Kyläily kaverin luona (ov)
Kävin vieraisilla ystäväni luona, jolla on pieni lapsi. Asumme samassa kaupungissa, näemme ehkä noin kerran kuussa.
Tapanani on viedä mukanani jotakin kahvipöytään, niin tälläkin kertaa.
No, viimeksi jo vähän ihmettelin, kun viemäni pullat vain laitettiin tiskipöydälle odottamaan. Kahveja ei siis keitetty.
Sama juttu eilen. Viemäni keksipaketti sysättiin vain syrjään, eikä taaskaan kahveja/teetä tms.
Itse olen tottunut aina jotakin tarjoamaan kun on vieraita. Varsinkin jos vieras tuo jotain mukanaan....
Kommentit (19)
Vierailija:
meidätkin kutsuttiin kaverien luokse kylään (lapsiperhe kuten mekin) -- olivat muuttaneet 8h ajomatkan päähän. Lähdettiin kuitenkin, yösijan kun tarjosivat. Veimme suomalaista designia tuliaisiksi (mielestäni kohteliasta viedä lahja, jos ollaan yötä).Olisin olettanut, että perillä olisi edes sauna lämmitettynä -- ehkä jotain syötävääkin (toimme mukanamme herkkuja ja viiniä ja kaikille lapsille makeisia). Ei mitään. Ei keksiä, ei ruokaa, ei juotavaa, ei kahveja tarjottu.
Sama aamiaisella -- olimme onneksi ottaneet omat eväät mukaan.Lounaaksi seuraavana päivänä ei myöskään ollut mitään, joten jouduin itse lähtemään kauppaan, maksoin koko satsin, tein ruoan itse -- kaikki söivät kyllä suurella halulla.
Mielestäni varsinkin pitkän ajomatkan jälkeen olisi kohteliasta JOTAIN tarjota vieraille.
On joitain ihmisiä, joille ei voi sanoa suoraan. Hyvälle ystävälle sen sijaan sanoisin.
Minulle kävi kerran siten, että olin kutsunut ystävän käymään, mutta meillä ei ollut leipää. Ajattelin laittaa kahvin kanssa pullaa pöytään, kun tämä ystävä sanoi, että hän on tullut töistä ja hänellä on nälkä. Se tuntui kivalta, vaikka jouduinkin sitten kokkaamaan nopeasti ruokaa, kun ei ollut tosiaan leipää lainkaan. Tietysti riippuu vähän siitä, miten sen sanoo ja tämä ystävä kyllä sanoi sen siten, että se ei tuntunut nirsoilulta pullaa kohtaan.
Työkuvioissa ollaan tutustuttu, nyt molemmat äitiyslomalla jne.
Kaikki eivät vaan näköjään hallitse käytöstapoja.
ap
Itse päättelisin että ahaa, tämän ihmisen kanssa kyläily tarkoittaa ettei kyläillessä syödä/juoda mitään.
Jos tää tulee sulle kylään niin sitten vaihtoehtoisesti
a) toimit hänen tavallaan etkä tarjoa mitään tai
b) toimit omalla tavallasi ja tarjoat kahvit yms
voi olla että ystävä ottaa vinkistä vaarin, tai sitten ei.
ja kysy suoraan että jos tulet kyläilylle pullapussin kanssa niin juotaisiko yhdessä päiväkahvit?
itse olin TÄYSIN äimistynyt ystäväperheeltämme " kohtelusta" (tai sen puutteesta). Itselleni on AINA kunnia asia tarjota ihmisille syötävää tai juotavaa -- ihan vaikka kutsuisin naapurinmammat pihalta lapsineen meille. Aina laitan jotain.
Aikaisemmin ollaan kyläilty meillä. Ja kahvit olen aina keittänyt ;)
ap
Ei kai vaan ole joku armottoman pihi hyväksikäyttäjä?
Vierailija:
Aikaisemmin ollaan kyläilty meillä. Ja kahvit olen aina keittänyt ;)
ap
Vierailija:
Ei kai vaan ole joku armottoman pihi hyväksikäyttäjä?
En usko, ihan mukava ihminen muuten...
ap
minä tarjoan AINA vieraille jotain eli vähintäänkin pullaa ja kahvia tai voileipiä ja kahvia. ruokavieraat sitten erikseen. jos meille tulee vieraita kauempaa ja ovat yötä, on itsestäänselvää, että tarjoamme KAIKEN aamupalasta iltapalaan. toki on mukavaa, jos tuovat jotain pientä myös mukanaan, niin aina itsekin viemme.
silti mulla on yksi kaveri, joka ei ikinä tarjoa mitään (meillä kyllä saa aina) ja meilleä on yksi sukulainen, 33v nainen, jolla kaksi lasta, joka ei ikinä tarjoa meille mitään mutta meillä saa kyllä aina käydessään ruuan ja kahvit päälle :/. että onhan näitä...
juntti kaveri jolla ei ole käytös tapoja. Minusta tuommonen käytös on tosi noloa.
Jo se on minusta noloa et kun menet jonnekin kylää ja siellä ei etes kahvia keitetä.
Kyllä meilläkin kaffit keitetään tai mitä vieras sitten haluaa juoda ja sama koko tuttavapiirissä.
sinäkin olet nyt varmaan oppinut, että sinne ei kannata mitään viedä eikä siellä kannata mitään odottaa.
Kaipa ne itse sitten syö mun viemät pullat jne :P
No, edelleen jatkan kyläilyä siellä, mutta enpä enää viitsi mitään vaivautua viemään mukanani.
ap
että " etkös keittäisi kahvia kun toin keksitkin" .
kekseja tai pullia, jos olen itse jo suunnitellut tarjoavani muuta eika ne sovi siihen.
Musta on paljon kivempi jutellakin kupposen ääressä, kuin kuivin suin.
Eikä tarjoilun nyt mitään ihmeellistä tarvitse olla, ihan riittää vaikka se pelkkä tuomani keksipaketti.
Epäkohteliasta.
ap
Tai laitat seuraavan kerran viestin ennen ku meet: tuon pullat, keitätkö kahvit? Tai et kahvi tippumaan olen tulossa pullan kera..
Eiköhän hän tosta ymmärrä et ne pullat/keksit on tarkoitettu justiin sun vierailulle ei heille itselleen:)
Mekin viedään monesti mukanamme, keksiä, pullaa, jäätelöä jne.. ja kyllä me kahvipöydässä sitten niitä saadaan maistaa aina.
meidätkin kutsuttiin kaverien luokse kylään (lapsiperhe kuten mekin) -- olivat muuttaneet 8h ajomatkan päähän. Lähdettiin kuitenkin, yösijan kun tarjosivat. Veimme suomalaista designia tuliaisiksi (mielestäni kohteliasta viedä lahja, jos ollaan yötä).
Olisin olettanut, että perillä olisi edes sauna lämmitettynä -- ehkä jotain syötävääkin (toimme mukanamme herkkuja ja viiniä ja kaikille lapsille makeisia). Ei mitään. Ei keksiä, ei ruokaa, ei juotavaa, ei kahveja tarjottu.
Sama aamiaisella -- olimme onneksi ottaneet omat eväät mukaan.
Lounaaksi seuraavana päivänä ei myöskään ollut mitään, joten jouduin itse lähtemään kauppaan, maksoin koko satsin, tein ruoan itse -- kaikki söivät kyllä suurella halulla.
Mielestäni varsinkin pitkän ajomatkan jälkeen olisi kohteliasta JOTAIN tarjota vieraille.