Vauvalla ummetusta
Miten olette hoitaneet harvoin kakkaavan vauvaa vatsaa? Meillä on nyt 8kk:n ikäinen poika, jonka vatsa ei ole toiminut normaalisti milloinkaan. Ihan pienenä kakkas KERRAN viikossa, joskus ehkä pari kertaa mutta erittäin harvoin. Yritimme antaa hänelle RELA-tippoja, mallasuutetta tai ties mitä, mutta auttoi vaan sen hetken.
Nyt isompana olen antanut hänelle oikeaa kaurapuuroa, hedelmäsoseiden ja puurojen päälle olen vielä ripotellut kauralesettä, luumua on syöty, mutta ei...poika kakkaa naama punaisena semmosia kovia pikku kopuroita.
Otin asian esille neuvolassa ja siellä neuvottiin ottamaan Duphalac tai Levolac-kuuri ja otetaan asia esille ensi viikolla lääkärin kanssa.
Vatsa toimii todella hyvin, kun otamme 5 ml/pvässä Duphalacia. Kahden viikon kuurin jälkeen oltiin viikko ilman ja loppuviikosta vatsa oli taas kova.
Miten muuttaisin ruokavaliota tai oisko mitään konsteja miten vatsan saisi toimimaan ilman " lääkkeitä" . Neuvolalääkäri laittaa kuulemma lähetteen tutkimuksiin, jos vatsaa ei saada toimimaan.
Kommentit (9)
Ajattelinkin että kyllä täältä joku kohtalotoveri löytyy.
Kokeilen aluksi jättää tuon perunan pois, vaihdan porkkanaan. Vesi on ollut meillä aina ruokajuomana ja silloin tällöin janojuomana. Muuten meillä on täys imetys vielä, mutta tietysti syödään ihan normaalisti aamupuuro, liha/kala/kanaruoka, hedelmä/marjasoseita ja iltapuuro.
Silloin tällöin saa korviketta jos itse olen ulottumattomissa tai joskus iltaisin.
En minäkään suostu siihen jos neuvolalääkäri antaa jonku reseptin ja sanoo että syökää tätä tyyliin puoli vuotta ja palataan sitten asiaan....ei ei.
...sukulaiselta, joka on lukenut tätä ravinto-oppia. Hän sanoi, että liiallinen porkkanan syöttäminen ei ole terveellistä suuren A-vitamiinipitoisuuden takia. Vauva voi sen vuoksi muuttua hieman kellertäväksi...KÄÄK!
Kauraleseen ripottelu puurojen ja soseiden päälle on suositeltavaa, jos on löysä vatsa, sillä ne turpoavat vatsassa. Kauraleseet pitää keittää puuroksi tai keittää toisen puuron seassa, jolloin niiden vaikutus on päinvastainen eli auttavat kovaan vatsaan...Hän myös suoitteli ostamaan apteekista kuitutuotteita, jotka eivät ole lääkkeitä vaan 100% kuitua edistämään vatsan toimintaa.
No oppia ikä kaikki.
esikoisella on aina ollut taipumusta kovaan vatsaan. Ihan noin vaikea tilanne ei ole ollut, mutta meillä on huomattu toimiviksi vatsan pehmitys -konsteiksi veden juominen ja kiiwien syöminen. Jos menee pojalla vatsa kovaksi, niin edelleen (hän on nyt 3v.) toimii kiiwi. Yhden kiiwin kun syö, niin jopa toimii vatsa! :) Luin aivan äskettäin, että kiiwissä on runsaasti magnesiumia. Sehän auttaa myös aikuisella ruuansulatukseen, joten toki myös lapsella! Runsas veden juominen auttaa myös. Kannattaa pitää lapselle tarjolla koko ajan vesipullo mistä voi ottaa leikkien lomassa huikkaa omaan tahtiin, niin saa mahdollisimman paljon menemään sitä vettä.
Tiesin että teihin " kanssasisariin" voi luottaa!
Mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekisi, eli huomenna marssitaan ostamaan kiiwiä. Olen lukenu joskus että se on myös aika allergisoiva eli täytyy olla tarkkana. Meillä ei kyllä ole ruoka-aineallergioita * * * kop kop koputtaa päähän * * *
Tänään sekoitin juomaveteen mallasuutetta, mutta se voi olla että on aika hidasvaikutteinen.
Kiitos
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12054516&p=1&tmo…
jossa vinkkejä myös. Laksatiivit laiskistavat suolta, joten niitä ei kannata käyttää pitkiä aikoja. Marli (?) myy luumu-rypälemehua, joka tehoaa melko hyvin (käytin sitä aiemmin esim puuron notkistajana), samoin kuivatuista luumuista itse keitetty sose (vaikuttaa viiveellä, mutta ei laiskista suolta, joten sitä voi käyttää päivittäin lääkkeen omaisesti. Pari ruokalusikallista päivässä pitää meidän 1-v:n vatsan toiminnassa). Rintamaito sisältää laksatiivisia aineita myös, joten sen ei pitäisi kovettaa vatsaa, mutta korvikkeiden ja lehmämaidon kanssa pitää olla tarkempi. Banaani on meillä pannaan julistettu, samoin juustoja ei voi antaa paljoa. Myös imettävän äidin käyttämät maitotuotteet vaikuttavat lapsen vatsaan eli tarkkaile omaakin ruokavaliotasi. Meillä auttoi sekin jonkin verran kun lapsi lähti vauhdikkaammin liikkeelle. Ja valitettavasti ainakin meillä vaiva on selvästi peritty :-(
... täytyypä kysyä maanantaina neuvolasta. Meillä nimittäin toimii tämä porkkana tällä pikkukakkosellakin :)
Käsittääkseni porkkanaa saa syödä päivittäin ja sen sisältämä betakaroteeni on a-vitamiinin esiaste, jota elimistö valmistaa tarpeen mukaan. Betakaroteenista muodostuu retinolia, joka ei johda a-vitamiinimyrkytykseen. Olen ymmärtänyt, että itse a-vitamiini on vahingollista ja maksaan varastoituvaa rasvaliukoisuutensa perusteella, mutta joka päivä oppii uutta...
Kokeile kuitenkin lisänä ruokavaliossa päärynän ja ruusunmarjan ohella, älä yliannostele - loppujen lopuksi mikään ei kai ole terveellistä liikaa popsittuna =D
Kiitos linkistä, nyt tuli kakkatietoa ihan ruhtinaallisesti ;o)
Sellaista oisin sulta vielä kysynyt että osaatko sanoa mitä se tarkoittaa käytännössä:
" Myös imettävän äidin käyttämät maitotuotteet vaikuttavat lapsen vatsaan eli tarkkaile omaakin ruokavaliotasi."
Imetän vielä ja käytän itse laktoosittomia maitotuotteita (maitoa, juustoa, voita ja jugurttia). Miten minun kannattais muuttaa tai oisko joku mitä ei suositella imettävälle ettei vauvalla tulisi kova kakka. Ne ilmavaivan aiheutajat on kyllä tiedossa, mutta en tiedä kovan vatsan aiheuttajia rintamaidon kautta.
Kiitos kaikille vastauksista!
siis kun luet tuon pitkän kakkaketjun niin jollain lapsilla kaikki lehmänmaitotuotteet (erityisesti muut kuin hapanmaito) aiheuttavat ummetusta, joten sinun nauttimasi samat tuotteet voivat aiheuttaa vaivoja lapsella. Sitähän voit helpolla kokeilla napsimalla kalsiumisi jonkin aikaa purkista ja jättämällä maitotuotteet vähemmälle. Muista myös riittävä D-vitamiinin syönti, jotta kalsium imeytyy.
Itse en imetysaikana maidotta ollut kun niin pahaksi ei ummetus ole yltynyt jatkuvalla luumun syönnillä :-) Kun syö luumua liikaa niin tulee kainalokakat eli kunnon tahnaa ja paljon - ei silti ripulia! Sen jälkeen vaippakin menee huomattavasti tiukempaan kun pömppävatsa on poissa ja lapsikin on huomattavan helpottunut ja ruokahalu melkoinen!
enkä saanut neuvolasta oikein mitään apua. Neuvolan ohjeet olivat juuri mallasuute (käytettiin), Levolac (käytettiin) ja myöhemmin juuri kasikuislääkärin ohje Laxoberon (kokeiltiin, mutta lopetettiin koska tuoteseloste oli mielestäni liian " hurja" ). Anteeksi vain kaikille ammattilaisille, mutta mielikuvakseni jäi, että kun lapsi kerran kasvaa hyvin ei mitään vikaa VOI olla - vaan ylihysteerinen äiti!
Meillä todella kakkaaminen oli yhtä tuskaa; sinä itki lapsen lisäksi myös äiti (sekä isä). Ummetusongelma ei poistunut, mutta kakkaamisesta tuli helpompaa, kun rajoitimme vaavin perunan käyttöä (tärkkelys sitoo nestettä). Lisäksi poistimme ruokavaliosta kaikki keitot ja kiisselit (perunajauho kovetti vatsaa) sekä lisäsimme kasvisten käyttöä (erilainen, kuituisempi rakenne kuin perunassa). Meillä ulostemassaa löysentäväksi huomattiin mm. porkkana, päärynä ja ruusunmarja (luumusta tuli vaan vatsanväänteitä). Ruokajuomaksi vaihdoimme maidon veteen ja muutenkin tarjosimme usein vettä lapselle.
Terveydenhoitohenkilöstön mielestä lapsessamme ei ollut siis mitään vikaa, mutta itse olin vahvasti sitä mieltä, että maito ja peruna ei pikkuisen kehittyvälle suolistolle sopinut. Jouduin nimittäin antamaan lisämaitona korvikkeita, mutta jälkeen päin ajateltuna olisi kai ollut parempi kokeilla ilman niitäkin...
Hienoa, että teidän asiaanne on nyt paneuduttu - toivotaan, että syy löytyy, voimia " taisteluun" ...
terv. ex-kohtalotoveri