Mitä teidän miehet söisivät,jos saisivat itse päättää? ev
Kommentit (42)
aamuisin juo vaan kahvia. Viikonloppuisin tehdään sitten itse jotain pizzaa, fajitaksia, sisäfilepihvejä, mitä vaan. 25
Yrittää aika usein kyllä saada mua ehdottamaan, mitä tekisi ruoaksi, mutta olen huono kokki ja vieläkin huonompi ideanikkari joten en yleensä keksi mitään ihmeellistä. Joten se sitten tekee mitä haluaa. Kauppalistat suunnittelee sillä periaatteella, että kaikkea on, ettei siis tarvitse etukäteen päättää illan menua (no, jotkut kasvikset eivät tietysti ikuisesti säily, mutta hoitakin päiviä kuitenkin).
Vastauksena kysymykseen: mies siis haluaa syödä, ja syö, paljon kasviksia ja täysjyväviljatuotteita, aika paljon protskuja ja ehkä hieman liikaa rasvaa mun makuuni, mutta kaikkiaan aika terveellisesti (eikä sokeria, se on sitten mun pahe). Se on hyvä, niin ei tartte mun erikseen kokata itselleni. Tai kokata ylipäätään. :)
Itse ostaisin enemmän kalaa jos olisin päävastuussa aterioistamme.
Ihan kohtuu perusruokia. Esim. Karjalanpaistia ja perunamuusia, riisiä ja broileria jne.
Mutta jos ei olisi lapsia, olisivat ruoat tulisia. Nyt vain maustettuja.
Mutta hän osaa myös yllättää. Lounaaksi hän syö mieluiten tulista ja itämaista, wokkia, nuudelia, thairuokaa, kiinalaista, ja Lähi-Idän lammasruokia, kanaruokia. Harvoin siis kuitenkin vetää sen sisäfilepihvin ja valkosipuliperunat lounaaksi ja hampurilaisellakin käy harvoin.
Tex-mex-ruoat ja ne pihvit hän haluaa säästää illalliseksi ja niitä sitten kokkailee jos kokkailee. Kaupasta silti tarttuu mukaan aina ne ranskanleivät ja suklaavanukkaat armotta. Ja aamupalaksi mies vetää myös työmatkalta haetun pullan tai viinerin, eikä suostu syömään kotona terveellisesti, vain silloin jos sitä ranskanleipää löytyy jollain ällötysrasva-einesmakkaralla ja kermajuustolla ja päälle ketsuppia ja suolakurkkuja...
ja mieluiten limpparia aina ruokajuomaksi, janojuomaksi jne, ei ole mitään minkä kanssa ei limppari sopisi, edes ne chiliruoat ei estä limun juontia!
keitettyä käristemakkaraa aamusta iltaan. Jos kaipaa vaihtelua, voi käydä grillillä.
Tosin sekä mies että lapset osallistuvat ruokalistan suunnitteluun tekemällä ehdotuksia ruokalajeista. Mutta jos mieheni ihan itse saisi valita kaikki ruuat (vaikka ei niitä valmistaisikaan) niin meillä syötäisiin:
- pihviä ja salaattia
- bolognesepastaa
- ekstrakuivaksi paistettua karjalanpaistia
- ilmakuivattua kinkkua ja salaattia
- lammaspaistia
- juustoja (homejuustot ym.)
ja jälkkäriksi suklaata kaikissa mahdollisissa muodoissa (levynä, kakkuna, jätskinä, moussena jne...), juomaksi mahdollisimman voimakkaan makuista punaviiniä.
No joo, nämä on miehen lemppareita. Tosiasiassa on hyvin onnellinen kun saa mitä tahansa lämmintä ruokaa nenänsä alle kun tulee töistä kotiin...
että mies kysyy aina minulta " syötäiskö tänään vaikka tällaista ja tällaista" . Olen tosin monta kertaa sanonut, että kaikki käy. Kertaakaan en ole pahaa ruokaa hänen kokkaamanaan syönyt!
Ja mitä mies sitten päättää syödä? Kaikkea laidasta laitaan. Meillä syödään niin vahvasti maustettuja kasvisruokia kuin kermaisia pastojakin. Kalaa, punaista lihaa, lintua. Mitä kekseliäimmin laitettuna. Mies rakastaa tuoreita yrttejä ja eksoottisia mausteita; tuo niitä jopa matkoilta mukanaan. Makujen täytyy olla autenttisia, ei mitään keinotekoisesti tuotettuja. Illallinen voi olla ihan yhtä hyvin thai-kasviswokki kuin itse ammuttua fasaaniakin. Jälkiruoaksi vaikkapa liköörissä paistettuja omenan siivuja vaniljajäätelön ja vaahterasiirapin kera.
Arkena tosin menee vähän helommalle/nopeammalle linjalle ja paljon syödään pastaa ihan peruskastikkeiden kera (bolognese tai vaikkapa nopea kana-tuorejuustosotku).
Minusta on ihanaa, kun mies päättää ruuista; hän tekee sen hyvin!
Toki on olemassa miehiä, jotka laittaa ruokaa ja on siinä hyviä ja ovat siten päävastuussa perheen ruokkimisesta. Mutta kyllä se ihan oikeasti on yleisempää, että nainen (joka ehkä kotona lasten kanssa, tällä palstalla kuitenkin aika paljon kotiäitejä pyörii...) vastaa perheen ruokahuollosta. Silloinhan mies syö sitä, mitä eteen kannetaan.
Näin on siis meilläkin. Minä mietin viikon ruoat, käyn kaupassa ja valmistan. Minä olen siinä parempi eikä miestä oikeasti kiinnosta edes opetella. Se tekee sitten jotain muuta mieluummin. Minä teen kasvis/liha-painotteista ruokaa, perunaa, pastaa, riisiä tms. vähemmän. Eli minä mieluusti annostelisin miehelle pelkkää lihakastiksetta lautaselle ;) Mutta se joskus vaatimalla vaatii sen perunan siihen viereen...
Eli jos mies saisi päättää (ja osaisi tehdä), niin se vetäis perunamuusia joka päivä ja vaihtelisi sitten lisuketta. Tai hakis pizzaa, hampparia tms. sontaa kotiin. Niin ja paistais ranskalaisia. Nuo on siis meillä harvinaista " herkkua" , minun mielestä epäkelpoa ravintoa, miehen mielestä hyvää... Mun ruokavaliolla mies on laihtunut 5kg ja on jälleen se hoikka, lihaksikas mies eikä pulleavatsainen.
Hän tekee useimmiten ruoat itse ja tekee ne sellaisiksi, mitä haluaa. Valmisruokia hän ei syö käytännöllisesti katsoen lainkaan. Yleensä ruoat ovat tomaattipohjaisia kastikkeita ja niissä on sitten lihaa ja/tai vihanneksia. Sen kanssa hän syö riisiä, perunoita, ranskalaisia tai sitten joitain omia juttuja, jotka eivät ole suomalaisia ja en niitä nyt viitsi tässä mainita.
Mieheni ruoka on myös yleensä meidän muunkin perheen lempiruokaa. Hän ei kuitenkaan kokkaa joka päivä niin suurta annosta, että koko perhe sitä söisi, joten lasten on joskus pakko syödä minun tekeleitäni.
sa!) ja siksi toiseksikin tuo sanavalinta " jos SAISIVAT ITSE PÄÄTTÄÄ" . Kertakaikkiaan aataminaikainen aloitus.
Itse olisin muotoillut ehkä näin: " Kuka teidän perheessä vastaa ruokahuollosta (vai vastaatteko molemmat yhtä pajon)? Entä millaisia ruokia miehesi suosii tai suosisi, jos itse kokkaa/kokkaisi?"
Toki nykyään oln _yleistynyt_, että miehet laittaa ruokaa. Mutta silti se ei ole _yleistä_, että mies vastaa perheen ruokahuollosta.
Mun tuttavapiirissä yleistä on se, että nainen laittaa pääosan ruoista arkisin, viikoloppuna kokataan sitten joko koko perheen voimin tai mies tekee jotain spesiaalijuttua muille (jos tulee esim. ruokavieraita). Eli vaikka miehet on innokkaita kokkaamaan ja kokeilemaan, niin tuo innokkuus koskee nimenomaan viikoloppujen parempia aterioita, ei niitä arkiruokia, joita pitäisi keksiä joka päivälle ja joissa ei olosuhteiden pakosta voi käyttää kalliita raaka-aineita.
Vierailija:
sa!) ja siksi toiseksikin tuo sanavalinta " jos SAISIVAT ITSE PÄÄTTÄÄ" . Kertakaikkiaan aataminaikainen aloitus.Itse olisin muotoillut ehkä näin: " Kuka teidän perheessä vastaa ruokahuollosta (vai vastaatteko molemmat yhtä pajon)? Entä millaisia ruokia miehesi suosii tai suosisi, jos itse kokkaa/kokkaisi?"
tai kebabin ranskalaisilla.
Big Mac ateria menisi varmaan myös.
se vetäs viikot pizzaa ja viikonloput sisäfilettä.
Vierailija:
sa!) ja siksi toiseksikin tuo sanavalinta " jos SAISIVAT ITSE PÄÄTTÄÄ" . Kertakaikkiaan aataminaikainen aloitus.Itse olisin muotoillut ehkä näin: " Kuka teidän perheessä vastaa ruokahuollosta (vai vastaatteko molemmat yhtä pajon)? Entä millaisia ruokia miehesi suosii tai suosisi, jos itse kokkaa/kokkaisi?"
Ennen kuin meillä oli lapset, niin usein olikin niin, että molemmat söivät mitä huvitti ja milloin huvitti. Emme kumpikaan järin pidä ruoanlaitosta. Nyt kun on nuo muksut, niin yritämme kuitenkin antaa sellaista säännöllistä elämänmallia, että on tietyt ruoka-ajat ja terveellistä, monipuolista ruokaa. Koska minä olen kotona, minä teen sen ruoan ja useimmiten myös päätän itse mitä teen, toiveita saa toki esittää. Ja vaikka mieheni pitääkin enemmän pizzoista ja hampurilaisista kuin esim. laittamastani kasvissosekeitosta, niin kyllä hän kuitenkin perheen yhteisillä aterioilla syö sitä mitä muutkin. Ilman minun ja lasten vaikutusta mies kuitenkin söisi enimmäkseen juuri niitä eineksiä, roskaruokia, keksejä ja karkkeja, jotka mainitsin aikaisemmassa vastauksessani, numeroa en muista.
Minä siis käsitin ap:n kysymyksen niin, että mitä mies söisi ilman muun perheen vaikutusta. Tuskinpa ap:kaan niin ajatteli, että miehet ovat naisten tossun alla eivätkä saa syödä mitä haluavat.
ja aivan sama mitä sotkua mä pöytään lyön, kamalimmatkin keitokset on nielly ja vielä kehunut päälle... lapsuutensa elänyt mikroräjäytetyillä eineksillä, joten pitää jopa mun surkeita kokkaustaitoja loistavina.
Mutta minä olen pitänyt sen aika hyvin makaronilaatikossa ja pitsassa.
Älkää nyt takertuko pikkuasioihin. Hyviä vastauksia tullut kiitos. ap