Onko rikos jos 17-vuotias panee 13-votiasta?
Jos ei, niin se siis muuttuu rikolliseks sitten kun se poika täyttää 18 vai?
Kommentit (15)
Ja 16 vuotta täyttäneen kanssa saakin sitten olla vaikkapa 60-vuotias.
Ja toinen on alle 15v. Tuossa iässä tuo ikäero on vielä aika iso!
Mutta mikäpä minä olen siitä sanomaan, itse aloin seurustella 19 vuotiaana 28 vuotiaan miehen kanssa. Mies ihan säikähti kuullessaan ikäni muutaman kuukauden seurustelun jälkeen.
Vierailija:
Ja toinen on alle 15v. Tuossa iässä tuo ikäero on vielä aika iso!Mutta mikäpä minä olen siitä sanomaan, itse aloin seurustella 19 vuotiaana 28 vuotiaan miehen kanssa. Mies ihan säikähti kuullessaan ikäni muutaman kuukauden seurustelun jälkeen.
Siis alle 16-vuotiaan kanssa ei periaatteessa saisi harrastaa seksiä kukaan, ei edes toinen alle 16 vuotias, mutta sitä ei laissa katsota pahasti jos toinen on myös alle 18. eli yli 18-vuotia, ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Mutta jos toinen on esim. 15, ja toinen 18, kyse on parista, seurustellut pitkään, kukaan ei koe olevansa hyväksi käytety, eikä edes vanhemmat tee ilmoitusta, ei laki sano mitään. Jos vaikka 30 vuotias harrastaa seksiä 15 vuotiaan kanssa, olisi kyse kuinka seurustelusta, ja tyttö sanoisi olevansa mukana ym. on kyse alaikäiseen sekaantumisesta, koska ikäero on nii suuri
mutta käsittääkseni laki katsoo vähän sillai, että jos ovat suurinpiirtein samanikäisiä eli esim. 14v ja 13v paneskelee niin sitten se ei ole rikos (jos ei ole kyseessä raiskaus, tietenkin).
Mutta uskoisin, että 17v ja 13v katsotaan rikokseksi, koska 17v on jo lähes aikuinen ja eroa on jo noin paljon. Miettikäähän nyt eli 17v on jo lähes aikuinen ja ehkä jopa jo töissä, eikä enää koulussa ja 13v just yläkouluun päässyt.
ilmoituksen jonnekin tuosta 17-vuotiaasta. Pitäisin huolen ettei enää lapseeni koskisi.
Vierailija - 03.02. 00:41 vastaa tähän viestiin (1/9)
Onko rikos jos 17-vuotias panee 13-votiasta?
Jos ei, niin se siis muuttuu rikolliseks sitten kun se poika täyttää 18 vai?
Ilmoita asiaton viesti
Vastaukset järjestyksessä: uusin alimpana | uusin ylimpänä
Vierailija - 03.02. 00:45 vastaa tähän viestiin (2/9)
no on! sekin on rikollista jos 12v panee 8-vuotiasta
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 00:47 vastaa tähän viestiin (3/9)
Mun mielestä se seksin " suojaikäraja" on 16v.
Eli tuo 17-13 asetelma on periaatteessa rikos. Käytännössä ei varmaankaan.
Ainahan kaikki ikäraja-asiat on sellaisia, että yhdessä yössä muuttuu vastuuttomasta vastuulliseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 00:47 vastaa tähän viestiin (4/9)
eikös alle 18-vuotias saa olla yli 14-vuotiaan kanssa?
Ja 16 vuotta täyttäneen kanssa saakin sitten olla vaikkapa 60-vuotias.
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 00:47 vastaa tähän viestiin (5/9)
Just noin. Eli ei ole rikos, mutta muuttuu siksi kun toinen täyttää 18v.
Mutta mikäpä minä olen siitä sanomaan, itse aloin seurustella 19 vuotiaana 28 vuotiaan miehen kanssa. Mies ihan säikähti kuullessaan ikäni muutaman kuukauden seurustelun jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
HardcoreZen - 03.02. 00:49 vastaa tähän viestiin (6/9)
sulla on outo käsitys seurustelusta
Vierailija:
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 00:53 vastaa tähän viestiin (7/9)
no ompas tullut ristiriitaista tietoa tänne:)
Siis alle 16-vuotiaan kanssa ei periaatteessa saisi harrastaa seksiä kukaan, ei edes toinen alle 16 vuotias, mutta sitä ei laissa katsota pahasti jos toinen on myös alle 18. eli yli 18-vuotia, ei saa harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Mutta jos toinen on esim. 15, ja toinen 18, kyse on parista, seurustellut pitkään, kukaan ei koe olevansa hyväksi käytety, eikä edes vanhemmat tee ilmoitusta, ei laki sano mitään. Jos vaikka 30 vuotias harrastaa seksiä 15 vuotiaan kanssa, olisi kyse kuinka seurustelusta, ja tyttö sanoisi olevansa mukana ym. on kyse alaikäiseen sekaantumisesta, koska ikäero on nii suuri
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 09:16 vastaa tähän viestiin (8/9)
Suojaikäraja on 16v
mutta käsittääkseni laki katsoo vähän sillai, että jos ovat suurinpiirtein samanikäisiä eli esim. 14v ja 13v paneskelee niin sitten se ei ole rikos (jos ei ole kyseessä raiskaus, tietenkin).
Mutta uskoisin, että 17v ja 13v katsotaan rikokseksi, koska 17v on jo lähes aikuinen ja eroa on jo noin paljon. Miettikäähän nyt eli 17v on jo lähes aikuinen ja ehkä jopa jo töissä, eikä enää koulussa ja 13v just yläkouluun päässyt.
Ilmoita asiaton viesti
Vierailija - 03.02. 09:25 vastaa tähän viestiin (9/9)
Jos olisin 13-vuotiaan äiti, niin aivan varmasti tekisin
ilmoituksen jonnekin tuosta 17-vuotiaasta. Pitäisin huolen ettei enää lapseeni koskisi.
Ilmoita asiaton viesti
No onhan se rikos. Suojaikäraja on tosiaan 16-vuotta. Lieventävää olisi, jos molemmat ovat samalla älyllisellä tasolla eli poika olisi älyllisesti jälkeen jäänyt.
Onpas täällä tullut monenlaista tietoa ja myös virheellistä aika paljon.
Suojaikäraja on 16-vuotta vaikka sitä onkin oltu muuttamassa 15-vuoteen useasti johtuen siitä että murrosiät ovat aikaistuneet. Ikäraja tarkoittaa käytänössä sitä että yli 16-vuotias ei saa ei saisi harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa koska silloin on mahdollista tuomita esim. seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Käytännössä kuitenkin jokainen tapaus joudutaan arvioimaan erikseen ja esim. 19-vuotias on vapautettu syytteistä harrastettuaan seksiä 14-vuotiaan kanssa koska ikäeroa ei pidetty merkittävänä kun arvioitiin kypsyyttä. Käytännössä ainoa asia jonka laki selkesäti kriminalisoi on seksin ostaminen alaikäiseltä (siis alle 18-vuotta) ja sellaiset suhteet joissa osapuolina ovat esimerkiksi vanhemmat/ottovanhemmat yms. Muuten jos kyseessä ei ollut raiskaus tms tuomioita ei kovin herkästi jaeta jos ikäerot eivät ole merkittäviä ja molempien suostumus tapahtuneeseen on.
mutta eri asia tuleeko syytettä. mielestäni pitäisi tulla, ovat kehitykseltään aivan eri tasolla kuitenkin
Selkeää hyväksikäyttöä. Soittaisin poliisille!
Pojat tuntuu kehittyvän henkisesti aika hitaasti.
Eli tuo 17-13 asetelma on periaatteessa rikos. Käytännössä ei varmaankaan.
Ainahan kaikki ikäraja-asiat on sellaisia, että yhdessä yössä muuttuu vastuuttomasta vastuulliseksi.