Yli vuoden ikäiseksi imettäneitä?
Meillä on 1 v 3 kk -ikäinen taapero, joka syö rintaa 4 kertaa päivässä. Onko tämä aivan erikoista ja ennen kuulumatonta? Pitäisikö jo lopettaa vai mitä tehdä? Esikoinen lopetti rinnan imemisen ihan itse ennen kuin täytti vuoden.
Kommentit (31)
Kuinka tulit ymmärtäneeksi, että lasta voi imettää pitkään? Mitä mieltä miehesi on asiasta ja tietääkö muut - heh tietääkö muut, olipa outo kysymys. Itseäni vaan askarruttaa, että jos vähän yli yksi vuotiasta kutustaan isoksi lapseksi ja aikaan saa äimistelyä, niin entäs sitten kolem vuotiaat. Luin noita imetyssivuja ja huomaan että koen ihan oikein. Miksi ihmeessä tästä ei pidetä suurempaa äläkkää.
Vierailija:
Kuinka tulit ymmärtäneeksi, että lasta voi imettää pitkään? Mitä mieltä miehesi on asiasta ja tietääkö muut - heh tietääkö muut, olipa outo kysymys. Itseäni vaan askarruttaa, että jos vähän yli yksi vuotiasta kutustaan isoksi lapseksi ja aikaan saa äimistelyä, niin entäs sitten kolem vuotiaat. Luin noita imetyssivuja ja huomaan että koen ihan oikein. Miksi ihmeessä tästä ei pidetä suurempaa äläkkää.
Tavattuani ihmisiä, jotka imettivät isompiakin lapsia :-). Tosin jo lapsuudessani naapurin täti imetti kuopustaan reilu parivuotiaaksi, joten ei alunperinkään tuntunut hassulta ajatukselta.
Mies on ihan ok mieltä, on ollut koko ajan.
Muut toki tietävät. Omassa suvussani en omassa sukupolvessani ole mitenkään ihmeolento imetyksineni :), sisar on imettänyt omiaan kanssa pitkään (3-4-vuotiaiksi), samoin serkussarjassa on pari-kolmevuotiaiksi imettäneitä serkkujani. Töissäkin osa tietää, ne joille asia nyt jotenkin on tullut puheeksi. Tuttavapiiri tietää. Tosin en ole varma, tiedostavatko ihmiset tuota enää, kun ei se sinällään ole kahvipöytäpuheenaihe =).
Eivät ihmiset loppujen lopuksi kauhiasti kolmevuotiaan imetystä äimistele, yllättäen. Tosin oma tuttavapiirini on osittain melko valikoitua (ts. paljon pitkään imettäviäkin) ja töissä, jossa tämä tulee välillä puheeksi koska olen imetysdieetillä lapseni allergioiden vuoksi, taas niin paljon nuoria miehiä, etteivät he selkeästi hahmota, minkä ikäisiä lapsia yleensä imetetään =o).
Isomman lapsen imetyksestä on aina silloin tällöin esim. Vauva-lehdissä juttua, samoin muissakin lehdissä (Nyt-liitteessä oli jossain vaiheessa, samoin Iltalehdessä/Iltasanomissakin oli juttua viime vuoden aikana). Mutta totta puhut: mitä enemmän tiedostetaan ihmisten imettävän isompiakin, sitä vähemmän se tuntuu oudolta. Aika moni vaan kaappi-imettää :-), ihan jo senkin takia, että isomman lapsen kanssa ei halua lapsen itsensä kuulevan mahdollisia " yäk" -kommentteja, niitäkin kun joskus tulla tupsahtaa (itselläni käynyt niin kerran).
Mutta sinällään itse koen esim. töissä kun ihmiset tietävät minun (kohtuullisen tervejärkiseltä vaikuttavan ns. uraihmisen) imettävän isompaa lasta, että tämä on ns kansanvalistusta ;-) - kas kun en minäkään tämän hullumpi ole, niin ei kait se taaperoimetys niin ihmeellistä ehkä ole =).
täytyypä vielä ajatella asiaa, etten tule lopeta imettämistä lähipiirin hämmästelyn vuoksi. Itselläni on vain 2 tuttua, joita tuskin kunnolla tunnen, jotka ovat pitkään imettäneet. Eivätkä edes kovin kauhean pitkään. Öitä!
Esikoista 1 v 8 kk, kolmea seuraavaa 1 v 4 kk ja nuorinta 3 vuotta.
Imetys ollut esikoisen alkuaikaa lukuunottamatta helppoa, lapset tykänneet tissistä, kaikki mennyt ok. Lisäksi uskon, että ne saavat siitä hyvän ravinnon lisäksi ihan erikoislaatuista läheisyyttä ja lohtua (kyllä, meilläkin pidetään sylissä, halitaan jne mutta _lisäksi_ imetetään). ja esikoisen kanssa vieroittuminen kävi niin helposti tuossa vaiheessa, että se oli selvästi meille sopiva aika. Saa nähdä luovuttaako kuopus suosiolla. Jos ei, jääköön aamu- ja iltatissi tavaksi vaikka parivuotiaaksikin asti. Ei se mua haittaisi. En kyllä voisi kuvitella imettäväni esim 5-vuotiasta, mutta ei mulla ole pahaa sanottavaa siitä, jos joku muu imettää.
Luin jostain, että pitäisi imettää hyvin noin 3 vuotiaaksi. Se olisi luonnollinen tila lapsen ravitsemukselle ja immunologisesti perusteltua.
Itselleni tulee pitkään imettävistä mieleen joku rastatukkainen hörhö, joka pukeutuu värikkäisiin kaapuihin ja elää kommuunissa. (Kuvauksista itsenne tunnistaneet, älkää loukkaantuko, kuvastaa enemmän kirjoittajan ennakkoluuloja ja ajattelua kuin mitään muuta).
Esim. se, että yöimetykset yli 1-vuotiailla edistävät kariesta ja että yli 1-vuotiaiden imetykselle ei ole löytynyt mitään terveydellistä etua Suomessa. WHO:n suosituksissa on ajateltu ennen muuta kehitysmaita, joissa lasta uhkaa ripulitaudit saastuneesta juomavedestä ja ruoasta.
mutta YÖimetykset loppuivat 7kk iässä.
Jotka ovat imettäneet/imettävät yli 3v3kk:n ikäistä.
Itsekin olen sellainen eräs =).
Joskus, jos ja kun lapsi saa vieroittua ihan omaan tahtiin, eikä tule esim. uutta raskautta maidon tuloa sekoittamaan, ei lapsi vieroitu kovin varhain.
Tuntemani " eräät" ovat laidasta laitaan ihmisiä, osa on tosi luomuja, osa ei sitten niin lainkaan. Itse olen keskivertotapaus luomun suhteen :-). Haluan antaa lapseni vieroittua sitten kun hän on valmis ja näemmä siihen nyt sitten kuluu hitusen aikaa.