Saako KELAsta täyden(?)korvauksen lääkärin määräämästä hieronnasta?!
Lääkäri kirjoitti Kelan lappusen " tutkimus-ja hoitomääräys fysioterapiaan" ja laittoi hoitokertasarakkeeseen luvun 15 eli käsitin että 15 kertaa (lomakkeessa oli teksti että " fysioterapiaa korvataan enintään 15 hoitokerralta.." )
Minulle lääkäri sanoi, että käy 5 kertaa hierojalla, käyn siis muualla kuin terveyskeskuksen fysioterapeutilla (koska sinne olisi ollut 3kk jono) ja hieronta maksaa urheiluhierojakoululla 7.5e/puoli tuntia ja siis viisi tuollaista kääyntiä ainakin alkuun.
Mutta voinko siis hakea tuon hoitomääräyslapun ja hierontakuittien kanssa kelasta ne rahat takaisin?
Ja voinko käydä enemmän kuin sen 5 kertaa, kun lappuun lääkäri oli kirjoittanut sen ja suullisesti vain sanoi että käy nyt 5 kertaa ainakin alkuun. Eli voisinko periaatteessa käydä tämän vuoden puolella sen 15 kertaa ja kelalta hakea sitten korvaukset kuittien kanssa??
Onkohan noissa joku prosentti mitä kela korvaa, vai korvaako kaiken?
Kommentit (19)
hakee korvauksen eli saat alennuksen suoraan. Hierojan pitää olla laillistettu fysioterapeutti.
Ja siitäkin vaan omavastuun ylittävän osan.
Prosenttimäärää tms. en tiedä (eikä ole mies nyt kotosalla, että voisin kysyä), mutta yhdestä hierontakerrasta jää itselle maksettavaksi 9 euroa. Joten aika ison osan tuon perusteella korvaisi.
Muuta en valitettavasti osaa sanoa, kun en tarkemmin muista. Olen itse käynyt joskus fysioterapeutilla ja jonkun osan siitä sai Kelalta takaisin.
Ja se kyllä ottaa vähän enemmän kuin 7,5 ¿...
mutta et saa koko summaa takaisin. en nyt muista että miten nuo korvaukset menee, kelan taksat josta korvaa on yleensä alhaisempi kuin hieronnan hinta fysioterapiassa, josta sitten korvataan tietty prosenttiosuus.
jos lähetteeseen on merkattu 15 kertaa niin voit käydä 15 kertaa.
hoito pitää olla laillistetulla fysioterapeutilla otettua. Urheiluhierojakoulusta et kelakorvauksia saa, on edullista kyllä muutenkin näköjään.
Fysioterapeutin hoidoista (myös hieronnasta) kela korvaa noin kolmasosan.
fysioterapeutin hieronnat korvaa. Tavalliselle hierojalle ei edes saa lähetettä. Saat takaisin noin neljäsosan siitä fysioterapeutin hinnasta. On aivan sama mitä se fyssari tekee kunhan vaan menet sinne, on se sitten heirontaa tai muuta hoitoa niin kele ottaa osaa maksuun.
tutkimus-ja hoitomääräyksen fysioterapiaan- lappusen, jos mitään korvauksia ei saa urheiluhierojalla käynnistä? Siis kun saman hintaistahan se sitten on minulle ilman tuota lappustakin kun tuo 7.5e/30min on siellä normaalitaksa. Mitä järkeä siinä lappusessa sitten on, muuta kuin että siinä lukee tension neck ja hoitona rentouttava hieronta. Onko se sitten vaan ohjeeksi tuolle hierojalle??
Eihän tuo 5 kertaa hirveän kallista ole käydä, mutta jos jatkossakin pitää käydä, niin kyllä se näin pienituloiselle on aina lisäkuluja :/
ap
urheiluhierojalle ??
itsehän sen päätät mihin menet hoitoon. ainakin ennen sain korvaukset kun menin hierontaan fysioterapiaan, hieroja ei kuitenkaan ollut fysioterapeutti vaan laillistettu hieroja tms. mutta korvaukset kyllä sain. kysy sieltä urheiluhierojalta missä käyt ettâ korvaako kela sitä hierontaa jossa käyt tällä hetkellä.
mitä olen katsellut ovat olleet alk. 18e/30min, joten jos kelasta saisi vain 1/3 korvausta, niin järkevämpää sitten on käydä siellä urheiluhierojakoululla omalla kustannuksella 7.5e/tunti, halvemmaksi tulee.
ap
Lääkäri kirjoitti sen fysioterapeuttia varten, ja fysioterapeutti saattaa olla siantuntevampi ja käyttää hieronnan lisäksi myös lämpöhoitoja. Jos haluat vaan niskan vatkausta niin voihan sitä vaikka mieheskin tehdä:)
jos käyt opiskelijahieronnassa niin onhan se edullista, ja jos olet ihan tyytyväinen niin jatka ihmeessä, varmaan ne opiskelijatkin ihan hyvin hieroo ne niskat.
Ihan pelkkä hieronta ei siis ole kyseessä.
no ne lämpöhoidot maksaa sitten erikseen ja ne pitäis olla siinä lähetteellä myös että niistä sais korvauksen..
juurikin käski mennä tuonne urheiluhierojaopistolle. Katsoi niitä hintoja netistä ja sanoi että muualla saa maksaa 3 kertaa enemmän. Ja kyseessä siis vain hieronta niska/hartiajännitykseen. Kunnalliselle fysioterapeutille olisin päässyt 3kk jonotuksen jälkeen, enkä tämän vaivan kanssa voi niin pitkän aikaa odottaa.
ap
fysioterapeutti. Täyttä korvausta et saa millään lähetteellä mistään yksityisestä laitoksesta, ehkä kunnallisen puolen fysioterapia terveyskeskuksessa on ilmaista?
Itse olen saanut samanlaisen lähetteen kuin ap ja kyllä siitä fysioterapiasta on saanut maksaa jokusen euron (40¿/45min), mutta onpa ollut rahan arvoistakin. Ei siitä paljon ole takaisin tullut, mutta vähän sentään.
Korvaako KELA ylipäätään lääkärin määräämiä hierontoja?