***ELOKUISET HELMIKUUN ALKUUN! ***
Kommentit (23)
huh.on tää arki aika rumbaa,totean taasen =) kyllä voinen sanoa antaneeni 200% itsestäni lapsilleni.
täällä joku kirjoitti että vauva voi maata ja kattella vaan tunninkin ajan paikoillaan jotain.mä uskon muuten usko että tollaisia voi olla =)
meillä ollaan hyvä jos minuutti itekseen ja sitten alkaa kitinä,tai voisko sanoa komennus naukuja joka kiihtyy ja lopulta viimeinen keino on itkeä ja karjua kurkkukarjuntaa kuin leijona.
mä ihan totta yks päivä istuin vauva sylissä vessassa,kun en ois jaksanu kuunnella sitä vitinää kun lattialla pitää itekseen.
muuten aurinkoisempi tuon maitohärdellin jälkeen,en voi valittaa.mutta kiinni toisessa kokoajan ja jatkuvana.rintarepussa ei jaksa kauaa kantaa,kun hartiat väsyy.ergossa ei tykkää kauaa olla selässä,eikä liioin etumuspuolella naama minuun päin,vaan sylissä pitää olla mahdollisuus katsella joka suuntaan.
meillä menee yöt niin että yö on 23-10 asti.syö 5 ja 8.joskus herää itkemään 02 maissa,mutta siinä sitten rummutan kädellä masun päältä TODELLAKIN RUMMUTAN,mikään pieni taputus ei riitä,ja niin se nukahtaa uudelleen.
en oikeen muista kuinka paljon tällaisia öitä on että huutaa aikansa,kun en jaksa sitä noteerata,hyvä kun herään =)
miehen kanssa riidat ja kinat jatkuu,ja sitä riitaa tehdään vaikka nakinkuoresta =) tää on aivan älytöntä veivaamista =) no tää päivä ollaan tekstarein sovittu ja analysoitu =) joten taas näyttää paremmalta =)
viiikonloppuja kaikille elokuisille,ja pikaista paranemista pöpöjen kanssa taisteleville!me ollaan pysytty kokoajan terveenä.(niin paitsi tuo maitoallergia jonka kanssa painittiin 5kk ajan...joten kestämistä on ollut) muttei flunssia tms ole ollut olleskaan!
neitiniiskunen ja rumbaa ylläpitävä pikkumies 5kk1vk
Hannele, meillä olisi tuo kerhokuvaus samalla tavalla tiedossa ensi viikolla. Ja toivon kovasti, että sinne päästään. Tänään on taas ollut minulla kurkku karheana, vaikka koko viime viikko meni sairastellessa.
Sairastamista riittää joka puolella. Kavereilla on parhaillaan RS-virus, toisilla influenssa, joka pistää oksentamaan. Joten nyt niitä pöpöjä pyörii. Serkkuni lastenkonsertissa tänään oli kolmasosa penkeistä tyhjinä päiväkotilaisten vatsatautiepidempian vuoksi (70 paikkaa tyhjänä kahdestasadasta). Toivottavasti säästyisimme näiltä kaikilta ja nyt soimaan itseäni, ettei otettu influenssarokotetta.
Olen viime aikoina itsekin tehnyt kirppisinventaariota. Pieniä vaippoja myynyt netin kautta uusiin koteihin ja pian lähtee lasten vaatteet lastentarvikekirppikselle. On siis äidille hommia.
Täytyykin mennä kaivamaan laatikoita.
Mukavaa viikonloppua!
Västis ja poika 6kk
Koska en väsymyksestä utuisilla näkimilläni havainnut pinoa tälle viikolle ja koska osasin oikein mietittyäni oivaltaa, että tänään on maanantai, pistin pinonalun itse pystyyn. Aika, hermot ja tekninen näppäryys eivät riitä vielä vanhan pinon linkkiin, joten voisiko sen tehdä joku valveutuneempi, tattista vain!
Näin on, ettei meikä ehdi nykyään koneelle, kun on koko ajan jotain hässäkkää. Nytkin pitäisi olla joko nukkumassa tai hinnoittelemassa vaatteita, kun on pieni hengähdystauko ja mies isyyslomalla koko viikon, vaan pakko mun on pikku tervehiset tulla teille tänne laittamaan, eli hengissä siis ollaan!
En ole myöskään ehtinyt harmikseni lukea viime viikon pinoa tarkasti e.m. syistä. On tää, jouluksi sain monen monta sähköpostiviestiä männa ajan ystäviltäni ja tutuiltani - ja joka ikiseen on jäänyt vastaamatta noista edellä mainituista syistä taas kerran! Vaan tätä tämä nyt on...
Muun hässäkän lisäksi on aina kaikkea muuta oheismukavaa. Meillä 2-vuotias kieri portaat alas, etuhampaasta lohkesi pala ja sitä on nyt hiotutettu lääkärillä. Mulle ilmestyi nänniin hiivaa, ja Samuli-paran kitalaesta hiivaa ei vienyt mikään kotikonsti tyyliin sitruunat ja puolukat, ja lopulta oli pienen reppanan suu niin kipeä, ettei voinut syödä lainkaan, imi vain kuin hullu tissiä itkien. Taas lääkäriin, muiden neuvolakäyntiemme ynnä muiden ohessa. Nyt on vajaa viikko isketty järeämpää droppia suuhun penslaten ja juotellen, ja ruokakin maittaa pienelle jälleen.
Pertsana, mun on pakko mennä hinnoittelemaan nyt noita vauvanvaatteita, kun olen yhtenä myyjänä kaupunkimme odotetussa, kaksi kertaa vuodessa järjestettävässä lastenvaate- ja -tavarakirpparitapahtumassa. Niin vain joutavat myyntiin 68-senttisetkin. HIukan tekee haikeaa jonnekin syvälle, sellainen pieni Tilda-tyttö voisi vielä olla joskus osa perhettämme - vaan sitten kun otan järjen käteeni ja ajattelen ihanaa pesuettamme nyt, tuntuu se varsin täydeltä - ja eritoten oma elämäni varsin täydeltä ja väliin vaatimusten rikkirepimältäkin! Kyllä kolme kolmessa vuodessa taitaa olla ihan passelisti tähän hätään tänne meidän pirttiimme. Eli ei kuin myyntiin vain kaikki söpöt pikkunutut ja pöksyt!
Ihanaa, kun ulkona on reilusti lunta! pulkkailu on kivaa ja muukin ulkoilu - kun äitiparka nyt joskus saisi pentele ruveta nukkumaan ihmisten lailla. Kohta mennyt 6 kk ilman yhden ainoaa siedettävää yötä...
Mukavaa viikkoa!
Vitanova
nyt on sankari kipeenä kun on kuumetta, yskä ja nokka vuotaa. Myös Joonas yskii.
Mun pitäisi myös pistää vaatetta myyntiin kun niin kovaa vauhtia menee pieneksi ja nurkat pursuu tavaraa jo muutenkin. Just totesin et 62cm talvihaalari on nyt kyllä pieni ja kaivoin isomman esiin. Haikeelta kyllä tuntuu mutta ei yhtä haikeelta kun edelisellä kerralla tuntui kun myin vaatetta pois. Tämä lapsiluku tuntuu sopivalta meille eikä enempää tee mieli vaikka kuulun varmaan niihin joilla on aina vauva kuume. Nyt sitten kuumeile varsaa tai koiran pentua. Tosin noitakin vasta kun Joonas on isompi.
Kokeilin sitten perunaa ekaa kertaa ja reaktina oli irvistys ja oksennus kera kamalan kakomisen. Ei siis saavuttanut Joonaksen suosiota. Vielä ei mikään kiire aloittaa kiinteitä mutta mietimpä vaan millä sitten aloitan jos peruna saa aikaan jatkossakin tuommoisen inhotuksen pojassa. Porkkana on meillä muille muksuille maistunut mutta en viitsisi sitä antaa Joonakselle niin kauan kun pulauttele on tällaista megaluokka kun nyt on.
Mukavasti Joonaskin jo viihtyy lattialla pyörien ja hyörien lelujen kimpussa. Ryömi ei vielä mtta mainio on ulottuvuus että tarkkana saa olla isompien pienten lelujen kanssa. Ja pöydän ääressä saa varoa että ei vedä kaikkea alas. Eilen tarrasi pöytäliinaan ja hyvä kn ei koko kattaus tullut lattialle.
Vaan nyt sai pieni mies masunsa täyteen joten pitää lähteä aippaa vaihtamaan.
aliisa ja Joonas
Linkki edelliseen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12306206&p=3&tmo…
Ehdinkin täällä hehkuttaa yhdestä hyvästä yöstä. Heti kostautui ja on taas yöt olleet enemmän tai vähemmän härdelliä. Oma yskiminen ei tietysti auta asiaa, mutta on lapsetkin olleet levottomampia.
Aloitin eilen vauvalla uutena makuna porkkanan ja nyt sitten tuijottelen noita poskia. Oiskohan ne aavistuksen punaisemmat kuin ennen. Esikoinen oli porkkanalle allerginen. Perunaa ei tämä herra oikein hurrannut, mutta maissi menee. Onneksi. Myös luumuu on herkkua, päärynästä en enää osaa sanoa. Siinä ne meidän kokeilut ovatkin.
Vitanovallako on haikeutta ilmassa. Niin täälläkin. Myin osan pieniä vaippoja pois, jotka eivät meille sopineetkaan. Se ei vielä haikeutta aiheuta, eikä myöskään noin pienet lastenvaatteet. Vaan ne tämän herran pienet vaipat. Nyt sitten arvon, että säilönkö vai myynkö. Tekisin mieli säilöä sille kolmannelle, mutta mies ei nyt ole ihan satavarmasti samaa mieltä, että meille kolmas tulee.. TOisaalta kuulemma kolmas kuulostaa paremmalta kuin viides.. ;) Meilläkin säilytystila on rajallinen ja noita vanhoja vaatteita tulee lapsilta koko ajan. Osa vaatteista odottaa kevättä ja meidän kadun katukirppista. No, mutta aavistus vauvakuumetta on ilmassa ja se kuume voi olla kohta tosi kova.
Jep, mutta nyt arki kutsuu.
Västis ja poika 1pv vajaa 6kk
Möykkyräiselle: otan osaa suruusi :( ja voimia arjen jaksamiseen...
Kauheen tutulta nimimerkkisi tuntuikin ku pinon löysin..palailehan veneen kyytiin mukaan ku jaksat!
Viikoloppu oli ja meni tohinalla...eipä keritty levätä ollenkaan..mutta kivaaki on tiedossa ku äiti,iskä ja veljeni kurvaavat meille ke-iltana ja ovat loppuviikon meillä. Vietetään esikomme 13v synttäreitä, nyyh ku hän on jo iso poika...vastahan hän oli sellanen jässikkä vauva...
Lumina29: jos ette ole Khao Lakissa tai Kho Lantalla käyneet niin voin kyllä ehdottomasti suositella! ei niin minkäänlaista iltaelämää! aivan ihanan rauhallista varsinki tuolla ekana mainitussa...aah
Haikeutta täälläki pikku vaatteiden poislaittamisesta...menevät suoraan etiäpäin siskolle joka saa pikkupojan huhtikuussa :) Jospa ne vielä palaavat meille takasin päin! (toiveessa on hyvä elää!) =)
Paljo pöpöjä liikkeellä...hui...pysykäähän poissa ja niille joille ne ovat ehtineet niin pikaisesti lähtekööt! Voimia kaikille väsyneille!
nani76 ja tissille nukahtanu Jooel vkon vajaa 6kk
viikonlopusta toivuttu =) oltiin miehen kanssa kavereiden pippaloissa, ja kivaa oli!oisin ehkä voinut alkomahoolia nauttia vähän vähemmän =)
me ollaan kyllä miehen kanssa tällaista bilekansaa.ollaan aina oltu ja näin vielä tullaan olemaankin =) ibizalla ollaan käyty jne... veivataan niinkauan kuin sitä jaksaa.
nyt taas tätä auvoista arkea.tai tiedä miten auvoista tämä nyt on.eilen taas tuntui,ettei yksikään mies tästä kotirumbasta selviäisi.ei tasan tarkkaan!!!
mies on ihana ja auttaa kotona lasten hoidossa,mutta kyllä hän yhden illan jälkeen taas oikein hyvin ymmärsi,kun oli kaksituntia lasten kanssa minun ollessa jumpassa,ettei taas vähän aikaan ihmettele jos päästäni välissä saattaa savua nousta.joka päivä tätä rumbaa tanssiessa.
kyllä sitä itsekin ihmettelen miten tästä on selvitty.
temperamenttista sakki ollaan kaikki,5v todella menokas poika, ja 5kk kokoajan viihdytettävä vauva,kyllä siinä hermoja koetellaan.
nyt tuntuu taas ettei vauva viihdy hetkeäkään missään,joten kädet selkä ja hartia ovat kovilla kantamisesta.eilen oikein puuskahdin,ettetkö nyt yhtään voi olla itseksesi,en kertakaikkiaan jaksa kokoajan kanniskella!
5kk neuvolassa käyty äsken.rokotusta siirrettiin ensi viikkoon,kun meillä on tuo maitokokeilu just päällänsä.
mittoja oli 67cm ja 7,1kg.
tosiaan nyt kun oli tuo nutrisoija 2vkoa käytössä on ukkeli kasvattanut vuorokausisatsiaan 5dl pakkosyömisestä n.7,5dl sopuisasti syömiseen.
eikä ole enää ummetusta.ja kertakaikkisen hyvin on yöt siitä päivästä lähtien nukuttu kun maito vaihdettiin nanista nurtisoijaan.
nyt on eilisestä ollut nan käytössä,koska vaativat altistuksen.eilen ei mitään,paitsi illalla isoja pieruja.yöllä jotain ähräsi ja vängersi.tänään on ollut kiukkutuulelle,ja vängersi monet kerrat matkalla neuvolaan...josko se sitä olis sitten.en aio altistusta vielä lopettaa vaan jatkan ehkä torstaiseen,jos ei mitään kamalan kamalaa pukkaa.. tulis vähän vielä selkeempiä oireita.torstaina allergialääkärin luona toka käynti.
kiinteitä en oo oikeen antanut...neukun täti olikin vähän myrtellään.mutta kun haluan tuon maitoasian selväksi.ja syöväthän monet sitä tissiä 6kk asti.tosin meillä tuo paino laahaa,siksin ehkä ilmaisi huolensa..jos ens viikolla etenis riisillä tai kauralla...en tiiä..
jahas..nyt kiukuttaa joten moido!
neitiniiskunen ja pikkumies 5kk+
Ja meidän pojan puolivuotispäivää! Ollaan sen kunniaksi syöty laskiaispullia.
Tuli mieleen kysyä teiltä kelle tuli raskausarpia? Onko kellään ne jo vaalentuneet? TUntuu, että minulla ne arvet vähän vaalentuivat pari kuukautta sitten ja nyt ei tapahdu mitään. Yhä irvokkaat ruskeat viivat ristelievät siellä täällä..
Huomenna on pojan neuvola ja katsotaan pituustilanne, kun edellisen kerran oli laskusuuntaa. Nytkin on ollut flunssaa päällä ja sen vuoksi ruokahalua on ollut vähemmän.
Västis ja pienimies 6kk tasan
Lumesta on iloittu täälläkin, tosin tänään oli taas niin lämmin päivä että kuinka kauan mahdetaan lumesta saada taas iloita.
Viime pinossa oli juttua miehistä (vai muistanko väärin) ja meillä pukkaa myös nyt pientä kriisiä. Me ei varsinaisesti tapella mutta kun on näitä kausia jolloin molemmat tuntuu elävän vähän niinkuin omia elämiään ja toinen on siinä sitten se välttämätön paha. Nytkin olen pari tuntia odotellut miestä kotiin töistä jotta ei tarvitsisi ottaa vauvaa mukaan esikoisen jumppareissulle. Mutta eipä näy eikä ole mitään ilmoitellutkaan itsestään eli yhtään en tiedä missä lie :( No tuskin nyt missään pahoilla teillä kuitenkaan mutta kuitenkin olisi kiva tietää jotta miten illan ohjelmat järjestää.
Muuta, vauva kääntyilee jo tosi näppärästi muttei kuitenkaan ryömi vielä. Kiinteitä ollaan pikkuisen aloiteltu mutta kun vetivät mahan toimimattomaksi niin vähän olen sitten himmaillut niiden kanssa. Luumua ja riisiä ja persikkaa ollaan syöty ja bataattia ja porkkanaa yritin mutta niitä ei pikkuherra suostunut syömään.
Nyt sitten on lähdettävä tytön kanssa jumppaan, palaillaan.
jav@
Itse haluisin kyllä kovin lastenkin näkevän sen Krabin luonnon kauneuden...mietitään kuitenkin muitakin vaihtoehtoja.
Tänään vaunuilin 10km pikkutyttöjen ja chihun kanssa,pentu tosin kökötti tuplissa suurimman osan ajasta.
Aamulla olin ekalla pilates tunnilla,isännän ollessa se aikaa pikkutyttöjen kanssa,oli mukavaa.
Mä oon päättänyt,että liikunnan määrää lisäämällä saa paino ruveta hiljalleen putoamaan,oon nyt täysimettänyt 6kk,ja vihdoin vajaan 2 viikon kuluttua aloitetaan meilläkin kiinteät,sitten alan jättämään pahimpia lihottajia ruokavaliosta pois,haaveilen imetyksestä kuitenkin 10-12kk ikään asti joten,varsinaiselle laihdutuskuurille en sitä ennen ala.
Ja Runebergin päivää! Historiallinen yhteisjuhlapäivä ;)
Minä olen onnistunut välttämään raskausarvet, mutta kiloja on. Koetan taas olla ilman herkkuja, ja lisätä liikuntaa... Meitä mieheni kanssa pyydettiin kummeiksi, ja kolmen viikon päästä on ristiäiset, johonkin fiksuun vaatteeseen pitäisi mahtua sisään, huoh. Kävin jo synnytyksen jälkeen miinuksella " ennen raskautta" -kiloihin, mutta taas ollaan nelisen kiloa plussalla... Ja ennestään olen yli normaalipainon. Joten töitä pitäisi tehdä. Olen nyt pari päivää koettanu pisteitä laskeskella... Onneksi Luukaksen neljän viikon yskä näyttää parantuneen, niin saa nukuttua, väsyneenä hommasta ei tule mitään.
Eli antibiootit toi helpotuksen, onneksi! Ja nyt on ensimmäinen hammas saatu ikenestä ulos! Aika vähällä se tuli,tässä yskän mukana. Vähän enemmän kitinävitinää. Mutta yöt on rauhottunu, eikä meillä ole enää yötarjoilua. Käännytä ei vieläkään, harjoittelutaukoa on pidetty hampaan takia, luulisin.
Lauantaina tulee meillä 6kk täyteen, ens vkolla neuvola. Niitä odotellessa! Nyt iltapalan tekoon!
emma ja Luukas melkein 6kk
Eli tulin Västiksen pikkumiestä onnittelemaan puolen vuoden iän saavuttamisesta, oikein paljon onnea!
Samoin muillekin elokuisille, jotka ovat 6kk jo täyttäneet!
Lumina29: me kans mennään mieluummin sellaseen paikkaan missä ei olla ennen käyty...ehkä tuo itärannikko kiinnostaa nyt :) saas nyt nähdä...mää olen kans aatellu pilates-tunnille mennä, pitäs vaan löytää aika jolloin mies vois olla Jooelin kans. Hinnat ja paikan olen jo kattonu..
nyt pelaamaan lasten kans, hyviä öitä!
nani ja Jooel 5pv vaille 6kk
Onnittelut kaikille elokuisille, jotka ovat jo puoli vuotis päivän ohittanut ja onnittelut myös niille joilla se on just tulossa!!!
Meillä Saanalla on kova yskä! Alkoi lauantai iltana, kun oli yksin mummulassa yökylässä! On jo pari kertaa yskän seurauksena oksennellutkin! Inhottavaa tämä jatkuva oksentelu, milloin mistäkin syystä!!
Meidän pari päivää jatkunut hyvä aamu-uni rytmi (eli nukuttiin noin kasiin) meni nyt sitten sekaisin taas. Johtuiko siitä, että oli mummulla yksin (jossa oli kyllä nukkunut hyvin) vai tuosta mokomasta yskästä, tiedä häntä, mutta harmittaa silti!
Yösyömisiä ei enää onneksi ole!
Päiväunetkin on lyhentyneet alle 3 tuntisiksi... Tarvisin niin sitä " omaa aikaa" , joka on tullut siinä kun Saana nukkuu 4h ja esikko huilaa kans, mut ei enää...
Nyt ei ehdi enää, kun nukkuu vaan n.2h. Ollaan melkein aina se aika esikonkin kans ulkona, joten siinä se sitten!
Löysin meidän esikoiselta kaljun, mun peukalon pään kokosen, läikän takaraivosta, kun laitoin sille saparoita! Nyt olen ollut aivan kauhuissani mokomasta läikästä ja kuvitellut jo vaikka mitä!!! Pari yötäkin valvoin asiaa miettien... Aivan kamalaa!!!!!
Onkohan kukaan koskaan kuullut tällaisesta????
Saana jöpöttää nykyään konttaus asennossa, mutta etene ei sillai ollenkaan! On hirmu huvittavan näkönen, kun nököttää kontillaan pitkiä aikoja :)!!
Miehellä alkoi tänään lähes 2 viikon talviloma!!! Ihanaa!!
Taidetaan lähteä vähän asuntoautolla reissuun! Tai ainakin edes mökille!
Nyt kämpän siivoukseen...plaah..
T:Mona ja muu porukka
Heipparallaa elokuisten äidit!
Minä pinouduin raskausaikana tosi aktiivisesti, mutta synnytyksen jälkeen en ole juurikaan kerinnyt.
Meillä on siis kolme lasta pienellä ikäerolla ja täytyy sanoa, että välillä on aikamoista. ;-)
Aloitettiin viljat pari viikkoa sitten ja heti ilmestyi vihreetä kakkaa. Oireet vaan paheni mitä kauemmin lapsi kerkesi puuroa saamaan. Pahimmillaan vihreää ripulia tuli 10 krt vuorokaudessa. Lääkäri soittaa tänään ja kertoo mitä tehdään. Pituuskasvun kanssa on myös ollut ongelmaa eli se saattaa liittyä mahdollisiin allergioihin.
ALLERGIOISTA:
Onko muilla elokuisilla allergioita?
Muuten meillä menee hyvin. Poika on todella iloinen ja tyytyväinen tapaus. Seurailee kovasti mitä isoveljet puuhailevat ja yötkin nukkuu hyvin.
T: Ona
@mona@ tuolla laittoikin jo,mutta mites muilla.
missä elokuiset nukkuu ja miten pitkään päikkäreitä?
meillä vaunuissa parvekkella. ekat unet yleensä ollaan ulkona. joko esikon kanssa hiekkalaatikolla tuo nukkumisaika tai sitten lähden lenkille jos esikko tarhassa. nukkuu 1t-1,5t.
tokat päikäyt parvekkeella 1,5t-2t.
mutta siis kolmetuntia on päikkyjen kesto per päivä.
ona:lle allergiavastaus: meillä epäillään lehmänmaitoallergiaa
nyt on ollut aika kiukkua eilisillasta,maanantaisesta saanu sitä nannia. kärsimätön ja levoton.ja nyt on yöllä taas hihhuloitu mitä ei oo kahteen vkoon tehty kun soijamaito käytössä.
taidan lopettaa tämän rääkkäyksen tähän ja antaa soijamaitoa, huomenna se tohtori.
PÄlvikaljusta oma kokemukseni: runsaat kymmenen vuotta sitten Italiassa asuessani laittelin tukkaa nutturalle, kun havaitsin kaamean ison kaljun läikän päänahassani tuolla takana. KAuhistus oli suuri ja menin omalääkärille, joka väitti kaikkien hiusteni lähtevän parin kuukauden sisällä, mutta passitti mut vielä dermatologiseen instituuttiin tutkimuksiin. Noh, tutkimus oli sille visiitille liian hieno sana: sielläkin ukkopaha väitti mun kaljuuntuvan alta aikayksikön ja reposteli stressilläni ja muulla ja suositteli rauhoittavia pillereitä vaikeaan elämäntilanteeseeni suurkaupungissa. " EIhän täällä kukaan pärjää ilman näitä, mäkin jo viisi vuotta menen näiden avulla eteenpäin!" lääkäri paukautti. Noh, meikä palasi lääkkeiden kanssa kotiin, otti avoeron, etsi kämpän itselleen, otti vähän lisää opintolainaa, ettei rahalliset huolet stressanneet vielä lisää sillä hetkellä, löysäsi suorittamispakkoa (ja silti tentit ja muut menivät vallan mainiosti) ja rupesi naatiskelemaan elämästä. Rauhoittavat jätin exälle, joka niitä kyllä olisi mua enemmän tarvinnut! JA tulos: Tukka kasvoi kohisten takaisin paljaaseen plänttiin eikä ole, KOPKOPKOP, sen koommin kaljuillut. Äiti lähetti SUomesta jotain Viviscal-nimistä nestettä, jota myös päähäni hieroskelin. ELI: Lapsillakin tätä voi esiintyä, kun on stressitilanne, kasvua ja tohinaa ja muuta sen semmoista, yleensä kasvaa kyllä takaisin (ettei sitä peruukkia heti tarvitse lähteä ostamaan, kuten lääkärit Roomassa neuvoivat!). JA muistaakseni tukka lähtee vasta muutama kuukausi stressaavan tilanteen jälkeen. Jaaha, kotipsykologi tässä miettii, olisiko vauvan syntymä, syksyn hoitoonmenot/koulunalku ja muut aiheuttaneet stressiä lapsellenne... Pälvikaljuiluun tarvitaan tietty kudosrakenne, ei ilmene siis joka ihmisellä.
Jaa, miehistäkö on ollut puhetta? MEillä oli toooosi typerä (miehen puolelta) mustasukkaisuusepisodi tammikuun alussa, minkä seurauksena välit viilenivät pitkäksi aikaa. Nyt elellään oikein mukavasti yhdessä, mutta mitään intiimimpää meillä ei ole ollut AIKOIHIN, kiitos kohtauksensa ja sitten tuon Kainalo-Samulin, joka rauhoittuu kymmenen jälkeen herätessään (ohhops, mies tuli esittelemään juuri ostamaansa kannettavaa kesken mun TÄRKEÄN parisuhdereposteluni, sain sen hätisteltyä uuden lelunsa kanssa kyökin puolelle!) vain mun kainalooni. Harrastelepa siinä sitten intiimiremuja! Aika aikansa kutakin. Huolletaan tätä tiheää trioa ja koetetaan elellä sovussa ja leppoisasti. Mielessä, että josko joskus jaksaisi, ehtisi ja voisi jopa huomioida parisuhteenkin tilaa.
Tutun koulun reksi houkuttelee mua töihin syksystä, mutta en mä halua sinne vielä, kun Samuli on niin pieni ja mies viikonloputkin opinnoissaan! JA kolmen hoitomaksut järjettömät palkkaani nähden. Eli jahka kykenen kieltäytymään kauniisti jään kotiin vielä pariksi vuodeksi toivoen, että joku reksi meikän vielä muistaa sitten tuolloin...
On muuten jännä, miten tässä kuussa neljä täyttävä esikoinen " oireilee" nyt isyyslomalla kerjäten isukin huomiota niin hyvällä kuin pahallakin, kunhan saa KOKO ajan isänsä katseen ja sanat itselleen. äiti on ärsyttävä ja pönttö ja hän haluaisi viedä mut vankilaan (...), mutta isi on niin ihana. Uuhhh...
Se on moro taas, on mentävä! kaksivuotias nostatti korkean kuumeen palatessamme aamupäivästä kerhosta, nukahti rattikelkkaansa. Mies jää Alman kanssa kotiin, kun me muut viemme orkidean tänään synttäribileitään viettävälle mummulleni. Vielä on tämän pian nelivuotiaan piirrettävä lahjapiirustus isomummulleen... Mnen herättelemään päiväunilaista. Ü
Vitanova
Neuvolassa käytiin tänään pituuskontrollissa, eikä pituutta ollut vieläkään tullut kuin puoli senttiä lisää. Toki meillä meni taas hieno ruokailurytmi sekaisin viime viikolla flunssan takia. Terkka ei nyt vielä ollut huolissaan, mutta itsestä tuntuu oudolta, kun tuo esikoistyttö kasvoi koko ajan mallikkaasti ja nyt menee ihan yläkäyrillä. Siinäpä ne meidän kuulumiset.
Päiväunigalluppiin on vähän vaikea vastata, kun päivät menevät niin eri tavoin vieläkin. Vähän riippuen tilanteesta. Esimerkiksi tänään poika on nukkunut kolmet unet, kun heräsi aikaisin ja neuvola sotki nukkumisia. Yleensä kyllä nukkuu kahdet unet. Ekat on 1,5-2 tuntia parhaimmillaan ja tokat riippuen ekoista. Usein päiväunia tulee päivässä 2-3 tuntia, jos yöllä on nukkunut 11-12 tuntia. Jos vähemmän, voi unta tulla päivällä yhteensä 4 tuntia, mutta kahdessa tai kolmessa eri satsissa.
Meillä on ehkä jotain pientä allergiaa tälläkin vauvalla, mutta täytyy jatkaa kokeiluja.
Västis ja pikkumies 6kk
Meni taas viikonloppu ja alkuviikko ihan hujauksessa, tuntuu ettei mitään saa aikaseksi ja kuitenkin kokoajan kamala touhu päällä... Huomiseksi ajattelin leipoa jotain hyvää, Linneakin täyttää 6kk jo.
Neitiniiskunen kyseli päiväunirytmejä, meillä vaihtelee edelleen päivittäin. Linnea nukkuu puolilta päivin 1-3 tuntia, niitä 4 tunnin unia ei ole ollut viikkoihin enää. Ja eilen oli ennätyslyhyet unet, nukkui vaan 30 minuuttia!!!! Mutta nukkui sitten iltapäivällä pariin kertaan jumppamatolla lyhyen aikaa. Yleensä iltaisin nukkuu 20-40 minuuttia siinä 19 aikaan ja 21 meneekin jo yöunille.
Västis: mulla raskausarpia tisseistä reisiin, vaaleni joo vähän imetyksen loputtua, mutta hyvin näkyvillä on edelleen varsinkin mahassa =( Mietin jo että millasen lahkeellisen kohottavan ja hoikentavan uimapuvun hommais että kehtais mennä edes uimahalliin, kesä ja rannalle meno tuntuu jo ajatuksen tasolla kamalalta!!!!! Kilojakin jäi sellaset 8 tohon vyötärölle ja reisiin, niin ja kaksoisleukaan....plaah. Noh ei pidä valittaa, sain kuitenkin " sillä hinnalla" kauniin ja terveen lapsen =) Se on pääasia.
Annoin äsken ennen päiväunille laittoa Linnealle ekan kerran naudanliha-peruna-sosetta, ei tykännyt, sylki pois ja käänsi pään sivulle... Muuten syö kyllä todella monipuolisesti jo, kasvis-broileri-sose menee jo hyvin ja vauvajugurttia rakastaa ja syö sitä antaumuksella 2dl kerralla. Maissinaksut on hitti, niillä jaksaa sotata ja syödä kun perheen kanssa yhdessä ollaan ruokapöydässä.
Meillä on nyt odottamaton ja ihmeellinen " vaiva" tai oikeastaan kiusa... Linnea vahtii minua kuin haukka!!! Katsoo mihin menen ja isinkin sylistä tuijottaa kokoajan vaan minua. Eilen oli taas kamala huutoepisodi kun yritin imuroida, heti kun menin kulman taa alkoi kamala huuto. Itkee vedet silmissä pää punaisena ihan tosissaan ja lopettaa ja alkaa hymyillä kun tulen paikalle. Onko muilla tällaista ja kauankohan tätä kestää? Varsinkin illalla väsyneempänä ei laskisi minua viereltään edes vessareissulle tai keittiöön, missä olen kuitenkin näkyvillä! Luulin että tämä tulisi myöhemmin ja liittyisi vierastamiseen??? Linnea ei kuitenkaan vierasta vielä yhtään. Ihme napanuora siis meillä vieläkin.
Pimatsu istui eilen ilman tukea 10 minuuttia putkeen lattialla jumppamatolla, kun keikahtaa selälleen niin saa kyynärpäät lattiaan ennen päätä, eli ei satuta itseään kaatuessaan, mutta huuto tuleekin siitä ettei pääse omin avuin takaisin istumaan. Istuessaan se osaa toisella kädellä ottaa tukea maasta kun toisessa kädessä on lelu millä leikkii, vaihtaa välillä vaan kättä =) Kääntynyt Linnea on jo 2 kuukautta ja nyt kihnuttaa itseään eteenpäin, kurkottaa ja kierii jumppamatolla niin ettei matto riitä vaan välillä makaa puoliksi parketilla. Sylissä pitäminenkin on pelkkää kurkottelua ja pystyssä könöttämistä, hupparin narun imemistä ja äidin hiusten repimistä. Uusi juttu on se että lelu pitää pudottaa sitteristä lattialle ja sanoa perään -Öh, katsoo siis lelun perään ja " öhhöttelee" että joku tulisi ja nostaisi sen takaisin.
Miehistä: meillä mies tekee rankkaa fyysistä työtä ja on aika poikki kotiin tullessaan, olen koittanut antaa sille " omaa aikaa" aina hetken kotiin tultuaan ja laittanut ruuan valmiiksi. Melkeinpä se siinä sohvalla sitten illan köllötteleekin. Välillä vähän toivoisin että se enemmän pitäisi pimua ja touhuisi sen kanssa, mutta yleensä viikonloppuisin isikin jaksaa leikkiä ja kylvettää. Peitto meillä heiluu 1-2 kertaa viikossa eli ihan normaalisti, niinkuin ennen vauvaakin ja seksi aloitettiin 4 päivää sektion jälkeen jo eli ihan kivasti menee sillä rintamalla. Minulla ei siis edelleenkään kuukautisia, oli viimeeksi marraskuun puolella... Nyt päätin että odotan loppuviikon ja varaan ajan lääkärille, saavat ottaa papan ja labroja, ne kun on viimeeksi otettu 2,5 vuotta sitten!!! Vähän pelottaa kun googletin sanan vuotohäiriö ja sieltä pomppasi ekana kohdunkaulan syöpä jne!!! =( Ja uusimmassa vauvalehdessäkin siitä oli juttu...
Noh nyt pitää piristyä ja lähteä vaunujen kanssa ulkoilemaan, vaikka sataakin räntää ja on märkää, jaksaa taas illan pitää tyttöä " vierihoidossa" =)
Hyvää loppuviikkoa kaikille ja onnea muille 6kk. täyttäneille palleroille!!!
Terv. Hell-in ja Linnea, huomenna 6kk
Ehdinpähän minäkin tänne näköjään joskus...
Oli kiva lueskella pikkuisten päiväunirytmistä, itse olen aivan kummissani tämän neidon päiväunien äärellä! Aamulla nukutaan 1½ tuntia ja sitten kahdet max. 30 minuutin nokoset päivällä ja alkuillasta, eli ei hirveästi. Tosin eikö jollakulla vauva saanutkin saldoksi n. 3 tuntia päiväunia/pv? Eli kai tämä on ok. Esikoinen aikanansa veteli monta tuntia putkeen ja nokosia päälle, ei varmaan kannattaisi kauhiasti vertailla, mutta minkäs teet.
Tosiaankin puolivuotissynttäreitä on jo monen luona vietetty, onnittelut kaikille pienille sankareille! Meilläkin tuo rajapyykki ylitetään 25. päivä. Sitten olisi hiljalleen tarkoitus aloitella kiinteitä.
Oletteko muuten käyneet joka kuukausi neuvolassa? Meidän ei ole tarvinnut käydä kuin kahden kuukauden välein, johtuneeko siitä että tyttö kasvaa normaalisti ja on toinen lapsi. Esikoisesta ravattiin jatkuvasti, hän tosin kasvoikin hitaammin.
Pitänee tästä siirtyä ruoan laittoon.
Voikaa hyvin!
Savon taivas ja Lilja 5kk+
Pöpöjä liikkeellä, ihmekö tuo, ku ei ole tullut oikeata talvea tänne etelään lainkaan. Esikoisen uusia suksia on päästy jouluna lapissa kerran koettamaan, saa nähä, jäikö ainoaksi... Laskiaistiistaina ois voinu hiihtää, mutta se vietettiin tiukasti mäessä, ja illalla tuo jo satoi vettä.
Eli esikoiselle nousi kuume yöllä, annoin aamulla lääkkeen, kun kerhossa oli valokuvaus, ja sinne se kuume nyt meni, saa nähän palaako illalla, vai saiko elimistö pöpön jo hoideltua ;) Eli aika eläväinen on tuo minun " potilas" . Eka kuume muuten yli vuoteen! Valokuvaus oli muutenkin nasta juttu, sain samalla kuvatettua (vai miten tuo kirjoitetaan) Luukaksenkin. Eli kuvaaja otti kuvat esikoisesta, lapsista yhdessä ja Luukaksesta yksin. Ja hyviä kuvia tuli (digikameroiden siunattu aika!)! Kuukausi pitäisi vaan jaksaa odottaa. Mutta huomenna on 6kk täynnä ja saatiin siis siinä samalla puolivuotiskuvat!
Mielenkiintoisen tästä päivästä tekee se, että puolen tunnin aamu tirsojen sijaan Luukas vetäsi kahden tunnin unet, ja nyt ihmettelen, että kuinka pitkään saisin ukkoa valvoitettua, että seuraavat unet riittäisi sinne yöhön asti... On yleensä illalla ottanu pikku tirsat. Päiväunien määrä on ollut 3 - 3,5 tuntia ja nyt meni jo karhun osa tuossa aamusella. Noh, huomenna palataan vanhaan rytmiin. Tämä uusi rytmi ei oikein siskon kerhon kanssa mene yksiin. Yöt sujuu hyvin, ei syödä enää, ja nukkuu inahtamatta suurimman osan yötä. Siellä seiskan aikaan alkaa heräilemään. Olen tähän asti nukuttanu Luukaksen syliin, mutta nyt mennään sänkyyn, ja hyvin sinne pienellä avustuksella nukahtaa.
Jos joku muuten kaipaa unipussia, niin H&M:lle oli tullut 14,90e maksava unipussi, ja ensimmäisen yön jälkeen sanoisin, että on hyvä. Ensimmäisen tein itse, enkä tosiaan viitsi ite vääntää, kun tuohon hintaan sai. Erikoisliikkeissähän nuo maksaa 40-50e.
Mutta paranemista kaikille ja kauniita unia! Ja onnea muillekin puoli vuotta täyttäneille!
emma ja Luukas 6kk(huomenna!)