiantuntijoita. Kiitos viesteistä!!

Vierailija
7/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi pitää lapset kotona vaikka kouluikään, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Lopettakaa tollanen, kyllä sen kaikki tietää, mutta minkäs teet! Laske tästä:

Mies lomautettuna, tulot 1000 euroa käteen.

Lapsilisä 100

kotihoidontuki 225

vuokraan menee 700 euroa

miehen elati 170

vielä ruoka ja laskut, niin siinäpä ollaan kotona joo vuositolkulla.

Vierailija
8/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrititkö ap kirjoittaa summa summarum ??

Vierailija
9/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovinistiseen naiset kotiin -salaliittoon. Itse olen valmis liputtamaan kotihoidon ehdottoman autuuden puolesta vasta sitten, kun kotihoitovastuu jakautuu tasaisesti sukupuolten kesken.

On ihan ok, että nainen haluaa käydä töissä, vaikka lapset ovatkin pieniä. Ja ne, joiden mielestä päiväkodit on kammottava paikka, voisivat vähän avartaa maailmankuvaansa.

Vierailija
10/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos siitä kuuluu korkealle verotukselle, matalille palkoille ja huonolle ostovoimalle, esim. jo euroopan skaalalla mitattuna.

Vierailija
11/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Belgiassa on 1 aikuinen 24 lastan kohden. Siis myös 3-vuotiaiden ryhmässä.

Vierailija
12/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöjen kourissa. Päivähoitoa on varmasti myös hyvää, huippuhyvää, mutta sitten on myös rikollisen huonoa, kehnoa ja surkeaa.

Meilläpäin alueen 8 päiväkodista yksi on sellainen, johon laittaisin omat lapseni.

Vierailija
13/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa yhteinen päätös että lapset hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi asti ja esikoinen esikouluikään asti koska ikäero tekee sen mahdolliseksi.

Me emme halua että joku muu kasvattaa lapsemme ja emme halua myöskään muiden hoitavan lapsiamme, muuta kuin tietenkin mummit ja vaarit tietenkin.

Hoitovapaalla olen itse vakituisesta työstä ja teen joskus muita hommia hoitovapaan aikana jotta ei ihan tarvitse aina katsoa mitä ostaa ja onko varaa.

Töihin voi toki palata aikaisemmin, mutta silloinkin lapset ovat kotona koska voimme vuorotella työajoilla niin että itse teen lyhennettyä päivää (vuorotyö) ja mies normaalia, muuttaa vaan omia työaikoja.

Mulle on aivan sama myöskin kuka mitäkin on tästä mieltä, omat ovat lapsemme ja me haluamme ne itse myös hoitaa.

Vierailija
14/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden hoitamisesta, niin mitä maagista tapahtuu kouluikään tultaessa? Eikö kunnon vanhempi nyt olisi sen verran valmis panostamaan, että opettaa lapselleen asioita itse, kun kerran on lapsia mennyt hankkimaan. Varsinkin nyt kaikki alakoulun asiat on sellaisia, ettei niihin ammattiopettajaa tarvita.

Vierailija
15/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulussa lapset sitten riutuvat näiden laitoshäiriköiden kanssa.

Vierailija
16/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mustasukkaisuudesta, en edes ymmärrä miten saat päähäsi jotain noin omituista, olla mustasukkainen mille??

Koulu on eriasia,suomessa on oppivelvollisuus ja se on hyvä asia, sitä varten on opettajat jotka tekevät sitä työtä ja vaikka alakoulun asiat voisi opettaa kotona, itse olen ainakin silloin jo omassa työssäni kun lapset menevät kouluun. Myös minulla on elämä.

Meillä on yksi elämä, antakaa muiden tehdä mitä tekevät mitä se teille kuuluu?

Vierailija
17/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tietysti niin, että aina kannattaa pitää meteliä siitä, että päiväkotien ryhmäkoot ovat liian suuria. Esim. täällä Helsingissä kytätään täyttöasteita ja se johtaa siihen, että ryhmissä ei juuri ole hiljaisia hetkiä ja väljempiä päiviä.

Vierailija
18/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtinyt pienten piirrustuksia ihailla kun aina jollain toisella oli kakka housussa, kuhmu päässä, suru puserossa, housut kintuissa tai sitten piti kiiruhtaa pukemaan tai syöttämään.

pk:ssa aikoinaan vuoden uurastanut

Vierailija
19/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkoti on ihan pyllystä!!! mielestäni päiväkodilla ei ole mitään annettavaa alle 4vuotiaalle.

pph ja rymis on pienelle lapselle paljon parempi vaihtoehto!

t:päiväkodissa työskennellyt

Vierailija
20/21 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naiset pystyisivät suhtautumaan

äitiyteen

niin kuin etuoikeuteen,

eikä niin kuin velvollisuuteen tai

väistämättömään kohtaloon,

lapset voisivat ehkä kasvaa

ilman kiitollisuuden taakkaa