Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lestadiolainen saa polttaa tupakkaa, muttei juoda viiniä??

Vierailija
05.02.2008 |

En tunne yhtään lestadiolaista aikuista joka ei polttaisi tupakkaa. Oikein järkytyin kun mukava ja muuten tervettä elämää viettävä työkaveri, sanoi että polttaa aina iltaisin yhden tai kaksi tupakkaa. Sitten kehtaa paheksua viinilasillistani jonka nautin 3-5 kertaa viikossa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vastaaminen on niin turhaa, koska se ei koskaan riitä. Eihän kukaan tyydy vastaukseesi, vaan aina löytyy lisää asioita mistä halutaan vääntää kättä.

On ihan turha inttää siitä, kenen mielestä netti on tv:tä haitallisempi tai tupakka viiniä vaarallisempaa. Ei ne asiat inttämällä ja pilkkaamalla mihinkään muutu. Sitten ihmetellään, miksei lestat vastaa. Siksi että se on turhaa. Aikuinen ihminen ei viitsi inttää " typeristä" asioista.

Ja vielä, netti on sen vuoksi lähes jokaisessa lestadiolaisessa kodissa, koska sillä voi tehdä niin paljon kaikkea hyödyllistä. Nyky yhteiskunnassa alkaa olla lähes mahdotonta elää ilman nettiä.

Vierailija
2/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin työkavereissani on lestadiolaisia, joten tuleehan noita asioita vastaan. Ja minusta on jotenkin tungettelevaa kysyä suoraan, varsinkin kun arvaan jo etukäteen olevani heidän kanssaan eri mieltä. Joten annan ennemmin pitää heidän mielipiteensä ja pidän omani myös omanani ja vältän tilannetta, jossa näistä jouduttaisiin väittelyyn.

Toisekseen olen yleensäkin kiinnostunut asioista ja siitä miten ihmiset ajattelevat. Minusta toisten uskonnosta ja elämänkatsomuksesta tietäminen on jo yleissivistystä ja helpottaa toimimista. Ja onhan se nyt vain mielenkiintoista. Kun kaikenlaisten ihmisten näkemyksiä kuuntelee, joskus tulee kyseenalaistettua omatkin entiset näkemykset ja muutettua mielipiteitään. Ja elintapojaankin niiden perusteella.

t. 11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ymmärtää toisen ihmisen ajatusmaailmaa, silloin kysyt ja kuuntelet ja yrität ymmärtää, et muuttaa sen toisen ihmisen ajatuksia/mielipiteitä, et tyrkyttää omia (parempia ja oikeampia ;)) tilalle.

Vierailija
4/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyydestä siinä on kyse, ei jostain erityisestä hengellisestä näkökyvystä. :) Muitakin vilpittömästi Jeesukseen uskovia kristillisiä liikkeitä on paljon, eivätkä he ajattele kaikista asioista kuten te. Uskon kyllä, että Pyhä Henki puhuu uskovalle Raamatun kautta, mutta omantunnon ääni ei ole sama kuin Jumalan ääni. Ihmisen omatunto on ohjailtavissa, se saattaa olla joko paatunut tai sitten yliherkkä jne.

21

Vierailija
5/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lars Levi Laestadius oli eläessään kova tupakkamies (silloin ei tupakoinnin terveyshaitoista tiedetty mitään), ja tämäkin seikka omalta osaltaan haittaa valistustyötä liikkeen keskuudessa. Lisäksi tupakointi on kuulunut vahvasti siihen talonpoikaiseen kulttuuriin, jossa myös lestadiolaisuuden juuret ovat vahvasti.

Vierailija
6/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeita vastauksia, kun en oikeasti tiedä näitä asioita! Ymmärrän toki, että aina ei haluta vastata, kun varsinkin täällä on tunnelma aina välillä mikä on ja ei tiedä toisen tarkoitusperiä. Mutta siis kiitos minun puolestani!

Vierailija:

Lestadiolaiset ei siksi osta telkkaria, kun sieltä tosiaan tulee kaikenlaista huonoakin ohjelmaa. Vaihtamalla kanavaa saat tietysti toista ohjelmaa, mutta varsinkin iltaisin sieltä ei tule oikeastaan miltään kanavalta sellaista ohjelmaa, jota on niin hyväksi katsoa. Sanottaisko näin, että telkkarista tulee niin paljon enemmän huonoa ohjelmaa kuin hyvää, että sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi hankkia. Ne samat tiedot saadaan esimerkiksi radiosta.

Meillä on kuitenkin internet, enkä rinnastais telkkaria ja internettiä oikein mitenkään. Ainakin itse käytän internettiä vain sähköposteiluun, tuttujen kanssa jutteluun, tiedon etsimiseen, ja käyn myös näillä keskustelupalstoilla, maksan laskuja jne jne.. En näe näissä mitään pahaa, enkä verrattavissa telkkariin. Ennemmin melkein puhelimeen. :) :) Kun niin paljon olen yhteyksissä ihmisiin tämän kautta. :)

Tupakka-asia on paljon puhututtanut iät ja ajat. Joku täällä muisteli ihan oikein perustelua, että alkoholijuomista tulee huono meno, se sekoittaa pään ja ihminen ei toimi enää omana itsenään. Kuinka paljon ihmiset törttöilee humalassa? Se ei vain tunnu hyvältä ja oikealta meidän mielestä. Tupakkaakaan ei kyllä suositella, kun sehän saastuttaa kuitenkin ihmistä eikä ole terveellistä. Eihän sitä suositella kenellekään, uskoon katsomatta. Sitä ei kuitenkaan katsota niin pahaksi, kun se ei tosiaan vaikuta ihmisen käytökseen eikä muuta sen kummemmin ihmistä kuin vaikka nyt kahvikaan. Vaikka molemmat riippuvuutta aiheuttavatkin. Vaikea näitä asioita on järjellä aina selittää, vaan uskolla ymmärtää.

Sinä, jonka työkaveri on lestadiolainen: Kysy vain työkaveriltasi suoraan asioista, jotka mietityttää. Kyllä me yleensä mielellämme vastaamme, jos kysymys kysytään ihan kiinnostuksella eikä pilkalla. Silloinhan saat suoraan ja suoran vastauksen.

Ei tämä meidän usko ole mitenkään salaista. Me emme vain halua uskoamme toitottaa joka paikassa, koska usko on henkilökohtainen. Niin kuin mikä tahansa jokaisen henkilökohtainen asia on. Täälläkin vain kun yleensä sävy on niin pilkkaava ja asenne todella negatiivinen, niin eipä siihen useinkaan kannata mitään sanoa. Nyt kuitenkin päätin vastata...

Vierailija
7/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeinen juttu on sellainen kuin " heikkojen tähden kieltäytyminen" . Eli kulaan ei käytä alkoholia, ja tällä pelastetaan monia ihmisiä alkoholismilta ja sen lieveilmiöiltä.

Vierailija
8/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeessämme ei todellakaan kannusteta/pidetä mitenkään hyvänä asiana tupakanpolttoa.

t. ei-tupakoiva lestadiolainen (eikä todellakaan mikään poikkeus)

Vierailija:

ja tämäkin seikka omalta osaltaan haittaa valistustyötä liikkeen keskuudessa. .

Vierailija
9/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nollatolerenssissa on myös kolikon kääntöpuoli - nimittäin kielletyn hedelmän houkutus. Olen täysin varma, että liikkeenne piirissä on ihmisiä, joita kiinnostaisi kokeilla kiellettyjä asioita vain siksi, että ne ovat kiellettyjä.

Minusta tällaisella toiminnalla voi saada myös hallaa aikaan. Monesti ihmisen psyyke toimii niin, että kielletystä asiasta kasvaa omassa mielessä aivan hillitön peikko, toisaalta houkutteleva, toisaalta pelottava. Usein kyse on kuitenkin ihan tavallisista, sinänsä jopa neutraaleista asioista. Jos ihmiset saisivat rauhassa tutustua näihin asioihin, ehkä moni huomaisi, että eihän tämä niin ihmeellinen juttu ollutkaan. Silloin voitaisiin säästyä myös ylilyönneiltä, joita tapahtuu kun joku lankeaa " kerrasta ja kovaa" .

Mitä mieltä olette?

21

Vierailija
10/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ylä-asteella lähes kaikki joi siinä kuin luterilaisetkin ym.

Vierailija
11/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. jokainen ihminenhän voisi tuntea sitä esim. toiseen naiseen tai mieheen. :) Eihän siihenkään voi vain todeta, että eikö se kannattais olla ihan luvallista puuhaa niin se ei enää kiinnostais. :) Niinhän se oli Raamatun mukaan sekin omena, jota Eeva haukkasi, kielletty hedelmä.

Minä olen todella kiinnostunut erilaisista ihmisistä ja mm. kyselen minun ex-työkaveriltani hänen buddhalaisuudestaan. Ei kait se tarkoita, että jos minä kysyn hänen uskonnostaan, että minun pitäisi alkaa väittelemään hänen kanssaan! Miksi ihmeessä niin tekisin??? Tietysti minä olen hänen kanssaan aivan erimieltä asioista, mutta kysyn vain mielenkiinnosta ja yleissivistyksen laajentamiseksi.

En muista mitä kaikkea olittekaan kyselleet täällä, mutta eipä tämä kovin suuresti hyödytä. Hyvä, että 21 sai jotain tietoa kuitenkin meistä. :) En halua koskaan väitellä uskon asioista, koska miksi niistä väittelemään? Minä uskon niin kuin uskon, eikä minulle ole väliä miten joku toinen uskoo. Pääasia on, että minulla on hyvä olla, koska tämä usko on henkilökohtainen. Minulla ei ole mitään tarkoitusta alkaa hamstraamaan porukkaa lestadiolaiseksi, koska ei ole merkitystä vaikka sanoisi olevansa mikä, jos ei aidosti usko. Siksi meillä ei ole tarvetta puhua tästä sen kummemmin ihmisille. Puhumme jos meiltä kysytään asiallisesti, mutta muuten ei.

Vierailija
12/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kait se tarkoita, että jos minä kysyn hänen uskonnostaan, että minun pitäisi alkaa väittelemään hänen kanssaan! Miksi ihmeessä niin tekisin???

Olen uskossa Jeesukseen ja komppaan tuota aikaisempaa kirjoittajaa. Itse en kyllä juurikaan keneltäkään kysele, mutta itse mieluummin otan kysymyksiä vastaan kuin automaattisia oletuksia. Me jokainen uskova ollaan yksilöitä, ollaan me sitten missä hengellisessä liikkeessä tahansa. Itse olen vapislainen ja aikuisena uskoon tullut. Asioista voi aina keskustella, samaa mieltä ei tarvitse olla. Minusta on itseasiassa tosi mielenkiintoista keskustella eri näkökulmista.

Usko on luottamista siihen mitä ei näe.

Vierailija
13/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotivaatteita saa käyttää, mutta ei meikata.

Permanentin saa ottaa, mutta ei värjätä hiuksia.

Tupakoida saa, mutta ei käyttää alkoholia.

Netissä saa tappaa aikaa, mutta telkkua ei saa katsoa.

jne.

Vierailija
14/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea vaikka miettimään luterilaisten elämäntapaa niin siinäpä onki hommaa

Vierailija
15/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaa työkaverilta kysyä.

ap

Vierailija
16/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upposiko?

Vierailija
17/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juu, täällähän saaki oikeat vastaukset

Vierailija
18/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla kenties jotain oppimista elämästä yleensäkki?

Vierailija
19/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lestat uskalla vastata näihin edes näin netin välitysellä!

Ihme porukkaa - horjuuko vakaumus vai miksi näihin ei voi vastata?

Vierailija
20/35 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kuullut selityksen, että alkoholi voi saada ihmisen tekemään asioita, joita ei muuten tekisi, kun se " sekoittaa" ja poistaa estoja. Tupakka ei muuta käytöstä. (Nämä siis omat muistikuvani miten asia suurin piirtein selitettiin, en muista täsmälleen.)

TV:stä taas olen kuullut selityksen, että sieltä voi tulla mitä vaan pahaa, joten sitä ei saa katsoa. Netistä voi valikoida helpommin.

Itselleni tuossa tv/netti-selityksessä ei ole mitään järkeä, mielestäni asia on päinvastoin. Mutta olkoot minun puolestani katsomatta tv:tä, jos eivät halua. Enpä itsekään pahemmin katso.