2,5 vuotiaan änkytys?
Mitä pitäis tehdä? 2v 7kk poikamme on ihan yhtäkkiä, viikon sisällä ruvennut änkyttämään! (sairasti tuona aikana angiinan, voiko mitenkään vaikuttaa?)
Ruvennut ylipäätään puhumaan vasta viime kuukausien aikana, mutta puhunut tähän asti ihan selkeästi. Ei tietenkään vielä kaikkia kirjaimia, eikä kovin vaikeita/monitavuisia sanoja. Useamman sanan lauseita ja 4-5 tavun sanoja kuitenkin.
Nyt sit änkytys alkoi ensin minä sanalla lauseen alussa: mimimiminä haluun.... Sit Onko -sana lauseen alussa: o-o-o-onko...?
Nyt myös muitten vokaalialkuisten sanojen yhteydessä. Aina lauseen alussa. Ei kuitenkaan änkytä aina.
En ole onnistunut oikein selvittämään missä yhteydessä änkyttää, ainakin innostuessaan kuitenkin.
Voiko olla vaan joku " opittu juttu" tai joku vaihe? Eniten huolestuttaa, et on oire jostain vakavammasta? Pitäiskö/voisko ottaa yhteyttä neuvolaan?
Onko kelläänkokemuksia vastaavasta?
Kommentit (6)
älä kiinnitä asiaan huomiota äläkä tee asiasta numeroa. Menee itsekseen ohi.
Meillä kesti noin puoli vuotta. Ja loppui ihan yhtä äkkiä kuin oli alkanutkin.
On hyvin yleistä just tuossa vaiheessa, kun puhe alkaa kunnolla tulemaan
ns. fysiologista änkytystä (katso lisätietoja vaikka Googlesta), meilläkin poika änkytti ja se meni ohi. Meillä sitä tosin kesti tavanomaista pitempään eli melkein vuoden, mutta meni sitten ohi. Me kävimme puheterapeutilla juuri tuon pitkittyneen änkytyksen takia, mutta silloinkin puheterapeuttikin vielä lähti ajatuksesta, että se menee ohi. Meillä se alkoi pojalla samana päivänä, kun minä tulin kotiin sairaalasta vastasyntyneen pikkusiskon kanssa.
Meillä 2 lasta ja kummatkin tehneet tuota.
Jostain luin että lapsella olisi enemmän asiaa kuin ehtii sanoa.
asiasta, niin silloin tutkimuksiin. Osa änkytyksistä johtuu psyykkisestä sairaudesta, mutta jos teillä lapsi on vasta opetellut puhumaan niin mielestäni huolta ei ole.
Lue paljon lapsellesi ja puhu itse selvästi ja hitaasti.