Mitä helvettiä! Tyttäreni 11v ja kuukautiset alkoivat!
Melkein syntymäpäivänsä kunniaksi! Voi ei, ei vielä.... :'(
Kommentit (78)
Ensinnäkin: Sana menkat on ällöttävä!
Naisen anatomiassa on ällöjä sanoja.
- vulva
- kohtu
- emätin
- uterus
Yök! 🤢
Oma tyttöni on 11 vuotta ja olen pohtinut milloin hänellä alkaa kuukautiset. Itsellä alkoi muistaakseni 13-vuotiaana. Kuukautiset olivat aina tosi kivuliaat ja runsaat, joten toivon ettei tytöllä ala ne vielä pitkään aikaan. Kuukaudesta meni aina viikko hukkaan vuodon takia ja yksi viikko ennen kuukautisia matalan mielialan vuoksi. Vasta raskauksien ja kierukan asennuksen jälkeen olo on normaali ja huoleton. Tosin olen huomannut, että tyttö on fyysisesti kehittyneempi kuin itse samanikäisenä, joten ehkä ne alkavat hänellä aiemmin. Toki yritän olla kannustava, mutta jos hän "perii minun kuukautiseni" niin vaikea olla positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Teillä, joilla alkoi aikaisin: olitteko hieman isokokoisempia?
Piirun alle 3kg syntymäpaino. Kuukautisten alkaessa 11-vuotiaana luokan pisimpiä, mutta siro.
AP biologian tunnille mars.
Vierailija kirjoitti:
En, jos tarkoitat ylipainoista. Olin tosi hoikka. Pituutta kasvoin kyllä nopsaan.
Onkohan syynä parempi ravinto, kun nykyään tytöt kehittyy aikaisemmin kuin ennen?
Itselläni alkoi kuukautiset 16-vuotiaana 70-luvulla.
Sama täällä. Täytin marraskuussa 11 ja joulukuussa alkoivat kukautiset.
Olen syntynyt vuonna 1951, joten aina on ollut tyttöjä, joiden kuukautiset alkavat tuossa iässä - nuorempinakin.
Vierailija kirjoitti:
- vulva
- kohtu
- emätin
- uterus
Yök! 🤢
Itse olet ällö
No just. Minulla alkoi myös 11-vuotiaana, olin hoikka ja pituudeltani luokan keskikastia. Oma tyttäreni on 8-vuotias, ja tiedostan että hänellä voi olla sama edessä parin vuoden päästä. Juu, kuukautiset olivat tosi kurja juttu lapsena, esim. uimareissujen, yökyläilyn ja kesäleirien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani alkoi aikoinaan 10-vuotiaana kuukautiset, oli luokan pienikokoisimpia tyyppejä. Samoin monilla ihan keskikokoisilla alkoi kuukautiset saman tai seuraavan lukuvuoden aikana, siis n. 11-vuotiaana.
Joten ei, en sanoisi isokokoisuuden liittyvän juurikaan.
Suomeksi sanotaan "minulla alkoi kuukautiset" eikä "sain kuukautiset", mikä on ärsyttävä anglismi.
Vaimollani alkoi, kun hän oli 11. 80- luvulla.
Molemmilla tyttärilläni alkoi 11- vuotiaana.
Ei mitään ihmeellistä.
On kyllä ihan tilastollisesti normaali aloitusikä. Selvästi yleisin ikä saada kuukautiset on 12v. 11 ja 13 myös yleisiä. Yleinen haarukka 10-14v. Kuitenkin koko normaali haarukka on 8-16 vaikka siellä äärimmäiset ääripäät mukana.
Itse olin 11v. Samoin monet muutkin luokkalaiset. Ainoastaan 1 sai 10v. Ehdottomasti suurin osa 12v eli kutosluokalla saivat. Muutama 13v. Ainoastaan yksi sai vasta 14v.
Sellainen "hauska" juttu että meidän ala-asteen koulussa ei ollut wcroskiksia :):) niin kaikki tunkivat siteitä pönttöihin jotka menivät tukkoon..siivooja siellä oli ihmettelemässä miksi aina tukossa ja sanoin hänelle että "miksei täällä ole roskiksia siteille!!! Kaikki joutuvat tunkemaan niitä pönttöön!!" Johon hän vastasi "EI NOIN NUORILLA OLE MITÄÄN KUUKAUTISIA!!" just. Juuei, yhdellä oli nelosella, monilla oli vitosluokalla, ja lähes kaikilla kutosella...Sitten saatiin kuunnella puhutteluita kuinka kovia käsipapereita ei saa heittää pönttöön.. eipä kukaan sitä tehnyt mutta kukaan ei uskonut että menkkasiteitä.. olis pitänyt avata pöksyt ja esitellä tuotoksia ilmeisesti.
Minulla alkoi kuukautiset kuudennen luokan keväällä, jolloin olin 12v. Täytin elokuussa 13v. Tämä vuonna 2003. MInusta tuntui, että olin tyyliin luokan viimeisiä, kenellä alkoi kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vulva
- kohtu
- emätin
- uterus
Yök! 🤢Itse olet ällö
No onko nuo sanat sinusta nättejä?
Suomen kieli on kyllä todella ruman kuuloista.
Esim. rääkkääkkään, lämpimämpi, mämmi, töpseli, tötterö, yötyö, kököttää
Itselläni alkoi 10-vuotiaana ja suhtauduin siihen paljon fiksummin kuin ap.
Ei kuukautisten alkaminen tarkoita sitä, että tyttö hankkiutuu heti raskaaksi, vaikka ap:lle itselleen olisi käynyt niin.
Hyi yök tuota "sinusta on tullut nainen" häröilyä! 11v. EI ole nainen, vaikka kuinka on kuukautiset!
Tokihan asiaan pitää suhtautua positiivisesti ja kannustavasti, ja opettaa kaikki tarvittava, mutta tuollainen lapsen seksualisointi on kuvottavaa.
Niin ja itselläni alkoi 11v, olin laiha ja pitkä.
Kuukautisten alkamisiällä ei juurikaan ole merkitystä koko elämän kannalta, mikäli siis alkavat ns. normaalin rajoissa.
Itselläni alkoi 12-13v., siskoillani 11-13v. Nyt kolme-neljäkymppisinä ei eroa hedelmällisyydessä tai muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Pieni tarkennus tuohon. 11v ei ole mitenkän epänormaali ikä saada kuukautiset mutta "normaali" noin niinkuin tilastollisessa mielessä se ei ole.
Aika harva osaa varautua siihen että ne alkaisivat jo tuossa iässä joten ne tulevat tuossa kohtaa lähes poikkeuksetta yllätyksenä niin tytölle kuin vanhemmille. Vaikka ei tietenkään pitäisi.
Huvittavaa seurata millainen määrä alapeukkuja tuli tuohon viestiin ... ketjussa jossa jälleen yhdelle vanhemmalle ei tullut ainoastaan täytenä yllätyksenä vaan suoranaisena järkytyksenä että tyttären kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana.
Kertoo kyllä kaiken siitä millainen porukka tällä foorumilla päivystää
Mulla alkoi 10 vuotiaana, ja äidillä alkoi 12 vuotiaana.
Eli ei todellakaan mene niin, että jos äidillä on alkanut 12 vuotiaana niin tyttärelläkin alkaisi tismalleen samaan aikaan.
Oliko tämä sinulle outo tieto? En usko, koska koulussa on jo hyvissä ajoin näistä puhuttu.