Voiko supistusten takia " saada" saikkua... [jatkuu]
Eli voiko harjoitussupistusten takia " saada" sairaslomaa vaikka ne ei aiheuta mitään kohdunsuulla?
Mulla on näitä harkkoja ollu jo rv:lta 16-17 asti ja nyt ne tuntuu menneen siihen pisteeseen ettei oikein mitään voi tehdä ilman, että niitä alkaa tulemaan. Ei tarvii välttämättä tehdä muuta kuin nousta istumasta seisomaan ja heti ensi askeleilla tulee eka supistus. Kipeitä ne ei oo ja tosiaan viime viikolla kävin normi nlalääkärikäynnillä ja paikat oli kiinni ja kaikki sen puolesta ok.
Ja osa-aika töissä olen jossa askeleita tulee työvuoron aikaan ihan kiitettävästi ja täysin ei pysty välttelemään taakkojen nostelemisia ja kantelemisia saatika kumartumisia yms. kohtua rasittavia juttuja. Eli joka työvuoro supistelee vähintään sen kerran tunnissa, yleensä selvästi enemmänkin.
Nyt jäinkin miettimään, että pitääkö supistusten olla selvästi kipeitä ja/tai aiheuttaa kohdunsuulla jotain etenemistä että lääkäri kirjoittaa sairaslomaa? Ei näiden supistelujen lisäksi muutenkaan tämä työ mitään herkkua ole kun joka paikka on kipeä työvuoron jälkeen ja koti ja oma kunto jää hoitamatta sen takia... Muksujankin ennestään kaksi alle kouluikäistä niin niillekin tarvii hommata ruoka pöytään ja puhtaat vaatteet päälle, muuten niin oo tuolla kodinhoidolla väliä jos ei kunto sillä hetkellä riitä...
Mitäs mieltä olette??
-Mimulit- rv 28
Kommentit (21)
Noin raskausviikko 17, supistuksia oli vain 5 päivässä, kivuliaita ja myös levossa. Olin yllättynyt kun lääkäri määräsi sairaslomalle, vaikka ajattelin vain käydä tarkistamassa että onko paikat muuttuneet. Eivät olleet. Lisäksi laitettiin labraan ja selvisi että supistuksia aiheutti emätintulehdus johon sain antibiotit. Ne poistivat supistukset.
Viime raskaudessa olin 5 vkoa ennen äippäloman alkua sairaslomalla supistusten vuoksi. Supistuksia oli n. 20 vuorokaudessa, suurin osa kivuliaita. Silloin ei löytynyt mitään syytä eikä tehneet muutoksia kohdunsuulla. Lepo auttoi niin että äippäloman alettua supistukset loppuivat ja voin loppuraskauden tosi hyvin. Luulen että stressillä oli vaikutusta supistuksiin.
muuten oloistani, mutta en noita supistuksia muistanu mainita ollenkaan. Hän vaan sit hyvin kylmästi tuumasi varmaan viis kertaa, että raskaudessa kaikki on ok... Eli tarkoitti fyysistä puolta, sitä että kohdunsuu on kiinni eikä kaula oo lyhentyny ja vauva voi hyvin. Tämä nyt oli erittäin huojentava tieto kyllä, mutta oisin nyt odottanu vähän jotain muuta kommenttia asiaan. Sanoi sitten, että jos siltä tuntuu etten jaksa työssä niin se kuuluu sit mahdollisen työterveyshuollon puolelle.
Ja tosiaan vajaa viikko sitten on tarkastettu, että kaikki on alakerrassa ok. Joulukuun alussa oli joku tulehdus emättimessä, mutta sekään ei aiheuttanu supistuksia sen enempää tai vähemää. Enemmin se antibioottivoide aiheutti enemmän ja tuntuvampia suppareita, mutta meni sit ohi ku kuuri loppu.
Ja tosiaan supistuksia tulee vähintään se kerran tunnissa, teinpä mitä tahansa tai olin tekemättä. Yöllä herään joka kerta kylkeä kääntäessa supistukseen. Eli ei ne nyt ihan täysin kivuttomia tai lähinnä " tuntumattomia" ne supparit ole eli ihan huomaamatta ne ei ohi mene... Mutta ei kuitenkaan voi sanoa, että ne olisi kivuliaita tai että sattuu ku supistaa. Hankala selittää... :/
Kaipa sitä pitäisi sitten soittaa sinne työterveyshuoltoon kun ei kerta neuvolalääkäri asiaan ota oikein kantaa. Kun eipä se nlaterkkarikaan voi varmaan saikkua tämmöseen asiaan kirjoittaa ilman, että lääkäri tarkastaa tilannetta. Vai?
Tiiä oikein mitä tässä tekisi... Ahistaa ja ärsyttää...
Kävin neuvolalääkärillä kivuttomien, mutta päivittäin ja levossakin tulevien supistusten takia tänään. Lääkäri tarjosi kahta viikkoa sairaslomaa, mutta kieltäydyin, koska supistukset eivät mitenkään johdu rasituksesta. Niitä tulee säännöllisesti nimenomaan öisin ja aamuisin kun pötköttelen kaikessa rauhassa sängyssä. Työni ei edes ole mitenkään fyysisesti raskasta.
Muutoksia kohdunsuulla supistukset eivät onneksi ole aiheuttaneet, mutta olen vasta viikolla 17 eikä todellakaan tunnu kivalta jännittää vielä viikkotolkulla miten tilanne jatkuu. Lääkäri sanoi että se voi muuttua nopeastikin huonoon suuntaan, siksi pitää seurata tarkasti. Ja näillä viikoilla ei voi mitään tehdä niiden estämiseksi -- eikä vauva tietenkään ole millään pelastettavissa, jos päättää tulla ulos.
Supistuksia mulla on ollut jo viikolta 12. Toki joillakuilla kohtu vaan on supistusherkkä, eivätkä supistukset välttämättä ole vaarallisia. Silti oloni on nyt tosi kurja ja epävarma. Olen ollut niin onnellinen tästä odotuksesta!
Pistaasi ja poikanen 17+0
Mulla ne supistukset taas selvästi pahenee ja kovenee rasituksen vuoksi. Kyllä mä uskosin, että jos sulla ei kerta ole fyysisesti raskas työ niin tuskin ne saa mitään aikaan jos nyt ei ihan kivuliaiksi heittäydy ja on mahdollista käydä tarkastaa tilannetta useammin.
Jaksuja suppailuihin...
Ainakin mun kokemuksissa (kahden raskauden ajalta) myos suppareiden _maaralla_ ja erityisesti _saannollisyydella_ on merkitysta sen suhteen miten laakarit niihin suhtautuu. Hyva nyrkkisaanto on etta enemman kuin 10 supparia paivassa, oli ne mita tahansa, niin kannattaa ainakin ekalla kerralla menna tarkistamaan. Itsellani oli varsinkin tassa kakkosraskaudessa kirjaimellisesti satoja suppareita paivassa (nakyivat myos KTG:ssa, onko sulla otettu? Subjektiivinen " supparikokemus" ei nimittain aina ole valttamatta suppari), ja niihin ainakin minun laakarini suhtautuivat aarimmaisen vakavasti, vaikka eivat erityisen kivuliaita olleetkaan, eli olin vuodelevossa vkolta 24 vkolle 36, osan siita sairaalassa tipassa kun suppareita rupesi tulemaan saannollisina minuutin valein, ja sitten kotona supistuksia vahentavien laakkeiden kanssa.
supistelemaan joskus viikolla 16. Aikani " kärsittyä" menin päivystykseen ja sain viikon sairasloman. Viikko lepoa ei riittänyt ja sain kaksi viikkoa lisää ja eilen taas kuukauden lisää. Siis kaikki tämä, vaikka kipeitä supistuksia ei hirveästi ole, eikä kohdunsuu ole muuttunut. Työni on kyllä sen verran raskasta, ettei siitä noiden suppareiden kanssa tule mitään, samoin esim. autolla ajaminen (mulla pitkä työmatka) pahentaa tilannetta. Siispä kotona lepäilen ja kasvatan vauvaa..:) Tylsäähän se on välillä, mutta vauva on tärkein. Siispä kannattaa minun mielestä ottaa yhteyttä neuvolaan jos olo käy tukalaksi. Se on jopa yhteiskunnalle halvempaa pitää sut saikulla kuin hoitaa keskosvauvaa (sanoi mulle lääkäri..) ;)
tsemppiä!
Annie 23+3
Itelläni on supistellut tässä raskaudessa 12 viikosta saakka nyt mennään 19+ viikolla päivittäin supistelee. ja yöllä kun kääntyy/käy vessassa tms niin supistaa. Kipeitä ne ei ole, mutta epämiellyttäviä kyllä. maha menee kovaksi ja ihoa kiristää ja puristaa mahasta. mulla tulee supistuksia noin 20 kertaa päivässä?? paha mennä sanomaan pitäs melkein laskea.. No itse en ole niistä huolissaa.. vielä..
Ekassa raskaudessani supistukset alkoi ennen 20 viikkoa ja 23 viikolla niitä tuli säännöllisesti n. 10krt/tunti ja silloin jouduin sairaalaan lepohoitoona ja sain supistuksia estävää lääkettä (nimeä en muista mutta tabletteja kumminkin) Ne rauhoittivat vähän tilannetta ja pääsin 2 yön jälkeen kotiin lepo hoitoon. loppu raskauden olin kotona lepo hoidossa.. (Kohdun kaula ei missään vaiheessa lähtenyt lyhentymään eikä aukemaan) Lääkärit pelkäs että synnytys käynnistyy helposti ennen rv 35... mutta mitenkäs kävikään 41+4 synnytys käynnistettiin lapsiveden vähyyden vuoksi.. Eli aina ne tiheätkin harjoitus supistukset ei tee mitää.. Mutta joka tapaus on erilainen.
Mariatar84 rv 19+4
Esikoista odottaessani sain sairaslomaa supistelujen vuoksi, vaikka ne eivät olleetkaan kipeitä. Supisteluja tuli varsinkin rasituksessa, mutta myös levossa. Työ oli vielä hyvin fyysistä, paljon kumarteluja, nostamisia, jalkojen päällä olemista yms. Sanoin itse lääkärille etten halua riskeerata omaa lastani olemalla töissä, jossa ei ollut hyvä olla. Sairaslomalla ollessa supistelut selkeästi väheni, mutta heti kun menin takas töihin supistelut alkoivat. Viikon kituuttelin töissä ja sain loppuraskaudenkin ajaksi lopulta sairaslomaa. Viikot oli n.30. Nii ja supistelut eivät aiheuttaneet mitään kohdunsuulla.
Leti
Eli kyllä kannattaa ottaa nuo harjoitus supistelutkin vakavasti. Mene ihmeessä lääkärille( kyllä ihan normaali terveyskeskuksen lääkäri kelpaa) ja kerro hänelle olosi. Hän määrää kyllä tarvittaessa ja luultavasti sun tilanteessa määrääkin sairaslomaa. Kyllä myöhemmin kaduttais jos vauvalle jotain tapahtuisi ja olisit vaan töissä sinnitellyt.
Itsellä alkoi joulukuun alussa(olinkohan rv n. 22-24) niin säännölliset ja ajoittain myös vähän kipeät supistelut, joita kyllä tuli välillä ihan viiden minuutin välein. Pari kertaa kävin hakemassa saikkua niihin ja siskoni jopa ihmetteli, etteivät laittaneet jatkotutkimuksiin... niin sitten joulukuun lopussa oma neuvolalääkäri totesi kohdunkaulan lyhentyneen ja pehmentyneen. ja kohdunsuu oli auki 0,5cm.. eli kyllä niillä supistuksilla saattaa olla vaikutusta. Eli loppuajankin olen sitten saikulla. Nyttemmin tilanne on rauhoittunut jonkin verran, tai sitten niihin on vain jotenkin tottunut ettei kiinnitä niin paljon enää huomiota.. mutta tämän hetkistä tilannetta en tiedä tuolla alapäässä..ja ajattelinkin että pitäisi varmaan käydä tarkistuttamassa, kun seuraava neuvolalääkäri on noin kuukauden päästä. Nyt siis rv.32+6. kun saishan tuo vauveli vielä jonkin aikaa ainakin tuolla masussa pysyä ;)
Tsemppiä sinnepäin ja toivottavasti lapsesi ei synny(niinkuin ei luultavastikaan) etuajassa! :) Ja muistahan juoda paljon vettä, kun se kuulemma saattaa ehkäistä supisteluja!
Aurelia rv32+6
mutta miltä ne harjoitussupistukset tuntuu? Mulla on pari päivää ollut sellaista ajoittaista lyhyen ajan kestävää mutta toistuvaa vihlontaa kohdun kohdalla. Masu ei kyllä ole mitenkään kovettunut, niin kuin jotkut on täällä kuvanneet, mutta mulla onkin aika hyvät " eristeet" kohdun ja ihon välissä... Iltaisin nukkumaan mennessä on tuntunut, ja sit eilen kun touhusin koko aamun tuli kanssa. Voisko nää olla nyt niitä? Kun ei aiempaa kokemusta ole, en oikein osaa itse tulkita...
Tiuhtiainen ja Tärppä 13+1
Ei niiden supistusten tarvitse kipeitä olla, että ne jotain tekevät kohdunsuulla. Ja varsinkin jos noin varhaisilla viikoilla supistelee kovasti, niin kyllä siitä kannattaa hieman huolestunut olla. Itse olen ollut jo monta viikkoa sairaslomalla, kun ne kivuttomat supistukset saivat muutoksia aikaan kohdunsuulla. Jossain vaiheessa oli kyllä pientä kuukautiskipumaista jomotustakin. Ja todellakin tässä raskaudessa on supistellut erittäin herkästi. Neuvolassakin se huomattiin, kun kohtua ei voinut juuri lainkaan painella, kun heti alkoi supistamaan.
Nyt viikkoja 33 ja supistukset ovat painaneet vauvan aika alas, mutta toistaiseksi on pysynyt vielä sisällä.
Kyllä luulisin, että esim. viikon sairasloma voisi olla aiheellinen, jotta näkee rauhoittuvatko supistukset lepäämällä.
Supistuksissa maha tosiaan kovettuu niin, että esim. kävely on hankalaa ja istuessa on tukala olo. Kyllä se pitäisi huomata, vaikka vähän " eristeitä" olisikin.
tiuhtiainen:
mutta miltä ne harjoitussupistukset tuntuu? Mulla on pari päivää ollut sellaista ajoittaista lyhyen ajan kestävää mutta toistuvaa vihlontaa kohdun kohdalla. Masu ei kyllä ole mitenkään kovettunut, niin kuin jotkut on täällä kuvanneet, mutta mulla onkin aika hyvät " eristeet" kohdun ja ihon välissä... Iltaisin nukkumaan mennessä on tuntunut, ja sit eilen kun touhusin koko aamun tuli kanssa. Voisko nää olla nyt niitä? Kun ei aiempaa kokemusta ole, en oikein osaa itse tulkita...Tiuhtiainen ja Tärppä 13+1
Alkuviikosta " päätin" , että kokeilen tän viikon töissä (viis päivää yhteensä, osa reilun viiden tunnin päiviä ja osa normaaleja 7-8h päiviä) ja sit on ns. hyvä mennä valittaa lääkärille jos tuntuu etten jaksa. Näitä muitakin kipuja kun on ollut ja näyttää etten töiden lisäksi jaksa eikä pysty liikkumaan eikä tekemään kotihommia kunnolla... Nyt kuitenkin selvästi huomaa, että supistukset on lisääntyny jo näiden kolmen työpäivän aikaan tällä viikolla.
Tuossa kolmisen viikkoa sitten olin viikon saikulla alamahakipujen takia (ei liittyny supistuksiin) ja sen jälkeen huomaa selvästi miten supistukset on lisääntyny joko töiden tai työstressin tai kummanki yhteisvaikutuksesta.
Taidanki tehdä nyt niin, että soitan vaikka perjantaina työterveyslääkärille mikä on tilanne ja pyydän saada aikaa vaikka alkuviikolle. Sittenpähän kattoo miten tosissaan hän ottaa tilanteen. Ei ollu kovin kiva reaktio ja vastaus sillon nlalääkärillä niin en kyllä hänen luokseen enää vähässä kummassa mene!
Ja muahan on supistellu myös kummassakin edellisessä raskaudessa, mutta supistukset alkoi oman muistelon mukaan vasta reilusti rv 20 jälkeen ja varsinki esikoisen aikaan mahtoi alkaa vasta rv30 jälkeen. Eli selvästi aikasemmin on nyt alkanu supistaa ja huomattavasti useammin. Edellisissä odotuksissa ne supistukset muistaakseni liittyi liikkumiseen tai muuhun fyysiseen rasitukseen, nyt niitä tulee siis myös levossa.
Joku puhui KTG -käyrästä (tai jotain sinne päin ;)). Tarkoittaako se supistuskäyrää mitä otetaan myös synnytyksen yhteydessä? Mulla sitä ei oo otettu ja nää supistukset ei oo mitenkään säännöllisiä eikä onneks ees mahottoman pitkiä. Mietinki tänään, että pitäiskö lääkärikäyntiä varten pitää supistuspäiväkirjaa ja laittaa siihen noin kellon aikoja millon on tullu supistus tai vaikka montako supistusta tulee tunnissa??
Kiitos vielä kerran kaikille vastanneille ja lisää kommentteja otan erittäin mielelläni vastaan!! =)
-Mimulit-
ja ainakin taalla meillapain (ts. ei Suomessa) on tapana se ottaa ihan paivystyksessa jos suppareita rupeaa olemaan paljon. Siita laakari nakee missa mennaan. Tuo paivakirja on hyva idea, siita laakari nakee ettet ole ihan mu-tu meiningilla liikkeella ja itsekin voit saada mielenrauhaa jos huomaat etta supparit eivat olekaan saannollisia/niita ei olekaan niin paljon kuin ajattelit.
Kaikissa kolmessa raskaudessa on ollut aivan älyttömän paljon supistuksia ja ne ovat alkaneet joka kerta aikaisemmin.
Kahdella aikaisemmalla kerralla suht kivuliaatkaan supistukset eivät olleet saaneet mitään aikaan (ennen kuin vasta ihan lopussa)joten en ollut saikulla.Nyt tässä kolmannessa raskaudessa supistukset alkoivat jo rv 11 mutta ne eivät olleet kipeitä.
Siitä lähtien oli sellaisia jomotuksia ja sitten juuri niitä harjoitussupistuksia.Eka kerran kävin gynella rv 21 supistusten vuoksi ja silloin ne eivät olleet tehneet tuhoja aikaan.Olisin kuitenkin saanut sairaslomaa jos olisi halunnut vaikka supistukset eivät siis olleetkaan kipeitä (no niitä oli sellaiset 20 päivässä...)Sitten rv 25 jouduinkin sairaalaan kun sisäsuu oli alkanut aueta ja jouduin makoilemaan viikon täydessä vuodelevossa.Sain tipalla supistuksia estävää lääkettä + kortisonit keuhkoja kypsyttämään.Kun pääsi sairaalasta kotiin sain ensin 3 viikkoa sairaslomaa vaikka tilanne oli rauhallinen.Sitten oli kontrolli jossa tilanne oli normalisoitunut mutta taas sain 2 vkoa sairaslomaa.Nyt menossa rv 33 ja edelleen supistelee tosi paljon ja osa kipeitäkin.Enää minulle ei kuitenkaan määrätty automaattisesti sairaslomaa vaan käskettiin vain kuulostella oloa.Olisin kyllä saanut sairaslomaa jos olisin halunnut!
Pointti oli siis se, että käy ihmeessä asiantuntevalla lääkärillä.Jos tuntuu ettet jaksa olla töissä niin pyydät sairaslomaa sillä tärkeintähän on sinun ja vauvasi hyvinvointi!Supistuksia ja niiden vaikutuksia on nimittäin mahdoton arvioida ilman lääkärintarkastusta.Itselläni on ollut välillä tosi kipeitä supistuksia jotka eivät ole tehneet mitään ja sitten taas täysin kivuttomia jotka ovat avanneet paikkoja.Mystistä;)
että vaikka kummassaki edellisessä raskaudessa näitä supistuksia on ollu niin rv36-37 lääkärikäynnillä on paikat ollu kuitenki tiukasti kiinni. Toivottavasti sama ois myös tämän aikaan...
Taidanki heti aamusta ottaa kynän ja paperin käden ulottuville ja pitää niitä matkassa pari päivää ja jos nyt en ihan minuttiaikataululla laita ylös niin ainakin sen, että montako on vuorokauden jokaisessa tunnissa tullu (yöllä tietty vähän hankalampaa, hih).
Niin näkyy tulevan koko ajan 3-5 supistusta per tunti... Ja tänään on ollu vapaapäivä töistä. Että ei kiva...
Että jos supistuksia on 4 tunnissa pitää mennä äitiyspolille näytille. Saattoi kyllä tarkoittaa vain kivuliaita, koska niitä mulla oli, mutta harvemmin kuin tuo 4/h.
Kävin joulukuun alussa rv 22 ensimmäistä kertaa ylimääräisellä lääkärikäynnillä kivuliaiden supisteluiden takia, oli olo muutenkin heikko ja oisin kyllä sairaslomaa silloin halunnut. Silloin tämä lääkäri kuitenkin tuumi ettei raskaus ole syy sairaslomalle eikä ottanut noita supisteluita ollenkaan vakavasti..
Jouluviikolla (rv 26) oli sitten normi lääkärikäynti, ja silloin olo olikin parempi kuin kuun alussa. Kivuliaita supisteluita tuli edelleen silloin tällöin rasituksen yhteydessä, mutta tilanteita osasi tavallaan jo itse välttää.. Kuitenkin tällä kertaa samainen lääkäri määräsi sairaslomaa, paikat oli kiinni eikä sen puolesta nytkään ollut mitään ongelmaa. Tämä sairasloma sitten jatkuu edelleenkin. Ihan 100varma en sitten ole, että vaikuttaako tuo eteisistukka kans tuohon sairasloman saantiin..
Mutta tosiaan, kivuttomia supistuksia on tullut jo ties miltä viikolta asti, kivuliaat ovat liittyneet pääasiallisesti pelkästään rasitukseen. Välillä niitä on tullut myös ihan levossa, mutta pääasiallisesti rasituksessa. Sairaslomalla olen siis mammaloman alkuun asti.
Ihmeessä omaa oloa pitää seurata, ja sen mukaan soitella th:lle ja vaatia päästä lääkärinjuttusillekin jos siltä tuntuu!
Anteeksi, jos tästä selityksestä tuli hieman sekava.. ei enää järki luista :S
Pirpana 32+2
Mutta kyllä ne kivuttoma supistuksetkin saattavat pidemmän päälle saada muutoksia aikaan kohdun suulla.. Eikä esim rv 25 ole kovin suotavaa että kohdun suu olisi jo auki :) mutta eihän sille voi mitään jos niin tapahtuu.
Mutta suosittelisin että soitat neuvolaan ja kysyt hoitajan mielipidettä asiaan tai sitten käyt yksityisellä gynellä ( perinatologilla).
Normaaliahan nuo harjoitus supistukset ovat, mutta toki jos niitä tulee ns jatkuvasti niin lepo voisi olla paikallaan