Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutta asiaa!

02.02.2008 |

Me ollaan miehenikanssa yritetty ensimmäistä lasta jo yli vuoden. Olen saanu kaksi keskenmenoa. Kumpikin aika alkuvaiheessa.

Olimme naisten polilla lääkärin luona ja hän määräsi mieheni:sperma analyysiin. Ja minulle tehdään verikokeita.

Miehen tulos tuli kaikki oli ok ei mitään poikkeavaa. Eli sitten odotan omaa " tuomiota" ....

Mitä kaikkea teille muille on tehty tällästen kokeitten jälkeen ja onko muilla niin että miehellä kaikki ok. Ja naiselta löydetään jotain? Mitä ne yleensä löytää? En oikein ymmärrä noita teidän lyhenteitä mitä niillä tarkotatte?

Olisi kiva jos edes joku vastaisi minulle.

Aika veemäinen olo... Ja ei voi kuin odottaa....

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos on vielä kovin epävarma olo eikä tiedä missä mennään. Been there, done that. Niin kuin kovin monet muutkin. Vastailen sulle tässä jotain, vaikka en itsekään ole vielä mikään konkari tällä lapsettomuussaralla :)

Varmasti on monia, joilla toinen osapuoli (mies tai nainen) on terve ja toisesta löydetään jotain häikkää, mikä vaikeuttaa raskauden onnistumista. Esimerkiksi meillä miehelläni on kaikki aivan kunnossa, mutta minulla on paha endometrioosi, jonka takia en ole nyt tullut raskaaksi.

Noilla verikokeilla, jotka sinulta otettiin, tutkitaan todennäköisesti muutamia hormoniarvoja. Enhän nyt tietenkään ole varma mitä verikokeita sinulta otettiin, mutta yleisemmät ensimmäiset tutkittavat hormonit taitavat olla FHS (follikkeleita stimuloiva hormoni), prolaktiini (maidon tuotantoon vaikuttava hormoni) ja TSH (kilpirauhasta stimuloiva hormoni). Jos näissä hormonitasoissa on jotain normaalista poikkeavaa, voi se olla lapsettomuuden takana tai ainakin yksi lapsettomuuden osatekijä. Jotkut poikkeavat hormoniarvot voivat myös viitata PCO:hon eli munasarjojen monirakkulatautiin. Poikkeavia hormoniarvoja ja PCO:ta voidaan hoitaa ilmeisesti lääkkeillä, tarkemmin lääkkeistä en tiedä kun itselläni hormoneissa ei ollut mitään vikaa enkä myöskään sairasta PCO:ta. PCO on kuitenkin melko yleinen, joten joku toinen voinee kertoa siitä sinulle lisää.

Verikokeiden jälkeen jossain vaiheessa sinut varmaan ultrataan. Ultralla mahdollinen PCO-diagnoosi voi vahvistua, tai sitten ultrassa voidaan havaita jotain muuta poikkeavaa kuten vaikka kystia munasarjoissa tai kohdussa. Erilaiset kystat puolestaan saattavat viitata endometrioosiin eli kohdun limakalvon pesäkesirottumatautiin. Myös endometrioosi on kovin yleistä, mutta sen kohdalla lapsettomuutta ei suoraan voida hoitaa hormonihoidolla. Pahaa endoa voidaan tarvittaessa hoitaa hormojarrulääkityksellä, jolloin potilaan oma hormonituotanto pysäytetään ja endo alkaa surkastua. Hoidon aikana raskautuminen on siis mahdotonta, mutta sen jälkeen taas todennäköisempää kuin ennen. Toinen endon hoitomuoto on tähystysleikkaus, jossa endon muodostamia kasvaimia (eli niitä kystia, ns. endometrioomia) poistetaan.

Lisäksi varmaan sinulta tutkitaan munatorvien aukiolo, tämäkin ilmeisesti jonkin tyyppisellä ultrauksella (minulle tätä ei ole koskaan tehty, en tiedä siitäkään sen enempää). Jos munatorvet jostain syystä ovat tukossa, niin silloinhan munasolu ei pääse koskaan kohtuun asti eivätkö toisaalta siittiöt munasolun luo. Mutta sinä kirjoitit, että olette kärsineet kaksi keskenmenoa. Ehkäpä sinun munatorvesi sitten ovat kuitenkin kunnossa, tai ainakin auki.

Voi tietty olla että tutkimuksissa ei löydetä mitään syytä lapsettomuuteen. Silloin puhutaan ns. selittämättömästä lapsettomuudesta.

Mainitsit vielä niistä lyhenteistä. No, palstalla vilkkuu useaan otteeseen mm. nämä:

IVF = koeputkihedelmöitys

PAS = pakastealkion siirto

ICSI = mikroinjektio

IUI = inseminaatio

Muut viisaammat voivat kirjoitella lisää. Ja ihan googlettamalla löytää paljon linkkejä, joista voi kaivella lisää tietoa. Itse olen huomannut, että mitä enemmän olen tutustunut itseäni koskevaan asiaan, sitä ytimekkäämpiä kysymyksiä olen osannut kysyä meitä hoitavalta lääkäriltä. On paljon mukavampaa tietää missä ollaan menossa :) Tsemppiä jatkoon ja tervetuloa palstalle!

t. Liljakukka ja hirvittävän pitkä viesti :)

Vierailija
2/4 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä lisätä niin kauan kun runosuoni pulppuaa, että olipa teidän epäonnenne takana sitten mitä tahansa ja jos joudutte turvautumaan hedelmöityshoitoihin, niin noista hoidoista inseminaatio on kaikkein " kevyin" hoitomuoto ja IVF/ICSI PAS:sseineen " raskaampia" . Kaikki hoidothan ovat henkisesti kovin raskaita, mutta puolison tuen avulla niistä selviää.

Aurinkoa!

t. Liljakukka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelut kokemistasi keskenmenoista. rankkoja juttuja..

niin, olet siis tullut vuoden sisällä kahteen otteeseen raskaaksi, ja ne raskaudet ovat menneet kesken, ymmärsinkö oikein?

jos on näin, ei ilmeisestikään raskaaksi tulossa ole ongelmia, eli lapsettomuushoidot tuskin ovat tarpeen.

onkohan noissa teiltä otetuissa kokeissa mahdollisesti tutkittu niitä keskenmenojen syitä?

minulla on ollut neljä alkuraskauden keskenmenoa. kolme peräkkäin ennen esikoista ja yksi esikoisen ja kuopuksen välissä.

täällä meillä päin keskenmenojen syytä yleensä aletaan tutkia kolmen peräkkäisen keskenmenon sattuessa.

silloin tutkitaan verikokeella molemmilta kromosomipoikkeavuuksia, naiselta verestä ns. tukostaipumus, joka voi aiheuttaa tavallaan veritulpan istukkaan, mieheltä katsotaan siitiöiden laatu, ja muuta sellaista.

(en enää muista tarkalleen, kun meillä nuo oli joskus 2003)

aika monesti alkuraskauden keskenmenoille ei löydy mitään syytä, eikä niille oikein voi mitään tehdä.

on tietysti sinänsä hyvä, jos ei löydy mitään kamalaa, joka estäisi raskauden onnistumisen jatkossakin.

toisaalta se on hirveän turhauttavaa, koska ainakin itse kaipasin kiivaasti selitystä, että miksi, miksi raskaus ei voinut onnistua.

toisinaan löydetään tukostaipumus tai joku muu syy keskenmenoihin.

tukostaipumusta ainakin voi hoitaa lääkkeillä, ja varmaan muitakin ongelmia on vältettävissä oikealla lääkityksella raskausaikana.

minä koin aikanaan jääväni hirveän yksin keskenmenojeni kanssa. neuvolasta tai mistään ei saanut juuri mitään tietoa, (ja tämän takahikiän kirjastossa olevat gynekologiset kirjat ovat osapuilleen vanhempia kuin minä.. ja nettiä ei ollut meillä silloin) vertaistuesta puhumattakaan.

nyt myöhemmin, etenkin sen neljännen keskenmenoni aikoihin koin tärkeäksi tän vauvan nettisivujen vauvakuume-sivun " haahut" -porukan.

se on keskenmenon kokeneiden, enemmän tai vähemmän vauvakuumeisten naisten porukka.

toivottavasti saat piakkoin sen laskettuun aikaan asti kestävän plussan !

Vierailija
4/4 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille jotka olette vastannu minulle.

Vastauksista oli paljon apua minulle.

Joo ymmärsit oikein eli minulla on ollut kaksi raskautta ja ne kumpikin on mennyt alkuvaiheessa kesken... :(

Kun olimme miehenikanssa naistenpolilla missä meidät sitten määrättiin kokeisiin niin sieltä annettiin nippu papereita koskien lapsettomuutta käsitteleviä asioita.

Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä että minulla on isosiskoja neljä ja he kaikki ovat tulleet tosi herkästi raskaaksi ja heillä kaikilla on lapsia. Ja äitimme on myös tullut herkästi raskaaksi niin mikä kumma sitten minulla on vikana???

Lapsi on tervetullut meille koska vain odotamme kumpikin sitä todella paljon. Toivottavasti se nyt sieltä vain tulisi.