Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäselle " palkinto" /tarrataulu? 2-v liian nuori?

08.10.2007 |

Meidän 2-vuotiaalla supervilkkaalla pojalla on tosi paha uhma, arkea ei tee yhtään helpommaksi 5 kka vanha vaativa vauva.

Nukkumaanmeno ja syöminen on aina pelleilyä, vaipoissa kulkee edelleen vaikka hienosti osaa tehdä tarpeet pottaan silloin kun sattuu häntä itseään huvittamaan.

Nyt masentaa vielä enemmän kun naapurin lapset oli käymässä ja heidän meidän uhmaikäistä nuorempi tyttä syö jo ihan itse, käy kiltisti illalla nukkumaan ja vaippakin on jäänyt jo pois.

Tänäänkin taas melkein tunnin katsoin pojan pelleilyä sängyssään ennen kuin nukahti ja sitä ennen olin syöttänyt vauva sylissä pojalle iltapuuron.

Siinä taas pojan vehtaamista sängyssään katsoessani tuli mieleen, että tehoaisikohan tarrataulu jo tämän ikäiselle? Joskus aiemmin meillä oli syömisen kanssa tarrat käytössä, mutta poikaa ei vähääkään kiinnostanut tarrat. Sai silloin jotain sellaisia pieniä tarroja jotka hyvin menneen ruokailun jälkeen liimattiin ruokailualustaan. Tämä ei siis saanut poikaa syömään paremmin.

Ajattelin kokeilla sellaista tarrataulua, että tekisin omat taulut isosta kartongista pottailuun, syömiseen ja nukkumaan menoon. Jos liimaisin kartonkiin vaikka nyt potan kuvan ja muuta aiheeseen liittyvää ja sen perään tekisin esim. 5 tyhjää ruutua. Sitten aina kun pisut on potassa niin saisi ruudukkoon yhden tarran tai jonkun vaikka auton kuvan ja sitten sen viiden ruudun päässä olisi vaikka jonkun palkinnon kuva. Palkintoa en vielä ole päättänyt, mutta se vois olla vaikka uintireissu tai vaikka karkkiaski. Näin poika konkreettisesti näkisi, että mihin tarrat johtaa. Nukkumaanmeno talussa olisi iltapalan kuva, iltapisun kuva ja siten kirjan ja sängyn kuva. Ja taas ruudukko ja sen päässä palkinto.

Kuulostaako hullulta? Siinä vaan olisi jonkin verran työtä alkaa vääntää tuollaista taulua joten kysynkin onko idea huono? Jaksaako vilkas poika kerätä tarroja saadakseen isomman palkinnon? Ja toisekseen tuosta toteuttamisesta, ajattelin lehdistä leikeillä sopivia kuvia, mutta mitkä olisi hyvät tarrat tai kuvat ruutuihin? Poika on automiehiä joten jotenkin se voisi liittyä autoihin. Leikkaisiko lehdestä autoja, liimaisi ne kartonkiin jotta tulisi vahvempia ja sitten ne voisi vaikka sinitarralla kiinnittää tauluun kiinni. Näin ne olisivat käytössä useamman kerran.

Toki eivät tarratkana paljoa maksa, mutta aikaisemmin niissä ei ollut vetovoimaa.

Niin, ja se vielä että minkä ikäisen pitäisi osata syödä jo itse? Meillä poika syö tosi nälkäisenä ja herkkuruokia itse, mutta muuten pyytää syöttämään. On osa-aikaisena tarhassa ja siellä syö itse. Osaa siis kyllä syödä.

Kommentteja kaipaa kahden pienen riiviön väsynyt äiti.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on raskasta kun on lapsia, ei sille voi mitään. Kestettävä on kun kerran itse on lapsia halunnut. Näin olen ajatellut, kun on ollut tosi työlästä kolmen kanssa, syntyivät 2v välein.

jaksamista sulle

Vierailija
2/6 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun riitaa aiheutti aamu- ja iltapesut. Ensin kokeiltiin jäähyä, mutta siitä ei ollut apua. Tarrataulun avulla homma lähti toimimaan. Eka palkinto tuli nopeammin, jotta lapsi tajusi oikeasti saavansa jotain kivaa. Mutta seuraavia joutui jo hetken keräämään. Pettymys oli valtava, kun tarraa ei tullut. Niitä kertoja oli tosin hyvin vähän.

Me keräiltiin tarroja kolmisen viikkoa, kunnes katsoin pesujen sujuvan ilman palkintojakin. Nyt ollaan selvitty riitelemättä (siitä aiheesta ;) jo pari kuukautta.

Tsemppiä teille!

kua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tarravihko käytössä pian 2-vuotispäivän jälkeen, kun alettiin harjoitella pottailua. Pissasta/ kakasta pottaan sai aina tarran. Meillä ei ollut mitään, että tietystä määrästä tarroja sain jonkun palkinnon, kun ei tuon ikäinen vielä kunnolla osaa laskea. Tarroja vain kerättiin, ja se oli pojasta tosi kivaa, kun sai aina liimata tarran vihkoon ja sitten esitellä sitä vihkoa, jossa oli paljon tarroja. Ei siis tarvinnut askarrella taulua, vaan meillä oli ihan tavallinen ruutuvihko.

Meillä se oli ainakin hyvä keino saada pottailu houkuttelevaksi. Muissa asioissa ei olla tarroja kokeiltu. Pottailun kanssa poika jossain vaiheessa unohti tarrat, kun homma alkoi muuttua rutiiniksi.

Jos teidän poikaa ei aikaisemmin tarrat kiinnostaneet, niin jos yrittäisit löytää sellaisia tarroja, joista poika pitää? Esim. meillä oli Puuha-Pete-tarroja, autoja, eläimiä jne. ja poika sai aina itse valita vihkoon liimattavan tarran.

Syömisestä: Meidän poika oppi syömään itse joskus 1 1/2 ja 2 vuoden välillä, mutta tiedän 2,5-vuotiaita, joita syötetään aina silloin, kun ruoka ei oikein maistu.

Vierailija
4/6 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan palkinnon tulisi tulla suht välittömästi eli se tarra itsessään on jo hyvä palkinto. Samoin meillä on käytetty esim. xylitol-purkkaa ruokailun yhteydessä ja jossain vaiheessa pottailuunkin.

Vierailija
5/6 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viestistäsi tuli mieleeni ettei kannata lähteä kaikkiin ongelmiin yhtäaikaa touhuamaan tuota. Vaan mieti mikä niistä on sinua ärsyttävin tai helpoin ratkaista ja sitten keskitytte tuohon yhteen asiaan. Kun se sujuu siedettävästi sitten seuraava ongelma kehiin.

Meillä ostettiin esikoiselle noin 2v iässä värejä joita sai käyttöönsä yksi kerrallaan itse valiten aina kun pottailu onnistui. Ja ensimmäisestä kakasta potassa taisi olla jokin isompi palkinto odottamassa ja kerrottiin että sen saa kun kakkaa pottaan. Pian palkinnoista luovuttiin.

Kuopukselle luvattiin että kaupasta jo kotiin tuotu kaivuri otetaan käyttöön kun papaerille piirretyissä viidessä ruudussa kaikissa on tarrat. Ja tarran sai aina onnistuneesta pottailusta. Kahdessa päivässä kaivuri oli käytössä (toki kävi monesti jo kyselemässä sitä ja haikaili kovin jo aiemmin kaivuu hommiin. Sen jälkeen jatkettiin tarroilla ja sai ainakin jonkin palkinnon 5 tarralla ja sen jälkeen mentiinkin jo rutiinilla ilman lahjuksia.

Kuopus meni jopa yksin nukkumaan hienosti kun näytin pienen salama auton jonka saisi aamulla kun nukkuisi isojen poikien sängyssä nätisti...

Eli meillä on toiminut mutta toki helposti palataan vanhoihin tapoihin jos ei pidä varaansa. Meillä kuopus pitää nykyään nukuttaa taas ja nukkuu vain vieressä mutta se johtuu pahoista sairastamisista. Eli allergioiden takia nukahtaminen tuntuu kurjalta koska silloin makuuasennossa oireet vaivaavat pahiten.

t. MiTeSa

Vierailija
6/6 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ihan ensiksi paljon voimia. Meillä pari kuukautta vanhemmat lapset mutta muuten ihan samanlaista. Jos lisäät siihen vielä kuopuksen oman tahdon (joka on tosi kovaääninen!) niin härdelliä on..

Tarrat toiminu pottailuun ja syömiseen. Kokeile ihmeessä. Nukkumiseen ei toimi meillä, se onkin suurin ongelma.. Ruokapöydästä sen verran että meillä käsketään nykyään pois pöydästä jos temppuilu vaan jatkuu. Poika syö itse, oon käyttäny keinona sitä että " näytä pienelle miten osaat" . Väilillä syötetään jos väsynyt tms poikkeus.

Älä pahoita mieltäsi vaikka muut lapset olisi edellä pottailussa, tytöt saattaa olla muutenkin nopeampia ja onhan teillä suuri muutos kun vauva talossa. Meillä ainakin mustasukkaisuus ja uhma muodostaa ihanan sopan. Sain ohjeeksi neuvolasta läheisyystankkausta isommalle jo ennen iltatoimia, eli vaikka ylimääräistä kirjan lukemista. Nimenomaan äidin kanssa.

Nyt tuolla riehutaan, tsemppiä!