Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

..o0O Helmet Helmikuun ensimmäiseen! O0o..

01.02.2008 |

Hyvää huomenta! Se on meidän kuukausi!

Ja eilen keskusteltiin tälläisiä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12331837&p=1&tmo…

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä...Lukasin noita Imetystukilistan artikkeleita ja ajatus siitä että vauva nostetaan heti pikaisen puhdistuksen jälkeen äidin iholle ainakin tunniksi kuulosti kyllä hyvältä. Video rinnalle ryömimisestä näytti superhellyttävältä :) Ajatuksena oli että jos kaikki on vauvalla hyvin, perinteiset toimenpiteet, punnitukset, K-vitamiinit ja muut voivat kyllä odottaa sen tunnin. Miten teillä aikaisemmin näissä hommissa olleilla on asia hoitunut?

suko...kuulostaa hyvältä nuo " oireilut" , jospa se siitä lähtisi liikkeelle. Onnea matkaan :)

Oma napa...turvottaa niin maan perusteellisesti. Kädet on niin pulleina että nippa nappa nyrkkiin saa ja sormet ihan laikukkaat. Reisiä kun sormilla vetelee niin jää valkoiset raidat...tosi viehättävää! Ehdotteleppa siinä sitten käynnistyshommia...

Keskiviikkona olisi aika äippäpolille. Ynnäävät vielä näitä oireita ja perussairautta yhteen josko jotenkin toisiinsa liittyvät (aika myöhäistä tuo tosin alkaa olla) ja ultrataan kokoarviota. Samahan tuo on käväistä.

Olisi ollut kiva lähteä MP-messuille Hesaan, mutta ei taida uskaltaa lähteä junalla ruttuuttamaan täältä asti, lentäminen ei enään tule kysymykseen. Tosin messuilla on aina ollut kovin ruuhkaista, hankalaa siellä olisi ison mahan kanssa kulkea...pitänee tyytyä muiden kommentteihin.

Miehen menoistakin ollut puhetta... itse olen ollut tosi herkkänä asian suhteen ja kun kuulosti että tärkeää kokousta tulossa LA:n tienoilla jos vaikka jonkinlaista niin vetäsimpä sitten herneet nenään ja syvälle. Mies haluaa tokki olla synnytyksessä mukana ja jää lomille heti synnytyksen jälkeen, mutta kuulostaa että on niin korvaamaton muissa toimissaan...per%&¤e...anteeksi mutta vähän jurppii.

TElli

Vierailija
22/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TElli:

Imetyksestä...Lukasin noita Imetystukilistan artikkeleita ja ajatus siitä että vauva nostetaan heti pikaisen puhdistuksen jälkeen äidin iholle ainakin tunniksi kuulosti kyllä hyvältä. Video rinnalle ryömimisestä näytti superhellyttävältä :) Ajatuksena oli että jos kaikki on vauvalla hyvin, perinteiset toimenpiteet, punnitukset, K-vitamiinit ja muut voivat kyllä odottaa sen tunnin. Miten teillä aikaisemmin näissä hommissa olleilla on asia hoitunut?

Mulla ei olis varmaan esikoisen syntymän jälkeen onnistunut tuo, että tunnin olisin pitänyt rinnallani. Verta meni synnytyksessä tosi paljon (hb oli muistaakseni 82) ja siinä vaiheessa, kun kätilö ompeli mulle tikkejä, mulla meinasi silmät mennä aivan väkisellä kiinni. Tuntui, että nukuttaa niin hirveästi, ettei mitään rajaa (ainakin se minusta tuntui väsymykseltä, ei pyörtymisen rajamailla olemiselta), mutta kätilö koko ajan komensi, että silmät on oltava auki, koska muuten he ei tiedä, olenko tajuissani. Tuntui, että saisivat laittaa tulitikut pitämään luomia ylhäällä (olihan kellokin silloin jo yli 01 yöllä ja viimeksi olin nukkunut edellisenä aamuyönä). Seisaallaan pysyin vasta seuraavana iltana, kun kaksi pussia verta oli tiputettu. Vauva kävi siis tosiaan vain hetken aikaa rinnallani. Sen jälkeen pestiin ja " paketoitiin" ja tuore isi sai ihastella yhteistä aikaansaannostamme tyytyväisenä kiikussa istuskellen ;-).

Kolmosen syntymän jälkeen olin aivan erinomaisessa kunnossa. Silloin tuntui jo pari tuntia synnytyksen jälkeen, että olenko tässä ihan oikeasti edes synnyttänytkään.

Viitosen synnytyksessä vuosin taas aika paljon verta ja kätilö askarteli sen vuotoni kanssa aika tavalla (olihan mulla verenohennuslääke käytössä, joten ihmekös tuo) ja istukkakin oli repaleinen, joten muistaakseni siinä oli sitä touhua, että onko tullut kokonaan ulos vai ei (no eihän se sitten ollut tullut, vaan n. 4 vk synnytyksen jälkeen jouduin vielä kaavintaan). Muistelen, että mulla oli olo sellainen, etten oikein siinä selällään maatessani kauhean kauan jaksanut vauvaa rinnallani pitää. Minusta on ihan kiva, että hetkeksi annetaan vauva rinnalle ja sen jälkeen pestään, " paketoidaan" ja annetaan isälle. Pääsee siinä sitten itsekin pikku hiljaa " kokoilemaan" itseään ;-). Ja sit kun tikit on laitettu, kahvit/teet juotu, niin sitten on ihanaa ihan kaikessa rauhassa alkaa imettää vauvaa (sitä en kyllä tiedä, saako minun rinnoista mitään vielä siinä vaiheessa, ehkä kenties jonkun tipan). Meidän sairaalassa annetaan aina vauvalle lisämaitoa pullosta (no mä en kyllä oo mitään tiukkaa kieltoa koskaan tehnytkään) eikä se silti ole imetystä millään tavalla haitannut. Millaiset kokemukset Vimpulalla on KAKSin lisämaidon antamisesta?

Juu, tässäpä taas tätä tarinaa. Nyt muihin hommiin.

neronja rv 39+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täälläkin napsuu! Viime raskaudesta en moista muista ollenkaan, mutta nyt olen ihmetellyt tuota napsumista useammankin kerran. Pariin otteeseen olen jopa tuumannut, että noinkohan kalvot jo puhkesivat. Se kyllä taitaa olla sitten isompi poksahdus...? Viimeksi mulla eivät vedet tulleet ennen kuin kalvot lopulta synnytyssalissa puhkaistiin.

Sukolla on kyllä ollut niin lupaavat oireet, että hyvä jos ei ole nyytti jo kainalossa. Tai viimeistään huomisen puolella, jolloin taitaisikin syntyä juuri laskettuna päivänä.:)

Täällä ei ole vielä mitään oireita mistään, mutta olen kyllä ihan asennoitunut siihen, että yliajalle mennään. Jos synnytys käynnistyy aikaisemmin, niin hyvä, mutta näin mainiolla voinnilla ei pieni yliaikaisuuskaan haittaa. Tavallaan ajattelen myös, että jokainen päivä, jonka vauva pysyy mahassa, merkitsee vielä muutamaa rauhallista hetkeä, vielä tilaisuutta laittaa kotia kuntoon, vielä pientä hetkeä viettää aikaa esikoisen kanssa kahden... Kaikki se, mitä toisen lapsen saapuminen perheeseen tuo muassaan, jännittää mua tällä hetkellä jopa enemmän kuin itse synnytys.

Nyt ruuan laittoon ja saunaa lämmittämään. Saunaa ja siivousta (samoin kuin lumitöitä) on tullut harrastettua tässä suht ahkerasti, mutta eipä noilla mitään vaikutusta ole ollut. Kolmannen S:n suhteen on ollut vähän hiljaista, mutta ehkä sekin keino tässä vielä otetaan käyttöön, jos ei sitten miestä ala jännittää liikaa.;)

Lumista viikonloppua kaikille ja synnyttämään lähteville onnenpotku matkaan!

Lumileopardi ja beibi rv 38+6

Vierailija
24/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli meidän toinen lapsi tunnin verran rinnan päällä ennen punnituksia. Varmistin asian just valokuvista; tyttö syntyi klo 9.20 ja klo 10.24 pötköttelee vaa' alla. Meidän pikkukakkonenhan alkoi heti rinnalle päästyään hamuamaan :D Eli imetin heti kun napanuora oli leikattu ja istukka synnytetty. Ahnaasti söi tissiä heti, vaikka tuskin sieltä mitään ihmeitä tuli.

Tällä kertaa toivon ja rukoilen ja yritän kaikkeni, ettei tarvitsisi antaa sairaalassa lisämaitoa. Mulla on kahdella kerralla maito noussut vasta kolmantena yönä synnytyksestä, ja olen niin paljon imettänyt kuin mahdollista (nännit ruvella ja kipinää iskien), mutta vauvat on aina hamunneet lisää, joten olen tietysti antanut. Nyt rinnat kuitenkin tuntuu paaaljon täyteläisimmältä, niitä särkee, ja maitoa tosiaan tirsuaa joka välissä, joten ehkäpä nyt osuisi maitomäärät kohdilleen. Ihan alussahan vauva tarttee vain ihan tosi vähän maitoa, ja yleensähän se ensimaito on sitä ravinteikkainta, joten aion taas yrittää parhaani asian suhteen. Mutta jos maito ei riitä, se ei riitä.

Vierailija
25/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ja appi ovat tulossa minä hetkenä tahansa, joten pikainen viesti ennen sitä.

Neuvolassa tänään kaikki OK. Ei edes sitä viimeviikkoista sokeria pissassa. Loistavaa. Hb 133, eli 1 obsidan/pvä on tehonnut. Painoa vain 100g lisää. Ja paineet edelleen alhaalla.

Tänään olen sitten siivonnut (kun se anoppi on tulossa! heh), imuroinkin piiitkästä aikaa. Katsotaan olisko siitä mitään hyötyä. Nyt olis hyvä lähteä synnyttämään, kun esikoisen hoitajat olis valmiina jo paikalla. Tosin lähtevät jo huomenna pois...

Laskiaispullia mäkin täällä himoitsen. Mutta taidetaan tehdä niitä vasta sunnuntaina. Ja pakastepullista. Ei innosta yhtään alkaa hääräämään keittiössä mitään ylimääräistä.

Niin, ja sipsejä ja dippiä oli pakko ostaa eilen kaupasta. Ihme himoja!

Nyt vieraiden vastaanottoon!

Hyvät viikonloput ja tsemppiä supisteleville!!

-Tango ja möhis 37+6

Vierailija
26/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ensimmäisestä " imetyksestä" . Esikoinen ainakin nostettiin heti rinnalle, kun napanuora oli katkaistu. Siinä sai köllötellä pitkän aikaa... siis varmasti sen tunnin verran ja jossain vaiheessa kätilö laittoi ihan imemäänkin.

Vierailija
27/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian nopeat sormet vai liian hidas pää..

Saipas taan vedet silmissä nauraa teidän jutuille..Täällä on ollut taas normaaliolo-päivä. vähän tuli lapsen kanssa leikittyä riehakkaasti päivällä, joten illalla varmaan taas treenailusupistuksia tulee. Esikoinen ei syntynyt kahdella ensimmäisellä ässällä ja kolmatta ei ihan loppuvaiheessa kokeiltukaan, kun häpyliitos oli minulla aikas kipeä, mutta saa nähdä miten tätä kakkosta käynnisteltäisiin..Raivokas shoppailu voisi tosin varmaan tosiaan tuottaa myös toivotun tuloksen :)

Hauska seurailla miten Helmiä alkaa syntymään, jokos Aurela ja Anna_Liisa on lähteneet? Suko taitaa olla ihan kynnyksellä myös?

Ihanaa, kun alkaa viikonloppu! Mies on ollut viikon kiireinen töissä ja nyt saadaan sitten relata viikonloppuna kaikki yhdessä - tiedä kuinka viikonloppua tässä enää on jäljellä kolmistaan.. :)

Mukavaa perjantaita kaikille :-)

Sarandiinus 38+3

Vierailija
28/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk@lle: Sauna on oikein hyvä, mutta mielummin sitten alalauteilla.. Koska saunassa puuhastellessa nousee pulssi aika nopsasti huippulukemiin. Oma pulssi huitelee muutenkin nyt aika korkealla niin en viitsi nostatella sitä ylimääräisiä.

Kysyin muuten viimeksi neuvolassa siitä pulssista, neuvolantäti ei ollut mitenkään huolestunut. Sanoi vain, että näillä viikoilla sydämen pitää vain toimia tehokkaammin että saa happea joka paikkaan..

Vierailija
29/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset kokemukset Vimpulalla on KAKSin lisämaidon antamisesta?

Eli ihan aluksi Neronjalle vastaan tähän. Esikon aikana isä antoi lisämaitoa sillä välin kun minua paikkailtiin. Eli eka maidot oli lisämaito. Kyllä siis hetkeksi sain esikon rinnan päälle mutta se oli kyllä tosiaankin lyhyt hetki. Sitten imetystä kokeilin myöhemmin vielä salissa ja sitten osastolla imettelin mutta siis lisämaitoa sai koko sairaalassa oloajan. Tokan kohdalla sitten imetin heti synnytyssalissa ja lisämaitoa ei annettu ollenkaan koko sairaalassa oloaikana. En siis ole kuitenkaan mennyt kieltämään, että jos tarpeen näkevät niin tottakait lisämaitoa saa antaa :)mutta tokan kohdalla se tosiaan sitten riitti ne omat tipat mitkä sieltä herui.

Kolmen ässän harjoittamisesta: Ei vaan tahdo multa enää luonnistua tuo isännän kanssa käynnistely mutta voisihan sitä tietty vielä yrittää:) Mieli kyllä tekisi mutta toisaalta sitten kun pitäisi oikeasti asiaan ryhtyä niin sitten ei enää niin mieli teekkään. Shoppailukaan ei innosta kun tuntuu, että kävely on niin vaappumista, että! Eilen kävin muka lenkillä vaan kyllä koira aatteli varmaan, että ei prkl tuon kanssa enää mihinkään kehtaa lähteä! Odotan kyllä innolla jo, että saan vaunut mahan tilalle tohon eteen ja pääsen reippailemaan ilman jatkuvaa vessahätää ja liitoskipuja ym.. Saunassa käynkin useasti muutenkin joten tuntuu, että sillä ei kyllä tuolla käynnistelysaralla ole mitään vaikutusta. Siivousta olen vältellyt lääkärin käskystä :)

( . )Neuvolassa kävin siis tänään ja verenpaineet edelleen koholla ja proteiinit plussalla mutta valkuaiset ei onneksi tällä kertaa eli kotona jatkan mittailuja kera tikkujen ja mittarin. Onneksi viikonloppu edessä ja isäntä kotona niin saa isäntä touhuilla lasten kanssa sitten. No, sunnuntaina pitää kyllä laskiaispullia saada ja ajattelinkin niitä leipoa sinne pakkaseenkin asti. Pitäisi muutenkin tuolla leivontasaralla ryhdistäytyä ja leipoa jotain pakkaseen muutakin kuin pullaa valmiiksi sillä helmikuun lopulla tuo meidän pikkuneitikin täyttää vuosia niin olisi tarjottavat jo valmiina sitten. No, jospa se joku energiapiikki iskisi viikonloppuna.

Nyt menen saunaan.. Vimpula ja pikkuinen 37+3

Vierailija
30/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas myöhään koneella. Esikoinen lähti yökylään ja lopetettiin just leffan katsominen. Mainio vuosi oli mainio elokuva, suosittelen!! =)

Uskomatonta, että on jo helmikuu ja lähtö niin lähellä jo monilla.. Pitäisköhän siirtyä maaliskuisiin, ettei kohta tule jo ihan kauhea kaipuu synnyttämään! ;) Vitsi, vitsi.. Tämä tämänkertainen helmimammaporukka on aivan loistava!! Olette upeita kaikki!! Edellisellä kerralla keksityttiin enemmän sopimaan livetapaamisia..

Neuvolassa käytiin tarkistuttamassa vauvan asento ja kyllä ne totesivat raivotarjonnan olevan tällä kertaa tyrkyllä, mutta tilaa on vielä, joten saa nähdä mihin vielä itsensä tempoo tässä. Nauroivat myös, ettei sieltä isoa ole tulossa. Noh, hämättiin ammattilaiset edelliselläkin kerralla ihan kuusnolla, niin nauroin heille vaan takasin, että uskokaa vaan, kyllä se vaan vajaa 4,5 tulee olemaan!

Napsumisesta.. Esikoisen kanssa napsui jo tosi aikaisin ja taisi tässäkin raskaudessa ekat napsut kuulua jo elokuussa. Oon kuullut kans samat perustelut kuin onkin jo mainittu, että nivelet tai kalvot. Hankala kuvitella, että sieltä veden keskeltä mitään ääniä kantautuisi, mut mitä sitten lie onkaan.

Imetyksestä.. Jännä nähdä miten tällä kertaa käy, kun viimeeksi sain vain sipaista ohimohiuksia vauvalta, kun jo vietiin meiltä pois. Seuraavan kerran tapasin vauvan digikameran näytöltä ja sitten vuorokauden vanhana vähän haisteltiin toisiamme. Kahden vuorokauden iässä sain vierihoitoon ja 3,5 vrk:n vanhana vauva hylkäsi tuttipullon, kun oli ensimmäinen korvikemaitoerä pullossa luovutetun maidon sijaan. Se oli upea tunne!!! =) Tehtiin vaistomaisesti oikein mieheni kanssa, eli kaiken lisämaidon kannattaa antaa mies, jotta äiti ja tissi pysyy yhtenä vaihtoehtona, eikä lapsi ala haaveilemaan helpommasta maidosta äidiltä. Maito nousi vuorokaudessa, kun saatiin vierihoitoon, sitä ennen en tehnyt mitään maidonnousun eteen, vaikkakin raportissa lukee, että mua on ohjeistettu lypsämään ym. ei muistikuvaa..

Enemmän mua mietityttää se, että kuin paljon se sitten sattuu.. Olin todella vahvoissa kipulääkkeissä esikoisen syntymän jäljiltä, joten mulla oli ihan nännit ruvella, mutta ei kipua. Suosittelevat kuulemma että jonkin verran napsisin lääkkeitä tälläkin kertaa niin ei pääse kivut häiritsemään imetyksen alkua..

Imetin täysimetystä 6,5 kuukautta ja lopetin tuossa viisi kuukautta sitten (1 v. 6,5 kk vanhana). Luotan vahvasti siihen, että maito riittää. Neuvolatäti pelotteli viimeeksi jo ekalla kotikäynnillä, ettei maito tule riittämään kun on niin potra poika. Mutta minäpä sitten söin, join ja nukuin tarpeeksi paljon ja riittihän se!!! =) Kävin myös paljon imetystukiryhmissä jutustelemassa, ihan vain vertaistuenkin kaipuussa, suosittelen, koska niin paljon on ilmassa nykyään sitä, että ei se maito riitä ja että pitää vierottaa ties kuinka aikaisin.. Koko jutussa on niin paljon korvien välistäkin toimintaa, että mitä paremmin uskoo ja luottaa oikeasti, niin sitä paremmin se menee!! =)

Nyt pitäisi mennä lukemaan uutta vauva-lehteä, tulin sortuneeksi tilaamaan, kun oli sellainen kantoputki tilaajalahjana ja sellaista jo esikoisen aikaan mietittiin itselle, mutta liinoja ja ergoa sitten käytettiin. Mä vaan hikoilen liinan kanssa ihan liikaa, joten olisi kiva, jos ennen kuin ergon saa ottaa käyttöön voisi käyttää sellaista putkea. Saa nähdä ehtiikö putki vai kuopus tulla meille ensin..

Hyvää yötä helmet! Ja jaksamista heille jotka jo ahertavat nyyttiä maailmaan!

nemma rv 36+0

Vierailija
31/31 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri teki tänään ultran ja painoarvio 4,1-4,3kg. Sanoi, että käteen tuntuu samankokoiselta. Ja myönsi, että ehkäpä hän turhaankin on hermoillut mun diabeteksen vaikutuksesta lapseen. Taidan tehdä isoja lapsia luonnostanikin. Paastosokeritkin ovat olleet ilman kamalampia ponnistuksia jo viikon ajan alle viiden. No onneksi maanantain käynnistysaika pidettiin voimassa. Toisaalta tuntuu, että ei tämä kauhean kauaa jaksaisi muutoinkaan pysyä mahassa, koska koko ajan supistelee ja vihloo jne.

Tänään uutena oireena tuli selkäkipu. Aivan armoton jomotus alaselkään ja turvotus kaupanpäälle. Molemmilta aikaisemmiltakin muistan, että synnyttämään mennessä oli alaselkä kipeä ja turvoksissa. Jotenkin vain alkoi pelottamaan, että saako ne spinaalia paikoilleen, jos tuntuma selkärankaan on huono. Pakko vain luottaa niiden ammattitaitoon.

Laskiaipullat on hyviä! Pitääkin muistaa huomenna ostaa tarvikkeita, jos vaikka sunnuntaina jaksais väsätä muutaman. Mun dietillä niitä ei kyllä kovin montaa syödä, mutta lapsille ja ukolle...

Tänään oli kyllä karsee ilma. Oisin lähtenyt lenkille koirien kanssa, mutta ei tuonne pystynyt menemään! Koirat tosin juoksivat takapihalla innoissaan säästä välittämättä. Onneksi on takapiha:)

Hauskaa viikonloppua ja suppareita tarvitseville!

t.Amanda ja huomenna täysaikainen pieni (36+6)