oletko synnyttänyt italiassa? entä neuvolatoiminta?
Hei,
asumme Italiassa Pavian seutuvilla ja olisin kysellyt onko kellään synnytyskokemuksia täällä Italiassa? Entä vauvan seuranta synnytyksen jälkeen? Olen ajatellut synnyttää Suomessa koska sairaalakokemukset täällä ovat olleet ikäviä, mutta sitten tulemme takaisin mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen joten seuranta siirtyy tänne. Tosin ei koskaan tiedä josko suunnitelmat toteutuvat niinkuin on ajatellut, joten sitä silmälläpitäen kyselen! Aikaa on vielä, laskettu aika on vasta heinäkuussa.
Kommentit (8)
hei vaan,
minàkin olen synnyttànyt italiassa, elokuussa/0707. Sairaala kunnallinen ja ilmainen. Ikàvà kyllà oli remontti meneillààn mikà aiheutti paljon hankaluuksia, nyt miehen siskon synnyttàessà kesàllà on ihan eri puitteet. Kuitenkin henkilòkunta oli tosi ystàvàllistà, vauvaa seurattiin sekà raskauden aikan ettà jàlkee oikein hyvin, ja Peditra-systeemi on minusta ihan huppu, on itse valittu ilmainen, mukava mutta asiantunteva nimikkolààkàri. En olisi làhtenyt sisiliasta suomeen asti synnyttàmààn, jos olisin halunnut pois sieltà remonttihòsselistà olisin mennyt cataniaan, siellà on upea uusi ja moderni sairaala, on vesisynntykset ja kaikki saatavilla. Tàmà oma sairaala on vain niin mukavasti 5 min kotoa :)
Muiden kokemukset, laskettu aika on kahden kuuauden paasta, ja meinaan taalla synnyttaa.
Hei, synnytin 5 vuotta sitten Roomassa ja voin sanoa vain hyvaa kokemastani. Synnytin yksityispotilaana, mutta samassa sairaalassa olisin saanut hyvan hoidon myos julkisella puolella. Yksityispotilaana minulla oli oma huone, tai sanoisinko perhehuone. Nyt yritetaan kakkosta ja jos onni potkii masussa niin seuraava synnytyskin voisi tapahtua kyseisessa sairaalassa.
Kannattaa kysella muiden paikallisten aitien kokemuksia. Olen ymmartanyt ja nahnytkin etta eroja on sairaaloiden valilla. Kannattaa ottaa huomioon myos keskosvalmius. Me ei oltu sita ajateltu ollenkaan ja olimme jo ilmoittaneet toiselle yksityisklinikalle potilaaksi. Suunnitelmat eivat menneet kuitenkaan niin kuin ajateltiin vaan jouduin sairaalaan aikaisemmin ja em. asia oli huomioitava varalta. Onneksi kaikki meni hyvin ja vauva syntyi vahvana ja terveena.
Synnytyksen jalkeinen seuranta oli todella hyvaa. Olin onnekas koska katilo sattui olemaan todella antautunut tyolleen. Han vapaa-ajallaankin kavi katselemassa meidan vauvaa ja kyselemassa vointia.
Neuvolatoimintaa taalla ei ole suomalaiseen malliin. Julkisella puolella on lastenlaakari jolle varataan aika vauvan kehityksen seurantaan. Moni kayttaa tata palvelua koska laakarilta saa lahetteen erikoislaakarille tarvittaessa. Ollaan oltu varsin tyytyvaisia, tosin onneksemme emme ole tarvinneet usein turvautua laakarin apuun. Tietysti kaiken voi hoitaa myos yksityisesti, nain on enemman valinnan varaa.
Onnea teille odottajille, toivottavasti taallakin kohta masu alkais pyoristya.
Tuttu laakari seurasi raskautta ja tuli mukaan myos synnytykseen. Sain toivomani epiduraalipuudutuksen ja kaikki meni oikein mukavasti. Sairaala oli Città di Pavia, joka on yksityinen. Olen kylla kuullut, etta Pavian Policlinicolla on vaikea saada tuota epiduraalia.
Toinen lapseni on syntynyt Suomessa paakaupunkiseudulla, eika minulla ole pahaa sanottavaa " Suomalaisestakaan" synnytyksesta, mutta omaa laakaria tuli kylla hieman ikava.
Paviassa myos synnytysvalmennus oli jarjestetty erittain hyvin. Mukana oli jokaisella tapaamiskerralla seka katilo, etta psykologi. Isille oli omat kertansa joilla kaytiin lapi psykologin kanssa " miesten" odotuksia/ pelkoja isyyteen ja synnytykseen liittyen.
Tsemppia odotukseen!
vanhemmat saavat itse valita. Kysele tuttaviltasi, keta he suosittelevat. Vauvoilta otetaan myos kaikilta esim. sydanfilmi ja lonkkakuvat, joita ei taas taalla Suomessa oteta rutiininomaisesti. Suosittuja Paviassa ovat ainakin Bongo ja Prigioni, mutta jos asut Pavian ulkopuolella kysele suosituksia muilta lapsiperheilta.
Lapsen sairastuessa esim. kovaan kuumeeseen laakari tulee kotiin potilasta katsomaan, mika on melkoista " luksusta" . :-)
Kiva kuulla että kokemukset on hyviä! Me ollaan toistaiseksi ainakin pysytty julkisella puolella koska käyn seurannoissa myös suomessa kun käyn kerran kuussa työn takia siellä, mutta mietitään edelleen josko pitäisi ottaa yksityinen lääkäri ja ainakin jos mennään 4d-ultraan se pitää tehdä yksityisesti. Meillä sairaala on Pavian San Matteo, joka ei kyllä puitteiltaan innosta, mutta henkilökunta on tähän asti tutkimuksissa ollut ystävällistä. Hienoa tuo vauvan seuranta ja kotiin tuleminen jos tarve vaatii! Muutetaan pian Bereguaradoon, joka on reilut 10 km Paviasta, joten täytyy kysellä siellä comunesta pediatreista!
Hei, kiva kuulla. Me asumme ihan Bereguardo:in naapurikylässä. Laita viestiä jos haluat tutustua: tarja70@yahoo.it
viikko sitten Sienassa, julkisella puolella enkä kyllä voi kuin kehua, varsinkin kun vertaan sukulaisten kokemuksiin suomalaisissa sairaaloissa. Ihan todella hyvä seuranta raskauden viimeiset viikot, synnytyksen ajan sekä sen jälkeen.