kokemuksia ambulanssisynnytyksistä? Ja siinä kivunlievit?
Kommentit (22)
Hei!
Mulla tuore kokemus (12.2:)matkasta ambulanssin kyydillä synnytyssairaalaan,johon meiltä tulee matkaa noin 450 km.
Onneksi kuiten ehdin sairaalassa synnyttämään. :)
Heräsin aamuyöstä siihen,että supistuksia tuli suht säännöllisesti 10 min.välein ja aika reilusti verensekaista vuotoa josta säikähdin(neljäs raskaus eikä koskaan aiemmin ole niin runsasta veristä vuotoa tullut synnytyksen alkaessa),joten soitin hätäkeskukseen ja sieltä tilasivat ambulanssin hakemaan.
Matkalla pysähdyttiin terveyskeskuksessa hakemassa kätilö kyytiin ja jatkettiin matkaa. Onneksi supistukset heikkenivät matkalla ja tulivat aika harvakseltaan.
Sitten kun pääsimme sairaalan aulaan alkoivat supistukset tuntua jo aika kipeiltä ja tulivat säännöllisesti 5 min. välein ja kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen ja olin jo kuutisen senttiä auki ja eikun saliin siitä,eikä mennyt enää kuin muutama tunti,niin ihana tyttönen tuli maailmaan minuutin ponnistusvaiheen jälkeen.
Mietin kyllä jälkikäteen,että olisi ollut hirveää maataa siinä ambulanssissa kipeiden supistusten kanssa,onneksi tosiaan alkoivat kunnolla heti sairaalaan päästyämme.(en kyllä kerennyt saamaan mitään kivunlievitystä enää)
Mutta ainakin omalla kohdalla myös nuo vähemmän kipeät supistukset olivat aukaisseet kohdunsuuta,joten ei välttämättä kannata jäädä odottelemaan niitä kipeitä supistuksia jos kuiten tulevat suht säännöllisesti.
Nyt jo onnellisesti kotona vaavin kanssa :)
Viime keväänä synnytin terveen pojan matkalla Ouluun ambulanssiin. Soitin hätäkeskukseen jo ekan supistuksen jälkeen, mutta ei keretty sairaalaan saakka. Vähän enne kaupunkia syntyi muutamalle bussipysäkille. Mitään kivunlievitystähän autossa ei ole eli luomina mennään. Mulla oli vaan ensihoitajat apuna ja hienosti hoitivat synnytyksen. Iso poika saatiin porukalla maailmaan. Synnytys keski ehkä jotain 1 h 30 min kait. Ei siinä kyllä kelloa tullu vilkuiltua. Matkaa sairaalaan siis noin 150 km, kun lähin oli kiinni. Eihän se mikään tilaihme ole, mutta synnytys onnistuu siinäkin. Ainahan olisi turvallisempaa sairaalassa. Minäkin pelkäsin että syntyy matkalle ja ruinasin käynnistystä. Mutta ei suostuttu. Meni 6 päivää ylikin. Nyt pojan vesseli jo kävelee ja on ihana mussukka. Enää en pelkää synnytystä lainkaan, koska tästäkin selvitty.
äitiliini74 ja poika 11 kk