Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

imettävän dietti, auttoiko?

01.02.2008 |

Meillä on 4 vkoa vanha poika, jonka mahavaivat alkoivat 2 vkon iässä. nyt itkuisuus iltaisin ja öisin on vaan vähitellen lisääntynyt. Iltaisin tulee suoraa huutoa usean tunnin ajan. pulauttelee runsaasti, kakkaa jatkuvasti. Hereillä ollessa ei oikeastaan koskaan ole tyytyväinen. Itselläni on suihkutissit, joista lypsän pahimmat paineet pois ennen syöttämistä. Öisinkin röyhtäytetään.

Aloitin eilen itselleni hyvin niukan dietin, jossa syön vaan riisiä, maissia, possua, banaania, mustikkaa, viinimarjaa. Lisäksi syön kalkkia ja monivitamiinia. Tarkoitus on jatkaa diettiä viikon ajan, jotta nään onko syömisilläni mitään merkitystä ja jos ei niin palata sitten kaiken sallivaan ruokavalioon. nyt diettiä takana siis vain vähän yli vrk eikä vielä ainakaan ole yhtään helpottaneet vauvan vaivat, ehkä pahentuneetkin. Kysymykseni on: te joilla äidin dietti helpotti lapsen mahavaivoja, kuinka nopeasti se auttoi? Eli kannattaako tosiaan kokeilla viikon ajan, jos ei muutamassa päivässä helpota yhtään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä kuka sinulle ehdotti tuollaista diettiä? Useinhan ohje on, että omin päin ei saisi ruveta tuollaisiin kokeiluihin, ainoastaan jos on maitoallergiaepäily, niin voi jättää maitotuotteet itseltä pois.

Mahavaivoja vauvalle voi aiheuttaa ainakin: kahvi, suklaa, ruisleipä, omena, tuorekurkku, sipuli, tuliset mausteet, kaali, pavut, herneet, vahvat homejuustot (joku voi jatkaa listaa, tässä ei varmaan ole kaikki....). Näitä voi hyvin itse vältellä.

Myös d-vitamiinin voit lopettaa viikoksi ja katsoa auttaako. Monilla d-vitamiini aiheuttaa mahavaivaa, etenkin jos aloittaa heti täydellä annostuksella.

Ja Cuplaton tai disflatyl voi auttaa, samoin maitohappobakteerit. Mutta ne olet varmaan kokeillut?

Itse en lähtisi kuvailemallesi kituutusruokalinjalle ilman lääkärin ohjetta (mutta ehkä sulla onkin sellainen?).

Vierailija
2/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

--Tirlittan--:

Pakko kysyä kuka sinulle ehdotti tuollaista diettiä? Useinhan ohje on, että omin päin ei saisi ruveta tuollaisiin kokeiluihin, ainoastaan jos on maitoallergiaepäily, niin voi jättää maitotuotteet itseltä pois.

Mahavaivoja vauvalle voi aiheuttaa ainakin: kahvi, suklaa, ruisleipä, omena, tuorekurkku, sipuli, tuliset mausteet, kaali, pavut, herneet, vahvat homejuustot (joku voi jatkaa listaa, tässä ei varmaan ole kaikki....). Näitä voi hyvin itse vältellä.

Myös d-vitamiinin voit lopettaa viikoksi ja katsoa auttaako. Monilla d-vitamiini aiheuttaa mahavaivaa, etenkin jos aloittaa heti täydellä annostuksella.

Ja Cuplaton tai disflatyl voi auttaa, samoin maitohappobakteerit. Mutta ne olet varmaan kokeillut?

Itse en lähtisi kuvailemallesi kituutusruokalinjalle ilman lääkärin ohjetta (mutta ehkä sulla onkin sellainen?).

[/

No, sanotaan nyt näin, että sain itselleni hyvin läheiseltä lääkäriltä tällaisen ohjeen... :)

Tarkoitus ei ole jatkaa tällaista diettiä kauan. Haluan vaan kerralla poissulkea syömieni ruokien vaikutuksen. Jos jätän pois muutama ruoka-aine kerralla, jää aina epäilys että voiko nyt joku muu aiheuttaa tätä. Jos tämä ei auta, alan syödä taas normaalisti. D-vitamiinina on vesiliukoinen Jekovit. vAivat alkoivat kuitenkin ennen d-vitamiinin aloitusta. Ei auta Disflatyl eikä Cuplaton.

Toivoisin kuulevani muiden dietillä olleiden kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin iltaa kohti pahenevan itkuisuuden ja rintaraivareiden lisäksi mahankipristelyä aiheuttaa jo kolmatta viikkoa kestänyt veriulosteet ja vihreä kakka.

Itse aloitin tiistaina täysin maidottoman dieetin, eli nyt on menossa 4. vuorokausi. Edelleen vauva on iltaisin kovin itkuinen ja ähkiväinen, mutta jos jotain ehkä on muuttunut, niin nyt kahtena edellisenä yönä vauva ei ole ripuloinet kertaakaan, ja on nukkunut yönsä hyvin, mutta päivisin tekee kyllä useat vihreät ulosteet vaipalle.

Dieetin aikana syön Kalsipos-d tabletteja 2x vrk.

Vierailija
4/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme ollessa kolme ja puoli kuukautta vanha menimme allergialääkärille maitoallergia epäilyn vuoksi. Tässä vaiheessa pojalla vain iho-oireita. Jätin lääkärin kehoituksesta pois maidon, maissin, munan, perunan, porkkanan, kananlihan, naudanlihan, soijan, rukiin pois. Prick testeissä näkyi selvä maitoallergia, mutta ei muita allergioita. Jatkoin dieettiä kuukauden ajan ja pojan tilanne vain huononi eli hänelle tuli myös suolisto oireet mukaan siis vihreää pahanhajuista ja limaista kakkaa...

Siirryimme testaamaan apteekin korvikemaitoja, kun poika oli 4,5 kk vanha. Aloitimme almironilla --> ei sopinut, siirryttiin nutramigen maitoon --> ei sopinut. Sitten tehtiin maitoaltistus, jonka jälkeen siirryttiin neocate maitoon --> ei sopinut. Tässä vaiheessa lääkäri suositteli imetyksen lopettamista, koska tiukasta dieetistä huolimatta pojan iho ja suolisto oireili koko ajan.

Tilanne nyt, kun poika ensi viikolla puoli vuotias; kaksi viikkoa käytetty profylac maitoa, joka näyttäisi sopivat pojalle parhaiten. Iho oireita edelleen jonkin verran ja kakka edelleen vihreää ja pahanhajuista. Tänään juuri keskustelin lääkärin kanssa suolisto-oireista ja sanoi, että voi mennä 5-7 viikkoa ennen kuin suolisto alkaa rauhoittumaan, kun on päässyt niin pahaksi.

Kiinteistä on kokeiltu viime viikolla kaura --> ei sopinut. Tällä viikolla kokeilussa päärynä --> toistaiseksi ei oireita.

Näin ollen meillä kävi niin, että mun tiukka dieetti ei auttanut ja nyt kun en enää imetä, pystyn paremmin kontrolloimaan sen mitä pojalle suuhun menee...

Toivottavasti imetysdieetti auttaa teillä, meillä se ei valitettavasti toiminut...

t. huhtikuunvauva

Vierailija
5/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä meni näin: jätin ensin KAIKKI maitoa ja munaa sisältävät tuotteet pois. N. vko:ssa oireet helpottuivat, mutta viljatuotteiden lisääntyessä ruokavaliossani (esim. kaura" maito" tavallisen maidon tilalla), oireet taas pahenivat -> jätin viljatuotteet pois, jolloin oireet helpottuivat huomattavasti. Ei päästy valitettavasti imetysdieetillä ni oireettomuuteen, vaikka loppuvaiheessa en syönyt juuri mitään muuta kuin mustikkakeittoa, koska vauva allergisoitui järjestään kaikelle rintamaitoni kautta.

Neocatesta löytyi meille onneksi sopiva maito, jolla eleltiin pitkään ja hyvin ja vasta pikkuhiljaa alettiin kokeilemaan ruokia.

Täytyy myös yhtyä (oliko kakkosvastaaja), että pitkän allergiataipaleen/kokemuksen jälkeen en minäkään lähtisi tuollaiselle dieetille, koska jos on moniallerginen (mikä on tietysti harvinaisempaa), joku noistakin ruoka-aineista mikä listallasi on, varsinkin kun tulet syömään niitä enemmän kuin normaalisti, voi aiheuttaa oireita. Esim. riisi oli meillä tosi pitkään pahis ja edelleen esim. riisikakut ei sovi.

Täytyy myös muistaa, että vielä tuossa iässä voi hyvinkin olla ihan koliikinomaista vatsavaivaa, mutta tietenkin itse tiedät vauvasi tilanteen parhaiten.

Vierailija
6/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta niukasta dietistä pitänee varottaa. Itseasiassa kaikista helpoiten saa lapselleen allergian syömällä jotainruoka-ainetta liikaa. Eli vauva altistuu saadessaan liikaa esim riisin proteineja. Riisi ja maissi ovat myös hyvin allergisoivia, ja vielä samaa heinien kanssa ristiinreagoivienryhmään kuuluvia, joten voipi käydä köpsästi tuolla menetelmällä.

Esimerkkinä voin kertoa meidän perheen tarinan. (kaikki serkukset ovat olleet allergisia vähintään maidolle... puolella on muitakin allergioita)

Esikoispoikamme oli normaali terve-tyytyväinen vauva siihen päivään asti, jolloin matkustimme appiukon luokse visiitille. Olin todella nälkäinen ja perillä tarjolla olikin vain jäätelöä. Nälkääni söin sitten sinäpäivänä todella paljon jäätelöä. Samana iltana alkoi koliikki joka jatkui kunnes jätin maidon ja munan pois ruokavaliostani täysin. VAhinkoaltistumia tuli joista tiesin että maito on syyllinen. Koliikitonta arkea jatkui kunnes keksin alkaa syömään soijatuotteita. Käytin soija yogurttia, -maitoa, -kaakaota, -kermaa, -jäätelöä ym. kaikkea mitä vaan myytiin soijanimikkeen alla. Vauva altistui ja allergisoitui. koliikki ja iho-oireet iskivät päin naamaa. No tajusin soijan olevan syyllinen kun samana iltana oltiikin hiljaa kun en enää syöny soijaa. Sitten aloin käyttämään kaurayogurtteja ja kermaa. KAikki meni hyvin kunnes tuli himo kaurapuuroon.... kohta se sama koliikki alkoikin sitten uudestaan. Vehnä kävi mainiosti viljoista, mutta kaura ei vielä vauvan käydessä toiselle vuodellekaan. Myöhemmin kiinteitä kokeiltaessa huomattiin että vauva allergisoitui kaikelle mitä sai liikaa. Vauva oli allergisoitunut myös riisille ja maissille loputtoman diettaamiseni seuraksena ja kaikki kokeilt oli tehtävä rotaatiolla jotta saataisiin kiinteitä menemään.

Seuraava poikamme syntyi myöskin terveenä. Edellisestä viisastuneena olen syönyt nyt hyvin monipuolisesti. Pitänyt kotimaisten viljojen lisäksi ruokavaliossa hirssiä ja tattariakin (jottei kotim.viljoja tulisi liikaa). Maitoa olen käyttänyt kohtuudella lähinnä kahvissa ja ruoassa. Munaa vain kun on pakko. Soijaa en ollenkaan paitsi lisäaineissa. Vihanneksia, hedelmiä ja juureksia paljon ja erilaisia (myös paprikat, sipulit, palkokasvit). Huolehdin, ettei yksikään päivä ole ruoaltaan yksitoikkoinen. 4viikkoisena oli masuvaivoja ja olin kaksi viikkoa maidottomalla ja munattomalla dietillä. Vaivat helpottivat ja otin maidon ja munan takaisin .. oireet eivät palannee ja vauva on toistaiseksi suvun ensimmäinen vauva jolla ei ole koliikkia (yhteensä 8 serkusta kummallakin puolella ja äiti, isä ja tädit mukaanlukien kaikki on olleet koliikkivauvoja ja kaikilla on ollut imeväisikäisten allergiaoireita niin iho kuin suolisto).

Niin ja on siinäkin sitten homma alkaa purkamaa yksitellen diettiä että mikä käy ja mikä ei. Lisäksi imettävän äidin ruokavalion käydessä liian köyhäksi (tuolla dietillä et millään tule saamaan riittävästi proteinia) maito alkaa sisältää stressihormonia, jotka aiheuttavat vauvalle turhia oireita.

Mymmeli ja pikkuinen 9vk

Vierailija
7/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n dietin sisältämistä aineista meidän esikoiselle kävi vaan possu. Allergisoitui siis diettini aikana riisille, maissille ja kiinteitä kokeiltaessa mustikalle, viinimarjalle ja banaanille.

Koskaan ei ollut allerginen mm. sitrushedelmille, joita käytin imetysdietin aikana jonkun verran, suklaalle (en käyttänyt ollenkaan), kalalle (en käyttänyt oman allergian takia ollenkaan), mansikalle käytin hyvin pieniä määriä keitettynä imetyksen aikana.

Vierailija
8/8 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut=(Meillä poika kohta 10kk.Imetys loppui 2viikkoa sitten lopullisesti.Vähensin itse pikkuhiljaa imetyskertoja.Meillä poika reagoi ihollaan mutta juo normaalia tuttelia nyt eli maitoallergiaa ei ole.Itse välttelin millon mitäkin,ja silti poika oireili=(Pojalla oli myös koliikki,ja varmaan sekin oli osin allergiaa.Olin koko ajan kauheessa stressissä ja huonolla omalla tunnolla aina söin ja mietin tuleekohan taas pahat reaktiot.Liahduin ja olin riutunut.Ja nyt kun voisin syödä kaikkea huomaan et mulla jonkinlainen syömishäiriö,eli ei kykene syömään esim suklaata kun vieläkin tulee et enhän mä voi=(Vehnä on todettu lääkärillä ja muita viljoja vielä testataan.Kaikki lihat on käynyt pojalle,mutta vihanneksista vaan maissi ja bataatti=(Riisi käy ja muutama hedelmä ja marja=)

Tsemppiä kaikille allergikkojen äiteille=)