Veisitkö lapsen hoitoon huomenna, jos lapsi on oksentanut
elisestä illasta lähtien? Yöllä ehkä n. klo 3 oksensi viimeisen kerran. aamulla söi hieman puuroa, jota ei ole oksentanut.
Aika vetämätön, nukkui nyt aamupäivällä, vaikka normaalisti ei koskaan kuumeessakaan nuku päivällä.
Eli onko lapsi mielestäsi päiväkotikuntoinen huomenna? Kuumetta ei siis ole ollut.
Kommentit (14)
Ohjeistuksessa sanotaan että yksi TERVE päivä ennen hoitoon paluuta.
Niihin ohjeisiin on ihan perustellut syyt.
Lapsi ei jaksa vielä täysillä touhuta ja tartuttaa vielä muutkin.
En vaan ymmärrä että tällaisia tarvii täällä kerta toisensa jälkeen kysellä.
Omiakin aivoja saa käyttää!!!
joskin saattaisin myös olla kahden vaiheilla jos lapsi ihmeesti virkistyisi illan aikana, kuten saattaa teilläkin käydä kun ne unetkin on otettu... Ei se toipumispäivä pahaa ainakaan tee.
Taidat ap olla A.. Olen niin kyllästynyt toimintaasi!!!
Jos huomenna viet, niin on ihan varma, että muutkin saavat taudin. Parasta olisi, että pitäisi loppuviikon kotona, niin eivät muut saisi tuota ihanaa tautia ainakaan teidän takia riesakseen.
Ja ennenkun nyt enempää haukutte, niin siksi kysyin, koska kävimme aamulla neuvolan th:n luona, koska minä tarvitsen työnantajalle todistuksen lapsen sairaudesta.
Ja tämä neuvolan täti oli sitä mieltä, että lapsi on huomenna päiväkotikuntoinen. Olin lievästi hämmästynyt. Mun mielestä lapsi on tänään sairas, koska on vitivalkoinen ja valittaakin nyt välillä vatsakipua, vaikka ei nyt olekaan enää oksentanut.
-ap
Se niistä suosituksista th:n mielestä siis. -ap
Vierailija:
Ja ennenkun nyt enempää haukutte, niin siksi kysyin, koska kävimme aamulla neuvolan th:n luona, koska minä tarvitsen työnantajalle todistuksen lapsen sairaudesta.Ja tämä neuvolan täti oli sitä mieltä, että lapsi on huomenna päiväkotikuntoinen. Olin lievästi hämmästynyt. Mun mielestä lapsi on tänään sairas, koska on vitivalkoinen ja valittaakin nyt välillä vatsakipua, vaikka ei nyt olekaan enää oksentanut.
-ap
Ymmärrän sua paremmin kuin hyvin. meillä oli tuo sama sairaustodistusongelma, kun olimme molemmat töissä. Mies tarvitse heti ensimmäisestä lapsen sairaspäivästä todistuksen ja neuvola taas ei suostunut kirjoittamaan sitä esim. juuri ap:n mainitsemassa tilanteessa. Siis terveydenhoitajan mielestä lapsi voi mennä päiväkotiin HETI, kun ei enää oksenna. Ripuli ei ollut riittävä syy kotonaoloon! Je me emme tosiaan ole mitään lintsarivanhempia, jotka olisivat leimaantuneet neuvolassa turhanvalittajiksi tms. vaan neuvolassamme on vain hyvin tiukat rajat todistusten suhteen. Ei meillä ainakaan ole varaa pitää kovin montaa palkatonta päivää...
Terveysasema on oikea paikka hakea se todistus! Kyllä sieppaa kun olen lasteni kanssa neuvolan odotustilassa ja sairas lapsi leikkii siellä myös!!
Meillä on ohjeet toimia näin. Eli sairas lapsi kuuluu viedä neuvolaan.
Meillä lasta EI SAA kuskata terveyskeksukseen. Siellä on jonoa muutenkin. Periaatteessa lapsi ei tarvitse terveydellistä hoitoa ammattilaiselta, vaan hän seviää kyllä kotihoidossa, mutta minä sekä mies tarvitsemme työnanatajalle sairaustodistuksen ja ihan on ohjeistus toimia näin.
Neuvolassa on tunnin aika, jolloin ilman ajanvarausta käydään hoitamassa nämä asiat.
Ja itsekin olen sitä mieltä, että on kurjaa viedä sairas lapsi sinne vauvojen joukkoon.
Mutta eipä ole minun keksimä käytäntö. -ap
Neuvolaan ei saa kipeän lapsen kanssa tulla.
Sairaustapaukset hoidetaan terveysasemalla.
Meidän kunnassa vain kuumeen jälkeen vaaditaan yksi terve päivä. Vatsataudin jälkeen saisi tuoda heti seuraavana päivänä..
Itse olin kuun alussa vatsataudissa, josta toipumiseen meni kaksi (" tervettä" ) päivää. Toisena päivänä olin jo töissä, mutta koin itseni puolikuntoiseksi ja voimattomaksi. Silloin ajattelin, että tässäkö kunnossa lapsi pitäisi viedä päivähoitoon, kun se oli jo aikuiselle vaikeaa. Minun ei sentään tarvitse olla päiväni aikana sosiaalinen, touhuta tai kuunnella meteliä. Toisin kuin lapseni.
Oliko niin, että ap:n lapsi on viime yönä oksentanut? Mitä jos soittaisit neuvolaan ja valehtelet lapsen oksentaneen taas? Hätä ei lue lakia, etenkään noin tyhmää " lakia" . Vatsatautia ei voi lääkärikään todeta 100% varmasti, jos potilas ei just vastaanotolla oksenna / ripuloi. Joten joka tapauksessa terkan on luotettava sanaani.
Eli nyt vain sitten sanot valkoisen valheen ja väität lapsen oksentaneen uudestaan tänään, jotta saat sairaslomaa huomiseksi. Puolikuntoisen lapsen paikka ei todellakaan ole päiväkoti :( Kuten joku osuvasti sanoi, tekee aikuiselleki tiukkaa selvitä työpäivästä suoraan vatsataudista seuraavana päivänä! Meillä töihin ei edes SAA palata ennen kuin KAHDEN terveen päivän jälkeen tartuntariskin takia...
Lapsilla vatsatauti saattaa olla vuorokaudenkin ihan oireeton ja sitten jatkua taas rajunakin, eli tartuntariski on tosi iso huomennakin vielä! Ja jos lapsi on vielä nytkin väsynyt, toipuminen on selvästi kesken. Eli jos muu ei auta, hanki se lääkärintodistus väittämällä, että lapsi on edelleen oksennellut, vaikka ei olisikaan. Älytöntä, että jossain voi olla tuollaiset ohjeet :-/ Yleiskunnon pitäisi olla tärkeämpi mittari, samoin tosiaan tartuntariskin.
a) ettei tartuttaisi muita
b) että jaksaisi kotielämää rasittavamman hoitopäivän