Mitä tulee mieleen nimestä RUUSA?
Mitä tykkäätte Ruusa nimestä ja mitä siitä tulee mieleenne?
Kommentit (24)
Mutta olenkin kaupunkilainen enkä ole yhdenkään lehmän kanssa " on first-name terms" . ;-)
Hertastakaan ei tule lehmää mieleen. Se on ihana nimi, joka tuo mieleen Mary Marckin Eeva-tyttökirjat.
taru sormusten herrasta elokuva. kun ruusa on yhden päähenkilön tyttöystävä ja myöhemmin vaimo.
en muista kumman vaimo, merrin vai pippinin.
no, hobitti kuitenkin, ja kivat korkkiruuvikiharat. =)
Niin olen kyllä kaupunkilainen, mutta sukua on maalla ja heillä oli (silloin kun vielä oli) lehmiä nimeltä: Alku, Valko, Hirvi. Ei ollut Ruusaa, mutta ehkä se oli jo silloin emännän siskon tytön nimi, että ehkä eivät sitä antaneet siksi?? ;o)
Mulle ei kyllä Ruusasta tule lehmä millään mieleen, eikä Hertasta, Helunasta enemmän. Meidän suvussa on muuten vaikuttanut kauan aikaa sitten (yli 50v. sitten) eräs Ruussa - en tiedä miten nimensä kirjoitettiin, oletan että Rosa, mutta kaikki aina puhuvat Ruussasta.
Kannustan antamaan tämän nimen, jos siitä tykkäätte! Uskoisin, että viimeistään kun ihmiset tapaavat teidän pikku-Ruusan, lehmäajatukset kaikkoavat ja nimi alkaakin näyttää heistäkin " pikkutytön nimeltä" :o)
Ja tosiaan kun luokalla tulee olemaan melkoisen suurella Elsaa, Helmiä, Marttaa, Kerttua, Siiriä, Iidaa ynnä muita " mummonimiä" niin ei Ruusa sieltä erotu samalla tavalla kuin serkkuni aikanaan koulussa.
Mukavan " erikoinen" ja reipas..tiedän 2 Ruusaa, joista toinen on minun ikäiseni ja toinen n.8vuotias!
kuinka sitä serkkutyttöä mahdollisesti kiusattiin pienenä nimestä? Toisaalta niin kuin kerroit, on nimet muuttuneet ns. mummonimiksi, joten eipä se niin erotu joukosta - paitsi tietty jos ajatellaan niitä lehmiä.
Olen aina pitänyt Ruusa -nimestä, se oli aikoinaan vahvana nimivaihtoehtona esikoisellemme. Ruusasta tulee mieleen viisas isotätini, kaunis tummahiuksinen nainen, hänen nimensä lausuttiin " Ruussa" . Antakaa ihmeessä lapsellenne ihana ja ei-niin-yleinen Ruusa nimeksi jos kerran siitä pidätte!
Minunkin mielikuvissani Ruusa menee eläinnimien puolelle, sillä tiedän Ruusa-nimisen koiran. Myöhemmin sukuun kastettiin Ruusa-niminen tyttö ja kieltämättä aluksi nimi vähän kummastutti. Kyllä siihen kuitenkin ajan myötä jotenkin on tottunut..
Ja vähän erikoinen, varmaan yleistymässä. Olen miettinyt tätäkin nimeä tytölle joka on vielä vailla nimeä. Tosin serkun tyttö sai toiseksi nimekseen Ruusa.
kansakoulussa opettajani. Hän oli ankara ja epäoikeudenmukainen, en tykännyt. Nyt hän on ollut kuolleena jo kauan.
Joskus olen ajatellut, että harmi, kun noin nätti nimi kuin Ruusa pilaantuu tuolla ikävän ihmisen mielikuvalla. Ruusa on suomalainen nimi, ei mikään hienosteluhömppä, vaan kunnon nimi.
On ollut olemassa Ruusa-nimisiä lehmiä, mutta moni muukin ihmisen nimi on ollut myös lehmän nimi, joten mielestäni sitä ei kannata ajatella.
2000-luvulla on seitsemisenkymmentä tyttöä saanut nimekseen Ruusa, 1900-luvun kahtena viimeisenä vuosikymmenenä 75 tyttöä. Nimi on siis hienoisessa nousussa, mutta ei vielä mikään muotinimi.
Ehdottomasti on enemmän tekijöitä nimen puolesta kuin sitä vastaan!
tiedän koiria joiden nimi on:
kerttu
helmi
amalia
alma
ronja
roosa
assi
tessa
pirkko
taru
liisa
maija
rita
aku
fanny
roni
kimi
pekko
pentti
leevi
pyry
roope
rasmus
riku
onni
pekka
ben
benjamin
hugo
max
..ja monta muuta, kissat ja muut elukat vielä päälle..
eikä mulle ensimmäiseksi se piski tule mieleen, kun tapaan saman nimisen henkilön..
onhan noita vaikka mitä nimäiä eläimillä. Ehkei se Ruusa nyt ole ihan Mansikkiin verrattavissa. :)
Mansikin muuten olen kuullut tai lukenut olleen alunperin (satoja vuosia sitten) ihmisen nimi ja siirtyneen myöhemmin lehmille. Se ja Heluna kyllä kummastuttaisi paljon Ruusaa enemmän lapsen nimenä, eikä niitä ihmisillä käytössä olekaan. Hertasta minulle ei taas tule lainkaan lehmä mieleen. Ja muistaisin jopa kuulleeni, että olisi olemassa jonkun kauhistelema sisaruspari Ruusa ja Hertta.
Pakko oli kirjoittaa ja ihmetellä kun mulla ei tullut Ruusa -nimestä ollenkaan eläimet eikä varsinkaan lehmät mieleen!! Olenkin kyllä kaupunkilaistyttö.. Eikä mullakaan kyllä Hertastakaan tullut eläimiä mieleen vaan pieni vaalea tyttö!
Ekana Ruusasta tuli mieleen ruska ja siis syksy. Myös ruusu. Musta Ruusa on ihana, vanha suomalainen nimi joka liittyy vahvasti luontoon.
jotka ovat loppujen lopuksi kauniita, mutta niistä tulee vaan vähän höpsöjä mielikuvia. Esim. Untamo on mun mielestä tällainen nimi myös. Ja vielä joku vuosi sitten Lempi kuului niihin nimiin, mutta nyt se on ylittänyt sen maagisen rajan ja tullut kohtalaisen suosituksi :) Naima pysyy vielä visusti höpsöjen nimien puolella :D
Ruusa-nimisiä lehmiä taitaa olla aika paljon, joten se on vähän vähemmän mairitteleva mielikuva. Taru Sormusten Herrassa -leffassa Hobittityttö, johon Sam rakastui taisi olla nimeltään Ruusa :)
Tulee mieleen reipas maalaistyttö. :)
vähän lehmän nimi mieleen Ruusasta.
Minun mielestäni Roosa on kauniimpi.
Mulla tulee mieleen suomalaiset arvot omaava, Keski-Euroopassa ja Amerikassa opiskellut ja uraa luonut kaunis nainen :o) Rakas serkkuni, nimittäin ;o)
ensiksikin tietysti Muusa ja Ruusa, iloiset possut!
Ruusahan on kaiketi rahvaanomainen suomalainen kirjoitusmuoto ruotsinkielisestä Rosa-nimestä, sen takia siitä tulee vähän " maalainen" vaikutelma. Roosa on minusta kauniimpi.
Pidän paljon enemmän Ruusasta kuin Roosasta. Ruusa on mukavan pehmeä nimi, eikä niin yleinen kuin Roosa.
Mielikuvat nimestä pelkästään positiivisia, ja kumma kyllä maalaisuus ei tule minun mieleeni.. Vaikka se ei kyllä mikään huono asia olisi ;)
Tuo mulla just häiritsee kun moni yhdistää nimen lehmään. Itse en lapsuudesta tiedä yhtään ruusa-lehmää, enkä siis ole törmännyt nimeen eläimillä. Googlella tulee vastaan hevosta, kissaa jne. :))
Se olisi muuten minusta kiva nimi ja löytyy suvusta, mahdollisesti tulevan tytön isoisoisoäiti. Sekin on jännä että en pidä yhtikäs-yhtään nimestä Roosa ja tosi nihkeästi Ruususta.
Onkohan lehmään rinnastus yhtä kova kuin vaikka nimessä Hertta? Sekin kun olisi kiva, mut näitä ei kyllä sisaruksille sopisi antaa... :))
Lisää mielipiteitä kiitos!