Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä! Tyttäreni 11v ja kuukautiset alkoivat!

Vierailija
08.06.2014 |

Melkein syntymäpäivänsä kunniaksi! Voi ei, ei vielä.... :'(

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni tarkennus tuohon. 11v ei ole mitenkän epänormaali ikä saada kuukautiset mutta "normaali" noin niinkuin tilastollisessa mielessä se ei ole.

Aika harva osaa varautua siihen että ne alkaisivat jo tuossa iässä joten ne tulevat tuossa kohtaa lähes poikkeuksetta yllätyksenä niin tytölle kuin vanhemmille. Vaikka ei tietenkään pitäisi.

Huvittavaa seurata millainen määrä alapeukkuja tuli tuohon viestiin ... ketjussa jossa jälleen yhdelle vanhemmalle ei tullut ainoastaan täytenä yllätyksenä vaan suoranaisena järkytyksenä että tyttären kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana.

Kertoo kyllä kaiken siitä millainen porukka tällä foorumilla päivystää

Jos tuo vanhempaa järkyttää, niin kannattaisi ehkä kehittää omaa resilienssiä. Vaikka sitten ihan sen lapsen kannalta, joka ei tarvitse tilanteessa järkyttynyttä äitiä vaan tietoa, apua ja tukea.

Vierailija
42/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään on hyviä kuukautissuojia. Ennen oli sidevyö ja sellaisia paksuja siteitä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/24/virkattuja-siteita-paksuja-vai…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä, joilla alkoi aikaisin: olitteko hieman isokokoisempia?

En, jos tarkoitat ylipainoista. Olin tosi hoikka. Pituutta kasvoin kyllä nopsaan.

En tarkoittanut ylipainoa, vaan että oli jo lähellä aikuisen naisen kokoaan pituuskasvulta. 10-11-vuotiaat voivat olla hyvin eri kohdassa pituuskasvussaan.

Vierailija
44/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella, niin monella kaverilla oli jo menkat. Ihan normaalia, eikös se normaali alkamisaika ole jotain 10-15v välissä? Itsellä alkoi 13v.

Vierailija
45/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen loppui sitten turvalliset päivät..

Kuinka ällöttävä ihminen tällaista oikeen kirjottaa.

Vierailija
46/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisikä riippuu rasvan määrästä kehossa. Kun rasvaa on tarpeeksi, käynnistyy hormonituotanto, yleensä näin käy kun paino menee yli 40 kg.

Vierailija
47/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin normaali ikä saada kuukautiset, minäkin sain tuossa iässä. 

Pieni tarkennus tuohon. 11v ei ole mitenkän epänormaali ikä saada kuukautiset mutta "normaali" noin niinkuin tilastollisessa mielessä se ei ole.

Aika harva osaa varautua siihen että ne alkaisivat jo tuossa iässä joten ne tulevat tuossa kohtaa lähes poikkeuksetta yllätyksenä niin tytölle kuin vanhemmille. Vaikka ei tietenkään pitäisi.

Taitaa vastauksista päätellen olla ihan normaalia.

Mun äidillä alkoi 11 vuotiaana,

Mulla alkoi 11 vuotiaana

Mun tyttärellä alkoi 11 vuotiaana

Muistaakseni meille koulussa sanottiin, että jos ei ole 18 ikävuotta lähestyessä alkanut, on asiaa syytä alkaa tutkimaan. En tiedä mikä linja nykyään on. Kavereistakin kaikilla alkoi viimeistään 12 vuotiaina.

Vierailija
48/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan tilastollisesti normaali aloitusikä. Selvästi yleisin ikä saada kuukautiset on 12v. 11 ja 13 myös yleisiä. Yleinen haarukka 10-14v. Kuitenkin koko normaali haarukka on 8-16 vaikka siellä äärimmäiset ääripäät mukana.

Itse olin 11v. Samoin monet muutkin luokkalaiset. Ainoastaan 1 sai 10v. Ehdottomasti suurin osa 12v eli kutosluokalla saivat. Muutama 13v. Ainoastaan yksi sai vasta 14v.

Sellainen "hauska" juttu että meidän ala-asteen koulussa ei ollut wcroskiksia :):) niin kaikki tunkivat siteitä pönttöihin jotka menivät tukkoon..siivooja siellä oli ihmettelemässä miksi aina tukossa ja sanoin hänelle että "miksei täällä ole roskiksia siteille!!! Kaikki joutuvat tunkemaan niitä pönttöön!!" Johon hän vastasi "EI NOIN NUORILLA OLE MITÄÄN KUUKAUTISIA!!" just. Juuei, yhdellä oli nelosella, monilla oli vitosluokalla, ja lähes kaikilla kutosella...Sitten saatiin kuunnella puhutteluita kuinka kovia käsipapereita ei saa heittää pönttöön.. eipä kukaan sitä tehnyt mutta kukaan ei uskonut että menkkasiteitä.. olis pitänyt avata pöksyt ja esitellä tuotoksia ilmeisesti.

Olisitte heittäneet vaan reteesti lattialle ne veriset siteet. Olis ehkä roskiksiakin ilmestynyt.

Vierailija
49/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko "tyttäresi" ilmaissut olevansa tyttö?

Vierailija
50/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on provo, kun kuka muuten laittaisi tällaisen viestin täysin normaalista asiasta?

Vierailija
51/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl miä niin mieleni pahoitin puolestasi.

Vierailija
52/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten alkamisikä riippuu rasvan määrästä kehossa. Kun rasvaa on tarpeeksi, käynnistyy hormonituotanto, yleensä näin käy kun paino menee yli 40 kg.

No ei nyt ihan niin yksioikoisesti, vaan muutkin seikat vaikuttavat. Minulla alkoi kuukautiset 14-vuotiaana, jolloin olin yli 170 cm pitkä ja painoin varmaan myös lähemmäs 70kg. Olin painanut 40kg varmaan jo ala-asteella 3-4lk.

Vierailija
53/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimimaissa tuossa iässä jo synnytetään.

Vierailija
54/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikä voi aikaistua jos kasvuolosuhteet ovat huonot.

Vierailija
55/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ainakin laadukkaalla ja monipuolisemmalla ravinnolla on yhteys siihen, että kuukautiset alkavat nykyään usein aikaisemmin kuin 50 tai 100 vuotta sitten.

Eikä kyse ole pelkästään siitä, että nykyään ruokaa on tarjolla enemmän ja ruoassa on enemmän rasvaa ja energiaa, vaan kaikista vitamiineista ja hivenaineista lähtien. Ennen kun tavallinen perusruoka oli kauravelliä sekä perunoita ja ruskeaa kastiketta, niin ei se ravinto tietenkään yhtä monipuolista ja ravitsevaa ollut.

Vierailija
56/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimimaissa tuossa iässä jo synnytetään.

Ja pakotetaan naimisiin. Jos kieltäytyy pakkoavioliitosta niin setä kuristaa kuoliaaksi. Se on ihan ok noissa piireissä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008045973.html?utm_medium=promobox&u…

Vierailija
57/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tyttärellesi näytä tuota reaktiota. Yritä päästä asian yli ja ole tukena. Kauhistelu ei auta ketään.

Vierailija
58/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, kun kuukautisista puhuminen koetaan edelleen vaikeaksi, jos omat vanhemmatkin on suhtautuneet niihin kauhistellen.

Omat kuukautiseni alkoi kun olin juuri täyttänyt 12v. Onneksi olin jo yh-isämme kolmas tytär, jolla alkoi kuukautiset, joten isä suhtautui asiaan hyvin smoothisti. Toki kuukautisista oli ennen tätä puhuttu jo kotona, koulussa ja siskojen kanssa.

Vierailija
59/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, kun kuukautisista puhuminen koetaan edelleen vaikeaksi, jos omat vanhemmatkin on suhtautuneet niihin kauhistellen.

Omat kuukautiseni alkoi kun olin juuri täyttänyt 12v. Onneksi olin jo yh-isämme kolmas tytär, jolla alkoi kuukautiset, joten isä suhtautui asiaan hyvin smoothisti. Toki kuukautisista oli ennen tätä puhuttu jo kotona, koulussa ja siskojen kanssa.

Kuka saatana puhuuu isänsä kanssa menkoista?

Vierailija
60/78 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka saatana puhuuu isänsä kanssa menkoista?

Kuka ei voisi puhua isänsä kanssa kuukautisista? Varsinkin, jos isä on se lähivanhempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan