Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys ja alkoholi

30.01.2008 |

Tästä on varmasti kirjoteltu miljoona kertaa mut pakko vielä kysellä et mitä mieltä olette tuosta imetyksestä jos ottaa muutaman annoksen alkoholia?

Olen v.loppuna lähdössä ensimmäistä kertaa viihteelle ja soitin neuvolaan että jos ottaa esim. 3annosta alkoholia niin millon voi imettää, niin sieltä oli ehdoton neuvo että sitten kun veressä ei ole lainkaan alkoholia. Olen kuitenkin monelta muulta taholta kuullut että esim. saunaoluen jälkeen voi vaikka samantien imettää??

Ovathan tietysti neuvolassa tarkkoja kaikesta tuollaisesta, ja en todellakaan meinannutkaan kännejä vetää ja tulla kotiin imettään, mut varmasti pari siideriä juon..

Poika ottaa myös pullosta lypsettyä maitoa, ettei imetys ole välttämätön.

Sit mietin vielä et onko jotakin sivustoo tai varmaa tietoa että kauanko lypsetty maito säilyy huoneenlämmössä??

Kommentit (3)

Vierailija
2/3 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiskuli:

mitä mieltä olette tuosta imetyksestä jos ottaa muutaman annoksen alkoholia?

Olen v.loppuna lähdössä ensimmäistä kertaa viihteelle ja soitin neuvolaan että jos ottaa esim. 3annosta alkoholia niin millon voi imettää, niin sieltä oli ehdoton neuvo että sitten kun veressä ei ole lainkaan alkoholia. Olen kuitenkin monelta muulta taholta kuullut että esim. saunaoluen jälkeen voi vaikka samantien imettää??

/--/

Sit mietin vielä et onko jotakin sivustoo tai varmaa tietoa että kauanko lypsetty maito säilyy huoneenlämmössä??

Äidinmaidossa on alkoholia saman verran kuin veressäkin, mutta vauvahan juo kerrallaan n. 1-2dl (rinnasta), joten hänen saamansa alkoholin määrä on niin mitätön, että sitä ei voida edes mitata. D-vitamiinitipoissakin on enemmän etanolia kuin mitä vauva saisi äidinmaidosta, jos äiti on juonut pari annosta alkoholia.

Tässä toki vaikuttaa myös alkoholin imeytymisnopeus: tyhjästä vatsasta alkoholi imeytyy nopeammin jolloin alussa veren alkoholipitoisuus voi olla suurempi kuin mitä se olisi, jos vatsassa olisi rasvaa hidastamassa alkoholin imeytymistä.

Enemmän vaaraa alkoholista on sen vaikutuksesta vauvan käsittelyyn kuin äidinmaidon kautta saatuna. Toisaalta ymmärrän neuvolankin kannan: terveysviranomaisina he eivät voi antaa lupaa juoda alkoholia ja imettää :)

Tuore äidinmaito säilyy huoneenlämmössä 6-8 tuntia, toki riippuen lämpötilasta. Mitä viileämpi huone, sitä pidempään maito säilyy. Homogenoimattomana se kyllä separoituu, mutta ravistamalla rasvan saa sekoittumaan takaisin maitoon.

Hauskaa illanviettoa sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika selkeestihän tuolla imetystukilistan sivuilla oli nuista imetysasioista kirjotettu! Maidon säilyvyydestä kyselin sillä että saa mies nopeammin lämmitettyä santsin kun ei tarvii jääkaappikylmästä alkaa lämmittämään. Meiän pikkumies kun osaa vaatia ruokansa aika nopeasti! ;)

Ja kiitos, hauskaa aion pitää, vaikka jänskättääkin et pystyykö sitä rentoutumaan kun ekaa kertaa lähtee, vai tuleeko koti-ikävä kesken illan.... =)