En taatusti kelpaa mihinkään työhön. Olen vain taakka miehelleni :(
En edes uskaltaudu työnhakuun. On niin tyhmä koulutus ja työkokemuksistakin on jo aikaa. Olen jo unohtanut kaikki osaamani kielet ym.
Kommentit (15)
Oikeasti et ole unohtanut oppimiasi kieliä. Ne muistuvat mieleen jos saat tilaisuuden käyttää kyseisiä kieliä.
Ihan varmasti saat töitä kun alet hakea niitä. Minulla meni työnhakuun melko kauan ja olin välillä epätoivoinen, mutta sitten löysin yhden lyhyen 4 kk:n pituisen työn, jonka lopussa hain uutta työtä. Sain uuden työn heti edellisen jälkeen. Uudessa työssä siirryin yhden vuoden jälkeen erilaisiin itselleni haastavampiin tehtäviin. Nyt kun olen tehnyt näitä " haastavampia" tehtäviä vuoden verran, haen uutta työtä. Muutamia vuosia sitten en olisi millään uskonut, että minulla on edes töitä! Uskoin oikeasti niin kuin sinä, etten saa ikinä töitä. Ajattelin, että olen turha ihminen ja mieskin toivoi koko ajan, että saisin töitä.
Uskon, että saat töitä. Aloita rohkeasti työnhaku! Millainen koulutus sinulla on? Mistä päin etsit töitä? Toki voit löytää myös työn, joka ei vastaa koulutustasi.
ostat sen kielisiä lehtiä (aihe joka miellyttää!) ja lainaat kirjastosta kirjoja. koeta hakea myös sen kielisiä ohjelmia ja valitse tekstiteeveestä musta palkki suomenkileisen tekstin päälle, ettet voi " luntata" . Asian eteen pitää tehdä töitä, jos haluaa muutoksen!
Olen opiskellut historiaa. Joku tietysti ehdottaa opettajan töitä, mutta historian opettajista on ylitarjontaa. En myöskään ole auskultoinut.
Haluatko juuri oman alasi töitä? Voisitko ajatella tekeväsi myös muita hommia kuten yleisiä toimistotöitä tai esim. taloushallinnon hommia?
Minun tuntemiani humanisteja työskentelee tällä hetkellä seuraavissa työtehtävissä:
- asianajajan avustaja (hänellä hyvin itsenäiset työtehtävät ja paljon juridiikkaan liittyviä selvitys- ja kirjoitustehtäviä - menestynyt työssään erittäin hyvin)
- taloushallinnon assistentti (palkanlaskentaa ja maksuliikennetehtäviä - kyllästynyt jo parin kuuukauden jälkeen näihin tehtäviin, mutta nyt näyttää siltä, että saa samasta organisaatiosta projektitehtäviä, jotka lähempänä omaa osaamista)
- korvauskäsittelijä vakuutusyhtiössä (viihtynyt yllättävän hyvin töissään, työpaikan ilmapiiri on niin hyvä)
Minun mielestäni kannattaa tehdä myös sellaista työtä, joka ei suoraan vastaa koulutusta.
Samalla saat suhteita ja alan työkokemusta. Kaikki tuntemani historiasta valmistuneet ovat työllistyneet, vaikka jotkut ovat joutuneet tekemään harjoitteluja valmistumisen jälkeen. Tsemppiä!
Etpä taida saada toimistotöitä koulutuksellasi! Tuolla on vaikka kuinka työtöntä, ammattitaitoista toimistotyöntekijää jokaista työpaikkaa kohden.
Katso mol piste fi - sivustolta toimistoalan työpaikkoja. Siellä on tällä hetkellä todella paljon työpaikkailmoituksia ja monissa yrityksissä on ongelmana se, ettei lähteneen työntekijän tilalle saada heti uutta tekijää. Rohkeasti työnhakuun!
Mielestäni monien toimistoalan työtehtävien perushommien oppiminen ei ole vaikeaa eikä niihin tarvitse mitään erityistä koulutusta. Organisaatiot ovat usein halukkaita opettamaan ja perehdyttämään.
Ota asenteeksi työtäpelkäämätön ote ja halu oppia. Korosta, että olet tarkka ja täsmällinen.
Katso esim. seuraavia työtehtäviä: taloushallinnon assistentti, laskenta-assistentti, korvauskäsittelijä, myyntiassistentti, laskuttaja jne.
Toki olisi ihanteellista, että saisit oman alan hommia mutta jos mikä tahansa toimistohomma kiinnostaa, nämä voisivat olla hyviä aloituspaikkoja.
Kannattaa myös ilmoittautua rekryfirmoihin työnhakijaksi mutta samalla hakea töitä aktiivisesti itse. Tsemppiä!
Kyllä pk-seudulla riittää toimistohommia tällä hetkelllä!
Vierailija:
Etpä taida saada toimistotöitä koulutuksellasi! Tuolla on vaikka kuinka työtöntä, ammattitaitoista toimistotyöntekijää jokaista työpaikkaa kohden.
Täällä yksi humanisti, joka ajatteli vielä pari vuotta sitten samalla lailla. Olin ollut kuusi vuotta kotona ja samalla osa-aikaisesti täysin koulutusta vastaamattomassa työssä (työajat ja työ sinänsä oli ok, mutta ei kuitenkaan pidemmän päälle motivoinut).
Olen lukenut kieliä pääaineena. Kävin sitten hoitovapaalla yhden kaupallisen alan ammattikurssin, ja pääsin isoon kansainväliseen firmaan töihin. Aluksi tosin hanttihommiin, mutta muutaman kuukauden päästä vaihdoin konsernin sisällä parempaan paikkaan. Tähtäin on jo tiedossa mihin tässä firmassa haluaisin, mutta kerään vielä työkokemusta.
Pääasia on että aloitat jostain. Mene kurssille, tai hakeudu johonkin työpaikkaan jossa olisi mahdollisuus edetä. Mites yliopistolla vielä joku sivuaine josta saisit open pätevyyden? Vaatiii tietysti opiskelua mutta niinhän se on jos jotain työtä haluaa.
On tutkinto ja ilmeisesti myös jotain työkokemusta (vaikka kirjoitatkin, että siitä on aikaa). Mitä työkokemusta sinulla muuten on? Moni muukin nainen on ollut pitkiä jaksoja kotona.
Olen mm. ollut turisti- ja museo-opas, tehnyt oikoluku- ja toimitushommia ja myös niitä toimistotöitä. Kaikki ovat kuitenkin olleet pätkätöitä.
Suurin este työn saamiseen on oma asenne. Helppo ei ole historioitsijan töitä saada, sen olen lähipiirissä huomannut, mutta niin ne kaksi entistä työtöntä tuttuakin ovat kivoissa hommissa nyt, tosi vuoden työttömyyden ja työnhaun jälkeen.
Mitäs muuten jos kuitenkin auskultoisit? Opettajan sijaisuuksia löytyy aina, myös " epäpätevälle" , varsinkin pääkaupunkiseudulla.
- esiintymiskokemusta (oppaan hommat)
- kielitaitoa (kyllä se sieltä palautuu - usko pois)
- tarkkuutta (oikoluku)
- laajaa sivistystä (FM)
- toimistokokemusta
- asikaspalvelutaitoja (oppaan hommat)
Nyt vain reippaasti työnhakuun!!!!
3