Onnistuneesti laihduttaneet: kertokaa päivittäinen ruokavalionne
4-5 kg pitäisi saada pois. Olisi kiva kuulla joku hyvä malliruokavalio teiltä, jotka olette onnistuneet laihdutuksessa.
Kommentit (25)
Alkuun laihdutuksessa auttoi raju vatsatauti joka vei kiloja ja jonka jälkeen en vähään aikaan voinut syödä kuin tosi kevyesti koska masu oli niin kipeä.
Mutta sen jälkeen päätin muutta ruokavaliota pysyvästi, viime vuosina olin lihonut salakavalasti pikkaisen joka vuosi ja sen suunnan halusin muuttaa. Tässä mitä nykyisin syön ja pysyn hoikkana. Kuntoilusta sen verran että välillä käyn lenkillä, välillä pelaan sulkapalloa, välillä käyn lihasmuokkausjumpassa.
Aamupala: piimää ja itse tehtyä mysliä johon tulee erilaisia hiutaleita, leseitä sekä pellavansiemeniä (tai harvoin kaupan sokeroimatonta mysliä). Vaihtoehtoinen aamupala on maitorahkapurkki kera hedelmän. Lasi vettä ja kalaäljykapselit.
Lounas: kinkkusalaatti/kananmunasalaatti/iso annos kasviksia ja raejuustoa
Päivällinen: kinkkumunakas jossa myös kasviksia/pinaattilettuja raejuuston ja kasvisten kanssa/ kanan rintafilettä kasvisten ja pienen tumman pasta-annoksen kanssa/ tummaa pastaa ja tomaattipohjaista jauhelihakastiketta/ soijarouheesta tehtyä ruokaa kasvisten kera/ itsetehtyjä lihapullia ja hieman tummaa pastaa + niitä kasviksia
Iltapala: maitorahka+hedelmää/soijamaitokaakao ja pari hapankorppua/ bulgarian jogurtti ja hedelmä
Porkkanoita, omenoia, luumuja, appelsiineja voin syödä jälkiruoaksi ja välipalaksi aina kun siltä tuntuu. Kylässä käydessä syön mitä siellä on tarjolla mutta valikoin itselleni sopivimmat
Mun mies on myös SYÖNYT noin epäterveellisesti mutta nyt kun täyttää 40 vuotta alkaa kroppa oikeasti hajota:(. Eli nyt pitäisi äkkiä tehdä elämäntapamuutos ja alkaa harrastaa liikuntaa. Mun miehellä ei ole ylipaino-ongelmia, mutta on kohonnut kolesteroli ja verenpaine ja muutenkin selkäongelmia yms.
Aamulla: Kana/tonnikalasalaatti, loraus oliiviöljyä
Klo 13-14: Kanaa /lihaa /kalaa kermassa ja voissa paistettuna, vihanneksia iso läjä
Klo 20 aikoihin joko kahden munan munakas tai sitten aamupalan kaltainen ruoka
Sunnuntaina on herkkupäivä, silloin mussutan telkkua katsoessani 40-60g tummaa suklaata
T. Heinäkuusta -12kg, nyt mitat 69kg/164cm. Nyt keskityn kiinteytymään, eikä haittaa vaikka vielä pari kiloa lähtiskin.
Hei
Jos laihdutat normaalipainon sisällä kannattaa varmaan miettiä tosi tarkkaan mitä suuhunsa laittaa. Tärkeintä on kuitenkin saada välttämättömät ravintoaineet.
Syö siis runsaasti kasviksia, rasvattomia maitotuotteita, kohtuullisesti muuta proteiinipitoista, harkiten hyviä rasvoja ja niukasti hyviä hiilareita. Lähes kaikki herkut on pakko jättää pois.
Itse olen laihtunut enemmän lähinnä vahingossa (1 v. siirtyi vatsataudin takia takaisin täysimetykseen ja mun paino tippui kolme kiloa). Mutta seuraavaan tyyliin olen välillä keventänyt:
aamupala: maitoon keitettyä kaurapuuroa, 1 tl rypsiöljyä, mustikoita, raejuustoa
apvälipala: hedelmä
lounas: työpaikkaruokalan proteiinipitoinen eikä niin rasvainen vaihtoehto, kohtuudella hiilareita, runsaasti kasviksia
ipvälipala: jugurtti, hedelmä
päivällinen: kotiruokaa proteiinipitoisesti, vähän kuitupitoisia hiilareita, kasviksia esim. täysjyväpastaa ja kasvispitoista jauhelihakastiketta tai täysjyväriisiä ja kanawokkia
iltapala: jotain hyvää, mutta terveellistä esim. rahkaa tai smoothie
Lisäksi tuli mieleeni, että kannattaisi varmaan harrastaa jotain muutakin juoksun lisäksi: käydä kuntosalilla/tehdä kuntopiiriä kotona ja/tai käydä pilateksessa tms. Monipuolinen liikunta tukee juoksuharrastusta ja auttaa laihtumaan.