G: Kauanko jouduitte jonottamaan aso-asuntoa?
Haluaisimme vaihtaa asoon, mutta kuinkakohan pitkään odotukseen pitää varautua? Ja milloin pitää alkaa myymään omaa pois?
Kommentit (30)
koska meillä olisi varaa ostaa vain aivan liian pieni asunto tunnin työmatkojen päästä, mieluummin asumme asossa. Kaupungin vuokra-asuntoon olemme liian hyvinvoivia. Ja vapailla amrkkinoilla vuokra-asunto maksaisi noin 25% enemmän kuussa. Miksi me haluaisimme maksaa sen ylimääräisen rahan jollekin vuokrananatajalle?
Kaveri ei päässyt Aso jonoon, vaikka asui vuokralla ja omaisuutta alle 20 000 euroa. Ei tosin Helsingissä, vaan paikkakunnalla, jossa kerrostalokaksiosta syrjemmällä ja huonomaineisemmassa kaupunginosassa maksetaan n. 70 000-90 000 euroa.
Muutamaa asuntoa on tarjottu, kaikkiin on vastattu myönteisesti, mutta mistään ei ole sen jälkeen kuulunut mitään. Olen soittanut yhtiöihin, ja jotkut lähettää sen tarjouskirjeen suunnilleen kaikille, jotka kyseiseen yhtiöön haluavat. Jonossa saattaa olla kymmeniä hakijoita.
Meilläkin haussa on aika rajattu alue, jonka kohteet on suosittuja. Kaverit olisivat pari vuotta sitten päässeet Espoossa vaikka kuinka moneen asuntoon, kun heillä oli koko Espoo hakualueena.
vapaasta asunnosta 15-20 hakijalle joilla pienin numero. Vaikka kaikki vastaisivat että haluavat asunnon, niin vain sille ekalle ilmoitetaan.
Nyt tullut neljä asuntotarjousta. Paikkakunta Jyväskylä ja kohdetoiveena pari lapsiperheiden suosimaa uudehkoa asuntoaluetta.
Ärsyttää, kun osa firmoista lähettää tarjouksen kaikille jonossa oleville! Onneksi kaikki eivät toimi siten.
Kaikkiin tarjouksiin olen vastannut myöntävästi. Nyt näyttää siltä, että saatamme saada aso-asunnon! :)))
ASO tulee kalliiksi, jos joutuu ottamaan lainaa asumisoikeusmaksua varten. Jos ei, niin asumiskulut ovat tosi pienet vuokra-asuntoon verrattuna.
Itse haluan mieluummin aso-asunnon, kuin 200.000 ¿ asuntovelkaa...
Vierailija:
ASO tulee kalliiksi, jos joutuu ottamaan lainaa asumisoikeusmaksua varten. Jos ei, niin asumiskulut ovat tosi pienet vuokra-asuntoon verrattuna.Itse haluan mieluummin aso-asunnon, kuin 200.000 ¿ asuntovelkaa...
Verrattuna siis vapaiden markkinoiden asuntoihin suht samalla sijainnilla.
t. vuokra-asuja
Vastike kuukaudessa on noin 200 euroa edullisempi mitä jouduttais vastaavasta vuokra-asunnosta maksamaan (kyseessä kaksio). Todellakin mieluummin maksetaan tätä kun että otettais 150 tuhatta lainaa (eikä tuolla summalla edes saisi tältä seudulta vastaavaa asuntoa, omaa rahaa pitäis olla vielä n. 30 000 euroa)
Itse asun kaupungin vuokra-asunnossa (rivari) ja vuokra 690¿, kolmio saunalla.
Samanlainen asolla 875¿ ja vapailla markkinoilla 1100-1300¿
Eli vanhemmat voivat antaa käyttämätöntä numeroaan lapsilleen.
Ja se joka haukkui aso-asumista kalliiksi, niin kannattaisi miettiä että kaikki ei ole aina niin yksinkertaista.
Kyllä minäkin mielellään asuisin kaupungin vuokra-asunnossa edullisilla vuokrilla, totta kai. Ja haimme jopa kaupungin vuokra-asuntoa, mutta kun sieltä ei saa ihan noin vaan asuntoa. Eli emme saaneet sieltä vuokra-asuntoa, asiat taisi meillä olla ihan liian hyvin, sillä meillä ei ole alkoholi eikä huumeongelmia, ja työpaikatkin löytyy molemmilta. Että se siitä.
Ja omistusasuntoa emme halua ostaa nyt kun hinnat ovat noin korkealla. Vapailla markkinoilla asuntomme vuokra olisi n. 1200e/kk, mutta asosta maksamme vain 800e/kk. Eli joka kuukausi säästämme 400e, jotka muuten menisivät taivaan tuuliin, ja emme saisi niistä ikinä mitään takaisin.
Eli sillä tavalla, kyllä asossakin asuminen voi joskus olla se parempi vaihtoehto.
Kaikki asiat kun eivät ole aina ihan niin yksiselitteisiä.