Mitä tekisitte 3v lapsen kaverisuhteen kanssa tällaisessa tilanteessa: ?
Lapseni on kotihoidossa ja on kerhossa ystävystynyt itsensä ikäisen lapsen kanssa. Äitinä en toivo lapselleni kerhokaverin kaltaisia ystäviä. Kerhokaveri on syrjaytyneestä perheestä, kielenkäyttö 3-vuotiaalla on jo todella törkeää, haistattelee ja viljelee alapään ilmaisuja.
Leikit lapsilla tuntuvat menevän mukavasti yksiin ja tämä lapsi asuu melko lähellä, talon tiedän, asuntoa tai vanhempien yhteystietoja en tiedä. Nyt hän on alkanut tulla sanojensa mukaan äitinsä luvalla meille pyytämään lastani ulos tai meille leikkimään. Sisälle meille en ole laskenut, mutta muutaman kerran olemme hetkeksi menneet kaikki yhdessä ulos. Meillä 3v lapsi ei todellakaan ulkoile yksin tai kaverin kanssa. Lyhyiden leikkien jälkeen olemme lähteneet saattamaan kaverin takaisin oman talonsa pihaan.
Olenko julma äiti, jos alan rajoittaa lapseni kaverisuhdetta enkä anna tavata kaveriaan kuin kerhossa? Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Kokeneemmat äidit, kaipaisin vinkkejä.
Kommentit (17)
En ikimaailmassa päästäisi omaa 3-vuotiastani yksin yhtään mihinkään.
Lapsellekin hyvä ystävä on kullanarvoinen asia eikä ole lapsen syy, että kotona käytetään rumaa kieltä. Jos leikit sujuvat hyvin, on kuitenkin varmasti sosiaalisia taitoja.
Sen verran ehkä minäkin rajoittaisin, etten antaisi lapseni mennä tämän toisen luo leikkimään ennen kuin olisin käynyt siellä itse ja arvioinut, onko siellä turvallista.
Mistä tietää asuntonne alun perinkään?
Porvoosta tuulahtaa ;)..
on tarttunut tuolta kerhokaverilta.
Nyt tietysti joku aloittaa taas meidän Nico-Petteri ei kiroile -härnäämiset, muta te normaalit äidit ymmärtänette miksi olen huolissani.
Vierailija:
Lapsellekin hyvä ystävä on kullanarvoinen asia eikä ole lapsen syy, että kotona käytetään rumaa kieltä. Jos leikit sujuvat hyvin, on kuitenkin varmasti sosiaalisia taitoja.Sen verran ehkä minäkin rajoittaisin, etten antaisi lapseni mennä tämän toisen luo leikkimään ennen kuin olisin käynyt siellä itse ja arvioinut, onko siellä turvallista.
Mikä tarve sulla on tulla tähän ketjuun ilkeilemään?
Vierailija:
Mistä tietää asuntonne alun perinkään?
Porvoosta tuulahtaa ;)..
Vierailija:
Kai hän nyt tietää missä me asutaan, kun on käynyt meillä kerran pissalla
on vanhemmilta viisasta ja osoittaa hyvää vanhemmuutta, että osoittaa lapsilleen, että kaikki seura ei ole hyvästä.
Vierailija:
Vierailija:Kai hän nyt tietää missä me asutaan, kun on käynyt meillä kerran pissalla
Ihan sama vaikka olisikin vain ' hakemassa kaveria ulos leikkimään' .
Jos lapsi on elänyt tässä maailmassa 50 kuukautta niin täytyy olla todella kovia kokenut, että on jo mielestäni paatunut pahis, jika viljelee alapäänjuttuja ja haistattelee...
Mistä muuten tiedät perheen syrjäytyneen?
Miksi et vaikka antaisi tälle onnettomallel sielulle vähän toivoa? Kehu ja näytä arvostavasi tätä ihmisenä.
Vierailija:
.Olenko julma äiti, jos alan rajoittaa lapseni kaverisuhdetta enkä anna tavata kaveriaan kuin kerhossa? Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Kokeneemmat äidit, kaipaisin vinkkejä.
stä syrjäytymisen ihan näkeekin kuten tästä äidistä. Pahikseksi en ole lasta kutsunut, se tuli sinun kirjoittamana. Kai minä nyt kuulen, jos lapsi huutaa " Painu vittuun" äidilleen, kun ei halua lähteä kerhosta tai korostaa puheitaan vittu, paska, saatana, helvetti -voimasanoilla.
Vierailija:
Jos lapsi on elänyt tässä maailmassa 50 kuukautta niin täytyy olla todella kovia kokenut, että on jo mielestäni paatunut pahis, jika viljelee alapäänjuttuja ja haistattelee...Mistä muuten tiedät perheen syrjäytyneen?
Miksi et vaikka antaisi tälle onnettomallel sielulle vähän toivoa? Kehu ja näytä arvostavasi tätä ihmisenä.
Vierailija:
.Olenko julma äiti, jos alan rajoittaa lapseni kaverisuhdetta enkä anna tavata kaveriaan kuin kerhossa? Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Kokeneemmat äidit, kaipaisin vinkkejä.
ns. syrjäytynyt perhe (äiti alkoholisti).
Lapsemme leikkivät perheen lasten kanssa siinä missä muidenkin lasten kanssa. Pienempänä eivät vierailleet tuolla, isompana sitten kyllä saivat (= kouluikäisinä).
Ei ole lapsen vika, että hänen äitinsä/vanhempansa ovat syrjäytyneitä. Eikä ainakaan todellakaan 3-vuotiaan/pienen vika.
Itse yritin tuolloin aikoinani parhaani kys. lasten suhteen. Ruokin meillä ollessaan, yritin olla " turvallinen aikuinen" ja soitin jossain vaiheessa sitten lastensuojeluunkin. (Meni usko kyllä siihen puoleen, pikahuostaanotettiin, olivat 2 vkoa poissa, palasivat ja meno jatkui entiseen malliin.)
En nyt tarkoita varsinaisesti, että pitää pelastaa maailma. Mutta jos ja kun ainoa " haitta" , mikä kaverin kanssa olemisesta tulisi on ruma kielenkäyttö, niin ehkäpä se ei ole maailmoja kaatava asia?
Omat lapseni kyllä sitten jo jossain vaiheessa hahmottivat, ettei tuolla perheessä ihan kaikki ole niin kuin pitää. Siitä puhuttiinkin sitten myös (ts. kuinka joskus jotkut aikuiset juovat alkoholia tms niin etteivät pysty huolehtimaan lapsista, niin kuin kuuluu). Tämä taas jo isompina, ts. reilusti kouluikäisinä.
Tästä perheestä osasta lapsista (heitä oli/on 6) kasvoi ihan fiksuja nuoria, osasta ei.
Pointtini on siis, että älä nyt hyvä ihminen leimaa kerhokaveria. Hän on lapsi, pieni. Ja jos kaikki vetävät lapsensa pois hänen seurastaan, pahennetta vaan hänen elämäänsä.
ja tuo ei siis ollut Porvoossa :), vaan pääkaupunkiseudulla. Asuimme yhdessä vaiheessa kaupungin asunnoissa - siitä on jo aikaa.
Eiköhän se lapsi tule muutenkin kärsimään vanhemmistaan vuosien saatossa.
Omat vanhempani yrittivät vaikuttaa kaverivalintoihini kun olin lapsi. Mutta ns. hyvästä perheestä oleva lapsi ei aina ole se reiluin, oikeudenmukaisin jne.
Tiedän itsestäni että kun ympärillä on riittävästi alakulttuurin toimintatapoja omaavia ihmisiä niin itsekin alkaa helposti hellittää, että mitä jos minä nipotankin liikaa...
Itse olen myös sanonut lapsen kavereille ettei meillä suvaita tuollaista kielenkäyttöä. Se on valintakysymys, joko kiroilee eikä tule enää uudelleen meille leikkimään tai tottelee meillä meidän sääntöjä. Toki 3v ei voi myöskään yksin kyläillä... =)
Ottaisin ehkä itse yhteyttä tähän vanhempaan että tietääkö hän että lapsi tulee teidän ovelle. Esittäisin vähän tyhmää, oletuksena että ovat varmaan sopineet jostain muusta
ympäri teitä, pitkälläkin. Järkkyä!
Noissa välinpitämättömissä perheissä on se ongelma että lapsi jää helposti muiden hoidettavaksi kun menee kaverin luo missä viihtyisämpää.Kun olin pieni, äitini huolehti yhdestä kaveristani kuin omasta lapsestaan(tämä tyttö ei ikinä ollut kotona kun isä joi ja äiti aina töissä),antoi ruokaa, puhtaat vaatteet jne.
Ihan kiva kaveri oli tämä tyttö, mutta en itse haluaisi että meillä roikkuisi aina joku. Tämä itsekseen kuljeksiva 3-vuotias on soitellut ovikelloa mutta olen sanonut että me tullaan siihen meidän pihalle ja ollaan siinä hetki yhdessä.
Kannusta ystäväksi aina uusille kerholaisille ja että ketään ei suljeta leikin ulkopuolelle. Vähitellen lapsesi ystäväpiiri voi näin laajentua ja paras ystäväkin voi olla jo aivan eri 4 v vanhana.
Näin kävi meidän lapselle. Nyt hänellä on jo paljon ystäviä ja tämä yksi lapsikin on lopettanut kerhon...