Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunpa suomalaiset eivät edes yrittäisi käyttää värejä sisustuksessa. Lopputulos on yleensä karmea.

Vierailija
02.02.2008 |

Etuovella kaikki kodit, joissa on yritetty värein sisustaa, saavat aikaan lähinnä yökötysreaktion. Keltaiset lastenhuoneet, pirteä piristeseinä olohuoneessa, lila vanhempien makuuhuone jne. on yhditetty yleensä sellaisiin huonekaluihin, ikkunanpokiin, lattiaan tms., että ehkä ihan kivalta idealta on käytännössä pohja poissa. Usein värisisustusyritelmät myös antavat huonekokoa pienentävän vaikutelman.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisi edes varaa kunnolliseen asuntoon jota voisi sisustaa! Onhan se helppo ihan uutta tai vaikkapa 60-luvun funkistyyppistä asuntoa sisustaa... Mutta kun asunnon ostamisessa on se hintakin otettava huomioon sijainnin ja monen muun seikan kanssa, niin eipä ole monella varaa tyylikkäisiin puitteisiin. Meidän 80-l. 90neliön rivari Espoossa ei ole todellakaan mikään sisustushelmi, muttei sen ole tarkoituskaan olla, se on vain meidän koti, meitä varten, ei muita ihmisiä. On matalat huoneet, tummanruskeat ikkunanpokat, verholaudat, vaikka minkälaista koteloa seinässä jne.... Silti meillä on käytetty väriä koska pelkkä valkoinen olisi masentavaa. Rakastan värejä ja voin väittää että minulla on todella hyvä värisilmä. Eli ei varmaankaan miellyttäisi ammattisisustajaa, mutta ei ole tarkoituskaan. Yritän edes vähän katsoa mikä tämän asunnon tyyliin sopii, mikä on yleisilme jne....

Itsekin katson netistä asuntoja välillä, mutten mene sinne haukkuakseni ihmisten koteja. Ei monet tavalliset ihmiset edes yritä sisustaa, eikä heitä siis voi moittia huonosta sisustuksesta! Monet eivät jaksa nähdä vaivaa, eikä sisustukseen haluta laittaa rahaa. Onhan se ekologinenkin kysymys, ei haluta heittää vanhoja huonekaluja pois vaikkei ne uuteen asuntoon sopisikaan jne....Tärkeintä taloissa on ne ihmiset, eivät tavarat. Mielestäni sisustuslehtien pelkistetty skandinaavinen sisustus on tylyä katsottavaa, en voisi ikinä asua niin. Persoonatonta! Elämä saa näkyä ja tavaraa on oltava ympärillä että koti tuntuu kodilta.

Tuttujen kodeissa ihailen eniten jos heidän persoonansa näkyy sisustuksessa. Oikeastaan vain kaksi tutttuani on todella saanut persoonansa näkymään sisustamalla, nähnyt vaivaa ja laittanut melko paljon rahaakin kodin ja puutarhan laittoon. Toisella on englantilaistyylinen runsas sisustus Laura Ashley-tapetteineen ja toisella skandinaavinen mutta värikäs, hienoja olivat etenkin vanhat huonekalut joita on itse huolella tuunattu ja maalattu. Aivan ihania koteja molemmat omalla tavallaan!

Tjaa, minusta taas on naurettavaa arvostella ja olla ylemmyydentuntoinen jostain niin pinnallisesta asiasta kuin sisustaminen. Ihminen voi olla onnellinen ja tasapainoinen vaikka asuisi kuinka tyylittömästi! Mielestäni on todella typerää mennä pelkästään muodin mukana, tehdä kodista tyylikäs nostaakseen omaa egoaan mukden silmissä, ostaa rahalla "tyyliä" vain sen takia että se on ammattisisustajien mielestä tällä hetkellä in!

Vierailija
22/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:13"]

Tjaa, minusta taas on naurettavaa arvostella ja olla ylemmyydentuntoinen jostain niin pinnallisesta asiasta kuin sisustaminen. Ihminen voi olla onnellinen ja tasapainoinen vaikka asuisi kuinka tyylittömästi! Mielestäni on todella typerää mennä pelkästään muodin mukana, tehdä kodista tyylikäs nostaakseen omaa egoaan mukden silmissä, ostaa rahalla "tyyliä" vain sen takia että se on ammattisisustajien mielestä tällä hetkellä in!

[/quote]

Tuossahan se pointti olikin - kun rahalla ostettu tyyli ei ole tyylikästä eikä persoonallista. Siihen pystyy kuka tahansa. Katsotaan lehdestä että tuollainen "Riviera maisonin" pöytä pitää olla ja Ghostin tuoli on in ja tekstejä seinissä... Joo - jotain kivaa voi poimia ideoiksi kotiin mutta kun sinne tungetaan sitten kaikki ideat lehdistä kopioituina....

Taito onkin siinä miten noita soveltaa, ts osaako soveltaa. Niin huonekaluissa kuin väreissäkin.

Tavallaan ihailen "tanskalaistyylistä" (aika harvalla tanskalaisella oikeasti on sellaista) valkean, kuluneen helmenharmaan sävyjen ja vanhojen huonekalujen kodikasta yhteensointua mutta itse saan voimaa väreistä. Meillä on yksi huone "itämaisittain" sävytetty punaiseen kultaan ja lilaan, toinen on sini-kelta-valkoinen ja pohjoismaisen raikas, kolmas sekoitus hiekanruskeaa ja meren sävyjä (turkoosia, merenvihreää ja limeä)... muista huoneista puhumattakaan:D

Huonekalut on perittyjä, ostettuja, saatuja ja kunnostettuja. Kauniita, umpipuisia ja käytännöllisiä, ei mitään levyhässäköitä sotkatyyliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän paljon värejä. Tosin en ole syntyjäni suomalainen, joten ehkä osaan sitten käyttää niitä, kun tuo ilmeisesti on vain suomalaisten ongelma ap:n mielestä ;-) Minua suorastaan kammottaa sellainen kliininen, tekninen, minimalistinen skandinaavinen / germaaninen tyyli. Ei meille ikinä sellaista. Voin kyllä kuvitella että sellaisen ystävillä tekee tiukkaa käydä meillä ja joutua värihyökkäyksen uhreiksi ;-) Kuvailen tässä vaikka pari huonetta kauhuksenne.

Olohuone on sisustettu värien turkoosi, viininpunainen ja kulta ympärille. Sisustusta hallitsee Salottin barokkityyliset samettipäällysteiset huonekalut (sohva ja 2 isoa nojatuolia), joissa puuosat tummaa puuta. Kangas on viininpunainen, ja siinä on kuvioita turkoosilla ja kultalangoilla. Sitten on samaa sarjaa tummasta puusta tehty pyöreä sohvapöytä. Verhot on raskaat ja viininpunaiset. Seinillä on koristeellisissa kullanvärisissä kehyksissä muutama taulu. Ison huoneen toisessa osassa on myös barokkityylinen koristeellinen puinen ruokapöytä tuoleineen sekä piano. Tapetit ja paksut villamatot on valkoiset värien vastapainoksi.

Sitten toinen erikoisempi juttu on meidän makuuhuone, joka on laitettu itämaiseen (arabi-) tyyliin. Värinkammoajat: katsokaa ja kauhistukaa :D : http://aijaa.com/iALBkf 

Pojan huoneessa sitten Jamaika- ja merirosvoteema, seinät petrolinsinivihreät, niillä on mm. punavalkoinen pelastusrengas, merirosvolippu, erilaisia merellisiä värikkäitä merkinantolippuja. 

Vierailija
24/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:05"]

Sitten toinen erikoisempi juttu on meidän makuuhuone, joka on laitettu itämaiseen (arabi-) tyyliin. Värinkammoajat: katsokaa ja kauhistukaa :D : http://aijaa.com/iALBkf 

[/quote]

Sorry linkki ei toiminut, tää toimii: http://aijaa.com/9oZb8H 

Vierailija
25/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks asuntoilmotusten sisustukset on niin karseita? Ainakin tulee heti mieleen, että tuonne tyhjennys, siivous ja omat kamat tilalle niin jopa olis viihtyisä sisustus. Samoin monissa kyläpaikoissa, sori vain.

Mun mielestä  tusinatrendikodit, joissa on HOME (siis home!) -kylttejä ja vain harmaata ja valkoista, ovat kyllä ankeuden kiteytymä. Miks kaikilla pitää olla yhtä ankiaa?

Vierailija
26/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses kun taas vedetään suomalaisuutta lokaan. Hankittaisko itsetunto?

Terveisiä Briteistä, jossa näkee TODELLA kaameita kämppiä. Suomessa asunnot on ehjiä ja niissä on sentään aina joku idea. Ei nyt taas tapella vaan sen takia, että saisi nostaa itsetuntoa.

Vierailija
27/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

En tiedä miksi ei toimi ainakaan mulla linkkinä, mutta jos kopioi tuon osoitteen selainikkunaan suoraan tuosta niin sitten toimii. Jos klikkaan suoraan tuota linkkiä, väittää että kuva on poistettu palvelusta ja näyttää jotain ihme ylimääräisiä merkkejä tuon url:in loppuosassa, joten ei ole ihme ettei löydy. 

Vierailija
28/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eikös koti ole jokaisen omaa reviiriä? Ei sen ole tarkoituskaan olla mikään näyttelytila vaan se on asukkaan omaa reviiriä ja omien tykkäyksien mukainen. Etuovessa ne kodit nyt on näytillä sattuneesta syystä ja uusi asukas voi ne laittaa oman makunsa mukaiseksi sitten.

Vierailija
29/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhoja huonekaluja ja oikeaa talonpoikaisantiikkia. Meidän vanhempien makuuhuoneessa on tämä tapetti:

http://www.borastapeter.com/fi/mallistot-hanna-werning/tapetti-1304/

Ja keittiössä tämä:

http://www.borastapeter.com/fi/mallistot-soul/tapetti-8362/

Jokainen sisustaa kuten haluaa, oman makunsa mukaan. 

Vierailija
30/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa liputan kauniin sisutuksen ja harmonisen värimaailman puolesta. Meillä ei ole Ikeaa vaan kaikki huonekalut on hankittu ajan kanssa; joko löydetty siirtolavoilta tai osa ihan ojanpientareilta. Näitä sitten appiukko rauhassa kunnostanut. Itse taas omaan taidon verhoilla huonekalut löytökoreistani bongaamillani Designers Guildin kankailla.

Vierailija
31/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:05"]Minua suorastaan kammottaa sellainen kliininen, tekninen, minimalistinen skandinaavinen / germaaninen tyyli. Ei meille ikinä sellaista. Voin kyllä kuvitella että sellaisen ystävillä tekee tiukkaa käydä meillä ja joutua värihyökkäyksen uhreiksi ;-) Kuvailen tässä vaikka pari huonetta kauhuksenne.

[/quote]

Mua jotenkin huvittaa, miten jonkun "massasta" ts. valkoisesta sisustustyylistä poikkeavan tyylin ystävä ajattelee, että muut saavat sydärin nähdessään tämän superpersoonallisen, värikkään kodin. Ei mua ainakaan voisi vähempää kiinnostaa, miten ystäväni sisustavat, ei se ole mun asiani. Itse tykkään sisustuksessa valkoisesta pohjasta ja vanhoista yksityiskohdista, mutta menen hyvillä mielin kylään hyvän ystävän Lexington-kotiin, toisen hyvän ystävän vahvasti itämaisvaikutteiseen kotiin tai kolmannen todella moderniin ja minimalistiseen mustavalkoiseen kotiin. Kuvitteletteko te oman sisustuksenne niin tärkeäksi, että vieraita oikeesti kiinnostais käyttää aikaansa kauhistelemalla teidän sisustusratkaisujanne? :D

Vierailija
32/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

Mä tykkäsin! Rakastan turkoosia ja sitä on meillä pehmeän puuterisena makuuhuoneessa ja kirkkaana tehostevärinä olohuoneessa:)

16/19.

Vierailija
33/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:25"]

Meillä on vanhoja huonekaluja ja oikeaa talonpoikaisantiikkia. Meidän vanhempien makuuhuoneessa on tämä tapetti:

Ja keittiössä tämä:

[/quote]

Näin on erilaisia makuja - mua noin värittömät/harmaat tapetit ei puhutelleet ollenkaan! Silti varmaan upeat juuri teidän kotoa

Vierailija
34/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:27"]

[Kuvitteletteko te oman sisustuksenne niin tärkeäksi, että vieraita oikeesti kiinnostais käyttää aikaansa kauhistelemalla teidän sisustusratkaisujanne? :D

[/quote]

Joo, koska ainakin mulla on paljon tuttuja ja sukulaisia jotka tosiaan juoruavat toisten sisustuksista paljonkin ja niitä kauhistelevat. Joten oletan, että meidän kodin sisustuksesta on ihan samat arvostelupuheet kun itse en ole paikalla.

Yksi miehen sisko on oikein pahanlaatuinen tässä, se välillä ihan soittelee ihan vaan kauhistellakseen toisten sukulaisnaisten sisustusta tai vaatetusta. "Kyllä niillä sitten on mautonta, ei mitään yhtenäistä tyyliä, ja jotain ihme julisteita olkkarin seinillä kuin teinin huoneessa ja rouvallakin oli lyhyt farkkuhame vaikka on ikää jo kohta 50, luuleeko se olevansa jotenkin nuoren näköinen kun on hoikka" - tämmöisiä oon saanut kuulla puhelimessa ja sukutapaamisissa paljonkin ;-)

Vierailija
35/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä joku jaksaa olla kiinnostunut muiden ihmisten sisustuksista.

Tärkeintä kuitenkin lienee, että jokainen itse pitää omasta kodistaan ja viihtyy siellä. Jotenkin sitä kuvittelisi ettei asia muita edes kiinnosta.

Itse olen tarkka oman kotini sisustuksesta, mutta ei koskaan tulisi mieleen lähteä arvostelemaan muiden sisustuksia. Jos jollakin on kaunis sisustus, niin se toki ilahduttaa ja varmaan hänelle asiasta mainitsen. Mutta muuten ajattelen että sisustus on sisustus ja jokainen päättää itse mitä omaan kotiinsa haluaa.

Vierailija
36/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:41"]

Miten ihmeessä joku jaksaa olla kiinnostunut muiden ihmisten sisustuksista.

Tärkeintä kuitenkin lienee, että jokainen itse pitää omasta kodistaan ja viihtyy siellä. Jotenkin sitä kuvittelisi ettei asia muita edes kiinnosta.

Itse olen tarkka oman kotini sisustuksesta, mutta ei koskaan tulisi mieleen lähteä arvostelemaan muiden sisustuksia. Jos jollakin on kaunis sisustus, niin se toki ilahduttaa ja varmaan hänelle asiasta mainitsen. Mutta muuten ajattelen että sisustus on sisustus ja jokainen päättää itse mitä omaan kotiinsa haluaa.

[/quote]

Juuri näin. Makuja on erilaisia ja myös tarpeita. Joku ei koe sisustamista ollenkaan oleelliseksi kunhan on lämmintä ja kodikasta. Sehän on tärkeintä. Ei tulisi mieleenkään arvostella esim ystävien sisustusta mutta kodikkuuden puutteen noteeraan kyllä heti. Se on kuin kylmä viima ikkunanraosta....

Vierailija
37/37 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:25"]

Ja keittiössä tämä:

[/quote]

Heh

Meillä on melkein samanlaiset tapetit :D

Makkarissa on tummempi sävy tuosta samasta Hanna Wergingin tapetista. On muuten tosi komea mustan sängyn kanssa. Ainaski mun mielestä ;)

Ja olkkarissa on samantyylinen, vähän voimakkaammin tyylitelty tapetti kuin teillä keittiössä. Luonnonvalkoisella pohjalla tummia kukkapiirroksia.

Kalustus on selkeää, lähinnä sekoitus japanilaista ja tanskalaista tyyliä.

Varmaan monen mielestä ihan järkyt valinnat, mutta itse tykkään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan