APUA!
Keksiskö joku vinkin, millä saisi pojan lopettamaan kaikenlaisen tökkimisen yms. On siis kohta 4v eikä tee sitä kaiketi ilkeyttään. Tykkää vaan tökkiä muita lapsia, kai se on jonkinlaista leikkiä tai tykkäämisen osoitusta. Ei siis oikeasti satuttamis/kiusaamismielessä sitä tee. Mutta toiset lapset valittaa päiväkodissa eivätkä halua leikkiä pojan kanssa. Olen koettanut selittää, että toista lasta ei saa koskettaa, jos tämä ei itse halua. Meillä lapsia pidetään paljon sylissä, hellitään yms. Nyt pelkään, että olenko itse tämän jotenkin aiheuttanut? Mutta kai lapsia saa nykySuomessakin helliä? Mitä voisin tehdä? Poika on sinänsä kiltti jA fiksu ja pelkään, että asiasta tulee kohta isompi ongelma ja lapsi jää kokonaan yksin. haluaisin puuttua ajoissa. Kiitos jos joku keksisi jotain.
Olen huomannut, että kaikkiin tällaisiin asioihin tarvitaan aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Voi olla, että 4-vuotiaalla ei ihan niin pitkää aikaa kuin meidän kolmivuotiaalla.
Hellittelyä ei kannata lopettaa, ei missään tapauksessa!
Itse yrittäisin puhua asiasta siitä näkökulmasta, miten muita voi lähestyä. Ja jos vain näkee tökkimistilanteen, voi puuttua siihen. Itse sanoisin, että ei tökitä, kun toiset eivät tykkää. Mutta niin ja niin voi tehdä, esim. voi kysyä, saako halata tms.
Mupsi