Kenellä on varaa ostaa Helsingistä omakotitalo? Onko sinulla?
Jos on niin mistä rahasi koostuivat asunnon ostamiseen? Säästöillä, perinnöillä vai järjettömällä lainalla? Onko oman asunnon ostaminen kannattanut?
t. kotiäiti, työssä oleva isä (jonka nettotulot n. 3000e/kk), vauva ja taapero joilla tekesi hirveästi mieli omakotitaloon Helsingissä
Kommentit (7)
mies peri aikoinaan hgin keskustasta pienen asunnon ja kun myimme sen 10 vuoden asumisen jälkeen niin arvo oli noussut moninkertaiseksi. lisäksi otettiin lainaa kerrostalokolmion verran. ihan normaalituloisia ollaan, ilman tuota perintöä ei olisi ollut varaa kuin rivarinpätkään.
Ostettiin 300 000 euron omakotitalo Pohjois-Helsingistä rauhalliselta alueelta. Lainaa jouduttiin ottamaan 150 000. Minä olen hoitovapaalla kahden lapsen kanssa, miehen nettotulot ovat n. 4000 euroa/kk.
Nyt meillä on 2002 rakennettu 160-neliöinen omakotitalo isolla tontilla pikkukaupungissa. Samalla hinnalla, kun ostimme tämän, saisimme Helsingistä välttäväkuntoisen (lähes romahtaneen!) -40-luvun rintamamiestalon melko huonomaineisella asuinalueella. Ei kiitos.
Perintöä ei ole luvassa mitenkään huimia määriä, ja toisaalta vanhempamme ovat vielä elossa eivätkä toivottavasti kuolekaan pitkään aikaan. Tällä hetkellä vain mies on töissä, minä opiskelen, mutta kun olemme molemmat töissä, ovat nettotulomme ehkä maksimissaan 4000 euroa kuussa.
Onneksi emme Helsinkiin tai pk-seudulle yleensäkään edes halua. :)
Parikymmentä vuotta ollaan oltu yhdessä ja ensimmäinen oma asunto oli pieni kerrostalokaksio, sitten vaihdettiin kolmioon nyt asutaan 5 huoneen rivarissa. Viimeinen lainaerä on maksettu ja nyt olis mahdollisuus ottaa lainaa omakotitaloon. Haluttais ottaa sellaiset 60-80t maksimissaan, ettei tarvitse eläkeiässä maksaa asuntovelkoja enää:)
Mutta hintalaatusuhde Hgin omakotitaloissa on aivan perseestä. 400 000 eurolla saa esim jenkeissä jo luksusta, täällä ihan puurunkotiiliverhous-peruskamaa jostain ankean pellon laidalta. Ei inspiroi.