Huhhuh,ystävä kertoi polttaneensa raskaana!
tupakointi on siis ihan syvältä, mutta jos siinä koukussa on, niin vaikeaahan se on.
Yksi kaveri poltti tupakan pari päivässä ihan lääkärin "luvalla", kun se oli kahdesta vaihtoehdosta se pienempi paha.
Kommentit (41)
Tuo allergioiden lisääntyminen on tieteellisesti aika mielenkiintoinen (ja tutkimukset kesken) asia ja siihen vaikuttavat monet asiat.
millä ihmeen lääketieteellisin perustein jotkut täällä laukovat totuuksia.
Eikös se ole niin, että tupakka on haitallista sikiölle, mutta ei sitä suoraan voi syyttää kaikista allergioista ja muista haitoista. Riski sairastua on suurempi.
Joka päivä syntyy allergisia lapsia, joiden vanhemmat eivät ole polttaneet ja tupakoimattoman kaverin lapselta toinen kives puuttui...
Ei elämä eikä syntymä ole niin yksinkertaisia. Eikä tupakoinnin lopettaminen.
Mua ottaa suunnattomasti päähän se, että ihmiset luulevat tietävänsä mitä tekisivät, jos olisivat toisen housuissa. Jos on 15 vuotta polttanut, on jo melko kova riippuvuus. Sitä paitsi tupakoineet äidit kantavat kyllä sitä syyllisyyttä muutenkin sisällään, oli lapsella mikä oli.
Ehkä me naiset haukkumisen ja kaikkitietävyyden sijaan voisimme tsempata toisiamme parempaan vanhemmuuteen.
Meillä tosin minulla itselläni paljon allergioita ja lapset saaneet huonon perimän =).
Allergioiden lisääntyminen varmasti liittyy myös siihen, että me vaikeastikin allergiset/astmaattiset jäämme henkiin ja lisäännymme. Minulla esim. kuopus ei varmasti olisi esim. 40-luvulla selvinnyt hengissä allergioillaan/astmallaan/sairaalakeikoillaan/keuhkokuumeillaan, vaan olisi ollut yksi niistä monista lapsista, jotka kuolivat ennen vuoden ikää.
Lapsikuolleisuushan on laskenut huimasti esim. 30-luvulta. Sekin varmasti vaikuttaa, että me tosiaan pääsemme lisäämään huonoja geenejämme ;-).
(Omassa suvussani jo 1910-luvulla syntynyt mummo oli allerginen, meistä 60-70-luvulla syntyneistä serkuksista moni oli allerginen ja serkuskatraan lapsissa on mm monta maitoallergikkoja ollut.)
Jos on 15 vuotta polttanut, on jo melko kova riippuvuus.
Mutta tupakointi ei vaikuta sikiöön mitenkään, eihän?
ikuisuusaihe kun olla voi.. eiköhän jokainen normaaliälyllä varustettu tiedä, että tupakointi raskausaikana ei ole hyväksi (tai tupakointi yleensäkään). Jokainen tehköön päätöksensä tupakoinnista / tupakoimattomuudesta ihan tahollaan..eikä se lopettaminen onnistu, vaikka haukuttais kuinka paljon, kyllä se pitää tupakoitsijasta lähteä se halu / motivaatio lopettaa.
kannattaako siinä tapauksessa hankkia lasta? Tai koettaa ensin, pystyykö lopettamaan ja sitten vasta raskaaksi? Toivottavasti nyt tupakoivienkin äitien jo syntyneet lapset ovat terveitä eikä mitään vakavampaa tule esiin myöhemminkään.
Onhan se vaarallista ja altistaa terveysriskeille, mutta ei se ole koko totuus.
Kaikki eivät vaan pysty lopettamaan. Pitäisikö heiltä sitten kieltää lisääntyminen? Entäs ylipainoisilta? Entä tummahiuksisiltä? Mihin kukaan vetää sen rajan kuka saa lisääntyä ja kuka ei? Vielä 60- luvulla ja vähän 70- luvullakin oli aivan luonnollista, että äidit tupakoivat. Tarkoittaako se sitä, että kaikki sen ikäiset miehet ovat kykenemättömiä lisääntymään?
Ehkä se on kuitenkin ne geenit, jotka ohjaa enemmän. En tiedä.
jos polttaa raskausaikana. Itse koen sen olevan todella itsekästä. " Pahalla silmällä" on tullut katsottua niitä maha piukeena olevia äitejä jotka vetää tupakkaa. Kyllä maha asukin pitäisi olla aina se numero 1.
Onneksi oma tupakanpoltto loppunut jo hyvissä ajoin ennen raskautta ja siinäkin "auttoi" oma terveys kun ei enää henki kulkenut kunnolla. Valinta oli tehtävä.
Tällä erää yritän kovasti puhella josko mies edes saisi vähennettyä omaa polttamistaan koska lopettaminen varmasti aika vaikeaa koska polttanut 15 vuotta. Tosin sekin on vaan tiukka päätös lopettaa mutta kuitenkin oma sellainen.
siinä ei ole tarpeeksi syytä lopettaa? mielestäni sellainen ei ansaitse lasta joka polttaa raskausaikana, sulle pitäis antaa ohut pilli ja antaa hengittää vain sen läpi niin tiedät miltä tuntuu saada vähän happea. kyllä se on se pahin juttu mitä tupakoinnista seuraa. sen jälkeen sitten muut epämuodostumat yms mut kyllä ihmiselle tärkeintä on happi!
Jos olisin tuolloin tiennyt tupakoinnin tosiaan vaikuttavan muuhunkin kuin "ehkä hapensaantiin", niin olisin tarmokkaammin yrittänyt lopettaa.
Olin tosin häkeltynyt siitä, kuinka vähän tukea neuvolasta tupakoinnin lopettamiseen sain. Kerroin siellä ekalla käynnillä, että on ollut "tällä kerralla tosi hankala saada tupakointi loppumaan", eikä mitään tukea tms. tullut.
siinä ei ole tarpeeksi syytä lopettaa? mielestäni sellainen ei ansaitse lasta joka polttaa raskausaikana, sulle pitäis antaa ohut pilli ja antaa hengittää vain sen läpi niin tiedät miltä tuntuu saada vähän happea. kyllä se on se pahin juttu mitä tupakoinnista seuraa. sen jälkeen sitten muut epämuodostumat yms mut kyllä ihmiselle tärkeintä on happi!
.
Lopetin ekan kolmanneksen aikana (n. rv 9) 15 vuotta jatkuneen addiktion, ja se oli tajuttoman vaikeaa (jouduin sairaslomalle vieroitusoireiden takia, mm. oksentelin, tärisin, päätä särki). Muutin muutenkin elämäntapani lapsen takia paremmiksi. Aika ikävää, jos en jonkun mielestä ansaitse lastani, vaikka olen ison parannuksen elämässä tehnyt - lapsen parhaaksi.
Tästä samasta asiasta jaksetaan täälläkin tapella. Tupakoi tai ei, jokaisen oma valinta ja päätös eikä muuten kuulu kenellekkään!!!!!
Kaikkein säälittävintä on aina lukea niistä jotka vetoavat tuohon tupakoinnin lopettamisen stressiin ja sen vaaraan sikiölle.. Itse poltin 17 vuotta lähes 2 askia päivässä ja todellakin tiedän miten hirveän vaikeaa on lopettaa ellei siihen ole tosissaan motivoitunut. Muttamutta.. Ei se lopettaminen nyt mitään hillitöntä stressiä todellakaan aiheuta jos vaan oikeasti haluaa päästä tupakasta irti. Tosiasia on, että jos jatkaa polttamista EI oikeasti halua lopettaa. Eikös se niin mene???
Mä onneksi päätin lopettaa hieman ennenkuin tiesin odottavani esikoistamme. Olin niin kurkkuani myöten täynnä sitä orjuutta jonka tupakka mulle aiheutti että lopettaminen oli tosi helppoa. Käytin kyllä korvaustuotteita apuna sekä ennen kuin tiesin raskaudestani että sen jälkeenkin.
Sen tiedän että jos mun olisi ollut PAKKO lopettaa polttaminen niin se ei olisi todellakaan sujunut noin helposti. Onneksi tein sen ihan omasta vapaasta tahdostani. Tsemppia ja lopetetaan nuo typerät selittelyt stressistä, jookos?
Kenellekkään ei toisen tupakointi kuulu, ja tupakoimattomuus ei tosiaankaan takaa terveitä vauvoja... Minäkin poltin jokaisessa raskaudessani ja taidampa mennä taas kun rupes niin taas ottaa päähän.. Mulla on ainakin kaksi tervettä lasta, yli nelikiloisia syntyessään ja nyt rv 39..
tosiaan oma äitini poltti raskauden aikana tai siis kaikkien viiden lapsen aikana.
Yhdellä on astma ,yhdellä ruoka allergioita ,yhdellä lääkeallergioita ja yhdellä on AD/HD, mutta näitä kaikkia on muillakin meidän suvussa.
Joten edelleen tupakan vaikutuksista on vaikea sanoa,mutta eihän tupakointi ole fiksua.
ja ainoa jonka aikana en polttanut yhtään. Minkähän johtopäätöksen tästäkin tekis?
Ps. repesin kyllä ap:n avaukselle, kananmuna-allergia kyllä yleensä onneksi menee kouluikään mennessä ohi
Tupakointi on mielestäni kyllä tyhmää, itsekin lopetin kun sain tietää olevani raskaana. Poltin n.9 vuotta. Mutta nuo allergiathan voivat johtua myös siitä, miten terveellisesti äiti on syönyt odotusaikana. Ja tietty sitten on vielä perinnöllisyys...
Uskon kyllä sen, että joillain voi tulla tupakasta TODELLA pahoja vierotusoireita.
Mutta kaikki on nimenomaan niin suhteellista.
Niin selittämättömän, uskomattoman ja käsittämättömän TYHMÄÄ.
Vai on jollakin terve lapsi, vaikka on polttanut raskausajan? Ja sitten on vielä niinkin, että jollain on sairas lapsi, ja hänpä ei olekaan polttanut ollenkaan.
Oletteko te onnettomat tampiot kuulleet koskaan sellaisesta käsitteestä kuin RISKI? Tiedättekö mikä se on? Mitä sen SUURENEMINEN merkitsee?
Voitteko kovasti ponnistelemalla käsittää, mitä riskien kohoaminen tarkoittaa tässä asiayhteydessä?
Jos olisin tuolloin tiennyt tupakoinnin tosiaan vaikuttavan muuhunkin kuin "ehkä hapensaantiin", niin olisin tarmokkaammin yrittänyt lopettaa.
Olin tosin häkeltynyt siitä, kuinka vähän tukea neuvolasta tupakoinnin lopettamiseen sain. Kerroin siellä ekalla käynnillä, että on ollut "tällä kerralla tosi hankala saada tupakointi loppumaan", eikä mitään tukea tms. tullut.