Minkä verran olette vaatineet 5-6 vuotiailta osallistumista siivoamiseen?
Miehen mielestä tämän ikäisiltä ei voi vielä vaatia osallistumista siivoamiseen. Olen vaatinut siivouspäivänä keräämään leluja ja viemään omia vaatteitaan esim. pesuun yms pientä hommaa.
Kommentit (16)
En tiedä vaatimisesta, mutta kyllä meillä on kaikki alusta asti, kun vaan vähänkin osaavat tekevät seuraavat asiat: siivoavat leluja leikin jälkeen, siivoavat kaikki pois lattialta ennen imurointia, vievät omat likaiset vaatteensa pyykkikoriin, laittavat ulkovaatteista ne, jotka ylettyvät paikalleen, jos eivät märkiä tai kuraisia... Siis siitä yksivuotiaasta lähtien. Joskus pitää muistuttaa, joskus kun väsyttää tehdään yhdessä, joskus äiti ehtii hoitaa homman ensin, mutta pääasiassa lapset tekevät nämä. Lisäksi aina kysyn ja aina joku innokas löytyy: imuroimaan (tosin äiti vielä imuroi sen jälkeen ellei imuroida yhdessä), täyttämään ja tyhjentämään pesukoneen, tyhjentämään astianpesukoneen, lajittelemaan puhtaat sukat ja muita lasten vaatteita, vaihtamaan lakanat ja tietysti tiskaamaan - missä äiti sitten taas viimeistelee homman. Ja ulkohommista varsinkin tykkäävät (haravoinnit ja lumenluonnit ym.) Mutta ehkä vaatiminen on kuitenkin meidän huushollissa väärä sana... Mutta en näe miksi ei ainakin näitä hommia tekisi. Ainoa mihin en itse kauheesti ole pyytänyt on lattioiden pesu ym- vaikka mopilla tykkäävätkin myös heilua, koska siitä tuppaa tulemaan enemmän sotkua kuin siistiä.
Vanhempi lapsi (poika) on 4,5-vuotias ja rakastaa siivoamista! Tekee oma-aloitteisesti monta kertaa viikossa " suursiivouksen" , jolloin järjestää myös lastenhuoneen lipaston laatikot. Pölyjä haluaisi pyyhkiä joka päivä. Toivottavasti siivousinto säilyy vielä murrosiässäkin =)
Minä vaadin 2,5 vuotiaalta jo omien lelujen keräämistä illalla iltatoimien yhteydessä. Tosin toimin apuna, mutta itse niitä keräilee ja laittaa paikalleen. Sen lisäksi on apulaisena imuroinnissa, pölyjen pyyhkimisessä, tiskikoneen ja pesukoneen täyttämisessä ja tyhjentämisessä jne.
5-6 vuotiaalta aion kyllä vaatia ainakin omien lelujen paikoilleen laittoa ja vaikka sitä pyykkien likakoriin viemistä, muuten tuo apulaisen homma riittää.
Teemme kaiken leikin varjolla ja perustelen asiaa sillä, että SAA olla äidin apuna :-)
ja juuri tulin palstalle saadakseni tähän samaiseen asiaan selkoa ;)
Meillä on lapsilla omat huoneet, tavaraa kaapit pullollaan vaikka aina on osa leluista varastossa (josta sitten leluja aika ajoin vaihdetaan " uusiin" ) ja aina välillä heitellään raaalla kädellä roskiin.
Varsinkin poika 5v on aivan mahdoton jättämään kamojaan levälleen, mitään ei siivota heti leikin jälkeen ja illalla kun oltais siivoilemassa niin sit ollaan niin väsyneitä että hirveellä tappelulla saadaan lelut paikoilleen.
Olen yrittänyt päivän aikana välillä muistutella että tavarat paikoilleen ennen uuden pelin /leikin aloittamista. joskus menee perille, joskus ei.
On mietitty jonkinlaista " palkitsemista" tms. kun siivoukset sujuvat, mutta toisaalta se tuntuu tylsältä kun sen omien tavarroiden paikalleen laiton tulisi kuulua rutiineihin joista ei palkintoa saa.
välillä mietin pitäiskö vielä hanakammin heitellä tavaraa pois jottei olis liikaa virikkeitä. Jotenkin tuntuu ettei viittis antaa asian olla ja vasta viikonloppuna esim. kun on siivouspäivä niin sillon siivottas tyyliin " ennen ei tule karkkipäivänameja" ...sen sortin kaaos tulee kyllä viikonaikana jos siihen ei puutu.
Siivouksessa auttamistakin olen miettinyt - kuinka hanakasti siihen lähtee mukaan. Välillä autan, välillä en. Perustelen asiaa lapsille sillä että minä siivoan koko kodin muutoin ja hehän siellä omissa huoneissaan leikkivät ja levittelevät tavaroitaan.
Inhottaa vaan se alituinen riitely aiheesta.. :(
Kertoilkaahan lisää vinkkejä ja kokemuksianne !
Minä nimittäin en ole takavuosina jaksanut juuri tuota iänikuista nahinaa aiheesta ja nyt niitän, mitä olen kylvänyt... Nimittäin olen 3 pojan (5, 9, 12v:t) yh ja nyt aiheesta vasta sitten tapellaankin!! :-(( Omaan typeryyteeni on varmaan montakin syytä - itse " jouduin" aika pienestä siskon kanssa osallistumaan joka perjantai (joskus lauantaina) viikkosiivoukseen, joka tehtiin niin hartiavoimin (äitini on kamalan tarkka...), että siitä, ja monesta muusta siivoukseen ym. kodinhoitoon liittyvästä, on itselleni jäänyt vastenmielisyys siivoamista kohtaan... Niinpä olen joten yrittänyt välttää aiheesta ihan hirveää riitelemistä ja myös väsyneenä (välillä jopa uupuneena) olen etenkin isompien poikien ollessa pienempiä tehnyt paljolti kaiken itse - ihan siksikin, että se on niin paljon " helpompaa" ... No, nyt voitte sitten arvata, mikä on lopputulos. Mulla on käytännössä yksi murrosikäinen, yksi esimurkku ja yksi leikki-ikäinen ja ellen pidä ihan jatkuvaa riitelyä yllä, kaatuu kaikki mun niskaan aina roskien viennistä lähtien. Mikä on väärin, kun en yksin tietenkään sotkekaan ja muutenkin hoidan kaiken muun. :-(( Eli pikkuhiljaa, ihan pienestä pitäen kannattaa *ottaa lapsi mukaan* kodin töihin! Juuri niin kuin joku sanoi, on hienoa kun äitiä SAA auttaa!! ;o)
Olen omista virheistäni huolimatta (tai ehkäpä juuri siksi!) myös sitä mieltä, että karhunpalvelus se on lapselle, jos hänen ei koskaan tarvitse mihinkään osallistua... Monessakin mielessä. Ja tosiaan, miksei jo ihan 2-3 -vuotiaasta (ja pienemmästäkin!) voi autella lelujen keräämisen, pyykkien (likasten ja puhtaiden - monet pienethän rakastavat sitä pyykkikonetta!) ja ast.pesukoneen tai vaikka salaatin repimisen kanssa. Siitätulee sillä tavalla rutiinia ja luonnollista! Jos odottaa pitempään, niin mikä (esim. ap:n miehen mielestä) mahtaa olla juuri SE ikä, jolloin jo _täytyy_ osallistua?! Jos se on vaikkapa koulun aloitus, niin silloin tulee ekaluokkalaiselle yksi homma lisää opittavaksi kaiken muun uuden ohella. Jos se on myöhemmin, niin oman kokemukseni mukaan silloin on jo liian myöhäistä! :-/
Ja vielä, olisiko vieläpä niin, että pieniltä pojilta helposti jopa ihan vaaditaan (tai odotetaan) vähemmän kotitöihin osallistumista kuin tytöiltä...?
Meidän viisivuotias tyttö tekee kaikenlaista, kattaa pöydän iltaruoalla (melkein joka päivä), usein tekee myös salaatista suurimman osan, leipomisessa onnistuu murotaikina ja yksi hiivataikinakin meni ok. Tää on kätevää kun ei äidille jää kuin mittaaminen ja vuoan voitelu... :) :) Pyykit laittoi isän apuna kuivamaan (ekaa kertaa) tällä viikolla, raivaaminen onnistuu, jos sitä haluaa, usein se ei vain huvita, vaikka tekee kyllä kun kunnolla käsketään. Tässä on vaan ongelmana meillä se, että tyttö on kekseliäs ja keksii omia ratkaisujaan säilytysongelmiin, eli kaikki näyttää siistiltä kun menen tarkistamaan, mutta tärkeät paperisilput ja tavarat on kaikki järkätty ihan uuteen uskoon... Eli siitä on kova homma mulle järkätä kaikki uusiksi. Perusraivaus onnistuu tietysti ok, jos siis on vain esim. playmobilit, barbit, nuken kamat tms. levällään. Mutta usein hänen huoneessaan on useammat jutut kesken. En ole siinä saanut oltua tiukkana, kun en itsekään ole sen tyylinen, että heti paikalla raivaisin kaikki jos siirryn välillä toiseen hommaan... Pyykit osaa viedä likavaatekoriin tai pyykkikoneeseen, vaatteet taitella siistiksi, jne. Imurointi ei oikein suju, mutta meillä on sellanen imuri, että siinä tarvitaan vähän voimaa, kun se tarrautuu lattiaan niin kovasti... pölyjä on pyyhkinyt pari vuotiaasta lähtien, mutta viime aikoina olen tainnut hoitaa sen homman itse. Hyvällä mallilla mun mielestä tää homma, vaikka tosiaan tuohon tavalliseen raivaukseen joutuu kyllä pyytämään pari kertaa ennenkuin tapahtuu. Muut hommat tekee tosi mielellään. Toivottavasti jatkuu samaan tahtiin... Voi tosiaan olla, että murrosiässä viimestään into lopahtaa... mutta jos siihen saakka auttelee kunnolla ja saa itse tehdä, kokeilla ja oppia, niin onpahan ne taidot ainakin tallella, joten elämässä pärjää vaikka pari vuotta kiukutteliskin murkkuna... :)
Vaadimme tuon ikäisiä korjaamaan omat lelunsa paikoilleen. Likaiset vaatteet viedään pyykkikoriin. Eli periaatteessa korjaavat omat jälkensä. Keittiössä välillä menee likaiset astiansa tiskipöydälle ja osaavat nuo jotain ottaa välipalaakin itse.
Mutta ongelmana meillä on meidän vanhempien " löysä" tyyli, jonka lapsetkin ovat oppineet. Eli ajoittain siivotaan ja sitten annetaan sotkulle valta. Sitten on hirveä homma taas siivota.
Vaikka periaatteessa lapset siivoavat omat huoneensa, niin me vanhemmat autamme joskus kun homma olisi liian iso. Ja likaisten vaatteiden erottaminen puolikäyttöisten osalta ei lapsilta oikein onnistu. Eivätkä myöskään oikein osaa uusille leluille/tavaroille löytää paikkoja. Mutta periaatteessa olen järjestänyt kaikille omat paikkansa, jotta osaavat sitten siivota ne sinne. Vaatteiden osalta autan tunnistamaan likaiset.
osallistuu lelujen keräykseen, huoneensa järjestelyyn, piirustustavaroiden paikalleen laittoon jne. Siivouspäivää ennen suorii koko perhe huushollin siivojakäyntiä varten. Viikonloppuna osallistuu samoin siivouksiin perheen mukana. Samoin tekee jo 3v. pikkusisko - ei nyt mitään orjatyötä, mutta joka päivä opetellaan yhdessä siisteyttä ja siivoamisen juttuja. Välillä hyvällä menestyksellä, välillä maristen ja raivoten.
Joka ilta pitää myös oma huone järjestellä: laittaa lelut paikoilleen, siivota askartelujätteet roskiin jne.
Auttavat myös pöydän kattamisessa sekä astinpesukoneen tyhjentämisessä.
Vievät myös pestyt, kuivatut ja viikatut vaatteensa omiin vaatekaappeihin.
lapset 5 ja 7 vuotiaita.
Heillä yhteinen huone ja huolehtivat aina, kun lähdemme ulos niin ennen lähtöä huone siivotaan, niin kivempi palata leikkimään siistiin huoneeseen. Samoin ennen nukkumaan menoa katsovat että huone kunnossa. Petaavat sängyt itse, pienempää autan päiväpeiton kanssa välillä. Itse hoidan imuroinnin/lattian pesun ja pölyjenpyyhinnan heidän huoneessa. Pukemisen/riisumisen hoitaavat itse ulos mennes ja sisälle tulles, eli heillä vaatetanko alempana kuin meillä aikuisilla joten saavat itse takit/housut/haalarit laitettua samon hatut ja hanskat joko koriin tai kuivamaan.
Pyykin viemisessä auttaa jos pyydän. Kattaavat pöytää. Ruuan jälkeen korjaavat omat astiansa koneeseen tai tiskipöydälle. Vievät roskat pyydettäessä ulos.
Viikkaavat omille tuoleilleen vaatteensa, kun vaihtaavat yöpaidat, tai vievät pyykkikoriin.
Nämä niitä asioita joita tekeevät /joutovat tekemään.
Ja lisäksi auttaavat mielellään ilman pyytämistä: pölyjenpyyhintä, imurointi, lattianpesussa, kukkien kastelu jne.. muttä näitä tykkään enemän tehdä itse niin tiedän miten tehty ;)
Ihana välillä kuunnella, kun lapsilla kavereita kylässä ja ovat lähdössä ulos niin lapset sanovat vieraalle, että ensin siivotaan ja sitten mennään vasta jäljet täytyy siivota, ;) Vieras lapsi yleensä koettaa laittaa hanttiin tai en mä kotonakaan siivoa kun lähden ulos... Mut onneksi lapset kovina ja tokaisevat että kyllä sinäkin leikit niin myös siivoat :-)
Meillä lapset " joutuneet" siivoamaan omia lelujaan siitä lähtien, kun on omat jalat kantaneet kävellä ja levittääkin leluja ;) Ja eipä noista nykyään tarvitse hirveästi kättä vääntää kun menee jo " automaattisesti"
minä en KOSKAAN kerää lasten sotkuja, vaan mitä on sotkettu ne kerätään myös itse ylös. Ja osaavat kyllä tosi siistiksi huoneensa siivota! Alustalähtien meillä näin ja nyt jo 3v, siivoilee isompien kans. Vaatteet myös isommat vievät pyykkinarulta kaappeihinsa kun olen ne laskuttanut valmiiksi pinkkoihin ja samaa seuraa tämä 3v haluaa itse viedä vaatteensa kaappiin. Auttavat pölyjenpyyhkimisessä jne... Ainakin minun mielestä näin lapset oppivat asioita eikä odoteta sitten teininä että vanhemmat hoitaa kaiken ja me vain ollaan. Ja onhan se hyvää harjoitusta kun ovat aikuisena omillaan.
kaikki lapset otettu mukaan kaikenlaiseen siivoukseen heti kun ovat kynnelle kyenneet. Meillä 5 vuotias osallistuu tiskaamiseen, imurointiin, järjestelyyn, roskien viemiseen toisin sanoen lähes kaikkeen siivoamiseen siinä missä muutkin. Omaa huonettaan siivoilee satunnaisesti, mutta lasten huoneiden siisteyteen en puutu millään lailla kunhan eivät kasat levittäydy olkkariin tai ala haista :D Itsehän siellä sotkunsa keskellä sitten ovat, siivoustaitoa ei nimittäin ainakaan puutu. Ihan mielellään hoitavat hommansa ja oma-aloitteisuuttakin on havaittu. En oikein ymmärrä vanhempia jotka ei ota lasta mukaan kaikkiin kodinhommiin, tietysti kukin tyylillään, mutta onpahan itsellään vähemmän tehtävää ainakin kun pienimmät lapsoset meillä tuppaa olemaan vähän perfektionisteja :D
mutta häneltä VAADITAAN ehdottomasti omien tavaroiden siivous paikoilleen joka ilta, sekä ruokailun jälkeen astioiden vienti altaaseen, kuin myös omien pyykkien vienti pyykkikoriin.
Sen lisäksi hän SAA ja usein haluaakin (itse ehdottaa) imuroida oman huoneensa, kuin myös mopata (se on kuulemma Tosi kivaa =)). Usein tahtoo tiskata yhdessä äidin kanssa, osaa huuhdella astiat itsenäisesti ja laittaa kaappiin kuivumaan (tosin valvon tätä toimitusta, esim samalla itse järjestellen keittiössä muuta), kukkien kastelu äidin kanssa yhdessä, pesukoneen lataus ja tyhjennys.
Näitä kaikkia ollaan yhdessä tehty jo niin pienestä kun vaan kynnelle kykeni, lapsesta on aina ollut mukavaa touhuta yhdessä, ja hänen itsetuntonsa selvästi kasvaa kun huomaa että OSAA =)
Kannustan lasta näihin toimiin, mutta tuossa iässä en vielä vaadi paljoa (muuta kuin ed.mainitut). Iän myötä vastuu toki kasvaa.. =)
ja osallistunut kotitöihin/siivoukseen siitä lähtien kun on jotain pystynyt tekemään iän mukaan.
Tällä hetkellä vaatimuksina on lähinnä omien vaatteiden laittaminen pesukoriin ja oman huoneen siivoaminen tasaisin väliajoin. Tavoite on, että kun leikki loppuu, niin se kerätään paikalleen ennen seuraavan aloittamista, mutta se ei ole aina ihan toteutunut. Mutta kerran viikossa pitää huoneen olla siisti.
Lisäksi pyykkihetkinä ripustaa pikkupyykkiä (sukkia, alkkareita jne.) samalla kun laitan isompia narulle. Omat puhtaat pyykkinsä vie kaappiin sitten kun otan ne pois narulta.
Siivoamiseen liittyvää ei varmaan tee muuta tai no, pyyhkii pöytää välillä, tiskaa, luuttuaa leikisti jollain rievulla yms.
ja hänen kanssa sovittiin, että tämä 5. ikävuosi harjoittelemme yhdessä siivoamista. Siis lähinnä ajattelin toteuttaa tämän siten, että perjantaisin järjestelemme pojan huoneen yhdessä. Sitten olemme sopineet, että kun hän täyttää 6, alkaa hän pitämään huoneensa järjestyksestä itse huolta (siis tarkoittaen nyt lähinnä lelujen keräämistä ja sellaista). Tämän lisäksi vaadin jo nyt, että vie riisuessaan vaatteet likapyykkikoriin (riittää, että edes kodinhoitohuoneeseen) ja että sisään tultaessa laittaisi pipot ja hanskat omille paikoilleen (pojalla on oma kori eteisen naulakossa).
Hei,
Meillä vaadimme 5v tytöltämme, että leikkien jälkeen korjataan lelut omiin laatikoihinsa paikoilleen ja viimeistään ennen unille menoa. Myös vaatteiden osalta on vaatimus viedä pyykkikoriin, kun ovat likaisia. Auttaa siivouspäivinä katsomalla oman huoneen lattiansa tyhjäsi leluista, jotta eivät mene imuriin. Aina tyttö ei ole innokas korjaamaan jälkiään vaan meinaa, että äiti siivoaa. Se kuulemma kuuluu mun hommiini. Siinä sitten perustellaan vastuunottamista omista tavaroista....vaikeaa tekee pienen ihmisen ymmärtää. Sitkeesti samoja asioita päivästä toiseen jauhetaan. Aina ei tietty jaksa väsyneenä ja tulle itse korjattua jäljet.
Tyttö on kyllä aika ylpee, kun osannut siivota huoneensa leluista ja saa kehumisia!
Ruokapöydässä kantaa jo lautasen ja lasin keittiön tiskipöydälle ja joskus peräti tiskikoneeseen asti.