Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen valtavaa ahdistusta pätkätöiden vuoksi. Muita?

Vierailija
01.02.2008 |

Olen opetusalalla ja pätevä! Minulla on työkokemusta jo muutamia vuosia ja olen onneksi saanut olla töissä käytännössä jatkuvasti. Tarkoitan siis, että olen toiminut sijaisena tai määräaikaisena opettajana ja aina kun edellinen työsuhde on loppunut, on seuraava jo tullut eteen. Esim. viime lukuvuonna ensimmäinen huippupitkä 6 kk sijaisuus loppui helmikuun alussa ja vain viikonloppu oli välissä ennen kuin uusi sijaisuus alkoi eri koululla. Sen tiedän, että rehtorit ovat suositelleet minua ja minusta on pidetty, mutta vakipaikkoja ei ole. Nytkin suurehkossa kaupungissa oli vain yksi virka auki, joka oli minun opetettavaan aineeseen liittyvä ja hakijoita yli 60. On tuurista kiinni, sattuuko olemaan suhteita siihen kouluun, jossa virka on auki vai ei:-( Tunnen ahdistusta asiasta. En taas tiedä, missä minulla on töitä ensi vuonna. Onneksi on nyt tämä vuosi sentään kokonaisuudessaan ollut yhdessä paikassa.

t. ahdistunut ope, joka tykkää työstään mutta on väsynyt epätietoisuuteen ja työmarkkinoiden turvattomuuteen

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon enemmän ajatellut just niin, että kyllä tekevälle töitä löytyy. Ja on mulla mieskin, joka elättää perhettä, eli ei se rahan tulokaan niin tarkkaa ole. Ja kuulunhan minä työttömyyskassaan, mistä saan välillä korvauksia.

Mutta mulla ei kyllä olekaan mitään valtavaa halua tehdä kokoaikaisesti töitä nyt, kun lapset on ihan pieniä. Tällä hetkellä teenkin osa-aikaisesti parina päivänä viikossa. Ja se sopii mulle ja on ihan mun oma valinta.

Eli en oo se vertaistuki, mitä pyysit. Mutta opettajana kun minäkin työskentelen, niin tuli into kertoa mun näkökulma.

Tää liittynee sulla siihen " petokseen" , kun meille on aina nuorena niin varmana asiana opetettu, että kun opiskellaan kunnolla ammattiin, niin se on varma tie turvattuun tulevaisuuteen ja vakaaseen toimeentuloon. Ja nyt kun tilanne ei olekaan se, niin ollaan pettyneitä. Eikä näille petetyille lupauksille ole edes mitään kohdetta, minne vihansa purkaisi. Ne kouluttautumiskehoitukset on olleet silloin sellaisia yleisiä totuuksia, joiden sanojalla ei ole kasvoja.

Vierailija
2/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suurehkossa kaupungissa, jossa koulutetaan opettajia on liikaa ehdokkaita. Pois en voi lähteä, koska miehelläni on vakipaikka opettajana ja meillä iso talolaina niskassa. Välillä olen kyllä jopa ehdottanut, hakeuduttaisko muualle, mutta mieheni on mukana myös muunlaisessa koulutustyössä, jota hän ei voisi muualla tehdä. Pääkaupunkiseudulla saisi vakitöitä varmaan melko helposti.

Kakkonen kirjoitit asiaa. Olen tosiaankin pettynyt, sillä kuvittelin saavani vakitöitä kuitenkin melko nopeasti.

t. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se koskee lähinnä matematiikan ja kielten opettajia, erityisopettajia ja luokanopettajia. Niistä on pula kasvamassa erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella ja pääkaupunkiseudulla. Mutta esim. historianopettajista on ylitarjontaa ja niihin virkoihin on aina kymmenittäin hakijoita.

Vierailija
4/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut kahdessa koulussa 4 vuotta ja kun edellinen pätkä päättyy niin aloitetaan samassa koulussa, samassa tehtävässä jatkoa varten uusi pätkä. Ja tietysti osa-aikaisena.

Opettajien alistamista ja kyykyttämistä. Ja firmalta tulee korulauseita henkilöstön jaksamisen ja motivoinnin tukemisesta.

En mitään asuntolainaa enkä lapsia uskalla suunnitella ja tunnen olevani todella voimaton. Vaan se VITUTUS kasvaa.

Vierailija
5/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdisti sitten muut asiat... Mutta jälkikäteen olen ollut tyytyväinen valintaani.

Vierailija
6/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo kyllä kyykyttämistä!

Vasta oli opettaja-lehdessä juttua, että pitäisi tällaiset työsuhteet vakinaistaa ja kirjoittaa työsopimus " Toistaiseksi" , jolloin se melkein vastaa jo virkaa. Oli oikeudessakin puitu tällaisia tapauksia ja kai yleensä mennyt open eduksi.

t. AP

Vierailija
7/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin aikanaan päivän, kahden sijaisuuksia media-alalta. Kieltäydyin kunniasta ja olen mieluummin kokonaan työtön.

Vierailija
8/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aion viitata siihen, kun seuraavan kerran jutellaan sopimuksesta, mutta en tiedä, auttaako se mitään.

Olen miettinyt alan vaihtoa, vaikka tykkään työstäni.

t. 7