Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hCG laskun nopeus

31.01.2008 |

Hei!

Minulla on takana viisi raskautumista, joista kaksi onnistunutta ja niistä ihanat lapset - onneksi!

Jokainen keskenmenoni on ollut erilainen. Tällä kertaa raskausoireita oli mielestäni vähän heikosti, vaikka turvotti, väsytti ja palelikin, mutta silti. Epäilin koko ajan, ettei kaikki ole hyvin. Alkuraskauden UÄ:ssä 7+1 ei löytynyt selvää kohdunsisäistä raskautta ja hCG oli 1700. Keskussairaalassa jatkettiin tutkimuksia 2 päivän jälkeen, jolloin edelleenkään ei raskautta selkeästi löytynyt mistään, hCG 1300. Kohdun ulkoinen pelotti/pelottaa edelleen, vaikkei siihen viittaavia kipuja ole ollutkaan. Sitten alkoi vuoto spontaanisti, mutta se kesti voimakkaana vain pari vuorokautta, jouduin syömään aika paljon kipulääkkeitä, mutta pärjäilin kotona. Vuodon vähäisiä hyytymiä ihmettelin ja ajattelin, ettei kaikki ehkä ole tullut pois. Sitten taas kontrollihCG, joka oli 950. Nyt reilu viikko ensimmäisestä ultrasta vuoto on oikeastaan loppunut ja hCG:n tippuminen on loppunut eli oli 800. Huolestuttaa, kun nyt olisi pitänyt selkeästi tippua enemmän tuo hCG, ilmeisesti kai jotakin materiaalia on kuitenkin jossakin hukassa...

Minkälaisia kokemuksia muilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun sisäinen keskenmeno harvoi tekee niin että hcg jäisi pitkäksi aikaa koholle. Valitettavasti tästä ei ole monella tk-lääkärillä kokemusta ja he luokittelevat nämä kohdunulkoiset normaaleiksi keskenmenoiksi. Normaali kohdunsisäinen keskenmeno sisältää runsasta vuotoa jossa on myös hyytymiä. Hcg laskee tällöin normaalisti puolella vuorokaudessa. Minulla väärän diagnoosin teki myös naistentautien yli-lääkäri, joten tarkkana saa olla että diagnosoivat oikein.

Kohdunulkoisessa joka on kuivumassa itsekseen pois voi mennä aikaa ennenkuin hgc laskeen. Normaalisti kohdunulkoisessa hcg:n pitäisi puolittua viikossa, siis siitä lähtien kun se rakauskeskeytyy. Joillakin tosin voi lasku olla hitaampaakin.

Kannattaa todella vaatia seurantaa tuon hcg:n suhteen. Se saattaa nimittäin lähteä uudelleen nousuun, kokemusta löytyy.

Toivotaan että kaikki menee hyvin ja saat selvyyden tilanteeseen.

Vierailija
2/12 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksesta!

Kyllä tätä tilannetta seurataankin vielä ja viikossa hCG on puolittunut kyllä, mutta viimeisten päivien lasku on ollut ihan mitätöntä ottaen huomioon sen, että vuotokin loppui jo.

Ultrassa ei olla nähty viitteitä siitä, missä raskaus mahdollisesti on. Alussa hCG laski niin hyvin, että luotettiin siihen, että luonto hoitaa. Itsekin toivoin näin, kun vuotokin alkoi spontaanisti. Nyt kuitenkin on selkeä takapakki ja minua pelottavat toimenpiteet ihan hirvittävästi. Lääkkeellistä tyhjennystä toivoisin itse, mutta siitä kai ovat kokemukset huonot silloin, kun vuotoa on jo ollut ja se on loppunut. Kaavinta pelottaa eniten ja laparoskopiakin on kuitenkin ihan suht iso toimenpide...

Huomenna selvinnee toivottavasti lisää ja sovitaan jatkoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin tuulimuna joka keskeytettiin lääkkeillä lokakuun alussa. Vuoto oli " normaalin runsasta" ja hyytymiä oli paljon. Uskoin kohdun tyhjentyneen mutta ilmeisesti se ei tyhjentynytkään kokonaan. Vuotoa jatkui ja jatkui ja HCG:tä seurattiin viikon kahden välein ja välillä ultrattiin. HCG laski hyvin hitaasti ja joulukuun alun ultrassa lääkäri totesi, että kohdussa on jäänteitä joiden hän epäili kuivuvan, vaikkakin hitaasti, " omaan mahdottomuuteensa" . Joulukuun menkat toivat sitten kaikki jäänteet pois isoina hyytyminä jonka jälkeen vuoto lakkasi.

Vuodin siis yhteensä 3kk! Kaavintaan eivät alkaneet koska kohtu oli pehmeä ja HCG kuitenkin laskusuuntainen, tulehduksia yms ei ollut. HCG laski minulla siis TODELLA hitaasti ja koko tuulimunaprosessiin meni minulla reippaasti yli 4kk jos laskee mukaan syyskuun kun raskauden kehitysta ultrailtiin ja HCG:n nousua seurailtiin viikottain laihoin tuloksin!

Nyt pitäisi sitten jaksaa aloittaa puhtaalta pöydältä yritys uudestaan...................

Milli

Vierailija
4/12 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt TAMMIKUUN alun menkat toivat jäänteet viimein ulos, ei joulukuun.

Jos joku näitä nyt niin tarkasti lueskelee =)

Vierailija
5/12 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko ollenkaan muistella hCG arvoja, jotka olivat lääkärien mukaan riittävän alhaisia seurantaan, etteivät olleet tulehduksen kehittymisestä yms. huolissaan?

Itse pelkään todella kaavintaa, mutta onhan kuukausien vuotaminenkin hyvin rankkaa.

Tsemppiä ja voimia Sinulle!

Vierailija
6/12 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vielä sanomaan, että jo on kohdunulkoinen niin harvoin se vuotaa ulos. Vuotoa voi olla mutta se ei vaikuta raskausmateriaalin poistumiseen.

Mulla on ollut kaksi kohdun ulkoista itellä. Ensimmäinen hoidettiin solumyrkyllä, sain siis piikin ja raskasmassa alkoi kuihtua pois. Tällä tcg ainoastaan 224. Toisella kerralla solumyrkky ei auttanut ja piti leikata.

Tiedän että ei lohduta mutta ei sitä kaavintaa tai laparoskopiaa tarvi pelätä. Itse olin niin paniikissa kun sain tietää että minut leikataan. Olin kaikin mahdollisin tavoin välttänyt leikkausksia (huonon kokemuksen vuoksi) Esim. nilkkani pitäisi leikata kun pystyn sillä tuskin kävelemään. Eipä ole tullut leikattua.

Siis ne lohdun sanaset. Nykyiset unilääkkeet on niin erilaisia. Sitä vain nukahtaa sievästi. Ei ole sellaista pyöritystä kuten ennen. Unta valvotaan aivonsähkökäyrien avulla näin varmistetaan että potilas ei herää liian aikaisin. Herääminenkin oli helppoa. Ennen oli järkyttävä pahoinvointi nyt vain heräsin. Ainut mikä inhoitti niin antoivat voimakasta kipulääkettä olkavarteen piikillä, män pää sekaisin.

Laparoskopia on oikea leikkaus, mutta ei se niin paha ole. Siitä toipuu viikossa. Kaavinta taasen tehdään ns. humautuksessa. Sinulle ei sen aikana laiteta edes hengitysputkea. Kaavinta on nopea toimenpide, silloin pääsee jo saman päivän aikana kotiin.

Toivotaan että menee nyt itsellään ohi, mutta tiedän että selviät oli edessä mitä tahasa, minäkin selvisin.

Vierailija
7/12 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontrolli taas maanantaina. Kohdunulkoinen epäily jatkuu, koska hCG arvo ei ole romahtanut, niin kuin olisi pitänyt. Mikäli arvo lähtee uudelleen nousuun tai ei laske juurikaan, tehdään jotakin toimenpiteitä ensi viikolla.

Voi että, kun itkettää ja masentaa ja pelottaa, että tästä tulee viikkojen ja kuukausien prosessi. Olen lukenut kauhujuttuja siitä, kuinka hCG ei laskekaan ja jonain päivänä tulee kauheat kivut ja menee munanjohdinkin :`(

Vierailija
8/12 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy sanoa, etten tarkasti muista kuinka paljon oli esim viimeisin HCG ennen näitä tammikuun alun menkkoja. Lääkäri kertoi, että kohdussa oli ilmiselvästi jonkin verran materiaalia koska kohdun ääriviivat eivät näkyneet selvästi siellä " pohjukassa" kun mennään lähelle munanjohtimia. Nolottaa tietämättömyyteni mutta ilmeisesti minulla oli jokin " defenssimekanismi" päällä asian tiimoilta, kun en halunnut ruutua tuijotella! Muistaakseni arvot olivat tuskastuttavan kauan n 700-300 välillä kunnes menkat tulivat.

Olo muuttui kuin kertaiskusta. Huomasin kärsineeni vuodoista, turvotuksesta ja hormonien mukanaan tuomista mielialanvaihteluista + tuulimunan tuomasta pettymyksestä AIVAN liian pitkään. Koskaan mulla ei kaavinta ollut vaihtoehto (eivätkä lääkärit sitä suositelleet tietäen meidän sekundaarisen lapsettomuutemme). NYT kun asiaa ajattelen niin olisin siihen voinut jopa suostua jos olisin tiennyt tämän pitkän PIINAN!

Kohdunulkoisen epäily on tietenkin aivan eri juttu kuin selvästi todettu tuulimuna!

Voimia ja tsemppiä sinulle!!

T: Milli jolla " vauvakuume" tukahtui tuossa prässissä!

Vierailija
9/12 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oikeastaan ole kommenttia juuri sun tapaukseen, mutta halusin tulla vastaamaan silti. Itselläni takana kohdunulkoinen, ja oli se vaan niin kamala kokemus etten kellekään sitä toivoisi! :( Ja kun sulla on vielä keskenmenojakin takana, niin ei varmaan ole helppoa!

Mulla siis hcg nousi 17 000 asti, jolloin ku todettiin alkuraskauden ultrassa (rv 6+5), eikä siihen mennessä mulla ollut niin mitään kohdunulkoiseen viittaavia oireita. Alkio oli lähtenyt hienosti kehittymään, sydänkin jo löi, väärässä paikassa vaan. :(

Mä jouduin ultrasta lähes suoraa leikkauspöydälle tuon korkean hcg:n vuoksi. Munatorvet kuitenkin säästettiin, sillä niissä ei vikaa leikkauksessa löytynyt. Alkio olikin munasarjassa. Toimenpiteen jälkeen hcg laski noin kuukaudessa alle viiden, mutta tässä osansa oli varmasti sillä että se leikattiin kokonaan pois.

Eipä tästä tosiaan varmaan sun tapauksessa juuri apua ollut, mutta halusin vaan sanoa että hengessä mukana ollaan! Toivon, että sun kohdalla selvittäisiin ilman isompia toimenpiteitä ja seuraava raskaus sujuisi toivotusti!

Vierailija
10/12 |
17.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mulla lääkkeellisestä tyhjennyksestä nyt 3,5 vkoa

ja verikokeissa hcg-arvo vielä 1854.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, onko tässä aihetta lisätutkimuksiin?

Vierailija
11/12 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli nyt maanantaina 180 eli ihan ok lasku kai, kun kahdessa viikossa vuodon alkamisesta laskenut tuohon. Se, mikä nyt kuitenkin ihmetyttää on vuodon alkaminen uudelleen. Keskenmenovuotoa oli vain viikon verran, jonka jälkeen ei ole edes tuhrutellut. Nyt 1,5 viikkoa vuodon loppumisesta alkoi suhteellisen voimakkaana uudelleen, on menkkamaista, kuin ensimmäisinä menkkapäivinä normaalisti.

Olo on kyllä kehno, kun on kroppa sekaisin. Hieman huolestuttaa vielä kaavinnankin mahdollisuus, mutta kaipa se on epätodennäköistä, kun hCG kuitenkin laskenut alkuperäisestä 1750 arvosta oikeastaan ongelmitta tuohon 180 arvoon ja vuotokin on kuitenkin " hallinnassa" . Ihmetyttää silti...Ensi maanantaina onneksi vielä hCG kontrolli.

Vierailija
12/12 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuun lopulla sain keskenmenon ja nyt sitten kun kävin siellä HCG testissä niin oli normaalisti pudonnut alle yhteen. Eli kaikki meni kuin normaalien kuukautisten tapaan. Eli vuoto oli runsaampaa kylläkin ja kivut kovemmat mutta kestivät yhtä monta päivää kuin kuukautiset ja tuo arvo laski kolmessa viikolla kokonaan normaaliin.