Minkä ajankohdan mukaan elatusmaksut määräytyvät? Lopullisen avioeron päivämäärän tilanteen mukaan? ov
ELi kun katsotaan vanhempien elatuskykyä, katsotaanko tulot ja varallisuus viimeksi toimitetun verotuksen mukaan vai esim. avioeron I vaiheen hakupvm:n mukaan, vai nykyhetken tilanteen mukaan?
t. epätietoinen
Kommentit (4)
kuvittele tilanne että olisi aiemmin tienannut 10 000 euroa kuukaudessa ja sitten jäänyt työttömäksi niin eihän niitä elareita olisi mitenkään mahdollista maksaa sen mukaan mitä joskus tienasi.
Elatussopimusta tehdään sen mukaan mitkä on lapsen kulut ja katsotaan vanhempien maksukyky.
Tulot ja pääomatulot vaikuttaa elatuskykyyn.
Jos lapsella on harrastuksia ne huomioidaan sekä korkeat lääkekustannukset/sairaalamaksut jos on merkittävistä summista kyse.
Palkkanauha ja selite tämänhetkisistä tuloista mukaan.
Kannattaa sopia alkuun määräaikaiseksi ja tarkistaa myöhemmin. Ei kannata tehdä samalla summalla 18-vuotiaaksi asti. Elämäntilanteet voi muuttua.
mikä on tilanne silloin kun sopimus tehdään. Ja siitä eteenpäin odotettavissa/tiedossa olevat tulot. Ja otettava yhteyttä ja muutettava sopimusta jos tilanne muuttuu radikaalisti suuntaan taikka toiseen.
Ja sopimus voidaan tehdä vasta silloin kun vanhemmat muuttaa erilleen, eli oikeastaan avioero ei ole se peruste vaan erillään asuminen, ts. toinen huoltajista asuu eri paikassa kuin toinen, ja vaikka lapsi olisi tasan puolet ajasta kummankin luona, lapsilisät menee vaan toiselle ja sille samalle maksaa toinen elatusmaksut.
Kai tässä jotain parantamisen varaa olisi, mutta byrokratia on nykyiselläänkin virkamies-paroille melkein ylivoimaista, joten näillä on tultava toimeen...
Meillä elatus 130¿/kk. Näin sovittiin miehen kanssa, tai siis hän ilmoitti että näin se maksetaan ja suostuin, sitten mentiin ja tehtiin paperit siitä lastenvalvojan luona (vai oiskohan ollut joku elatussihteeri tms). Mitään miehen tuloja en tiedä, eikä niitä kai ole kukaan tarkastellutkaan. Hän itse sanoi ettei hänen tulonsa kuulu minulle.
Tarkastetaanko noita miehen tuloja siis automaattisesti ja korjataan mahdollinen " heitto" . En itse jaksa käydä mieheltä kyselemään mitään, noiden maksujen kanssa on niin ja näin ja ne tulee miten sattuu. Jos käyn vielä tiedustelemaan että onko palkka ja elatus ihan oikeassa suhteessa niin mies suuttuu kuitenkin.
Vielä sellainen tuli mieleen että onko päivähoitomaksuilla mitään tekemistä elatuksen kanssa? Eikös nekin kuulu lapsen jokapäiväiseen elämään? Päivähoitomaksut tod. näk. nousee kun menen taas töihin. Tai siis tällä hetkellä niitä ei ole kun olen työtön ja viime työpätkä oli niin lyhyt ettei vaikuta.
Eli siis jos hoitomaksut on vaikka 100-150¿ ja elatus 130¿ niin voinko pyytää että elatusta hieman nostettaisiin? Vai liittyykö nuo mitenkään toisiinsa?
verotus ellei ole suuria muutoksia. tarkastetaan vuosittain.